Brandlucht uit monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 354 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68352

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een belinea 10-70-20 17 inch monitor en het ding is inmiddels een jaar of 5 oud.
Vanochtend kwam er een gigantische brandlucht uit terwijl ie het nog gewoon deed.

Geen wazig beeld geen spikkels en geen geknetter
Ik heb de monitor nu 5 jaar en ik vraag me af of het ook stof kan zijn wat ik geroken heb.

Heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt met deze monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-02-2024
Misschien zit er een behoorlijke hoop stof in de monitor

(ja inderdaad zal wel stof zijn als alles nog werkt)

[ Voor 34% gewijzigd door MrOizo op 16-05-2003 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84188

denk ook dat het stof is.
gewoon even je monitor uitblazen, of wanneer je geen compressor/fietspomp hebt even je monitor open schroeven en stof verwijderen.

(kan natuurlijk ook even de stofzuiger op je monitor zetten, bij de lucht roosters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
IK had ff gekeken maar het viel nog reuze mee.
Iik heb trouwens nergens brandplekken oid gezien.

Ik ben bang dat ik straks een nieuwe monitor nodig heb :X

Ik heb de stof eruitgezogen met een stofzuigertje maar als stof begint te roken en te stinken lijkt me daarbinnen toch iets niet in orde :X

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 68352 op 16-05-2003 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62270

Anoniem: 68352 schreef op 16 mei 2003 @ 20:22:
IK had ff gekeken maar het viel nog reuze mee.
Iik heb trouwens nergens brandplekken oid gezien.

Ik ben bang dat ik straks een nieuwe monitor nodig heb :X
Eerst zeg je dat het reuze meevalt en dan ben je bang dat je een nieuwe monitor nodig hebt :?

Gewoon even met een stofzuiger ofzo al het stof eruit blazen/zuigen en als je dan nog iets ruikt zou ik is even beter gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-05 23:03
Anoniem: 84188 schreef op 16 May 2003 @ 20:21:
denk ook dat het stof is.
gewoon even je monitor uitblazen, of wanneer je geen compressor/fietspomp hebt even je monitor open schroeven en stof verwijderen.

(kan natuurlijk ook even de stofzuiger op je monitor zetten, bij de lucht roosters)
je monitor openen? ik dacht dat dat levensgevaarlijk was. (zeer hoge voltages die een hele tijd in je monitor blijven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-06 08:31

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

ik zou me er niet zo druk over maken ...alleen niet onbeheerd aan laten staan.
en ga maar wel uitkijken naar een leuke aanbieding ;)

Beste film ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mayco2 schreef op 16 May 2003 @ 20:25:
[...]

je monitor openen? ik dacht dat dat levensgevaarlijk was. (zeer hoge voltages die een hele tijd in je monitor blijven)
Je moet natuurlijk wel met je vingers overal vanafblijven...

Ik heb nogmaals de stof eruitgezogen maar hij blijft stinken.
Voor zover ik kan ruiken komt de stank bij het voedingsgedeelte weg.
Ik snap er heen h#l van want ik kan toch echt geen verbrande onderdelen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mayco2 schreef op 16 May 2003 @ 20:25:
[...]

valt wel mee, monitor wel eerst van uit het stopcontact halen en tijdje uit laten staan. Zijn naar mijn weten vooral die grote Elco's (correct me if wrong) waar hoge spanningen op blijven staan voor een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
De laatste keer dat ik een brandlucht rook bij mn monitor (een 17inch Compaq), was ie ook daadwerkelijk kapot. Maar goed, de TS heeft dus mazzel....... ;)

Laten repareren (of laten nakijken) heeft niet veel zin iig, daar ben je veel te veel voor kwijt. Mijn advies: gewoon lekker blijven zitten achter je monitor tot ie er definitief mee kapt :)

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tweeke schreef op 16 May 2003 @ 20:34:
De laatste keer dat ik een brandlucht rook bij mn monitor (een 17inch Compaq), was ie ook daadwerkelijk kapot. Maar goed, de TS heeft dus mazzel....... ;)

Laten repareren (of laten nakijken) heeft niet veel zin iig, daar ben je veel te veel voor kwijt. Mijn advies: gewoon lekker blijven zitten achter je monitor tot ie er definitief mee kapt :)
Ik denk dat ik idd voorlopig nog mazzel heb.Het viel me op dat het beeld de laatste tijd wel begon te trekken.

Zit hier nog iemand met reparatieervaringen(leuk scrabblewoord) van computermonitoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 16:09
Anoniem: 84188 schreef op 16 May 2003 @ 20:31:
[...]

valt wel mee, monitor wel eerst van uit het stopcontact halen en tijdje uit laten staan. Zijn naar mijn weten vooral die grote Elco's (correct me if wrong) waar hoge spanningen op blijven staan voor een tijdje.
Dat tijdje kan wel dagen zijn :)

Maar ik heb een tijd geleden al eens een monitor uit elkaar gehaald, omdat ik 'm een kleurtje wilde geven... Gewoon ff uitkijken waar je de inhoud van de monitor vast pak.. Ik heb toen geen last gehad van schokken oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
zolang je het aluminium chassis niet vastpakt kun je geen optater krijgen.Om alles stofvrij te krijgen moest ik ook het hele chassis eruithalen.(de monitor was nog warm.... >:) >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84120

Heb ik ook ooit met mijn Belinea 17" gehad. Kreeg nieuwe omdat het binnen de garantie viel. (goede, snelle service trouwens)

Maar heeft weinig te doen met veelvuldig gebruik. Gebruikte pc toen nog niet vaak. Had toen nog geen Internet, en was lang niet zo pc-verslaafd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Anoniem: 68352 schreef op 16 mei 2003 @ 20:45:
zolang je het aluminium chassis niet vastpakt kun je geen optater krijgen.Om alles stofvrij te krijgen moest ik ook het hele chassis eruithalen.(de monitor was nog warm.... >:) >:) )
Gevaarlijke opmerking... Het is onzin dat je zolang je het chassis niet vastpakt, je geen schok kan krijgen. Je moet idd niet tegelijk het chassis vasthouden met je ene hand, en met je andere hand aan de monitor werken. Maar je kan nog steeds een optater krijgen door delen aan te raken waar hv op staat, ook als je verder geen aarde aanraakt.

Verder is het over het algemeen juist een goed idee om voordat je aan electronica gaat werken, eerst even het chassis aan te raken zodat je statische electriciteit wegvloeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
aatos schreef op 16 mei 2003 @ 20:55:
[...]

Gevaarlijke opmerking... Het is onzin dat je zolang je het chassis niet vastpakt, je geen schok kan krijgen. Je moet idd niet tegelijk het chassis vasthouden met je ene hand, en met je andere hand aan de monitor werken. Maar je kan nog steeds een optater krijgen door delen aan te raken waar hv op staat, ook als je verder geen aarde aanraakt.

Verder is het over het algemeen juist een goed idee om voordat je aan electronica gaat werken, eerst even het chassis aan te raken zodat je statische electriciteit wegvloeit.
Ik raak toch niet graag een aluminium afscherming aan waar een kaskadekabel aan vast zit. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

aatos schreef op 16 May 2003 @ 20:55:
[...]

dat is idd zo, wat ook werkt is bijv even met schroevendraaien met lampje erin checken of er op onderdelen spanning staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
had ik ook een keer, monitor was toch al brak en die heb ik op een gegeven moment maar weggepleurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hartelijk dank voor de reakties voor zover..Is er verder niemand die reparatieervaring heeft met dit type monitor en mij mogelijk kan vertellen wat ik er aan kan doen?(ook wat het trekkende beeld betreft)Stof was de oorzaak van de stank maar er is dus duidelijk iets anders met die bak aan de hand.Onder normale omstandigheden worden de componenten op de print niet zo heet dat stof er vlam door gaat vatten.Verder weet ik dat mijn scherm 5jaar oud is en mogelijk wel eens op kan zijn.Omdat ik niet zo rijk ben dat ik een meteen een nieuwe monitor kan kopen wil ik hem repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-06 22:09
tja, heb zelf ook nog een 21" mitsubishi met diamondtron buis staan en een 17" sony trinitron.. beiden dood.

Zou niet weten zonder diagnostic software wat eraan is... in het verleden heb ik menig monitor / tv gerepareerd, maar tegenwoordig moet je geluk hebben dat ie echt meteen goed kapot gaat en je zo dus ziet wat er aan de hand is.

Als dit niet het geval is en de electronica gewoon uitschakeld voordat je kan meten / zien wat er aan de hand is, is repareren hopeloos.
Dan moet je hem al door de fabrikant laten nakijken wat het eigenlijk in alle gevallen financieel gezien niet meer waard is.

Kortom: alvast langzaam voor een nieuwe kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Anoniem: 84188 schreef op 16 May 2003 @ 21:08:
[...]

dat is idd zo, wat ook werkt is bijv even met schroevendraaien met lampje erin checken of er op onderdelen spanning staat
Hmm.. Ik hier verhalen gelezen over wegvliegende schroevendraaiers.

Een veiligheidsbril is dan dus geen overbodige luxe.

Expanding the inexpandable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
Anoniem: 68352 schreef op 16 mei 2003 @ 20:57:
[...]

Ik raak toch niet graag een aluminium afscherming aan waar een kaskadekabel aan vast zit. :X
Ik bedoelde over het algemeen aan electronica die aan het lichtnet hangt. Het chassis is dan ook geaard, en als je ergens aan gaat werken terwijl het aanstaat (pc bijvoorbeeld), is het slim om eerst even het chassis aan te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
aatos schreef op 18 May 2003 @ 17:00:
[...]

Ik bedoelde over het algemeen aan electronica die aan het lichtnet hangt. Het chassis is dan ook geaard, en als je ergens aan gaat werken terwijl het aanstaat (pc bijvoorbeeld), is het slim om eerst even het chassis aan te raken.
ja dat klopt helemaal dat ben ik met je eens....Maar in een monitor kan het gevaarlijk zijn zomaar metalen delen aan te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
Anoniem: 68352 schreef op 18 May 2003 @ 17:12:
[...]

ja dat klopt helemaal dat ben ik met je eens....Maar in een monitor kan het gevaarlijk zijn zomaar metalen delen aan te raken.
Ik werk wel eens met monitoren die open zijn en aan staan om ze af te stellen e.d. Dan kan het volgens mij geen kwaad om geaarde delen aan te raken.

Als hij uit staat kan het dus wel gevaarlijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-06 22:09
aatos schreef op 18 May 2003 @ 19:53:
[...]

Ik werk wel eens met monitoren die open zijn en aan staan om ze af te stellen e.d. Dan kan het volgens mij geen kwaad om geaarde delen aan te raken.

Als hij uit staat kan het dus wel gevaarlijk zijn?
Neuh is onzin. je kunt het chasis altijd aanraken als ie aan of uit staat, zolang je maar met je tengels van alle koelblokken ed afblijft, daar kan ook na uitzetten nog spanning op staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
KBDE schreef op 18 May 2003 @ 20:47:
[...]

Neuh is onzin. je kunt het chasis altijd aanraken als ie aan of uit staat, zolang je maar met je tengels van alle koelblokken ed afblijft, daar kan ook na uitzetten nog spanning op staan ;)
Ok, dit bevestigt wat ik al dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke oke het is me allemaal wel duidelijk zo.Ik wacht wel ff af wat mijn scherm verder doet...
Wat het aanraken van de metalen, Dit is voor eigen risico. Veel televisies en monitoren hebben vaak op de afscherming spanning staan ook al is ie uitgeschakeld.Deze afscherming zit eromheen om te beschermen tegen hf storingen (correct me if iam wrong).Soms staat hier toch al gauw 110Volt op(eigen ervaring) en als je mazzel hebt staat het ook op de afscherming aangegeven of er sap opstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Je moet es kijken als je monitor een langere tijd aanstaat, dan kun je misschien iets zien gloeien binnenin. Als je dit altijd hebt, dan kan het zijn dat je monitor de geest gaat geven. Ik had dit namelijk ook bij een 17 inch en die begon ook te knetteren en te stinken en toen was ie dood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
REDFISH schreef op 18 May 2003 @ 22:29:
Je moet es kijken als je monitor een langere tijd aanstaat, dan kun je misschien iets zien gloeien binnenin. Als je dit altijd hebt, dan kan het zijn dat je monitor de geest gaat geven. Ik had dit namelijk ook bij een 17 inch en die begon ook te knetteren en te stinken en toen was ie dood.
Ik weet in ieder geval dat ik het in het voedingsgedeelte moet zoeken maar ja..ik zie het vanzelf wel ....nu er nog niets kapot is is het net als het zoeken van een speld in een hooiberg. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Vega
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-01-2022
iok heb hetzelfde gehad, brandlucht en trekkend beeld, me broer erna latenb kijken en hij had een sodeerpuntje voorzien van meer tin en boem hij doet hjet weer ;)

check voor bruine tin of helemaal weg gesmolten tin

Sick Nick : " K, ik ben net wakker en ik geef mijn ongelijk nu toe, jammer alleen dat ie het niet kan lezen. Wanneer komt ie m'n spullen halen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sir Vega schreef op 18 May 2003 @ 23:04:
iok heb hetzelfde gehad, brandlucht en trekkend beeld, me broer erna latenb kijken en hij had een sodeerpuntje voorzien van meer tin en boem hij doet hjet weer ;)

check voor bruine tin of helemaal weg gesmolten tin
De hoeveelheid stof die erinzat viel ook hard mee....Ik zal er eens na kijken :)
Aangezien ik er voor een weekje niet ben laat ik wel ff weten hoe het is afgelopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 68352 op 20-05-2003 20:45 ]

Pagina: 1