Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

LM317 Baybus

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:54
Ik wil m'n fans graag regelbaar maken met een fanbus met een lm317.
Hier zijn genoeg schema's e.d. over te vinden maar ik heb 1 ding niet kunnen vinden:

Ik wil graag een uitgangs voltage van ~6-10,75(max) hebben.
Volgens een guide:
Als je het minimale voltage hoger wilt leggen, bijvoorbeeld op 6V kan je de potmeter P1 vervangen door één met een waarde van 5K Ohm en een weerstand van 5K Ohm in serie met de potmeter solderen.

Nu is mijn vraag of dit ook werkt?:
R1 vervangen door een 2K weerstand, P1 10K laten en in serie een 10K weerstand zetten (de verhouding (1:10_ tussen R1 en P1 is zo hetzelfde, het lijkt me dat het hier om gaat).

Ik wil namelijk ook de optie 'helemaal uit' hebben, hiervoor wil ik een potmeter met schakelaar gebruiken.
Bij conrad kan ik echter alleen potmeters met schakelaar vinden van 1, 10, 100, 330, 470 en 500K.

Verwijderd

Gaat eens googlen naar de datasheets van dit apparaatje, daar vind je een hele mooie formule om dit te berekenen.

Verwijderd

Ja, dat blijft precies hetzelfde.
Maar de waarden komen erg ongelukkig uit met een ingangsspanning van 12V.

Volgens de formule (P1 / R1 + 1) * 1,25 is de uitgangsspanning 13,75V en met een ingangsspanning van 12V kan dat niet.
Gevolg is dat het laatste stuk van het draaibereik van je potmeter niks doet.

Betere waarden zijn deze

Kom je theoretische op 10,2V ¨maximale uitgangsspanning uit.
Minimale uitgangsspanning is dan 5,3V.
Een en ander is ook nog erg afhankelijk van je potmeter, want de tolerantie op die dingen is erg groot, zo'n 20%

Een potmeter van 10k kan dus en waarde hebben tussen 8k en 12k.

Btw, bij je voorbeeld van R1=2k plus een weerstand van 10k en een potmeter van 10k
komt de minimale spanning uit op 7,5V

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2003 22:12 ]

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:54
Verwijderd schreef op 16 May 2003 @ 22:06:
Ja, dat blijft precies hetzelfde.
Maar de waarden komen erg ongelukkig uit met een ingangsspanning van 12V.

Volgens de formule (P1 / R1 + 1) * 1,25 is de uitgangsspanning 13,75V en met een ingangsspanning van 12V kan dat niet.
Gevolg is dat het laatste stuk van het draaibereik van je potmeter niks doet.

Betere waarden zijn deze

Kom je theoretische op 10,2V ¨maximale uitgangsspanning uit.
Minimale uitgangsspanning is dan 5,3V.
Een en ander is ook nog erg afhankelijk van je potmeter, want de tolerantie op die dingen is erg groot, zo'n 20%

Een potmeter van 10k kan dus en waarde hebben tussen 8k en 12k.

Btw, bij je voorbeeld van R1=2k plus een weerstand van 10k en een potmeter van 10k
komt de minimale spanning uit op 7,5V
OK, ik verdubbel dan alle waardes (R3=8K2, R2=2K4 en VR1=10K)

Dan zou het van ~5,5 tot ~10,3 Volt regelbaar moeten zijn als ik de formule goed heb?

Verwijderd

ivm die tolerantie zou je ook een meerslags indruk exemplaar kunnen nemen (drukken = schakelaar, draaien = potmeter).

Verwijderd

primusz schreef op 16 May 2003 @ 23:06:
[...]

OK, ik verdubbel dan alle waardes (R3=8K2, R2=2K4 en VR1=10K)

Dan zou het van ~5,5 tot ~10,3 Volt regelbaar moeten zijn als ik de formule goed heb?
Zoiets ja, theoretisch van 5.5 - 10.7

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-10 09:20

Silentpuma

To much mind...

[zeikmode]

Lol, als electo-analfabeet snap ik echt niet wat lullie moeilijk doen over zo`n LMnog-wat... Een vermogenspotmeter is all you need! :p

[/zeikmode]

3x raden wat ik heb... :+

Use the Search Luke...

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 09:12

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Ik heb een baybus gemaakt met de LM317T, alleen heb ik een bereik van 6,3~11,1.

Dat wijkt toch wel af van wat jullie zeggen. :?
Ik heb er het volgende voor gebruikt:

LM317T
Potmeter: 4K7A
Weerstand: Goud, bruin, rood, bruin. (bij gebrek aan een voltmeter :P )

Ik ben er erg tevreden over en hij doet het goed. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

• M14
  • Laatst online: 26-11 18:44

M14

Silentpuma schreef op 20 May 2003 @ 20:27:
[zeikmode]

Lol, als electo-analfabeet snap ik echt niet wat lullie moeilijk doen over zo`n LMnog-wat... Een vermogenspotmeter is all you need! :p

[/zeikmode]

3x raden wat ik heb... :+
tja, als je niet moeilijk wil doen, dan moe je da vooral niet doen. Maar met zo'n lm317 kun je net iets meer maken als alleen een potmeter in zo'n frontplaatje...

Ik ben namelijk een baybus aan het ontwerpen met 4x een LM317 schakeling er in. Hier zit geen normale potmeter in, maar eentje die je digitaal kunt aansturen. Die 4 digitale potmeters worden weer aangestuurd door een EEPROM. En hier hangt weer een countertje aan + led-display aan.

Als het ding goed is geprogrammeerd, dan heb je:
- 2 knopjes om 1 van de 4 fan's te selecteren.
- Een led-display wat aangeeft welke fan is geselecteerd.
- 2 knopjes om de fan harder/zachter te laten draaien. Hierbij maak ik ook nog een functie dat je het knopje in kunt houden, en de digitale potmeter automatisch naar beneden/omhoog 'draait'.

Ik heb Papst casefan's in mn pc zitten. Deze zijn gemaakt voor een voltage tussen de 8 en 15 volt. Het is de bedoeling dat hier tussen geregeld gaat worden. Omdat mn pc-voeding geen 16 - 18 volt kan leveren, maak ik een aparte 24V 10A voeding voor dit geheel.

Deze schakeling wil ik in een plexiglas behuizing zetten. Deze behuizing krijgt de afmetingen van een cd-rom drive. Het is de bedoeling dat je door het plexiglas heen het led-display kunt zien. Ik heb dit ook gedaan dat je nog wat IC's/weerstanden/condensatoren ziet. Ik wil er ook nog 2 USB aansluitingen op maken, + een HD VU meter. En als ik veel zin heb, ook nog een winamp-control schakeling :).

Voorlopig is het nog lang niet zo ver. Ik heb net de PCB layout gemaakt voor de baybus. Deze wil ik eerst testen, voordat ik ding echt ga opbouwen met alle andere schakelingen er bij. Dit gaat nog wel een tijdje duren voordat ik het helemaal klaar heb. Tegen die tijd komt er wel een post hier :).

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Verwijderd

kan je het schema posten als je hem werkend hebt, ik zit al tijden zoiets te bedenken maar ik ben een elec-n00b :(

Verwijderd

bazs2000 schreef op 20 May 2003 @ 20:36:
Ik heb een baybus gemaakt met de LM317T, alleen heb ik een bereik van 6,3~11,1.

Dat wijkt toch wel af van wat jullie zeggen. :?
Ik heb er het volgende voor gebruikt:

LM317T
Potmeter: 4K7A
Weerstand: Goud, bruin, rood, bruin. (bij gebrek aan een voltmeter :P )

Ik ben er erg tevreden over en hij doet het goed. :)
Dan heb je een hogere ingangsspanning.
Ik heb nog geen LM317 gezien die bij een ingangsspanning van 12V hoger kwam dan 10,6V.
En het waren er toch al aardig wat.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2003 22:17 ]

• M14
  • Laatst online: 26-11 18:44

M14

Verwijderd schreef op 20 mei 2003 @ 22:13:
kan je het schema posten als je hem werkend hebt, ik zit al tijden zoiets te bedenken maar ik ben een elec-n00b :(
Zal ik doen. Zoals je had gelezen komt er ook een eeprom in. Dit ding moet geprogrammeerd worden. Ik zal het programma er bij zetten, zodat je het zelf kunt doen, of iemand anders laten doen :)

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Pagina: 1