SPD uitlezen

Pagina: 1
Acties:

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:04

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Topicstarter
Ik heb de faq grote gedeelte doorgelezen, en begrepen dat auto SPD de beste optie is voor je geheugen als je niet overklokt. Nu heb ik dus 2x256 en 1x512MB DDR333 geheugen, elk van een ander merk (o.a. Twinmos). Kan het mogelijk zijn dat elke module dus verschillende timings heeft staan in de SPD?

De rede hiervan is dat ik al geruime tijd mijn 2700xp op een a7v333-x niet op 166mhz bus kan laten draaien, wat resulteert in reboots, crashes or bsod's. Echter, op 133mhz fsb en geheugen op 333mhz, draait het geheel perfect. Via andere topics heb ik begrepen dat dit 99% je geheugen is, waar ik dus gok op de timing settings.

Is er dus een programma die deze SPD per module kan uitlezen, zodat ik de "langzaamste" settings kan instellen voor alle modules? Als info zie hieronder een plaatje van mijn settings van mijn geheugen, als ik op 166fsb draai.
Afbeeldingslocatie: http://www.karremania.cistron.nl/GoT/memory.jpg
Ik heb in mijn bios een 4-tal settings die ik kan veranderen, te weten:
-Cas latency (2,5)
-Ras to Cas Delay (3)
-Ras Precharge Delay (3)
-Active Precharge delay (7).
(tussen haakjes zijn de settings waarop ik hem had staan).

Echter die tras van 5 (op de pic) kan ik dus nergens vinden.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Ossenaar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:19

Ossenaar

Oss de Gekste !!!

Simpele manier : Zet 1 Reepje in de slot en zet in het bios je memsettings op auto :)

Daar kun je je instellingen zo aflezen

Herhaal dit voor je andere memoryreepjes

De kick van Electric!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
KarreMania schreef op 16 May 2003 @ 18:32:

De rede hiervan is dat ik al geruime tijd mijn 2700xp op een a7v333-x niet op 166mhz bus kan laten draaien, wat resulteert in reboots, crashes or bsod's. Echter, op 133mhz fsb en geheugen op 333mhz, draait het geheel perfect. Via andere topics heb ik begrepen dat dit 99% je geheugen is, waar ik dus gok op de timing settings.
Zoals ik het begrijp draait je CPU met een FSB van 133 en je geheugen met 166MHz en dan heb je geen enkel probleem? Zo ja, dan heeft je geheugen er naar mijn mening niks mee te maken; dit draait al op 166MHz. Het probleem zit 'm dan dus ergens in de cpu of fsb (temperatuur bijvoorbeeld?)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Topicstarter
qua temperatuur is er niks aan de hand, heb watercooling, temperatuur gaat niet over de 35 graden heen.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

hmm je geheuegen is het iig niet, aangezien die al op 166MHz draaid zoals er werk vermeld, denk dus dat het je Mobo of CPU is wat die snelheid niet aankan, kijk ook eens als je de FSB verhoogd datje PCI/AGP snelheden nog wel kloppen...

en anders is het pech hebben en je maybe kijken als je coltage van je chipset aan kan passen om te kijken als die dan stabieler draaid...

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Topicstarter
wat is trouwens de standaard voltage van een 2700xp cpu?

voor de pci snelheid, als ik manual de fsb instel, kan ik kiezen van 133/33 tot 150/37(ofzo), en 166/33 tot 178/37(ofzo)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.pcstats.com/articleimages/092002/amd2700chip_lable.jpg

Modelnummer: 2700+
Frequentie: 2.17 GHz / 166 MHz FSB
Format / socket: Socket A
Productieproces: 0.13 micron, Thoroughbred "B"
Producent: AMDs Fab 30, Dresden, Tyskland
Cache 128 KB L1, 256 KB L2
Coregrootte: 84 mm2
Aantal transistoren: Ca 37.6 millioen
Spanning (Vcore): 1.65V
Maximale temperatuur: 85C
Typisch vermogen: 62 W*
Maximaal vermogen: 68.3 W*

http://www.pcstats.com/ar...cfm?articleid=1235&page=2
http://www.vr-zone.com/guides/AMD/TBred/page2.htm

edit:
Kortom een 4 en 5 divider voor de PCI - was daar een vraag over? (edit: ok)

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2003 23:37 ]

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Topicstarter
nee, neontetra vroeg of de pci dan nog wel klopte als ik de fsb verhoogde.

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Zet je geheugen maar eens handmatig op 2.5 / 3 / 3 / 7 <---- Vooral die 7 kan van belang zijn.
Zo te zien zegt jouw SPD dat die 7 een 5 moet zijn.
Probeer maar eens hier een 7 van te maken, meestal is het probleem dan opgelost.
Ook kan het helpen om je memory voltage eens op 2.6 of 2.7volt in te stellen.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

Losha

clear my path motherfucker

ik dit topicje weer ophalen....
ik zoek namelijk OOK een prog. om de SPD uit te lezen
just curious...thats why

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Losha schreef op 01 August 2003 @ 16:38:
ik dit topicje weer ophalen....
ik zoek namelijk OOK een prog. om de SPD uit te lezen
just curious...thats why
Lees post 2:
Ossenaar schreef op 16 May 2003 @ 18:35:
Simpele manier : Zet 1 Reepje in de slot en zet in het bios je memsettings op auto :)

Daar kun je je instellingen zo aflezen

Herhaal dit voor je andere memoryreepjes
Gebruik dus op dat moment CPU-Z zoals de TS het deed, of Sandra of...

Keuze te over :P

iirc kon Sandra zelfs per reepje de SPD uitlezen, maar ik vertrouw Sandra niet zo, dus de hierboven beschreven methode is veiliger (het vertelt je namelijk hoe je BIOS de SPD uitleest, wat relevanter is dan wat een of ander progje ervan vindt :z )

Oslik blyat! Oslik!

• Losha

Losha

ik heb de laatste sandra...en die leest het dus helaas (niet meer??) uit.
per reep kan ik wel doen..maar dan weet ik nog steeds niet de hele lijst..per snelheid etc.
dan weet ik alleen de settings op DIE snelheid..en ik wil eigenlijk weten hoe spd de settings verandert als je hoger gaat klokken...dan gaat de latency namelijk omhoog
dus liefste wil ik de info uit de spd chip zelf

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Losha schreef op 01 August 2003 @ 21:12:
per reep kan ik wel doen..maar dan weet ik nog steeds niet de hele lijst..per snelheid etc.
dan weet ik alleen de settings op DIE snelheid..en ik wil eigenlijk weten hoe spd de settings verandert als je hoger gaat klokken...dan gaat de latency namelijk omhoog
Dat doet de SPD helemaal niet, dat is je BIOS :o

De SPD is een EPROM die eenmalig beschreven is met de fabrieksinstellingen van je DIMM. Die settings veranderen dus totaal niet bij verschillende snelheden.

Oslik blyat! Oslik!

• DDan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 15:37

DDan

Team Leader of Team Gäöl

Losha schreef op 01 August 2003 @ 21:12:
Ik zie dat je een Asus bordje hebt in je sig, van die bordjes kan de SPD van het geheugen niet worden uitgelezen door proggies (iig zeer beperkt), zo ver ik weet (heb zelf ook twee Asus bordjes waar ik dit niet mee kan)

Limburgs hoop in bange dagen: Team Gäöl @ Rosetta@Home

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DDan schreef op 01 August 2003 @ 23:50:
[...]

Ik zie dat je een Asus bordje hebt in je sig, van die bordjes kan de SPD van het geheugen niet worden uitgelezen door proggies (iig zeer beperkt), zo ver ik weet (heb zelf ook twee Asus bordjes waar ik dit niet mee kan)
Daarom dus dat je BIOS gewoon op 'by SPD' moet zetten in zo'n geval en kijken wat het wordt (dat kunnen die progjes namelijk wel meten) :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Heb net CPU-z geinstalleerd en eens gekeken. Ik vraag me 1 ding af... hoe kan het dat hij zegt dat mijn Corsair 3200LL modules op 2,5-2-2-5 lopen, terwijl ze in de BIOS op 2-2-2-5 staan en dus ook zo draaien... of leest hij iets verkeerd uit?

8KNXP 2x Corsair 3200LL @ 2-2-2-5
P4 2,8

Verwijderd

ftp://ftp.heise.de/pub/ct/ctsi/ctspd092.zip

Van c't magazine, wel niet samen gebruiken met dingen als Asus PC Probe.

• smvs
  • Niet online
volgens mij kun je met aida32 ieder stringetje apart uitlezen.

• Losha

Losha

dion_b schreef op 01 August 2003 @ 22:09:
[...]

Dat doet de SPD helemaal niet, dat is je BIOS :o

De SPD is een EPROM die eenmalig beschreven is met de fabrieksinstellingen van je DIMM. Die settings veranderen dus totaal niet bij verschillende snelheden.
ja en die EPROM info wil ik dus uitlezen ....

dat ct! programma werkt niet, toch wel jammer als dat bij asus boorden lastig gaat
wil eigenlijk weten hoe de verhouding tussen fsb en cycles is...
had met overclocken al gezien hoe de cycles omhoog gaan bij hogere fsb

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Losha schreef op 03 August 2003 @ 19:40:
[...]

ja en die EPROM info wil ik dus uitlezen ....

dat ct! programma werkt niet, toch wel jammer als dat bij asus boorden lastig gaat
wil eigenlijk weten hoe de verhouding tussen fsb en cycles is...
had met overclocken al gezien hoe de cycles omhoog gaan bij hogere fsb
Lees nog een keer mijn posts door...

Als je 1 DIMM plaatst in je PC en je BIOS instelt op 'by SPD' (en je dus NIET net FSB/mem clock gaat kloten), leest de BIOS netjes je SPD uit en stelt de timings in zoals in de SPD beschreven staan. Achterhaal vervolgens met willekeurige diag progje op welke settings BIOS staat (daarvoor hoeft het progje de SPD niet zelf uit te lezen) en je hebt ze (via een omweg) alsnog te pakken. Doe dit voor alle DIMMs en je hebt de info die je nodig hebt.

Slechts 1 probleem:
Erg vaak staat er foute info in de SPD. Dit is door C'T geconstateerd in het artikel die zij adhv hun SPD-tool geschreven hebben. Nu is in de tussenliggende jaren eea verbeterd, maar nog steeds is het een gok om 'by SPD' in te stellen. De SPD heeft ook geen juridische waarde- als jij pakweg CAS 2.5 DDR koopt en in de SPD staat CAS 2, maar hij wil alleen op 2.5 stabiel draaien, dan is er nog steeds niets mis met jouw reepje en heb je geen recht op vervanging omdat hij niet op 'by SPD' wil draaien- hij draait immers op de geadverteerde 2.5....

Vooral dit laatste brengt me ertoe af te vragen wat voor Tweakers het nut van de SPD nu eenmaal is :o Als je een DIMM koopt, moet je op basis van de productomschrijving, in geval van twijfel bijgestaan door de interpretatie van de opschrift op de chips zelf, bepalen wat de juiste settings zijn om in-spec te draaien. Een echte Tweaker zal snel de neiging hebben te kijken of de timings ook strakker kunnen, of dat de geheugenclock hoger kan, maar dat is natuurlijk een kwestie van uitproberen, waarbij de officiele specs natuurlijk niet meer dan een richtlijn zijn.

In het bovenstaande verhaaltje is in het geheel geen plaats voor de SPD. De SPD is een koeienmiddel om het mogelijk te maken enige 'plug & play' functionaliteit te krijgen voor DIMM timings als ze door een totale leek geinstalleerd worden. IMHO is hun relevantie voor de niet-leek (in dit geval gedefinieerd als iedereen die a) op de hoogte is van het bestaan van 'geheugentimings' en b) geinteresseerd is naar de invloed van hun instelling op de stabiliteit of performance van hun systeem) absoluut 0,0

- maar goed dit is slechts mijn eigen mening, vandaar dat ik ook aangeef hoe je erachter kunt komen als je nieuwsgierig bent en je mobo geen proggies ondersteunt :z

Oslik blyat! Oslik!

• Losha

Losha

*zucht
ik begrijp prima wat je bedoelt en ik weet ook wat mijn latencys NU zijn...is jou echter opgevallen dat, als je de mhz verandert de waardes voor latency ook veranderen als je "by spd" draait? en DAT is wat ik wil weten, welke 'rules' de spd heeft om de latency omhoog of omlaag te gooien.

voorbeeld: (welke ik dan toevallig wel weet)
bij 200mhz = cas 3 (de rest weet ik momenteel niet)
bij 166mhz = cas 2,5

en DAT wil ik weten..hoe hij berekent hoe hij de latencies verandert naar mate de mhz verandert, snappé vous ?

is een beetje omslachtig namelijk als ik ALLE mhz'en moet proberen tot ik zelf een soort tabel kan maken.
en DIE regels staan dus in de spd-chip

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Losha schreef op 03 August 2003 @ 21:32:
*zucht
ik begrijp prima wat je bedoelt en ik weet ook wat mijn latencys NU zijn...is jou echter opgevallen dat, als je de mhz verandert de waardes voor latency ook veranderen als je "by spd" draait? en DAT is wat ik wil weten, welke 'rules' de spd heeft om de latency omhoog of omlaag te gooien.

voorbeeld: (welke ik dan toevallig wel weet)
bij 200mhz = cas 3 (de rest weet ik momenteel niet)
bij 166mhz = cas 2,5

en DAT wil ik weten..hoe hij berekent hoe hij de latencies verandert naar mate de mhz verandert, snappé vous ?

is een beetje omslachtig namelijk als ik ALLE mhz'en moet proberen tot ik zelf een soort tabel kan maken.
en DIE regels staan dus in de spd-chip
Zoals ik al eerder schreef, die staan NIET in de SPD chip. De SPD heeft erg simpel een enkele waarde voor iedere setting. De SPD heeft bovendien geen enkele manier om te 'weten' op wat voor snelheid de DIMM gedraaid wordt.

Iedere modificatie van die lijst van instellingen komt voort uit regels in de BIOS. Hoe die gedaan worden heeft verder niets met de SPD te maken. Nog een argument om de SPD te negeren :z

Oslik blyat! Oslik!

• Losha

Losha

nou vooruit..dan staat in de spd maar EEN setting...hoe kom ik die regels van de bios dan te weten :?
Pagina: 1