koeling vervangen, proc schoon genoeg?

Pagina: 1
Acties:

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
ik heb mijn koeling moeten vervangen en heb eigenlijk nog nooit iets met mijn processor gedaan laat staan met koelpasta. Ik heb de koeler eraf gehaald en de processor eruit gehaald. Hier zat echt een ongelooflijke hoeveelheid koelpasta op. Het zat echt overal. Nu heb ik hier overal gelezen dat je het schoon moet maken met wasbenzine, spiritus. Ik heb het met wattenstaafjes en spiritus schoon proberen te maken en nu ziet het er dus zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.sevriens.com/pics/proc.jpg%20+%20http://www.sevriens.com/pics/proc.jpg

is dit nog beter schoon te maken? of beter gezegt, moet het schoner?

[ Voor 4% gewijzigd door DeoDupke op 16-05-2003 16:55 ]

No worries m8

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Hier is niets mis mee hoor...Bij het opnieuw aanbrengen HEEEEL dun aanbrengen. Het koel blok hoeft niet op de pasta te drijven. De pasta dient alleen om kleine oneffenheden op te vullen

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
zoals het nu is is het idd prima, alleen volgens mij is het de vorige x een beetje fout gegaan omdat het helemaal om de core heen heeft gezeten
je moet dus alleen een klein drupje op de core doen en absoluut niet op de rest er om heen

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik zou hier een klein beetje mee oppassen. Die koelpasta ziet eruit als Arctic silver I/II of III. Als het AS III is is het niet erg, maar als het I/II is wel. Dat geleid en zou die kleine onderdeeltjes kunnen slopen. Maak het rondom die kleine componenten nog wat beter schoon.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• DeoDupke
ok, ik meende al dat er helemaal niks meer van die troep zichtbaar mocht zijn. Nou diegene die dit erop heeft gesmeerd heeft gedacht: hoe meer, hoe beter. Maarjah.. dan ga ik eens proberen om hem erin te stoppen!

edit: na nog een grondige schoonmaakbeurt

edit2: Uhm, dit is niet goed ! als ik mijn pc aanzet dan doet hij het 1 sec en springt dan uit. Iemand enig ID wat dat betekend?

[ Voor 31% gewijzigd door DeoDupke op 16-05-2003 17:25 ]

No worries m8

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

DeoDupke schreef op 16 May 2003 @ 17:02:
edit2: Uhm, dit is niet goed ! als ik mijn pc aanzet dan doet hij het 1 sec en springt dan uit. Iemand enig ID wat dat betekend?
klinkt me in de oren als kortsluiting

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

En die kortsluiting kan goed komen door je 'schoonmaak-beurt'. Hoewel het vaak wordt aangeraden, vind ik een wattenstaafje voor koelpasta dat er al echt LANG opzit (zoals in jouw geval) niet afdoende. Een doekje dat geen vezels achterlaat (wc-papier werkt ook al hoor) gebruiken en echt zorgen dat er niets meer zichtbaar is.
Hopelijk is er nog geen echte schade aan je proc/hardware...

• DeoDupke
Ik heb vanavond helaas geen tijd. Maar wat kan ik beter gebruiken? Wasbenzine of spriritus? En kan het geen kwaad om het flink te gebruiken of moet je echt zuinig zijn?

No worries m8

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:43
gebruik alcohol, dat verdampt lekker snel en laat dus niets achter

Verwijderd

aanstekerbenzine werkt nog beter!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-08 15:01

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

oude tandenborstel en een sopje deden wonderen bij mij, was ook een zooitje en nu glimt ie weer! wel goed laten drogen! :)

• tisloafp
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-07 16:45
_/-\o_ aceton _/-\o_

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:03
Ik hoop dat je meer geluk hebt dan ik bij m'n laatste schoonmaakbeurt met wattenstaafjes en alcohol... Zelfde symptomen...

Palomino core gecrunched :'(

Moraal: als je de koeler er opnieuw opzet, zorg dat je niet teveel kracht uitoefend op 1 van de kanten... liefst helemaal geen kracht, totdat'ie goed vastzit...

* FragFrog heeft ter vervanging maar 2 XP2000+'s opgehaald, oach, life's a bitch ;)

Nu moet ik er natuurlijk wel bij vermelden dat die proc al eerder kuren vertoonde, niet wou opstarten paar keer ed, en dat ik big-ass waterkoelblokken gebruik ;)

[ Voor 22% gewijzigd door FragFrog op 16-05-2003 20:29 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• DeoDupke
FragFrog schreef op 16 May 2003 @ 20:27:

Palomino core gecrunched :'(

Moraal: als je de koeler er opnieuw opzet, zorg dat je niet teveel kracht uitoefend op 1 van de kanten... liefst helemaal geen kracht, totdat'ie goed vastzit...
En hoe kom je erachter dat je core gecrunched is?

No worries m8

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:49
DeoDupke schreef op 17 mei 2003 @ 09:25:
[...]

En hoe kom je erachter dat je core gecrunched is?
Hij heeft het niet over een koelpasta probleem maar over een bevestigingsprobleem waardoor de core helemaal kapot is gegaan.

• DeoDupke
DutchCommando schreef op 17 mei 2003 @ 09:29:
[...]

Hij heeft het niet over een koelpasta probleem maar over een bevestigingsprobleem waardoor de core helemaal kapot is gegaan.
ja dat snap ik. Maar is dat te zien? Dat de core kapot is of is het net zoiets als een inwendige bloeding?

No worries m8

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
DeoDupke schreef op 17 May 2003 @ 10:39:
[...]

ja dat snap ik. Maar is dat te zien? Dat de core kapot is of is het net zoiets als een inwendige bloeding?
Nou euhm, als ik eerlijk gezegd de linker onderhoek van je core bekijk is die al niet bepaald netjes meer... daar is duidelijk al mee geprutst :X maar goed, als dr enorm veel koelpasta op zat verbaasd me dat ook weinig, wie heeft m in mekaar gezet dan?

//edit: voor de duidelijkheid, de randen en hoeken horen echt letterlijk perfect te zijn, als hj brokkelt ruik je t sterk en ze je ook wat poeder achtige troep, je linker onder hoek is iig al beschadigd...

[ Voor 19% gewijzigd door rvanlooijen op 17-05-2003 10:48 ]

Verwijderd

Ik hoop voor je dat die linker onderhoek inderdaad alleen maar vies is. Zo van de foto gezien zou ik zeggen, kaduuk: koop een nieuwe cpu!!

• DeoDupke
Verwijderd schreef op 17 May 2003 @ 10:51:
Ik hoop voor je dat die linker onderhoek inderdaad alleen maar vies is. Zo van de foto gezien zou ik zeggen, kaduuk: koop een nieuwe cpu!!
maar goed dat ik dat niet meteen gedaan heb want na nog een grondige schoonmaakbeurt met spiritus en een tandenborstel doet hij het weer _/-\o_

gelukkig! en... het niet zo belangrijkste maar wel fijne, de temperaturen zijn weer omlaag gegaan. ( dat was de reden waarom er een andere koeler op moest)

No worries m8

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:27
Maar wie had de vorige koeler er nu opgezet...? :)

• DeoDupke
ESteg schreef op 17 May 2003 @ 12:17:
Maar wie had de vorige koeler er nu opgezet...? :)
diegene waarvan ik de computer gekocht had. (Particulier)

No worries m8

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
DeoDupke schreef op 17 May 2003 @ 12:57:
[...]

diegene waarvan ik de computer gekocht had. (Particulier)
dan was het en beun :/

• Rody
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-08 10:13
De core ziet er niet gezond uit maar hij is wel schoon.
Niet een drupje op de core smeren maar eerst op een plastic spateltje en dan zachtjes schrapend over de core heen. Zo krijg je een soort "filmpje" van koelpasta op je core. Dat is het dunst wat mogelijk is.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Icey schreef op 17 May 2003 @ 22:49:
[...]

dan was het en beun :/
De meeste mensen die hun eigen pc bouwen klooien ook maar wat aan, nog niet eens de helft weet hoe het écht moet.
Dat de pc "aan gaat" betekent nog niet dat je het goed gedaan hebt ;)

Dat hoekje op de foto linksonder zegt niet zoveel, het is maar een klein stukje dat van de core af zou kunnen zijn.
Al zou je 4 van zulke hoeken hebben dan deed ie het waarschijnlijk nog wel (athlon 1400 van een vriend van me was helemaal afgesleten aan alle 4 de hoeken plus aan de zijkant, en draait nog steeds prima).

Koelpasta kan je er op veel manieren afhalen, zolang je maar met iets veegt dat de core niet beschadigt. Dus bijvoorbeeld wattenstaafjes, of een zachte doek, of theedoek iets in die richting.
Om de koelpasta op te lossen gebruik je een bijtend middel dat snel verdampt, dus alcohol, spiritus, sticker verwijderaar, etc.

De makkelijkste manier om koelpasta aan te brengen is met een pasje, klein drupje op de core doen en dan uitsmeren.
Als het geen stroom-geleidende pasta is (Artic Silver is dat vaak wel) dan is het niet zo erg als er een beetje naast de core komt. Zolang het maar geen enorme hopen zijn ;)

Omdat ik meestal geen pasje bij de hand heb doe ik het vaak gewoon met m'n vinger :Y) (gemiddeld zo'n 3x per dag, en t is nog nooit fout gegaan)

[ Voor 19% gewijzigd door dreeke op 17-05-2003 22:57 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-08 01:20

Kleintje81

Blaat

DeoDupke schreef op 16 May 2003 @ 17:02:
Bij mij was het de beveiliging dat me koeler er niet goed op vast zat. ;)
dreeke schreef op 17 May 2003 @ 22:54:
[...]
Omdat ik meestal geen pasje bij de hand heb doe ik het vaak gewoon met m'n vinger :Y) (gemiddeld zo'n 3x per dag, en t is nog nooit fout gegaan)
Wist je dat koelpasta schadelijk is voor je lichaam (wat eigenlijk niet tegenwoordig :) )?

BF2 stats Systemen

Verwijderd

Kleintje81 schreef op 18 May 2003 @ 00:42:
[...]

Bij mij was het de beveiliging dat me koeler er niet goed op vast zat. ;)

[...]

Wist je dat koelpasta schadelijk is voor je lichaam (wat eigenlijk niet tegenwoordig :) )?
geldt ook voor aceton. Meer in die zin dat je huid erg sterk ontvet wordt en aceton door de huid heen vliegt. Op zich is dat nog mogelijk niet eens het meest schadelijkste: met het door de huid heen vliegen, kunnen schadelijke stoffen die in die aceton opgelost zitten relatief eenvoudig mee door die huid gaan. Normaliter waren die stoffen anders nooit door de huid heen gegaan of in veel mindere mate.
PS: bij sommige medicijnen wordt van "het door de huid heen vliegen" wel eens gebruik gemaakt..... Toch nog iets positiefs...
Maar blijf opletten met chemicalien als je niet deskundig genoeg bent, vraag anders eerst rond of zoek een veiligheidsblad of MSDS (Material Safety Data Sheet) op.

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08 00:56

Adm.Spock

Duik-Aap

Dat hoekje van die core zier er zeker niet lekker uit. Ik heb zelf een XP 2100+ waarvan de koeler er al meerdere keren op en af is geweest, ook al diverse malen gereinigd dus, maar mijn core ziet er nog als nieuw uit.

Maw, als je een beetje voorzichtig doet gaat het dus gewoon niet mis. Nu moet ik wel zeggen dat ik braaf de instructies van AMD heb opgevolgd met betrekking tot het plaatsen van het blok. En natuurlijk eerse de clip volledig losmaken, alvorens het toe te staan dat het blok kanteld.

PS ik gebuik gewoon synthetische thinner voor het reinigen, omdat dit geheel vervliegt zonder residu achter te laten.
Pagina: 1