[Temp] AMD Athlon 1400Mhz wordt heet met nieuwe CPU fan

Pagina: 1
Acties:

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 16:49

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Nog geen 2 maanden geleden heb ik een nieuwe CPU fan moeten kopen, omdat mijn oude was overleden. Goed, ik heb toen een Coolermaster gekocht die tot een AMD XP 2200+ kan koelen. Moest goed wezen voor mijn AMD Athlon 1400Mhz dacht ik zo. Dus ik heb die er nu op zitten. Maar na net vanmiddag een BIOS update gedaan te hebben klapte mijn PC er in eens uit en ging rebooten. Ik dus maar even mijn temp gecontroleerd, hieronder een screenie:

Afbeeldingslocatie: http://www.dbouma.cistron.nl/images/temps.jpg

Dit lijkt mij niet helemaal normaal, aangezien dit nog geen eens stressed is. Dus ik heb net eens gekeken op de site van AMD en daar stond dat mijn CPU bij 90 graden te heet is. Wat hij stressed wordt weet ik nog niet, die test heb ik nog niet helemaal goed uit kunnen voeren, maar ik vind dit al belachelijk hoog, helemaal met een nieuwe cooler.

Zou mijn CPU fan soms niet goed zijn? Zo ja, dan koop ik meteen een nieuwe, want de zomer komt eraan en ik heb geen zin in een doorgefikte CPU.

Profile

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je meet wel met het betrouwbaarste programma je temps :+ Even serieus; dit soort tools zijn over het algemeen gewoon niet te vertrouwen. Je BIOS is bij verre het betrouwbaarst, kijk daar dus even en post de temps die daar staan.

OMFG, 2 Volt op je Vcore :/ Ik denk dat misschien daar je probleem zit >:)

[ Voor 15% gewijzigd door Glashelder op 16-05-2003 16:48 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

weet niet wat voor een coolermaster je hebt, maar het is zeker abnormaal hoog die temperatuur. Weet je zeker dat alles 100% goed zit? Verder is je vcore wat hoog, op 1.75 zal die zeker wat koeler zijn. Zelf een coolermaster met xp2000+, en die is keurig 53 gr stressed

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Een Athlon 1.4 GHz is zo ongeveer het grootste heethoofd van de Athlon (XP) familie. Het is dus niet zeker dat die koeler voldoende capaciteit heeft.

Gebruik goede koelpasta (bijv. Arctic Silver) en zorg ervoor dat de koeler goed (recht!) gemonteerd is.

P.S. Welke koeler is het eigenlijk???

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-08 19:04
ASUS Pc Probe is bij kennis van mij waar ik altijd computer :+ prima te vertrouwen, verschil tussen bios en PC Probe was volgens mij 1 graadje ofzo ;)
Dit was met een kt-333-x

Even niets...

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 20:04
VCore van 2 volt?!? omfg...
en temp is idd niet helemaal normaal ;x zit je koeler er wel goed op?

• Ralphie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 21:57
Typisch een voorbeeld van de cooler 180 graden draaien :)

Gelukkig nog niet zo vaak meegemaakt......

HODL

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Ik heb de volgende cooler: DP5-6J31C. Sorry, hij koelt tot een XP2100+.

Zal even in de BIOS kijken naar de juiste temp.

Ik ga even mijn vCore verlagen naar 1,75V. Hopelijk werkt dat goed. Ook zal ik er zsm nieuwe pasta op smeren, hoewel ik er nog niet zo lang geleden nieuwe op heb gedaan. Ook zit mijn cooler er goed recht op. Zit precies op de core, heb het net even gecheckt.

[ Voor 8% gewijzigd door Godjira op 16-05-2003 16:56 ]

Profile

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ralphie schreef op 16 May 2003 @ 16:53:
Typisch een voorbeeld van de cooler 180 graden draaien :)

Gelukkig nog niet zo vaak meegemaakt......
Als je dit bij een TB probeert dan is die zo dood als een pier. Nee, pas een beetje op hiermee straks probeert ie het ook nog :/

edit: Thunderbird 1400 is dus gewoon ondersteunt :Y)

nieuwe koelpasta zal echt niet nodig zijn hoor. Zelfs als jij er een te dikke laag op smeert boeit het niks want het wordt allemaal opzij geduwt. Er staat een hoop druk op hoor :P

[ Voor 29% gewijzigd door Glashelder op 16-05-2003 17:00 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• m33p
  • Laatst online: 16-08 11:39
Hmz, ik heb ook zoiets gehad met mijn 1300 maar die werd niet ZO heet.

Het ging zo... voordat m´n moederbord kapot ging had ik geen casefan(s) in me bak hangen, aangezien de temps somehow goed bleven (bleek achter dus een kapotte sensor te zijn, 25° idle was wel heel koud voor een T-Bird). Toen nieuw mobo, en jah, geen nieuwe koelpasta, dus maar spul van 3 jaar oud dr tussen gesmeerd. Stressed ging ie over de 75°. Dus ik koelpasta halen en casefan d´r in geslingerd, nu komt ie stressed nie meer boven de 70 en idle rond de 45°... je hebt d´r nie veel an, maarjah, ´t maakt wel degelijk uit

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Ik heb in mijn BIOS gekeken, en ik vond het al vreemd dat ie op 2,0V stond (mijn vcore), maar in mijn BIOS staat ie toch echt op 1,75V. Mijn CPU temp non-stressed is volgens mijn BIOS 72 graden :|.

Mijn cooler zit goed, daar ben ik 100% van overtuigd.

Profile

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Godjira schreef op 16 mei 2003 @ 17:02:
Ik heb in mijn BIOS gekeken, en ik vond het al vreemd dat ie op 2,0V stond (mijn vcore), maar in mijn BIOS staat ie toch echt op 1,75V. Mijn CPU temp non-stressed is volgens mijn BIOS 72 graden :|.

Mijn cooler zit goed, daar ben ik 100% van overtuigd.
dan ben ik bijna zeker van een brakke temp-sensor. Kan je eens voelen aan je heatsink of deze warm wordt? Of heb je last van vastlopers cq instabieliteit ?

Verwijderd

Mijn CPU koeler is anders ook 180'graden gedraaid geinstalleerd ivm de staat van de connectie haakjes aan de socket aan de goede kant. Maakt niets uit, want de core wordt nog steeds 100% gedekt door de koperen onderkant... en koelpasta zit ook goed erop... no probs there..

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
dual-zip schreef op 16 May 2003 @ 17:03:
[...]

dan ben ik bijna zeker van een brakke temp-sensor. Kan je eens voelen aan je heatsink of deze warm wordt? Of heb je last van vastlopers cq instabieliteit ?
Ik ga meteen even voelen...

Nee, alleen dan net dus een reboot, maar dat is daarna ook niet meer gebeurd. Instabiel is mijn PC nog nooit geweest. Hij is nog nooit vastgelopen oid, ook kan ik UT nog gewoon met heel veel bots draaien.

Profile

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 16 mei 2003 @ 17:04:
Mijn CPU koeler is anders ook 180'graden gedraaid geinstalleerd ivm de staat van de connectie haakjes aan de socket aan de goede kant. Maakt niets uit, want de core wordt nog steeds 100% gedekt door de koperen onderkant... en koelpasta zit ook goed erop... no probs there..
De meeste koelers hebben zo'n uitsparing aan 1 kant om verkeerde installatie te voorkomen. Misschien heb jij die dan niet? Bovendien als je de koeler omdraait zit het drukpunt niet meer direct boven de core maar iets ernaast
Godjira schreef op 16 mei 2003 @ 17:07:
[...]

Ik ga meteen even voelen...

Nee, alleen dan net dus een reboot, maar dat is daarna ook niet meer gebeurd. Instabiel is mijn PC nog nooit geweest. Hij is nog nooit vastgelopen oid, ook kan ik UT nog gewoon met heel veel bots draaien.
Dit bewijst bijna dat het gewoon een slechte temp sensor is. Bij zo'n 80 graden worden ze al instabiel en als ie idle al 76 is kan je ervan uitgaan dat ie stressed zo'n 80 a 85 zal zijn (maar is ie toch niet, brakke tempsensor)

[ Voor 33% gewijzigd door Glashelder op 16-05-2003 17:10 ]

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
dual-zip schreef op 16 May 2003 @ 17:03:
[...]

Nope, ik kan mijn vinger zonder hem te verbranden op de heatsink houden. Hij is totaal niet heet of zo. Maar ik vind het wel vaag dat mijn BIOS ook 72 graden aangeeft. Mijn mobo is ook nog geen 3 maanden oud trouwens.

Profile

• m33p
  • Laatst online: 16-08 11:39
Mijn temp sensor was vanaf ´t begin kapot dus dat zegt nie veel...

Koop es een losse temp sensor (10 euro bij de electronica boer) en slinger die d´r tussen ofzo...

Verwijderd

ik vertrouw die bios update niet meer...

Verwijderd

De meeste koelers hebben zo'n uitsparing aan 1 kant om verkeerde installatie te voorkomen. Misschien heb jij die dan niet?
Ja heb ik wel, maar ook bij 'verkeerde' installatie is de core wel 100% op de koperen onderkant. Het drukpunt zit er idd iets naast, maar als ik het zo bekijk levert het geen
gevaar op voor de integriteit van de core zelf, en koelt hij nog steeds voldoende.. 42'~46'C is redelijk zeker aangezien de pc functioneerd in een omgeving van 23~28 graden, het is dan ook wel zo'n late 1700+ tb. Dit iig liever dan correct installatie met de kans dat dat blok koper opeens los kan schieten bij een stootje tegen de kast, en dus door mijn hardware stuitert :|

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2003 17:16 ]

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Nog eens in de bios gekeken en nu issie non-stressed 65 graden.
Het vreemde is dat ik mijn vcore heb ingesteld op 1,750V en bij hardware monitoring in de bios staat dat ie op 2,0V draait. Ik vind dit erg vreemd. Ik zit nu snel het boekje van mijn mobo even door te lezen.

Profile

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Hier mijn nieuwe temps na wat vogelen op het mobo.

Afbeeldingslocatie: http://www.dbouma.cistron.nl/images/temps2.jpg
Ik weet dat dit proggie niet helemaal goed checkt, maar het is de enige manier voor een snel screenie ;)

Ben toch mooi op mijn CPU 16 graden naar beneden gegaan non-stressed en mijn mobo is ook op 1 of andere manier 6 graden gezakt... Maar 60 graden non-stressed lijkt mij nog erg veel, of niet? (Hij geeft ook 60 aan in mijn bios)

Er stond een jumpertje verkeerd denk ik, want in het boekje stond dat de high vcore jumper normaal altijd default uitgeschakeld stond. Dit heb ik bij het inbouwen ook niet meer gecontroleerd, maar deze stond dus wel degelijk op enabeld. Dit zal dan ook wel het probleem geweest zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Godjira op 16-05-2003 17:43 ]

Profile

Pagina: 1