Toon posts:

Als HD lampje Knippert lagt pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi steeds als mijn hd lampje knippert dus zeg maar bezig is ergens mee lagt alles het geluid stottert en beeld happert ik heb de 4in1 drivers geinstaleerd werkt allemaal prima het is een AMDXP 1700+ met 512MB DDR geheugen ook virtueel geheugen staat op de juiste groote de hd is 1 van de 1e 7200 toeren seagate 30gig ik heb nu win2k erop staan met xp deed die het zelfde ook heb ik checkdisk uitgevoert de hd is denk ik jaartje of 3 oud ligt dit gewoon aan mijn hd ?
zou een nieuwe hd met 8mb cache dit probleem verhelpen alvast bedankt

Verwijderd

Check's even of DMA wel enabled staat ?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Kijk eerst eens even of je schijf ook DMA gebruikt?
Anders zou dat een verklaring kunnen zijn.. Bekijk ook de OM faq eens even over trage schijven..

En een laatste tip: Probeer eens wat leestekens en allinea's te gebruiken.. Dit leest nogal lastig.

Verwijderd

Topicstarter
hoe kan ik checken of de schijf DMA gebruikt ?

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij ziet hij hem als SCSI ofzo terwijl dat helemaal niet zo is kan dat het probleem zijn ?

Verwijderd

Check of DMA aanstaat via:

Apparaatbeheer --> schijfstations --> "harddisk" --> instellingen --> DMA aanvinken

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 May 2003 @ 17:02:
volgens mij ziet hij hem als SCSI ofzo terwijl dat helemaal niet zo is kan dat het probleem zijn ?
Hoeft niet, ik geloof dat dat door die nieuwe Via4in1's komt, stond ergens in de readme's dacht ik.

Die van mij worden ook aangegeven als SCSI.

Gewoon even de properties van je HD's bekijken, DMA (Direct Memory Access) moet iig. aanstaan als je een beetje performance wilt hebben.

• JayVee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11-2025

JayVee

shibby++!

Welk OS?
Ik had dit eens onder Win2k, stond de HDD op PIO. Kon het niet veranderen. Upgrade naar WinXP en het ging perfect.

ASCII stupid question, get a stupid ANSI!

Verwijderd

JayVee schreef op 16 May 2003 @ 17:25:
Welk OS?
Ik had dit eens onder Win2k, stond de HDD op PIO. Kon het niet veranderen. Upgrade naar WinXP en het ging perfect.
hij heb nu Win2k,

XP heb die geprobeert

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2003 17:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
hij stond al op DMA dus wat kan het veder zijn ?
mijn gevoel zegt dat er iets mis is met het SCSI gebeure ik heb helemaal geen SCSI hds of meuk erin zitte,kan er in de bios een instelling verkeerd staan ?

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2003 18:22 ]

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:20
JayVee schreef op 16 May 2003 @ 17:25:
Welk OS?
Dan heb je zelf iets fout gedaan. Windows 2000 heeft daar echt geen last van.

Verwijderd

Topicstarter
hey man ik zie in eens staan DMA indien beschikbaar
huidige overdracht modus PIO-modus en nu ? ik kan er geen DMA van maken ofzo :SHELLLUUPP

• DirtyHennessy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-02 06:03
Verwijderd schreef op 16 mei 2003 @ 18:45:
hey man ik zie in eens staan DMA indien beschikbaar
huidige overdracht modus PIO-modus en nu ? ik kan er geen DMA van maken ofzo :SHELLLUUPP
http://www.viaarena.com/?PageID=66 via IDE miniport drivers downen en instaleren, handmatig forceren via dit programma.

Verwijderd

Topicstarter
ik gedownload en geinstaleerd zei die iets over niet digitaal ondertekent ik toch door gegaan nu blijft die hange bij het opnieuw opstarten

Verwijderd

Zit er iets van een RAID controller op het moederbord?

Verwijderd

hebje niet toevallig een kt266 ?

Verwijderd

Topicstarter
uhmz die kt266 kan heel goed kloppen soad wat moet ik dan doen please help heb de hd eruit gehaalt ATA II

Verwijderd

mwa.. als je harddisk op pio loopt ipv dma in XP of 2k ... probeer dit eens:

gooi je harddisk weg uit configuratiescherm-systeem-hardware-apparaatbeheer

en start opnieuw op.

heb het zelf ook gehad met windows xp, komt door crc errors heb ik gehoord, dan gaat ie telkens een dma mode lager tot dat de mode op PIO staat.

succes ermee.

'offtopic': haal het draadje van je hdd-led los, misschien dat dat helpt :P

[edit] dit kan absoluut geen kwaad, want als je je harddisk weggooit, worden na het opnieuw opstarten simpelweg de drivers opnieuw geinstalleerd (met de maximale dma mode).

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2003 19:42 ]

Verwijderd

als je probleem opgelost is, laat het dan even weten.. is goed voor mijn (of iemand anders' in deze topic) ego om te weten of m'n suggestie geholpen heeft:)
ennnn, heb voorkomt overbodige reacties

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Compleet onleesbaar. Denk eens aan de interpunktie, hoofdletters aan het begin, etc.

"lagt" wat bedoel je daar mee???

Let dus ook op je spelling.

We have just one world, but we live in different ones...

Verwijderd

Lagged bedoelt ie dus (het is een forum, dus lagt mag), en hij licht het ook toe: audio stottert, beeld hapert.
Beter lezen NulNulNix. En over de schrijfstijl was al wat gezegd.

BTW: Mis ik daar nou een hoofd letter op je 2e regel ? :)

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Ik denk dat je eerst eens L4m0r zijn advies moet gaan opvolgen :)
Wat het ook kan zijn: Gebruik je bij je HD een 40 pins kabel en hangt de HD samen met een CD-ROM-speler aan diezelfde kabel? Zo ja, dan zal je HD geforced worden om in PIO-modus te gaan lopen (geloof'k - correct me if I'm wrong).

Probeer ook eens je HD op Slave te laten ipv Master, zolang je HD de eerst HD is die BIOS tegen komt zal 't goed gaan met 't booten :)

succes :)

Verwijderd

AK47 schreef op 16 May 2003 @ 20:26:
Ik denk dat je eerst eens L4m0r zijn advies moet gaan opvolgen :)
Wat het ook kan zijn: Gebruik je bij je HD een 40 pins kabel en hangt de HD samen met een CD-ROM-speler aan diezelfde kabel? Zo ja, dan zal je HD geforced worden om in PIO-modus te gaan lopen (geloof'k - correct me if I'm wrong).
Dat klopt inderdaad niet, maar het zou evengoed kunnen, het blijven af en toe rare dingen die computers :)

Dus, als alles niet werkt: gooi je cd-rom even los van je ide poort, en reboot (zet evt. dan inderdaad je harddisk op slave of cable-select).

trouwens, als je een ata100/133 kabel gebruikt, zorg dan wel dat de goede connector op je hd zit (dwz: de gekleurde. Meestal blauw of geel)

Als je dus geen speciale kabel gebruikt (maar een standaard ide kabel) kom je nooit op je maximale dma, en soms uberhaubt niet op dma

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2003 20:32 ]

Pagina: 1