Toon posts:

systeem niet stabiel overklokt te krijgen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg mijn systeem niet stabiel overklokt.

Ik heb de volgende configuratie:
Asus A7v8x 333mhz support (Bios 1009)
Athlon xp 2400+ (standaard unlocked)
400 watt voeding (loopt volgens asus probe helemaal stabiel)
2x 256mb Kingston pc2700 cas2.5 ram
2x WD 7200rpm 20GB schijf
1x Samsung DVD speler
1x Freecom 16x brander
Hercules MuseXL Soundcard
Hercules Prophet 3d radeon 9500pro@324/310
2x coolermaster casefan
Thermaltake Volcano 11 (Xaser uitvoering)
Kast (niet bekend, standaard ATX)

Wat is het probleem:
Als ik de fsb en/of de MP omhoog schroef (of MP omlaag en FSB omhoog zodat het geheugen synchroon loopt op 166) krijg ik in 3dmark 2003 een lagere score op de cpu tests, tevens krijg ik vaak vastlopers of start de pc helemaal niet op en moet ik hem uit zetten, om vervolgens van het bios de melding te krijgen dat de snelheid niet goed staat.

Wat heb ik geprobeerd:
Natuurlijk in kleine stapjes omhoog
een Zalman Fan (12x12) onder in de kast gemonteerd om koele lucht omhoog te blazen naar de CPU en langs de Videokaart wat door de Coolermaster naar binnen word gezogen. (Scheelt zo'n 5 graden)
Halt on error in het bios uit gezet.
Alle overige instellingen op auto gezet.
vrijwel alle bios instellingen uitgeprobeerd
Windows XP opnieuw geinstalleerd.
Geheugen gewisseld
Andere Video kaart geprobeert
Geluidskaart eruit gelaten.

Kent iemand dit probleem? en wat is er aan te doen.

Verwijderd

Een systeem hoor je ook niet over te klokken.

Sommige systemen trekken het, andere niet, het blijft een risico.

Wat eraan te doen ?
Niet overklokken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet van de risico's, maar als de mogelijkheid er toch is, waarom zou je het dan niet proberen?

Verwijderd

Frequently Asked Questions DOC (laatste update 27-03-03)
Tsja, omdat een gekke japanner een Pentium-166 op 2GHz kan laten lopen wil niet zeggen dat jij dat ook kunt. Vaak liggen stabiliteitsproblemen en niet op willen starten aan gewoon simpelweg te ver overklokken. Hoge FSB's maken je systeem instabiel (Windows blauwe schermen) omdat je geheugen het niet meer trekt, je VGA kaart begint te zweten, of je harddisken protesteren. Snelle processors vreten veel stroom, en sommige voedingen kunnen daar niet tegen. Soms blijft het systeem er helemaal in, en krijg je alleen nog maar zwart beeld. Meestal kun je je systeem wel weer in originele staat krijgen door je BIOS te resetten of je jumpers terug te zetten naar default. Daarna kun je een scala truukjes uithalen zoals het verhogen van de Vcore van de processor, Vdimm van het geheugen, en beter koelen. Werkt dit niet, neem dan de hoogste stabiele frequentie, en ben er tevreden mee.

Verwijderd

Topicstarter
als ik de fsb naar 137 zet ipv 133 krijg ik al problemen, ik wil ook zeker niet van 2ghz 24ghz maken (wat ook 1200 % is)

Hoewel als dat zou kunnen :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 mei 2003 @ 16:08:
Ik weet van de risico's, maar als de mogelijkheid er toch is, waarom zou je het dan niet proberen?
Je zegt toch zelf net dat de mogelijkheid er niet is..? :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 May 2003 @ 16:11:
als ik de fsb naar 137 zet ipv 133 krijg ik al problemen, ik wil ook zeker niet van 2ghz 24ghz maken (wat ook 1200 % is)

Hoewel als dat zou kunnen :)
Lees nou even die FAQ. Dit is geen topic voor op t.net, zelf iets uitzoeken mag best.

Soms wil het overclocken gewoon niet, ook dat blijft een mogelijkheid.

• Intronic
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02 11:47
Verwijderd schreef op 16 May 2003 @ 16:07:
Een systeem hoor je ook niet over te klokken.

Sommige systemen trekken het, andere niet, het blijft een risico.

Wat eraan te doen ?
Niet overklokken.
"Die-Hard Overclocking & Cooling"

Als je vindt dat hij niet hoort over te clocken, waarom zit je hier dan?

Verwijderd

Topicstarter
De Faq heb ik een aantal keer gelezen. er zit duidelijk iets in mijn systeem wat het overklokken fout laat gaan.
De cpu is het niet, want die zou met gemak 166 fsb aan moeten kunnen, en mag er niet met 137 al uit slaan. (zelfs 137 met een mp van 14,5 geprobeerd)
het moederbord moet het ook aan kunnen.

Dat is dus de reden dat ik het hier plaats, heeft er iemand tips voor mji waarom het systeem niet stabiel loopt?
Voor zover ik weet zitten er geen onderdelen in die niet stabiel lopen op iets hogere snelheid.
Heeft iemand dezelfde ervaring?

Verwijderd

Dan moet je de FAQ toch iets beter lezen :P

Maar goed, minder flauw: door over te clocken verander je bussnelheden.

Probeer het eerst eens met alleen mobo+geheugen+HD+VGA.. en dan een zo klein mogelijke stap (bij voorkeur 1 Mhz) omhoog. Eventueel je vcore verhogen, alhoewel dat niet nodig zou moeten zijn.

Crashed hij dan nog dan weet je iig. dat je het moet zoeken in het mobo, de CPU, het geheugen of de VGA. Al het andere spul sluit je op die manier uit.

Verwijderd

hoort dit niet in het: Help !! Mijn 3dmark score is laag... hoe te verhogen ?,

kan aan mij liggen hoor.

Verwijderd

Topicstarter
niet echt, dat 3dmark is maar een indicatie, het enige wat ik daarin draai is de cpu test (in dit geval) dat vastlopen en niet opstarten gebeurd ook zonder 3dmark.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:34
Maja..

Ik denk dat je de faq beter moet lezen

En over dat stabiel krijgen.. 1 tip : vCore !

Verwijderd

Intronic schreef op 16 mei 2003 @ 16:19:
[...]
"Die-Hard Overclocking & Cooling"

Als je vindt dat hij niet hoort over te clocken, waarom zit je hier dan?
Je leest niet goed. ("En als je niet goed kan lezen, waarom zit je hier dan..?" zucht)
Ik zeg niet dat ik vind dat ie niet moet overklokken.
Hij vraagt wat ie eraan kan doen dat ie z'n systeem niet goed overklokt krijgt.
Antwoord : hij niks blijkbaar, dus dan moet ie maar niet overklokken.

(Da's in een iets andere bewoording zo'n beetje hetzelfde als er in de FAQ staat.)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2003 16:59 ]

Verwijderd

je moet je vcore iig verhogen zet hem bijv. eens op 1.7 ofzo probeer dan je mp op 12 en fsb op 166. doet hij dat niet werk dan omlaag. k??

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Wat doen al die anti-overclock lui in DOC??? Weg wezen, kssjt! :p

Maargoed, ik heb ongeveer dezelfde tips als hierboven genoemd. Probeer de combinatie 12x166 eens, dan zou de processor op de standaard snelheid moeten draaien, maar op een hogere fsb. Als dat goed werkt dan zou je de vcore iets kunnen verhogen en kun je proberen om verder te overclocken.
Als dit nog steeds niet werkt, zou je wat bruggen op de processor aan kunnen passen, zodat ie beter met 166fsb overweg kan. Ik zou alleen zo niet weten welke het zijn...

🖥️ | 🚗

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
MadMarky schreef op 16 May 2003 @ 19:52:
Wat doen al die anti-overclock lui in DOC??? Weg wezen, kssjt! :p
LOL

edit: nutteloze post :P

[ Voor 9% gewijzigd door pierre-oord op 16-05-2003 20:57 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Lees eerst de FAQ een door en probeer dan de vraag nog eens.. elk systeem is over te klokken ookal is het zoms maar 2 MHz.. als je de faq hebt gelezen begrijp je waarschijnlijk de volgorde waarmee je moet beginnen.
Heb je al eens naar een nieuwe getweakte bios gezocht?

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

staat je pci wel op de juiste mhz??? mischien kunnen ze dat niet aan (windows)

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op 17 May 2003 @ 00:22:
staat je pci wel op de juiste mhz??? mischien kunnen ze dat niet aan (windows)
Sorry, maar je kunt beter de Faq eens lezen dan hier posten ;)

De pci snelheid loopt meestal synchroon aan de fsb, en met de pci snelheid heb je geen problemen <150Mhz fsb. Vanaf 166Mhz evenmin, omdat het moederbord dan een andere divider kiest. Nee, dat heeft niets te maken met windows :p

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 May 2003 @ 16:58:
[...]

Je leest niet goed. ("En als je niet goed kan lezen, waarom zit je hier dan..?" zucht)
Ik zeg niet dat ik vind dat ie niet moet overklokken.
Hij vraagt wat ie eraan kan doen dat ie z'n systeem niet goed overklokt krijgt.
Antwoord : hij niks blijkbaar, dus dan moet ie maar niet overklokken.

(Da's in een iets andere bewoording zo'n beetje hetzelfde als er in de FAQ staat.)
HIJ WIL OVERCLOCKEN . help je hem met jou praat dan . dat slaat echt nergens op!!!

Dit is het fu*king overclock forum geelte hierzo.

Ontoppic . : probeer ander geheugen
Probeer het voltage te verhogen

en ga zo maar door .... :)

Verwijderd

Ik denk dat je maar eerst die Faq moet door lezen voor dat je begint met overclocken. want overclocken is leuk dat geef ik toe ;) maar het kan ook gevaarlijk zijn voor je hardware CPU, MEM, Mobo,ect... niet elke systeem heeft succes. ik wil niet lullig doen ofzo maar het is beter dat je de faq door leest voordat het goed mis gaat vooral als je helemaal niet bekent bent op OC gebied.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 mei 2003 @ 01:25:
Ik denk dat je maar eerst die Faq moet door lezen voor dat je begint met overclocken. want overclocken is leuk dat geef ik toe ;) maar het kan ook gevaarlijk zijn voor je hardware CPU, MEM, Mobo,ect... niet elke systeem heeft succes. ik wil niet lullig doen ofzo maar het is beter dat je de faq door leest voordat het goed mis gaat vooral als je helemaal niet bekent bent op OC gebied.
CPU wordt te heet. Freggeltje je gaf al zelf aan dat je cpu behoorlijk heet wordt in je vorige topic en ik denk dat het daar de probleem is.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op 17 May 2003 @ 11:09:
[...]
CPU wordt te heet. Freggeltje je gaf al zelf aan dat je cpu behoorlijk heet wordt in je vorige topic en ik denk dat het daar de probleem is.
Het lijkt me dat de topicstarter al heel wat meer ervaring heeft dan jij, een systeem hoort gewoon niet te crashen bij 137Mhz fsb. En 52 graden is aan de hoge kant, maar nog zeker niet gevaarljk/kritiek. Boven de 60 kun je pas problemen verwachten.
Verwijderd schreef op 17 May 2003 @ 01:06:
[...]
Ontoppic . : probeer ander geheugen
Probeer het voltage te verhogen

en ga zo maar door .... :)
Dat voltage verhogen is een idee(als de cpu temperatuur binnen de perken blijft), maar waarom sneller geheugen? De topicstarter heeft al pc2700(166Mhz).

🖥️ | 🚗

• vliegjong
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-08-2017

vliegjong

Bump!

asus probe heb ik slechte ervaringen mee.
Misschien kan je ff kijken met een andere voeding

Ik ben een Nerd, jij ook? Dan zijn er namelijk 10 toffe mensen :)

Verwijderd

MadMarky schreef op 17 May 2003 @ 20:22:
[...]

Het lijkt me dat de topicstarter al heel wat meer ervaring heeft dan jij, een systeem hoort gewoon niet te crashen bij 137Mhz fsb. En 52 graden is aan de hoge kant, maar nog zeker niet gevaarljk/kritiek. Boven de 60 kun je pas problemen verwachten.

[...]

Dat voltage verhogen is een idee(als de cpu temperatuur binnen de perken blijft), maar waarom sneller geheugen? De topicstarter heeft al pc2700(166Mhz).
waarom niet. mischien is het wel brak ofzo. weet jij het dan?

Verwijderd

Het lijkt me dat de topicstarter al heel wat meer ervaring heeft dan jij, een systeem hoort gewoon niet te crashen bij 137Mhz fsb.
Waarom niet? Vergeet niet dat andere bussen ook meegaan. Voor de rest heb je gelijk; die temp is niets om je zorgen over te maken, en dat geheugen moet het gewoon kunnen.

Vandaar ook dat ik aangeef dat het waarsch. in een 'randkaart' zit, bv. die soundcard. De CPU en het geheugen kunnen die FSB wel hebben, maar kan die soundcard de verhoogde PCI kloksnelheid ook aan?

• casj
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-10-2023
bij 137 kun je pci/agp problemen gewoon vergeten om de eenvoudige reden dat dit een verhoging van resp 1 en 2 mhz betekent wat je al zo ongeveer met een standaard systeem met kleine fluctuaties al kunt hebben .

Verwijderd

Topicstarter
lijkt me niet aan de kaarten te liggen, ten eerste moet een hercules radeon 9500pro het makkelijk aan kunnen (de soundcard twijfel ik aan). ten tweede heb ik met een andere vid kaart (club3d fx5200) geprobeerd en heb ik hetzelfde probleem.

Zo heb ik het vanmorgen weer op 137fsb geprobeerd. met vcore 0,25v verhoogd en raad eens de pc start netjes door, maar ik start vervolgens morrowind op en crashen maar. helemaal vast.

waar ik ook nog aan gedacht heb is dat het bios van de radeon getweakt is naar 324/310, het zou kunnen dat hij daarom de pci bus verhoging niet echt leuk vind, maar dan zou ik er met de fx5200 geen problemen mee moeten hebben.

Ik denk dat ik maar ff stop met overclokken en gewoon de radeon tot z'n max opfok, om toch een lekkere snelheid te hebben in games.

Verwijderd

Misschien kun je de CAS latency van je geheugen naar 3 verhogen ipv 2,5.
Ik heb namelijk ook zo'n soort probleem, ik kom niet boven de 142 mhz, dan begint mijn onboardgeluidskaart allemaal dingen te doen die niet fijn zijn (lees vastlopen en dan rebooten).
Helaas kan ik dit niet met een hogere latency en of divider verhelpen :(
Pagina: 1