[excel]Importfilter CSV [PHPMyAdmin] werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:49

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Topicstarter
In PHPMyAdmin kun je een MySQL table exporteren naar een CSV, en wel een specifieke CSV voor Excel. Op mijn vorige PC had ik *alle* importfilters geïnstalleerd en daar kon ik gewoon op het table.csv bestand klikken, en opende hij dat keurig als een Excel sheet zonder verdere vragen.
Sinds vorige week heb ik een nieuwe PC en daar opnieuw Office 2000 op geïnstalleerd. Daar had ik kennelijk niet alle importfilters op geïnstalleerd, want de eerste keer dat ik een CSV dump wilde openen vroeg hij het bekende "function not installed do you want to install it now...". Had toen de CD even niet bij de hand, dus gewoon alles gecancelled. Later heb ik alsnog alle filters geïnstalleerd MAAR... als ik nu zo'n CSV dubbelklik krijg ik een puinzooi :(

Het vreemde is dat ik diezelfde CSV's op m'n ouwe PC nog steeds probleemloos kan openen (die staat onder m'n buro als backup met PC Anywhere, niet echt ideaal maar ik kan er gelukkig nog wat mee), alleen op de nieuwe dus niet...
Natuurlijk kan ik wel gewoon de CSV importeren, dat gaat niet helemaal goed en ik moet dan nog wat search/replaces doen en ander geedit... kortom met een db met 4800 entries niet echt handig. Ik wil het gemak weer terug van gewoon dubbelklikken en openen...

Ik kan alleen nergens iets vinden over dit specifieke probleem (alleen maar verhalen over importeren e.d.). Is het misschien een probleem met de manier waarop hij dit filetype opent?
CSV is nu geregistreerd als:
Microsoft Excel Comma Separated Values File, actions: Open en Print.
Action Open is:
"C:\Program Files\Microsoft Office\Office\EXCEL.EXE" /e
En "use DDE" aangevinkt met DDE message: [open("%1")]

• PowerFlower

PowerFlower

Topicstarter
Niemand?

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-09 13:39

Eijkb

Zo.

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat je het uit phpMyAdmin exporteerd met een ander CSV formaat, bijvoorbeeld met een space als scheidingsteken. Dan krijg je opmaakproblemen als excel naar comma´s als scheidingstekens kijkt. Kijk eens ofdat je in je phpMyAdmin instellingen iets kunt vinden. Waarschijnlijk heb je hier echter al wel naar gekeken.... (Komen de versies van Excel overeen?)

.

• PowerFlower

PowerFlower

Topicstarter
Het is allebei Excel 2000... alleen had ik op mn oude pc sp3 er overheen gegooid, maar dat lijkt me het probleem niet, ik denk toch echt aan een f00x0r3d import filter of een verkeerde koppeling... phpMyAdmin exporteert juist specifiek voor Excel-- dat is nou juist zo handig maar het werkt dus niet meer in mijn Excel ;(
Maar iig bedankt voor je antwoord, je was de 1e! (+1 behulpzaam)

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-08 19:31

KingRichard

former Duke of Gloucester

Als het een file-association probleem zou zijn, zou je dit kunnen proberen:
Excel.exe /regserver
"Forces Excel to register itself and then quit. Use this switch when you want Excel to rewrite all its registry keys and reassociate itself with Excel files, such as workbooks, charts, and so on." (MS Knowledge Base)

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

• PowerFlower

PowerFlower

Topicstarter
Die had ik ook al geprobeerd, maar die veranderd niets aan de manier waarop .csv's geopend worden op mijn PC (de registratie van het filetype blijft het zelfde)...
Inmiddels ben ik er achter dat de optie "CSV" (dus niet: "CSV for Ms Excel data") in PHPMyAdmin een file oplevert die ik wél gewoon direct kan openen... terwijl op mijn oude PC die juist weer níet te openen was :?
Anyway, daarmee is dit van ergernis veranderd in "goh, vreemd", dus ik denk dat ik het nu maar gewoon laat (file under "office 2000 weirdness")

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-09 13:39

Eijkb

Zo.

Ehh. Volgens mij is CSV een opmaak "protocol" wat niet gebonden is aan Excel of Microsoft. Het is een manier van opslaan waardoor je een platte database krijgt. Het is toch zo dat je in phpMyAdmin kunt aangeven hoe je in de CSV je velden wilt scheiden? Met een , of met een space of met eender welk karakter? Dan moet Excel dat wel weten. Dat kan je in Excel dus ook invullen als je kiest voor bestand - importeren - CSV. Wat ik bedoel (zie ook eerste reply :)): Je scheidingsteken is anders dan wat Excel verwacht voor zijn standaard CSV opmaak. (Ben ooit hier ook tijden mee bezig geweest voor een webwinkel die persé zijn produktcatalogi online wilde updaten met Excel).

.

• PowerFlower

PowerFlower

Topicstarter
Mjah. Alleen zit het probleem hem meer in dingen als line-breaks. Die werden door mijn "nieuwe" Excel verkeerd gelezen (namelijk, als een nieuwe regel in het sheet) terwijl mn oude daar geen last van had, terwijl mijn "oude" /r/n niet als line-break accepteerd maar m'n nieuwe juist weer wel :?
Via het import dialoogje kun je wel keurig alle andere dingen aangeven, maar dit soort details niet echt. Maar goed het werkt nu dus, alleen precies andersom dan voorheen ;)
Pagina: 1