Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Electronische schakeling voor ventilatie

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Net is de electricien voorbij gekomen in mijn nieuwe huis en heeft in mijn keuken een nieuwe aansluiting gemaakt voor de centrale afzuiging. Deze zit als volgt in elkaar:

- 0 draad
- Fasedraad
- Schakeldraad 1
- Schakeldraad 2

Stand 1: draad maakt geen verbinding met schakeldraden
Stand 2: draad maakt verbinding met één van de schakeldraden (willekeurig)
Stand 3: draad maakt contact met alle 2 de schakeldraden

De schakeldraden zijn verbonden met 2 gelijke weerstanden in de mechanische ventilatie. Deze beïnvloeden de snelheid van de ventilator.

Nu heeft hij een schakelaar meegenomen die 3 onafhankelijke schakelingen kan maken. Dit ziet er ongeveer zo uit:

1a ___/ ,___ 1b
2a ___/ ,___ 2b
3a ___/ ,___ 3b

1a, 2a en 3a kunnen selectief met bruggetjes in de schakelaar aan elkaar worden gezet.

Nu was het verhaal na lang beraad en gebel met collega's, dat deze schakelaar niet alle 3 de standen zou kunnen vormen. Een andere schakelaar voor het inbouwmateriaal hadden ze niet. Nu heb ik dus alleen stand 1 en 3 aangesloten.

Is het mogelijk om met deze schakelaar toch de 3 standen te vormen, eventueel met behulp van andere electronica. (Ik dacht zelf al aan een diode, maar in combinatie met wisselstroom is dit niet toepasbaar). Graag een tekeningetje en wat uitleg. Mijn kennis van electronika is te beperkt om hiervoor een oplossing te bedenken. Alvast bedankt!!!

BaZ

Verwijderd

Topicstarter
* schop *

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

* move *

Overige Hardware > Casemodding & Elektronica
Plus lichte titelchange B)

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Er uit de CME policy:
Elektronica topics

Voor de elektronica topics geld dat ze wel computer gerelateerd moeten zijn. Dus huiswerkvragen over elektronica, alsmede alle niet-computer gerelateerde vragen zijn hier niet gewenst.
Of het moet een dikke ventilator voor je pc zijn natuurlijk :P

[ Voor 13% gewijzigd door Illegal_Alien op 18-05-2003 20:19 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

B.a.Z -> Zoals je in de reply hierboven ziet is het CME-forum alleen bedoeld voor computer gerelateerde vragen. Normaal gesproken zou ik dan je topic moven naar een deel van het forum dat Stuffis Generalis heet, maar om daar binnen te moeten komen moet je wat langer op het forum rondlopen. Daarom lijkt het mij op dit moment beter dat je je vraag even stelt op het forum van www.circuitsonline.net (ook nederlands), daar kunnen ze je vast wel beter helpen :)

Veel succes!

Dit topic is gesloten.