Is magnetische afscherming belangrijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 278 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Ik wil zelf een case gaan maken, en nu zit ik te twijfelen tussen 100% aluminium, of ijzeren frame, mobotray en drivebays, voor magnetische afscherming, en de rest aluminium. (zijwanden)

Ik zie vaak commentaar over magnetische afscherming bij plexiglas cases, maar ik weet niet wat ik er van moet geloven, omdat (vooral) de diskdrives al van ijzer (iig oude) zijn. (ik zeg geen metaal, aluminium is ook metaal)

Gewicht is niet zo belangrijk, omdat hij toch al te groot en te zwaar gaat worden door de waterkoeling om mee te nemen, dus het hoeft niet voor het gewicht.

Kort samengevat:
Zal ik de drivebays, mobotray en het frame uitvoeren in ijzer voor magnetische afscherming, of is dit eigenlijk niet nodig?

-offtopic vraag-
Zijn er nog problemen te verwachten in een droge ruimte als je ijzer op aluminium nagelt, of kan ik het beter eerst lakken/verven? (maar dan heb ik ook geen electrische geleiding meer)
Ik weet dat als je een ijzeren spijker in een vochtige ruimte op een aluminium plaat legt dat er een reactie ontstaat waardoor er gaten in het aluminium vallen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Ja, maar stel dat je een erg lompe geluidsbox of iets in die richting in de buurt van je computer hebt staan. Nu zijn je diskdrives redelijk afgeschermd, maar je moederbord is dat niet. Die magnetische interferentie kan wel degelijk invloed hebben op de stabiliteit van je systeem. Je misschien afschermen met een soort van gaas? Scheelt gewicht, maar werkt ook.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
dawuss schreef op 16 May 2003 @ 11:17:
Ja, maar stel dat je een erg lompe geluidsbox of iets in die richting in de buurt van je computer hebt staan. Nu zijn je diskdrives redelijk afgeschermd, maar je moederbord is dat niet. Die magnetische interferentie kan wel degelijk invloed hebben op de stabiliteit van je systeem. Je misschien afschermen met een soort van gaas? Scheelt gewicht, maar werkt ook.
*ziet wel leuk idee voor speakers, blank gaas op zwart hout kan wel mooi staan.

Maar het ontwerp heb ik al, het zijn alleen details waar ik over zit te denken, zoals dit.

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-08 11:07

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Of je, de case nu van aluminium of ijzer constueerd maakt niks uit. In beide gevallen is de afscherming van electromagnetische straling voldoende. Beide materialen zijn geleidend en vormen dus een kooi van Faraday. Deze kooi zorgt er voor dat binnen in de case geen elektomagnetsche inteverentie optreed. In het geval een case van plexiglas zul je een andere constructie moeten bouwen om een kooi van Faraday te creeren, aangezien plexiglas niet geleidend is.

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Longbeard schreef op 16 May 2003 @ 11:31:
Of je, de case nu van aluminium of ijzer constueerd maakt niks uit. In beide gevallen is de afscherming van electromagnetische straling voldoende. Beide materialen zijn geleidend en vormen dus een kooi van Faraday. Deze kooi zorgt er voor dat binnen in de case geen elektomagnetsche inteverentie optreed. In het geval een case van plexiglas zul je een andere constructie moeten bouwen om een kooi van Faraday te creeren, aangezien plexiglas niet geleidend is.
Je haalt de magnetische eigenschappen van aluminium en ijzer door elkaar.

Laat ik het simpel uitleggen:
Magnetisme (veldlijnen) gaan liever door ijzer dan door lucht, magnetisme wordt het ijzer in getrokken en gaat er moeilijker uit.

Veldlijnen gaan liever door lucht dan door aluminium, dus ze gaan er niet doorheen.

Het zijn wel beide electrische geleiders.

[ Voor 3% gewijzigd door Resistor op 16-05-2003 19:50 ]

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-08 11:07

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Magnetische straling heeft enige invloed op je werking van je computer, maar in verhouding met de invloed van electromagnetische straling vrijwel te verwaarlozen. Ik nam aan dat jij je computer wil beschermen tegen invloeden van buitenaf, zoals luidspeakers, mobile-telefoons en andere electrische apparatuur. In dat geval maakt aluminium of ijzer niets uit.
EMC-kastontwerp
Een zelfbouw computersysteem kan alleen in een metalen kast voldoen aan de EMC-richtlijn. Minimaal moet u zorgdragen voor een bodemvlak en een achtervlak in een L-vorm dat uit één stuk metaal gebogen is. Op dit vlak komen alle kabels samen of worden hierop afgefilterd. Zijn er ook konnektoren op het voorvlak, gebruik dan een U-vorm.
Nog betere resultaten worden behaald indien er bovendien een koperen strip (2 cm breed, 1 mm dik) wordt aangebracht over de gehele breedte van de achterwand. Deze kan op regelmatige afstanden worden voorzien van kabelschoenen om de aarding hierop te bevestigen. De strip wordt iedere 5 cm bovendien verbonden met de achterwand door middel van een geleidende schroefverbinding.
Een gesloten kast geeft betere resultaten dan een L- of U-vlak. U moet er dan wel op letten dat de naden HF-dicht zijn, met andere woorden de naden moeten over de hele lengte kontakt maken of worden voorzien van voldoende schroeven, geleidende rubbers of kontaktveren. Vergeet niet eventuele niet-geleidende verf of oxydelaag te verwijderen.
bron: EMC-richtlijnen
Faraday, kooi van-
De eenheid van capaciteit, de Farad, is naar deze meneer genoemd. Hij heeft nog flink wat meer op z'n naam staan, o.m. de kooi. Nou bestonden kooien voor zijn tijd ook al, maar hij heeft ontdekt en aangetoond dat een geheel gesloten, metalen kooi een afscherming vormt voor elektromagnetische velden, in ieder geval voor elektrische velden. (magneetvelden ligt wat moeilijker)
We vinden dit principe terug bij de metalen of gemetalliseerde plastic kasten van allerlei elektronische apparatuur, en bijv. bij de magnetron oven. Zo'n oven bevat een radio zender van zo'n 2 Kilowatt en daarvan mag niet meer dan een paar micro-watt naar buiten komen.
Je kunt een eenvoudig experimentje doen waarbij je ziet dat zo'n kooi wel goed afschermt voor hoogfrequente EM velden, maar het bij lagere frequenties veel slechter doet, vooral voor het magneetveld.
De proef gaat zo: Stop een spelende transistor radio in je magnetron oven. DE OVEN NIET AANZETTEN !! (dat is einde radio), maar alleen het deurtje dicht. De FM ontvangst is over. Meestal als het deurtje nog niet eens dicht is. Maar op de middengolf speelt die radio wel door. Hoe komt dat?
Twee redenen: De middengolf antenne is bij die radiotjes altijd een ferrietstaaf. Die reageert op de magnetische component van het elektromagnetische veld. En een oven van RVS of aluminium schermt dat zo goed als niet af. Als je de radio in een ijzeren ton stopt is het met de middengolf ontvangst waarschijnlijk ook over, ik heb dat niet geprobeerd.
De FM-antenne is altijd een sprietje en dat reageert vooral op de elektrische component van het EM-veld en die wordt wel goed afgeschermd.
De tweede reden is wellicht dat zo'n oven voor wat lagere frequenties niet goed dicht is. Het deurtje is niet goed doorverbonden met de rest van de kooi. Voor de hoge magnetron frequenties (2700 MHz) is de capacitieve koppeling afdoende, maar niet bij de middengolf.
Ook je mobieltje zal de melding "geen provider beschikbaar" o.i.d. geven als je het in de oven legt.
Vervolg van de proef: Leg een dunne geisoleerde draad vanuit de ovenruimte naar buiten, en de FM-ontvangst komt weer gedeeltelijk terug. Dit demonstreert dat de afschermende werking van een metalen kast flink teniet gedaan wordt door een enkel kabeltje dat zondere verdere maatregelen door de kastwand komt.
Je mobieltje zal het nu nog niet doen; het ontvangen lukt misschien wel, maar het zend signaal zal onvoldoende overgedragen worden.
bron:http://web.inter.nl.net/hcc/hififaq/fldbegr/bgrf.htm

Verwijderd

Ik zie het nut voot jou als particulier niet in waarom je een f-kooi zou willen maken.......
Jij zal thuis nooit van die belachelijk stralingen hebben dat je PC er last van zal heben.
Ik heb ooit bij een electriciteitsmaatschappij gewerkt waar de kantoren naast en schuin boven de centrale schakelhal zat (150 kV).... :(
En geloof me...... ja DAN heb je een goeie kooi nodig!
En zelfs dan is het probleem niet altijd tegen te houden.
Je moet werkelijk OVERAL dan op letten...
Op de werkplekken waren we TFT-schermen gaan gebruiken omdat de gewone CRT schermen bij het inschakelen van bepaalde velden de hele dag stonden te jumpen op beeld... :S Kan je wel ff tegen, maar als je er 8 uur per dag mee werkt is dat niet leuk meer!
Je zou zeggen TFT.... what's new.... maar ik praat nu over 1996-1997
Toen waren de tft-schermen er nog bijna niet en als ze er al waren, waren ze bijna niet te betalen.......
Je moet verder letten op lokatie van de systemen, netwerkapparatuur, bekabeling (we hadden ook overal daar waar mogelijk was glasvezel liggen) en noem allemaal maar op......

Als jij er serieus (:?) last van heb zou ik eerst maar eens kijken of je het niet op een andere manier kan oplossen.
Kijk, als je een alu-kast wil hebben, oke... neem die dan omdat je een alu kast wil!
Maar dat een particulier last heeft van EM straling..... neuhhhhh (of je moet pal onder een hoogspanningsmast wonen.... ;)) Dan heb je er MISSCHIEN last van.
Pagina: 1