Toon posts:

Switch gevoeliger dan hub?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik had in mn vorige configuratie een 10mb hub. alles er op aangesloten geen enkel probleem! alles draaide, viel nooit weg of zo, prima! nu wilde ik overstappen naar een 10/100 switch omdat ik toch wat sneller wilde netwerken..
dus ik de switch geplaatst. alles aangesloten, verbinding tussen mijn computer is er, maar die valt snel weer weg. de computer van mn pa krijgt helemaal geen verbinding.
nu weet ik wel dat de bedrading nogal primitief is, namelijk op de volgende manier:

1: rood - rood
2: rood wit - rood wit
3. groen - groen
4. groen wit - groen wit
5. oranje - oranje
6. oranje wit - oranje wit
7. blauw - blauw
8. blauw wit - blauw wit

ik weet dat dit eigenlijk niet kan / mag maar het werkte tot nu toe altijd vlekkeloos.

moet ik alles om gaan zetten naar:

1. bruin - bruin
2. wit bruin - wit bruin
3. groen - groen
4. wit blauw - wit blauw
5. blauw - blauw
6. wit groen - wit groen
7. oranje - oranje
8. wit oranje - wit oranje

is het zo dat de switch gevoeliger is dan de hub? als het zo is.. is shet niet anders.. moet het toch maar!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

omdat je nu 100mbit hebt misschien ;)
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/~crew/Negotiator/pxs/nt_straight.gif

[ Voor 50% gewijzigd door Erkens op 16-05-2003 10:57 ]

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 17:41

qless

...vraag maar...

Haalde je met je hub wel 100 Mbps over die bekabeling?
Wat ook nog scheeld is dat een switch meestal ook probeerd om niet alleen 100 Mbps te doen, maar ook gelijk Full-Duplex. Zou kunnen dat jouw netwerkkaarten niet goed staan ingesteld, of dat je bekabeling idd niet goed meekan. (Niet getwist volgens de regels.)

Las te laat dat je 10 had op de hub.

Bekabeling idd controleren (is het wel Cat 5?)

[ Voor 13% gewijzigd door qless op 16-05-2003 11:00 ]

Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x

Verwijderd

Topicstarter
het is idd niet volgens de regels zoals het plaatje hier boven. maar de vorige hub had er geen problemen mee. dat was wel een 10mbit hub..

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:11
je hebt het nu wel over 100mbits t.o.v. 10mbits met die hub. Het heet niet voor niets UT(wisted)P. Als je ze vervolgens niet op de juiste volgorde gebruikt zijn de aders niet meer overeenkomstig getwist en kan leiden tot rare fouten.
Ook je bedrading moet CAT5 zijn. Heeft je vader misschien telefoonlijk gebruikt.
Dat is dacht ik CAT3 en voldoende voor 10mbps.

[ Voor 22% gewijzigd door PROnline op 16-05-2003 11:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
nee het is wel cat 5 kabel.. heb het zelf aangelegd. maar kan he zijn dat de netwerk kaart op full duplex moet staan? hij stond altijd op auto select bij mij..

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:29

chromeeh

the Gnome

Verwijderd schreef op 16 May 2003 @ 11:08:
nee het is wel cat 5 kabel.. heb het zelf aangelegd. maar kan he zijn dat de netwerk kaart op full duplex moet staan? hij stond altijd op auto select bij mij..
Sommige switches zijn niet goed in stata om auto te sensen of je kaart full-duplex kan.... Hierdoor kun het zijn dat als je full-duplex wilt je de kaarten handmatig in moet stellen op fdx :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Verwijderd

Topicstarter
dus ik ga nu alles ff op full duplex zetten en nieuwe rj 45 pluggies op de goede manier plaatsen.. that's it?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2003 11:22 ]

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
PROnline schreef op 16 mei 2003 @ 11:04:
Het heet niet voor niets UT(wisted)P.
Dat slaat anders niet op hoe je de aders aansluit, maar op hoe ze in de kabel zitten. :)

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-06 15:39

RetepV

ALLES valt te repareren

Onno schreef op 16 mei 2003 @ 12:28:
[...]

Dat slaat anders niet op hoe je de aders aansluit, maar op hoe ze in de kabel zitten. :)
Als je niet de juiste kleurtjes in de juiste volgorde aansluit, dan kan het zijn dat je bijvoorbeeld een TxD en een RxD in een twist hebt. Sja, dan ontvang je helemaal niets meer dan storing.

Je moet wel degelijk de kleurcode aanhouden om de juiste bij elkaar horende getwiste paren te krijgen. Als je dat niet doet, kan het resultaat erger zijn dan als je helemaal geen getwiste paren gebruikt!

Zie bijvoorbeeld:

http://www.danpex.com/faqs/cat5-conf.htm

Edit:

1: rood - rood
2: rood wit - rood wit
3. groen - groen
4. groen wit - groen wit
5. oranje - oranje
6. oranje wit - oranje wit
7. blauw - blauw
8. blauw wit - blauw wit

-------------------------------------------------

1. bruin - bruin
2. wit bruin - wit bruin
3. groen - groen
4. wit blauw - wit blauw
5. blauw - blauw
6. wit groen - wit groen
7. oranje - oranje
8. wit oranje - wit oranje

Zoals je ziet moeten de volgende pinnen om elkaar getwist zijn:

1-2
3-6
4-5
7-8

Bij jouw kabel zit het nu zo:

1-2
3-4
5-6
7-8

Je ziet dat eigenlijk 3-6 en 4-5 getwist moeten zijn, maar bij jou zijn dat 3-4 en 5-6. Pins 3 en 4 zijn heen-leidingen en pins 6 en 5 zijn terug-leidingen. Je moet altijd een heen-leiding en een terug-leiding om elkaar heen getwist hebben om ruis te kunnen cancellen (noise-cancelling). Maar in jouw kabel zijn twee heen-leidingen en twee terug-leidingen om elkaar heen getwist. In plaats van de de ruis nu gecancelled wordt, zal het in veel gevallen *versterkt* worden. Met jouw kabel is het resultaat dus erger dan wanneer je helemaal geen getwiste kabel gebruikt had.

[ Voor 47% gewijzigd door RetepV op 16-05-2003 12:45 ]

Macbook Pro

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 20:17
Zelfde probleem als hier UTP Straight kort lukt wel, lang niet
Hou de kleurcode aan zoals de TIA568B voorschrijft...
Pagina: 1