Goede eindtrap voor weinig geld

Pagina: 1
Acties:
  • 1.730 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Danster
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
Zoals de meesten van jullie weten is het weer mei en vakantiegeld maand :)
Ik ben momenteel op zoek naar een goede eindtrap voor een 3802.
Het doel van de eindtrap is om mijn maggies iets beter naar voren te laten komen
bij stereo geluid. :) De max. prijs is zo'n 1000 euro (moet ook nog op vakantie)

De shortlist die ik heb bekeken maar nog niet heb geluisterd:
De Arcam P85
De NAD C-270
De LINN LK85
De Rotel RB-1070

Wie van jullie kent deze eindtrappen en welke adviseren jullie me om eens goed te gaan luisteren? Ik Vraag het hier omdat de dealers die al deze merken in huis hebben dus niet bestaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Danster op 16-05-2003 08:34 ]

Verwijderd

haha, en dat noem jij weinig geld :)

edit:
//Ik ben in de war met de Rotel rA 1070
//Dit slaat dus nergens op sorry..

Nou goed, ik was erg te spreken over de Rotel RB 1070 maar heb niet goed kunnen vergelijken. Nadeel van de Rotel is dat je een monitortje d'r bij nodig hebt om alle functies goed te bedienen en overzicht te hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2003 11:57 . Reden: foutje :( ]

• Danster
Verwijderd schreef op 16 May 2003 @ 08:55:
Bedoel dus geen Mark L. of Krell "achtigen" :) Maar idd dat is wel aardig wat geld voor de gem. Nederlander. (Ook voor mij trouwens)

Kun je die Rotel niet via de OSD van de 3802 instellen?

[ Voor 12% gewijzigd door Danster op 16-05-2003 08:59 ]

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:43

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Ik adviseer je om een geintegreerde stereo amp te kopen i.p.v. een eindtrap als het om stereo gaat. Waarom?

De 3802 is een AV amp. Als je er een eindversterker aan gaat hangen, zal je nog steeds met de voorversterker van de 3802 en al zijn digitale circuits vastzitten. Dit zal slechts een marginale verbetering in stereo teweeg brengen, zonde van het geld dus.

De oplossing is een stereo amp te kopen en die met de tape ins aan de pre-outs van je 3802 te hangen, en de fronts op de stereo amp aan te sluiten. Dit geeft the best of both worlds: mooi stereo geluid en goede surround. Veel mensen op www.avforums.com doen wat ik net beschreven heb, dus daar kan je meer info vinden.

Wat betreft de keuze: vind ik lastig. Het gaat erom wat je goed vind klinken in stereo. Twee punten om in overweging te nemen. Als eerste de match met je surrounds. Zelf gebruik ik een Arcam A85 met een Marantz SR4200, en dat gaat best goed, maar ik heb nog geen center. Voor een goed geluidsbeeld moeten de beide amps redelijk bij elkaar passen. Op die grond zou ik zoeken in de richting van Marantz, misschien Rotel of Arcam. Ten tweede: je moet elke keer dat je in surround luistert de volume knop van de stereo amp op een vaste plaats zetten (bepalen via calibrate met testkanaal op d 3802). Dit volume is vrij fors, omdat je een behoorlijk ingangsniveau nodig hebt. Dus niet vergeten terug te zetten als je een twee-kanaals bron luistert via CD ofzo. Arcam maakt dit bijzonder makkelijk op de A75+, A80 en A85 dmv de processor mode.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

Bij Marantz zou je dan uitkomen op de PM8000, de PM17MK2 ligt een kwart over je budget heen, en bovendien heeft die niet zo'n sterke voeding als de PM8000 denk ik.
En een PM8000 is in verhouding met het soort speakers ook een beetje dubieus. Hij kost ruim de helft van je budget, en is eigenlijk een klasse lager dan dat jij zoekt IMO..
Je zou ev. aan hervaz (ook hier op 't forum) kunnen vragen wat hij ervan denkt, een Marantz PM8000 op magnepans. Hij heeft nogal wat ervaring met Marantz en magnepans.
En bij Rotel kom je uit op een RA-1060. (€820) En die is misschien ook wat aan de lichte kant.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2003 09:38 ]

• Danster
Nou de maggies komen goed tot hun recht op de 3802 en wil iets hebben wat qua power op hetzelfde komt. Ze vreten nl nogal wat vermogen zoals jullie wel weten.

Het merk maakt me niet zoveel uit. Een 2e hands bryston zou bijvoorbeeld ook goed klinken imo. Echter zijn die nogal vrij prijzig.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:43

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Bij Marantz zou je dan uitkomen op de PM8000, de PM17MK2 ligt een kwart over je budget heen, en bovendien heeft die niet zo'n sterke voeding als de PM8000 denk ik.
En een PM8000 is in verhouding met het soort speakers ook een beetje dubieus. Hij kost ruim de helft van je budget, en is eigenlijk een klasse lager dan dat jij zoekt IMO..
Je zou ev. aan hervaz (ook hier op 't forum) kunnen vragen wat hij ervan denkt, een Marantz PM8000 op magnepans. Hij heeft nogal wat ervaring met Marantz en magnepans.
En bij Rotel kom je uit op een RA-1060. (€820) En die is misschien ook wat aan de lichte kant.
De PM8000 zal in elk geval beter klinken in stereo dan de 3802... en heeft voldoende power. Is toch mooi als je onder budget klaar kan zijn ;)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Danster
De PM8000 zal in elk geval beter klinken in stereo dan de 3802... en heeft voldoende power. Is toch mooi als je onder budget klaar kan zijn ;)
Oh absoluut :) Altijd alle opties mee laten tellen

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-08 21:32
Verwijderd schreef op 16 mei 2003 @ 08:55:

Nou goed, ik was erg te spreken over de Rotel RB 1070 maar heb niet goed kunnen vergelijken. Nadeel van de Rotel is dat je een monitortje d'r bij nodig hebt om alle functies goed te bedienen en overzicht te hebben.
Dit kan ik totaal niet volgen.............. Leg me eens uit?

Maar goed, ik heb zelf ook de RB1070, een goede eindversterker voor zijn geld. Niet meer en niet minder. Zeker als je wat lichtere boxen hebt. Ik zelf de JBL TI-5000 en het vermoeden is dat de RB1070 de boxen tegenhoud, belemmerd. Maar goed dat zijn ook wel uitzonderlijke boxen. Ik vermoed dat als je normale boxen hebt, je erg veel plezier van de RB1070 gaat krijgen!

Alpha Innotec WP aardwarmte / 19230 WP Sunpower MAX 3 (32 / SMA - 18 / Enphase) 80 kWh BE batterij / vrijstaand huis gasloos / EV 40k per jaar

Verwijderd

ik heb mn post aangepast...

ik ben in de war met de RA ipv de RB
Pagina: 1