Vervanging kast voor mijn bejaarde technics

Pagina: 1
Acties:

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:31
De tands des tijd heeft mijn+-20 jaar oude technics speaker niet goed gedaan
hoewel de middelspeaker en de tweeter het al hebben opgeven nu werkt de woofer nog prima en doet nu samen met met een oude nad versterker dients als sub
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/technics.JPG

nu ben ik geen audio expert wat ik wel weet is dat deze woofer alleen goed presteerd als de kast 100% procent luchtdicht is een gaatje van 1cm zorgt ervoor dat het voor geen meter meer klinkt de druk die het ding opbouwd zorgt dan voor een vrolijk luchtgeruis :+

nu is de kast helaas flink beschadigd en wil ik daarom er een nieuwe kast omheen bouwen
nu zit ik met de volgende props:

mijn kamer is nogal klein en de speaker presteerd het beste als er een afstand van circa 3 a 4 meter is ,is dit eventueel op te lossen door een bepaald ontwerp te gebruiken kwa inhoud van de kast zodat de effectieve afstand 1 a 2 meter word .

de kast moet circa de helft kleiner worden natuurlijk heeft dit invloed op het geluid maar hoeveel?? de kast is ongv 60cm hoog ik zal morgen de exacte maten opmeten

dit alles draaid dan samen met dit:
technics impact 780
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/impact780.jpeg
in een kamer van circa 6 bij 4 meter

ga niet zitten zeiken van flikker dat ding weg en koop een nieuwe ,voor mij komt er nog prima geluid uit en ik vind het gewoon leuk om als project de kast te vervangen .

ter verduidelijking hij wordt dus gebruikt als sub

hij staat nu op deze manier aangesloten

Sub uitgang van de impact-->>NAD versterker op mono -->>tecnics speaker

[ Voor 5% gewijzigd door _Drake_ op 16-05-2003 14:14 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Verwijderd

mijn kamer is nogal klein en de speaker presteerd het beste als er een afstand van circa 3 a 4 meter is ,is dit eventueel op te lossen door een bepaald ontwerp te gebruiken kwa inhoud van de kast zodat de effectieve afstand 1 a 2 meter word .
De afstraaleigenschappen (dus op welke afstand de speaker een mooi overlappend geluidsbeeld geeft) zijn afhankelijk van de gebruikte units en dan vooral de tweeter. Echer je kan het iets verbeteren als je de nieuwe kast zo smal mogelijk maakt (maar dat is ie in feite al ) Een andere oplossing is om de bovenkant van de kast smaller te maken. Dus een soort druppel idee. De 'buik' voor de dikke woofer, en de bovenkant kleiner voor de tweeter.

Maar ik lees nu pas dat de tweeter e.d. stuk zijn, misschien een down-firing sub?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2003 08:23 ]

• _Drake_
Verwijderd schreef op 16 May 2003 @ 08:22:
[...]

Maar ik lees nu pas dat de tweeter e.d. stuk zijn, misschien een down-firing sub?
Ik zal vanmiddag proberen te kijken hoe de eigenschappen zijn wanneer ik de kast plat leg met een plat blokjes eronder

Verwijderd

ga niet zitten zeiken van flikker dat ding weg en koop een nieuwe ,voor mij komt er nog prima geluid uit en ik vind het gewoon leuk om als project de kast te vervangen .
Precies, ik moedig het zelfs aan! HArtstike leuk toch!
de kast moet circa de helft kleiner worden natuurlijk heeft dit invloed op het geluid maar hoeveel?? de kast is ongv 60cm hoog ik zal morgen de exacte maten opmeten
Als je de inhoud kleiner maakt maakt dat veel uit, je zal dan waarscheinlijk zo'n boombox krijgen zonder diepgang :/
JE kan wel de dimenties veranderen, zolang het volume maar gelijk blijft. Je kan hem dan wat breder en dieper maken (een vierkante dus), misschien dat je er dan wet meer mee kan. Downfiring kan dan ook, erg leuk...
Wat ook wel ff handig is om te weten is of je er 1 sub van wilt maken (dan moet hij echter wel genoeg diepgang hebben zodat hij niet met het gehoor te plaatsen is) od 2 subs (die ook wat hoger komen?) en dan als stereo gebruiken?

Als je het gluid maar tot 80Hz wilt laten komen als hij dit trekt (om bijvoorbeeld alleen je fronts aan te vullen) kun je de kast denk ik niet meer plaatsen (plaats van de sub in je kamer met je gehoor bepalen) en kun je er best 1 sub van maken (downfiring) die als bijzettafel dient ;) of gewoon 2 subs. ALs je ze hoger als 100Hz laat komen zou ik ze stereo zetten. Als je hem op 80Hz wilt begrenzen zul je wel een nieuw filter moeten maken, maar dat zal wel lukken, bij de stereo opzet kun je het oude filter gebruiken maar zou ik geen downfiring nemen.

• _Drake_
Verwijderd schreef op 16 May 2003 @ 12:36:
[...]
Precies, ik moedig het zelfs aan! HArtstike leuk toch!

[...]
Als je de inhoud kleiner maakt maakt dat veel uit, je zal dan waarscheinlijk zo'n boombox krijgen zonder diepgang :/
JE kan wel de dimenties veranderen, zolang het volume maar gelijk blijft. Je kan hem dan wat breder en dieper maken (een vierkante dus), misschien dat je er dan wet meer mee kan. Downfiring kan dan ook, erg leuk...
Wat ook wel ff handig is om te weten is of je er 1 sub van wilt maken (dan moet hij echter wel genoeg diepgang hebben zodat hij niet met het gehoor te plaatsen is) od 2 subs (die ook wat hoger komen?) en dan als stereo gebruiken?

Als je het gluid maar tot 80Hz wilt laten komen als hij dit trekt (om bijvoorbeeld alleen je fronts aan te vullen) kun je de kast denk ik niet meer plaatsen (plaats van de sub in je kamer met je gehoor bepalen) en kun je er best 1 sub van maken (downfiring) die als bijzettafel dient ;) of gewoon 2 subs. ALs je ze hoger als 100Hz laat komen zou ik ze stereo zetten. Als je hem op 80Hz wilt begrenzen zul je wel een nieuw filter moeten maken, maar dat zal wel lukken, bij de stereo opzet kun je het oude filter gebruiken maar zou ik geen downfiring nemen.
Diepgang heeft ie genoeg maarja wat wil je met een woofer van 30cm :P

hij trek max 60hz ik weet niet hoeveel hz hij nu gefiltert is wat ik wel weet is de dat de uitgang vande sub op de versterker alleen zoveel hz doorlaat dat door een sub wordt gebruikt eventueel wil ik wel kijken of ik nog ergens een 80hz spoel heb ik heb hier ook nog een paar helaas half defecte zelfgebouwde dyna audio's mischien dat daar een 80hz in zit.

hij zat niet als stereo gebruikt worden en is echt alleen om de fronts aan te vullen

ik weet alleen niet of downfiring gaat lukken als ik de woofer plat op de grond richt klinkt het nu niet beter op maar dit kan te maken hebben met de inhoud vande kast en de spoelen(filters die erin zitten)

opzicht maakt de grote niet veel uit het mag best een flinke kast blijven

is het eigenlijk gewoon dat er spreakers zijn die luchtdicht moeten zijn aangezien 80 procent wat ik zie bassreflex is

het probleem is nu ook dat als ik zeg maar 1,5 meter van de speaker rechts sta of 1 meter ervoor de bass erg slapjes is

maar als ik 3 meter verder op de bank ga zitten krijg je spontaan koppijn van het gedreun >:)

[ Voor 6% gewijzigd door _Drake_ op 16-05-2003 14:18 ]

• _Drake_
sorry verkeerde knop :P

[ Voor 99% gewijzigd door _Drake_ op 16-05-2003 15:04 ]

Pagina: 1