Toon posts:

geluid center (en left en right) over subwoofer!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
heb een nieuwe 5.1 speakerset gekocht gisteren, maar het geluid van de center gaat over de subwoofer... (half uurtje search en sticky topic gelezen maar nix...)

Test:
1) alle stekkers aangesloten: het center geluid "center" gaat over mijn subwoofer
2) stekker van rechter kanaal op center uitgang gezet: "center" & "right" over subwoofer
3) stekker van rechts eruit: zelfde
4) stekker van links eruit: "center", "right" en "left" over subwoofer
5) alle speakerstekkers eruit: "center", "right", "left", "left surround" en "right surround" over subwoofer

creative 5100 set, a7n8x met nvidia comp media driver 5.10.2938.0 ingesteld op "6 speakers". Ik test met het nvidea proggie door op "testtoon" te klikken.

Is de center uitgang van de creative speakerset kapot...? (niet van het bord want ik hoor de juiste stem wel door de subwoofer). Kan toch haast niet bij een nieuwe set 8)7

Verwijderd

ik had hetzelfde probleem met men hercules 510 setje. een goeie MEP op de subwoofer deed wonderen...

Verwijderd

Topicstarter
Mep heeft niet geholpen. Hele harde mep ook niet. Waardeloze K*... :)
heb nog wat met stekkers erin en eruit zitten spelen, alle uitgangen van het mobo systematisch afgegaan, ingangstekkers van de centrale speakerunit (=subwoofer) omgewisseld. Niets helpt.
Hij weigert de center uitgang van de centrale unit aan te sturen en blijft het geluid over de subwoofer sturen.

BTW - nee, ik test niet met cd of andere audio, gewoon met de nForce driver testprogramma zelf. Snap er niks meer van, ik zie iets vreselijks basaals over het hoofd. Ben toch niet echt een rookie op dit gebied... :'(

Verwijderd

Topicstarter
OK, na even 5 minuten afkoelen (ik heb een oplossing) deze posting. Met dank aan Creative Europe tech support (iemand genaamd "Karl"), via een chat sessie die me in de juist richting stuurde. Let wel, het is een temp. oplossing, nu nog iemand vinden bij Asus die ik tussen zijn b* kan schoppen voor een goede oplossing. Duszzz.

In control panel / Sounds and audio devices / speaker settings advanced button / speaker setup: "5.1 surround sound speakers" (dit stond bij mij al goed, was door Nvidia config util blijkbaar al goed gezet)

Dan in control panel / Sounds and audio devices / device volume advanced button / master volume advanced button / other controls 2e checkbox aanzetten: "center speaker and subwoofer connected to microphone".

Als laatste bij je pc de center/bass-jack uit het goede uitgang halen (links van de rear L/R-output, zoals vermeld in de manual en achter op het mobo), en stoppen in de mic-uitgang (onder de front L/S-uitgang).

Je hebt nu geen mic meer, maar wel 5.1 geluid! Geweldig hoor, zo'n a7N8x deluxe bordje... 8)

Nu voor de mic-uitgang nog een oplossing vinden...