Seagate Barracuda IV, V of 7200.7

Pagina: 1
Acties:

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:22
Ik ben inmiddels toe aan een nieuwe harde schijf, en wil mijn systeem graag fluisterstil krijgen.
Nu heb ik inmiddels wel in de gaten dat ik daar het beste een seagate harde schijf voor kan nemen (prestaties zijn ondergeschikt aan de stilte), maar ik kan er niet uitkomen welk type ik het beste kan pakken:
- Barracuda IV, deze is al wat ouder, maar staat wel erg bekend om zijn stilte
- Barracuda V, relatief nieuw, maar de 80 gb variant die ik wil, werkt met 2 platters
- Barracuda 7200.7, op papier sneller en stiller, met 1 platter, alleen de enige review die ik kan vinden, is een en al objectiviteit qua geluidsproductie, en dus niet
echt nuttig voor mij ( http://www.silentpcreview.com ).

De 7200.7 heeft volgens de website van seagate een lagere geluidsproductie, maar volgens de site hierboven gegeven, maakt deze juist weer wat meer herrie dan zijn voorganger(s)

Nou is het zo dat met de garantie alleen de plus versies van de 2 harde schijven 3 jaar krijgen de andere 1, alleen wat is dan de plus versie, de 8MB cache variant?

Ik heb op google gezocht naar meer reviews van de 7200.7, maar ik kon ze niet vinden. Als iemand een link kan geven met een review waarin ook de geluidsproductie vergeleken wordt, graag :)

Heeft iemand al ervaringen met de 7200.7, aangezien ik niet echt veel topics krijg als ik op GoT zoek naar "seagate 7200.7" (evt. in raidopstelling :9~)

Alvast bedankt

[ Voor 5% gewijzigd door Irby op 15-05-2003 21:07 . Reden: verkeerde link ]

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

• Unicron
  • Laatst online: 21-03 21:28
Ik ben toevallig vanavond met precies hetzelfde bezig geweest.
Ik heb op www.seagate.com de datasheets van de drie type barracuda's gedownload. Als je naar de 40GB modellen kijkt is de volgorde: IV, V, 7200.7 (IV is het stilste).

PS. Ik wordt dus echt stapelgek van de whine van mijn Maxtor d740x 40GB.

Edit: Weet iemand waar ik de Barracuda IV kan krijgen in de buurt van Eindhoven?? In de pricewatch is namelijk geen een winkel in de buurt te vinden.

Alleen maar winkels met WD's en Maxtor's(die dus absoluut niet stil zijn)

[ Voor 28% gewijzigd door Unicron op 15-05-2003 22:00 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-03 19:20

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Nou is het zo dat met de garantie alleen de plus versies van de 2 harde schijven 3 jaar krijgen de andere 1, alleen wat is dan de plus versie, de 8MB cache variant?
De Barracuda 7200.7 Plus is de Parallel ATA variant met 8MB cache. De SATA-versie van de Barracuda 7200.7 heeft altijd 8MB cache, de Parallel ATA-versie heeft 2MB cache.

Ik ben bezig met een roundup van vijf high-performance desktop ATA harde schijven die over een paar dagen zal verschijnen. Hierin zullen de Hitachi Deskstar 180GXP, Maxtor DiamondMax Plus 9, Seagate Barracuda V SATA, Seagate Barracuda 7200.7 SATA en Western Digital WD1200JB zijn opgenomen. Geluidsmetingen van de 7200.7 heb ik nog niet gedaan. De DiamondMax Plus 9 is tot nu toe het stiltst (stiller dan de Barracuda V).

• Irby
Femme schreef op 15 mei 2003 @ 22:47:
[...]

De Barracuda 7200.7 Plus is de Parallel ATA variant met 8MB cache. De SATA-versie van de Barracuda 7200.7 heeft altijd 8MB cache, de Parallel ATA-versie heeft 2MB cache.

Ik ben bezig met een roundup van vijf high-performance desktop ATA harde schijven die over een paar dagen zal verschijnen. Hierin zullen de Hitachi Deskstar 180GXP, Maxtor DiamondMax Plus 9, Seagate Barracuda V SATA, Seagate Barracuda 7200.7 SATA en Western Digital WD1200JB zijn opgenomen. Geluidsmetingen van de 7200.7 heb ik nog niet gedaan. De DiamondMax Plus 9 is tot nu toe het stiltst (stiller dan de Barracuda V).
Perfect _/-\o_ (meer heb ik niet te zeggen :P)
Wat ook belangrijk is is dat de harde schijf ook over een langere periode stil blijft, aangezien mijn huidige western digital 800jb nu een hoog piep geluid maakt, wat zeer irri is als je er een paar uur per dag naast zit. Maarja, dat is iets wat je niet kunt testen. Ik ben benieuwd hoe de maxtor verder presteert, maar we wachten af :)

• eL_Jee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-02 23:54
Ik heb zelf de Seagate Barracuda 7200.7. Ik moet zeggen dat hij niet bijzonder stil vind, maar ik heb de rest van m'n systeem dan ook relatief rustig, hij komt net niet boven m'n andere fans uit (idle dan hè).
Zelf erger ik me wel erg aan een hele hoge fluittoon die van deze hardeschijf afkomt, het doet wel wat denken aan het geluid dat sommige televisies ook maken.

• Unicron
Dit heb ik gevonden op de officiele sites:
Barracuda IV 40GB idle: 20dB
Barracuda V 40GB idle: <24dB
Barracuda 7200.7 40GB idle: 25dB
Maxtor Diamondmax plus 9 idle: 27dB
Western Digital 40GB 7200rpm idle: 35 dBA

Naarmate je grotere capaciteiten krijgt en dus meer platters dan neemt het aantal dB's ook toe. Verder zeggen dB's natuurlijk ook niet alles, want voor het gevoel kan de ene toch weer net wat stiller lijken. Dit is ook de rede waarom ik maar moeilijk kan geloven dat de maxtor Diamondmax plu 9 stiller is dan een barracuda V.

[ Voor 9% gewijzigd door Unicron op 16-05-2003 00:04 ]

• Irby
Unicron schreef op 15 May 2003 @ 23:59:
Dit heb ik gevonden op de officiele sites:
Barracuda IV 40GB idle: 20dB
Barracuda V 40GB idle: <24dB
Barracuda 7200.7 40GB idle: 25dB
Maxtor Diamondmax plus 9 idle: 27dB
Western Digital 40GB 7200rpm idle: 35 dBA

Naarmate je grotere capaciteiten krijgt en dus meer platters dan neemt het aantal dB's ook toe. Verder zeggen dB's natuurlijk ook niet alles, want voor het gevoel kan de ene toch weer net wat stiller lijken. Dit is ook de rede waarom ik maar moeilijk kan geloven dat de maxtor Diamondmax plu 9 stiller is dan een barracuda V.
Waar heb je dan de decibels gevonden? In de datasheets van Seagate kan ik alleen bv 2.5 bels vinden, maar die is bij vrijwel alle schijven hetzelfde (bij de 80gb variant die ik wil kopen).
Het nadeel van een IV is dat er maar 1 jaar garantie opzit, en ik er eigenlijk toch wel 3 wil.

Verwijderd

Da's toevallig.

Ik heb afgelopen zaterdag een 7200.7 80 GB gekocht. Met 2 MB cache, gewoon op Parallel ATA.

Deze schijf heeft mijn "oude" SCSI setup afgelost. Ik heb juist deze schijf gekocht omdat ik een stille schijf wilde hebben. StorageReview heeft deze schijf bovenaan de lijst van stille 7200 RPM schijven staan.

Mijn PC gaat verhuizen naar mijn slaapkamer, dus het fluiten van twee 15 KRPM schijven leek mij niet zo'n goed plan (en mijn vrouw nog minder).

Ik ben over de performance verder zéér te spreken. Ik was een van de velen die zat te modderen met slechte schrijfperformance van mijn SCSI schijven (55 MB/s lezen, 20 MB/s schrijven).

Ik zit nu op de volgende ATTO-grafiek:

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~habee/st380011a.png

Ben zeer gelukkig mee. :*)

Het geluid?
Daar kan ik eigenlijk niets zinnigs over zeggen, want ik hoor hem niet. Ik heb twee Enermax casefans die op de laagste stand staan te draaien, en een Coolermaster HHC-001 die middels een fanmate op ongeveer 3500-4000 RPM staat te draaien. Passief gekoelde VGA kaart en moederbord-chipset.

Mijn PC is nu echt een stuk stiller ie ieder geval.

Hier vind je verdere details over deze schijf.

• Unicron
I.R. Butcher schreef op 16 May 2003 @ 09:55:
[...]

Waar heb je dan de decibels gevonden? In de datasheets van Seagate kan ik alleen bv 2.5 bels vinden, maar die is bij vrijwel alle schijven hetzelfde (bij de 80gb variant die ik wil kopen).
Het nadeel van een IV is dat er maar 1 jaar garantie opzit, en ik er eigenlijk toch wel 3 wil.
Ik heb gewoon de bels maal 10 gedaan om op decibels te komen. Verder staat er in de datasheet voor de barracuda IV 40GB bij idle <2.5 bels, maar als je op de website zelf kijkt staat er 2.0 bels idle, dus 20 decibels

En de garantie is in Nederland gewoon 2 jaar, dit zijn ze wettelijk verplicht. Alleen weet ik niet hoe makkelijk ze zijn bij een rma in deze periode.

[ Voor 12% gewijzigd door Unicron op 16-05-2003 11:03 ]

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Mijn PC gaat verhuizen naar mijn slaapkamer, dus het fluiten van twee 15 KRPM schijven leek mij niet zo'n goed plan (en mijn vrouw nog minder).
zijn die te koop? ik kan je homepage niet bereiken en je hebt geen email in je profiel, dan maar zo. sm.vanschoonhoven@quicknet.nl

[ Voor 7% gewijzigd door smvs op 16-05-2003 11:29 ]

Verwijderd

smvs schreef op 16 May 2003 @ 11:29:
[...]

zijn die te koop? ik kan je homepage niet bereiken en je hebt geen email in je profiel, dan maar zo. sm.vanschoonhoven@quicknet.nl
Sorry, ze zijn al verkocht...

• Irby
@Max_Kool: Het feit dat je er niets zinnigs over kan zeggen omdat je hem niet hoort is zeer positief (tenzij je 76 jaar oud, en mijn opa bent, die hoort zijn modem niet eens inbellen, maar dat even terzijde :P).

Wat ik wel weer raar vindt, is dat daarentegen eL_Jee het over een hoge fluittoon heeft, en daar heb ik nu al genoeg last van (nu is het zo dat mijn harde schijf al in tt hardcano 5 zit, want anders was ik gillend de kamer uitgelopen na een uurtje).

@Unicron: die 2 jaar garantie verplicht is wel mooi (aan de andere kant ook weer niet, want dat maakt de keuze weer moeilijker)

Edit:

Hier staat dat er 2,4 bels uit de IV komen. :?

[ Voor 12% gewijzigd door Irby op 16-05-2003 11:43 . Reden: zie edit ]

Verwijderd

Geen fluittonen bij mij, alleen rustig geruis van een paar fannetjes. Deze schijf is bij mij inderdaad niet hoorbaar, zelfs het "kraken" van de koppen bij schrijven/lezen is erg zachtjes (oor dichterbij de tower houden).

• Unicron
I.R. Butcher schreef op 16 mei 2003 @ 11:40:

@Unicron: die 2 jaar garantie verplicht is wel mooi (aan de andere kant ook weer niet, want dat maakt de keuze weer moeilijker)

Edit:

Hier staat dat er 2,4 bels uit de IV komen. :?
Klopt toch. Jij kijkt bij het 80GB model en ik had het over het 40GB model. Het 80GB model maakt meer herrie omdat hier 2 platters inzitten en in het 40GB model zit maar 1 platter, dit veroorzaakt dus het verschil.

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-03 14:46

gvdh81

To got or not to got..

ff opgezocht: www.silentmaxx.de
35dba :: Seagate Barracuda 7200.7 ST380011A 60GB
35dba :: Seagate Barracuda 7200.7 ST380011A 80GB
35dba :: Seagate Barracuda 7200.7 ST3120022A 120GB

Om je hdd schijf minder luidruchtig te maken:
http://www.silentmaxx.de/festplatten_entkoppler.php

• Irby
Unicron schreef op 16 May 2003 @ 11:47:
[...]

Klopt toch. Jij kijkt bij het 80GB model en ik had het over het 40GB model. Het 80GB model maakt meer herrie omdat hier 2 platters inzitten en in het 40GB model zit maar 1 platter, dit veroorzaakt dus het verschil.
Nou heb ik net een nieuwe B), maar je zou het toch niet zeggen :P
Sorry, ik zat er naast.

Edit:

Die silentdrive zou kunnen zorgen voor -20 dB(A), maar is deze ook geschikt voor de seagates? Ze werden dacht ik niet erg warm, dus dat zou toch moeten kunnen?
Als het kan, dan koop ik zo'n silentdrive erbij, en dan hoor ik helemaal niets meer (tenzij ik m'n rheobus op stofzuiger-stand zet _/-\o_ )

Edit2: De silentdrive kan ik in de pricewatch alleen vinden bij informatique voor 26 euro, maar als ik daar kijk bij de specificaties, zou het in principe alleen voor 5.400 toeren geschikt zijn, bij 7.200 alleen als de temperatuurontwikkeling niet al te hoog is. Hij is geschikt voor harddisks die niet meer dan 5W aan warmte ontwikkelen, alleen kan ik dat niet in de specificaties van de seagates terug vinden.

[ Voor 51% gewijzigd door Irby op 16-05-2003 16:26 ]

• Unicron
Uit de datasheets van Seagate.com:

barracuda IV: idle=8W, Read/Write=12.5W, Seek=13W
barracuda V: idle=9.5W, Read/Write=12W, Seek=13W
Barracuda 7200.7: idle=7.5W, Read/Write=12W, Seek=12,5W

Dus volgens de specificaties zou het niet kunnen, maar volgens mij zijn er wel mensen die gewoon een silentdrive gebruiken voor een 7200rpm schijf, maar of dit slim is betwijfel ik. Je kan het natuurlijk wel gewoon proberen en dan met speedfan de temp tijdens een test in de gaten houden.

Voor een stille schijf hoef je trouwens niet perse een silentdrive te kopen. Door een beetje te knutselen kun je bijv. je hardeschijf ophangen in elastieken. Ik zelf heb mijn hardeschijf los boven op me voeding liggen, op deze manier geeft de HD de trillingen ook al een stuk minder door aan de kast.

• Irby
De Hitachi Deskstar 180GXP geeft idle 5,9 watt af (vanaf 80gb, daaronder 5), en zou dus in een silent drive passen. De overige harde schijven (de barracuda's en de maxtor) geven rond de 7 watt idle af, en worden daarvoor dus te warm.

Ik ga hier even vanuit, om de silentdrive te gebruiken, ook als er eventueel in de toekomst een p*kke herrie uit de harddisks gaat komen (die ervaring heb ik nu met m'n western digital, dus neem ik die mee in de aanschaf van een nieuwe, tenzij het 100% zeker is dat de fdb harddisks dit probleem niet kennen, dus dat ze zeker 3 jaar zonder herrie draaien).

Verwijderd

Naarmate je grotere capaciteiten krijgt en dus meer platters dan neemt het aantal dB's ook toe.
klinkt logisch - toch even een vraag hierover
is 2x 40 Gieg stiller dan 1x 80 Gieg ??

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2003 20:21 ]

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 21:05
ik gebruik zo'n Silentdrive voor een 7200rpm IBM GXP maar mijn Seagate Barracuda V maakt zonder Silentdrive minder herrie dan de IBM. Met name het 'whine' geluid blijft irritant aanwezig terwijl de seeks e.d. wel goed gedempt worden. Hoewel de Silentdrive werkt kun je die -20dB wel met een flinke korrel zout nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door BartNL op 17-05-2003 20:34 ]

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:28

w0w

linkt logisch - toch even een vraag hierover
is 2x 40 Gieg stiller dan 1x 80 Gieg ??
als je 2 geluidsbronnen hebt die een zelfde hoeveelheid decibells genereren, moet je het plus 3 dB doen, bv 2x 20dB HDDs is dan maar 23dB, dus waarschijnlijk zijn 2x 40 GB veel stiller dan 1x 80 GB

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06-2025
Femme schreef op 15 May 2003 @ 22:47:
[...]

Ik hoop dat ik even dit topic mag misbruiken voor wat offtopic geblaat :>
Ga je ook nog in op de verschillen onderling in de maxtor Dmax 9plus serie ?
ik doel dus hierop: nieuws: Verschillende versies Maxtor DiamondMax Plus 9 in omloop
Ik wilde nl zelf laats 2 D9+'jes van 80GB kopen, maar ik kwam er niet uit met de serie nummer o.a. Salland vermeldt hun site een type nr wat Xzbit niet genoemd wordt :/
Kortom: Ik heb dus geen id welke Dmax 9 Plus ik nu moet halen B)
yojordi schreef op 18 May 2003 @ 00:00:
[...]

als je 2 geluidsbronnen hebt die een zelfde hoeveelheid decibells genereren, moet je het plus 3 dB doen, bv 2x 20dB HDDs is dan maar 23dB, dus waarschijnlijk zijn 2x 40 GB veel stiller dan 1x 80 GB
Dat gaat nu niet op...
Hij heeft het over 2 platters en niet 2 losse HDD's.
Het zal wel iets schelen omdat de motor mider zwaar belast wordt en een maar 1 kop hoeft te schuiven, maar of het nou zo heel veel scheelt :?
1dB misschien, maar veel meer lijkt mij niet :?

[ Voor 21% gewijzigd door ernst op 18-05-2003 09:38 ]

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• Irby
Volgens de specificaties van bv de Barracuda 7200.7 maken de disks met 1 platter minder dan 25 db aan lawaai, degene met 2 platters 25. Met zoekmodes ligt dat op 25 respectievelijk 28 decibel. Het verschilt wel wat, maar niet de moeite om 2 kleinere harddisks
te kopen.

Verwijderd

yojordi schreef op 18 May 2003 @ 00:00:
[...]
dus waarschijnlijk zijn 2x 40 GB veel stiller dan 1x 80 GB
2x 40 GB **van het zelfde merk** dan wel te verstaan neem ik aan.

20 dB met een hoge freq en 20dB met een lagere brom gecombineerd zal niet "stiller" overkomen toch ?

Verwijderd

yojordi schreef op 18 mei 2003 @ 00:00:
[...]

Mijn boerenkinkelgevoel vertelt mij dat twee 40 GB schijven meer herrie maken dan één 80 GB schijf.

Die 80 GB schijf komt uit dezelfde serie als die die 40 GB schijven, toch?

Dus heb je bij 2 x 40 GB:
2 x schijfmotor + 2 x servomotor voor de koppen.

Bij 1 x 80 GB heb je beide componenten slechts 1 x.

Just my two cents.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:31
BartNL schreef op 17 mei 2003 @ 20:33:
[...]

ik gebruik zo'n Silentdrive voor een 7200rpm IBM GXP .
dan is het wel handig als je even vertelt welke GXP precies :)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Irby
Overzichtje specs (80gb modellen), indien mogelijk 8mb cache (alleen IV heeft 2)
Merk / idle / seek / watt idle / platters / prijs pricewatch
Seagate Barracuda IV: 25db / 28db / 8watt / 2 / 105 euro
Seagate Barracuda V: 25db / 28db / 9.5watt / 1 / 107 euro
Seagate Barracuda 7:<25db / 25db / 7.5watt / 1 / 97 euro? (staat niet bij hoeveel cache)
Maxtor Diamondm 9 : 27db / 35db / ? / 1 / 99 euro
Hitachi GXP180 : 28db / ?? / 5.9 watt / 2 / 118 voor de 120gb versie

Sorry voor het brakke schema, maar ik moet snel weg, en heb dus niet echt veel tijd :P

Verwijderd

Ik heb net twee 7200.7 60 GB geinstalleerd, vooral om het geluid en om softwarematig raid te draaien zodat de performance hoger wordt. Wat betreft het hebben van 2 schijven kan ik beamen dat 2x in de geluidswereld een vermeerdering van 3 dB. betekend...

• Unicron
Ik las ergens dat de barracuda IV eruit zou gaan. Wie weet welke schijven van Seagate nou wel of niet blijven?

Verwijderd

Hallo allen. Ben nieuw hier, maar genoeg offtopic.

Ik heb zelf 2x 80 GB Barracuda SATA hangen op mijn P4PE moederbord (met die mooie dunne rode kabeltjes) en heb daarnaast nog een HD WD 80 GB op IDE. OS zit op de Barracuda's en alles draait top. Windows ziet hem als 1 geheel en heb zelf partities aangemaakt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hiervoor de WD al had en dus daar eerst mijn OS op draaide en ik hoorde heel mijn HD niet. De Barracuda's zijn zeker wel sneller maar als hij echt bezig is hoor je hem ietsjes kraken wat bij WD niet het geval was. Al met al is het heel erg weinig en ABSOLUUT niet te vergelijken met een MAXTOR tractor HD. Ik heb mijn pc in mijn slaapkamer en ik hoor alleen maar de fans werken.

Ik weet niet meer welk model ik heb maar het is SATA en 80 gb (ik neem aan dat er maar 1 variant is.. )

Als er iemand een link heeft om de HD's te testen wil ik wel testen hoe snel ze eigenlijk wel niet zijn. Mij werd verzekerd dat ze sneller zouden zijn als SCSI HD's..

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:09
Heb nu de volgende disks op rij gehad:

Seagate Barracuda III 20GB
Seagate Barracuda IV 20GB
Maxtor D740X 40GB
Maxtor DiamondMax Plus 9 80GB

De Barracuda III was luidruchtig, de IV was stil maar had altijd een vreemd "woeiwoei" geluidje.
De D740X was een rampschijf, ik had de kogellagerversie, dat was gewoon niet aan te horen :(
De DiamondMax Plus 9 is weer juist een heel erg stille schijf. Ik kreeg de mijne met silentseek uitgeschakeld, qua spinnen hoor je em niet, qua seeks dus wel. Laatst nog even getest met de hitachi featuretool: zodra je die silentseek 1 tabje minder zette, was het gerammel direct weg en hoorde je alleen nog maar een voedingsfan draaien :)

Nog ff voor Femme:
ik hoop dat je de silentseek technologie voor het testen even uitzet bij de willekeurige schijven mbv de IDE featuretool van Hitachi, anders komt Seagate als de brakste disk uit de test (en van seagate weet ik dat het qua geluid niet eens veel scheelt of dat nou aan of uit staat)

• ixl85
  • Laatst online: 21-10-2025
ik heb een D740X
dat is een straaljager (alleen dan in een miniuitvoering zodat je ipv een WWRRROEM geluid een SWIIEEEEEP geluid krijgt :r )
en een 7200.7 80gb...
:z mmhhh
ik ga mn D740X verkopen en nog een 7200.7 kopen
dan is mn computer helemaal stil
dus vraag 1: ja hij is stil :)
je andere vraag of ie snel is:
zeker sneller dan mijn D740X...
verder weet ik het allemaal niet hoor... en wat boeit het nou of dat een westerndigital nou 2mb per sec sneller is?

als je 40gb moet overzetten ga je meestal toch ff wat drinken/tv kijken...
ik zou zeker voor seagate gaan... dat is tegenwoordig mijn nummer 1 voor hd's :D

• Irby
Verwijderd schreef op 18 May 2003 @ 16:16:
Ik heb net twee 7200.7 60 GB geinstalleerd, vooral om het geluid en om softwarematig raid te draaien zodat de performance hoger wordt. Wat betreft het hebben van 2 schijven kan ik beamen dat 2x in de geluidswereld een vermeerdering van 3 dB. betekend...
Ook @Fasulye:

Dit is het testprogramma: http://www.tcdlabs.com/hdtach.htm (HD-tach)
Als je het daar even mee wilt testen, en dan je resultaten wilt posten, graag :)

Ik ga misschien voor de 2x 80, maar zeker weten doe ik het nog niet, ik wacht zowieso de tests van Femme nog even af. (trouwens, werd daar nou ook de Barracuda IV in getest als referentie?)

@IXL85: Daar heb je gelijk in, ik ben zowiezo al redelijk afgestapt van de gedachte van "ik wil koste van het kost de snelste harde schijf hebben", net zoals ik al een tijdje niet meer persee de laagste temperatuur van m'n cpu wil hebben (als ik m'n 9 fans aanzet dan wordt het toch wel erg lawaaierig, dus laat ik ze allemaal op 5 volt lopen, dan hoor ik alleen m'n Western digital het bekende wieeeeeee geluid maken.)

[ Voor 3% gewijzigd door Irby op 18-05-2003 19:47 ]

• ixl85
  • Laatst online: 21-10-2025
I.R. Butcher schreef op 18 mei 2003 @ 19:45:
[...]

@IXL85: Daar heb je gelijk in, ik ben zowiezo al redelijk afgestapt van de gedachte van "ik wil koste van het kost de snelste harde schijf hebben", net zoals ik al een tijdje niet meer persee de laagste temperatuur van m'n cpu wil hebben (als ik m'n 9 fans aanzet dan wordt het toch wel erg lawaaierig, dus laat ik ze allemaal op 5 volt lopen, dan hoor ik alleen m'n Western digital het bekende wieeeeeee geluid maken.)
juist dat heb ik nu dus ook... (vooral omdat mn comp snacht aan moet staan om te renderen of om te downlaoden :*)
maar buiten dat om is seagate een goede keus!
(en tja er zullen altijd wel mensen zijn die slechte ervaringen hebben,
want een op X aantal hardeschijven overlijden vroegtijdig...
dat hou je toch...
but its all up to you

Verwijderd

@ I.R. Butcher

Ik heb dat proggie geinstalleerd en gedraaid. Ik kreeg echter een resultaat waar ik ietwat van schrok.

De WD 80 gb 2 MB Buffer op IDE Primary Master scoort:
Random Acces time: 14 ms
Read Speed MAX 49135.0 kps Minimum 21624.0 kps Average 40330.5 kps

De 2x Striped Seagate Barracuda op SATA aangesloten op de P4Pe moederbord met de rode kabeltjes scoort:
Random Acces time: 13ms
Read Speed MAX 45602.0 kps Minimum 15635.0 kps Average 32487.0 kps

OK ik begrijp ervan: Random accestime is ietsjes sneller. Maar de rest is waardeloos :S
De WD 2 mb buffer scoort gewoon beter ?¿

Het ergste ervan is nog wel dat ik oorspronkelijk 2x WD schijven 8 mb buffer had besteld en een PCI hardware RAID controller. Ben later overgehaald omdat de SATA sneller zou zijn.

Wie kan dit mij nader uitleggen? Ik voel me erg genept momenteel :(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 May 2003 @ 23:37:
@ I.R. Butcher

Ik heb dat proggie geinstalleerd en gedraaid. Ik kreeg echter een resultaat waar ik ietwat van schrok.

De 2x Striped Seagate Barracuda op SATA aangesloten op de P4Pe moederbord met de rode kabeltjes scoort:

OK ik begrijp ervan: Random accestime is ietsjes sneller. Maar de rest is waardeloos :S
De WD 2 mb buffer scoort gewoon beter ?¿

Het ergste ervan is nog wel dat ik oorspronkelijk 2x WD schijven 8 mb buffer had besteld en een PCI hardware RAID controller. Ben later overgehaald omdat de SATA sneller zou zijn.

Wie kan dit mij nader uitleggen? Ik voel me erg genept momenteel :(
Probeer het eens te testen met sisoftsandra 2003.

Ik haalde max met mijn 2wd800jb in raid 0. 47000kb/s
Na verloop van tijd daalde dit naar 44 a 45000 kb/s

Verder staat seagate bekend als fabrikant van stille hd's.
In een review die laatst op tweakers.net stond was 1 maxtor diamond max 9 (s-ata versie) net zo snel als 2 seagate baracuda V in een raid 0 opstelling

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2003 23:53 ]

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 21:05
Breepee schreef op 18 May 2003 @ 14:23:
[...]dan is het wel handig als je even vertelt welke GXP precies :)
is deze en dan heb ik de 120 Gb versie. Als je die test leest staat er zelfs dat de IBM redelijk stil zou zijn en qua geluid nauwelijks zou storen in een normale PC configuratie. Helaas is de rest van de PC (gebruik voor divx/dvd) waarin de IBM zit blijkbaar zo stil dat het 'ie mij zelfs in een Silentdrive nog te veel herrie maakt :?

btw de silentdrive wordt aktief gekoeld door een casefan die op 5V wel geruisloos is.

[ Voor 37% gewijzigd door BartNL op 19-05-2003 08:42 ]

• Irby
Verwijderd schreef op 18 mei 2003 @ 23:37:
@ I.R. Butcher

Knip knip
Tsja, die resultaten zijn niet bepaald denderend, ik had toch wel gedacht dat ze wat sneller waren. Heb je ze al eens apart gebenched? Misschien dat het daar wel relatief snel bij gaat?

Verwijderd

Ik wil dat wel doen, maar als ik dat doe raak ik dan niet al mijn Data kwijt? In ieder geval ga ik vrijdagavond terug en eis een verklaring. Als ze me geen goede verklaring kunnen geven wil ik mijn Hardware raid en die 2 WD Harde schijven terug. Leuk Sata maar als ze niet sneller zijn waarom betaal je dan 170 euro de stuk. ipv 120 voor IDE.

Offtopic: Is de SATA controller uberhaupt wel Hardware raid op de P4PE moederbord??

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:35
Verwijderd schreef op 19 May 2003 @ 23:07:
Ik wil dat wel doen, maar als ik dat doe raak ik dan niet al mijn Data kwijt? In ieder geval ga ik vrijdagavond terug en eis een verklaring. Als ze me geen goede verklaring kunnen geven wil ik mijn Hardware raid en die 2 WD Harde schijven terug. Leuk Sata maar als ze niet sneller zijn waarom betaal je dan 170 euro de stuk. ipv 120 voor IDE.

Offtopic: Is de SATA controller uberhaupt wel Hardware raid op de P4PE moederbord??
Meer offtopic: Is softwarematige (dus door je cpu uitgerekend) raid, dat weet ik zeker !

• Irby
Verwijderd schreef op 19 May 2003 @ 23:07:

Ja, je raakt je data zeer waarschijnlijk wel kwijt, maar aangezien je er toch mee terug gaat..... :P

Of het hardware of software matig is weet ik niet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 mei 2003 @ 23:37:
blabla

blabla:(
Ik heb zitten surfen en kijken. En heb mijn probleem gevonden en verholpen.

Nieuwe score HD Tach:
Random Acces time: 12,9ms
Read Speed MAX 86537.0 kps Minimum 9541.0 kps Average 59923.9 kps

Als je pc start krijg je een menu voor je om de Promise kaart te configureren. Als je dat automatisch doet neemt hij als standaardwaarde:
Stripe Block: 64 kb

Daar is de fout. Als je hem handmatig instelt kan je dat op 16 kb instellen. En dan wordt hij toch ietsjes sneller.

Voor diegene die hem al op 64 kb hadden staan zoals ik: Je bent al je data kwijt en moet je HD opnieuw formatteren. Dat je het even weet voordat je vrolijk op 16 instelt en achteraf achterkomt dat je partities weg zijn. (Dat ging bij mij overigens wel goed, heb altijd al kunnen rekenen op mijn IDE WD 80 gb)

Al met al is hij al een stuk sneller, maar ben erachter nu dat als je een snelle HD wilt toch voor WD moet gaan. WD zou dus average over de 80000 kps scoren.
Pagina: 1