Toon posts:

Mac OSX installatie vanaf harde schijf?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eej,

Heb hier een Imac staan en wil daar graag OSx opzetten. Nu heb ik OSx cd's maar om de een of andere manier slaat ie na een tijdje over en stopt hij met het installatie proces. Wel kan ik de hele inhoud zo op de harde schijf gooien. Is het dus mogelijk om OSx vanaf de harde schijf te installeren?

Ik heb nu OS 9.2

Groeten,

Boes

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-02 14:30
Zijn de cds copietjes, of zit er een kras op de cd?

Naar mijn weten is het niet mogelijk vanaf HD te instaleren, wat je misschien kan proberen is op een andere machine installeren en dan de HD overzetten.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je zult moeten booten met de Mac OS X CD, vervolgens installeren. Je oude Mac OS 9 zou ik niet weggooien: die slokt OS X op als classic omgeving zodat je je oude apps nog steeds kunt gebruiken.

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-02 14:30
In de installer kan je ook een log window open zetten, zet deze dan op gedetaileerde weergave, misschien dat iets meer informatie oplevert.

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-04 14:21

Corn

Raar jongetje

Heb je genoeg geheugen? Ik zou minstens 256mb erin proppen, zeker als je ook nog classic wil gaan draaien. Te weinig geheugen kan er misschien wel voor zorgen dat hij raar gaat doen bij het installen. Een half werkende harddisk kan ook misschien wel eens de oorzaak zijn. Welke revisie imac heb je?

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:23

chem

Reist de wereld rond

Volgens mij ben je met een gekopieerde CD bezig, en ik heb dan dus ook weinig zin om je te helpen. Tenzij je anders kunt aantonen uiteraard.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-04 14:21

Corn

Raar jongetje

chem schreef op 16 mei 2003 @ 10:10:
Volgens mij ben je met een gekopieerde CD bezig, en ik heb dan dus ook weinig zin om je te helpen. Tenzij je anders kunt aantonen uiteraard.
Heb je er dan rede toe om te denken dat hij een kopie aan het gebruiken is?
Ik tot dusver niet

Verwijderd

Je kunt os X niet vanaf de HD installeren, maar dit is volgens mij een bekend fenomeen bij Imacs. Heb je, je Firmware al geupgrade? Ik heb Imacs meegemaakt waarvan het moederbord naar de kl*ten ging toen op die machine os X geiinstalleerd werd.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:23

chem

Reist de wereld rond

Cornholio2001 schreef op 16 mei 2003 @ 10:13:
[...]

Heb je er dan rede toe om te denken dat hij een kopie aan het gebruiken is?
Ik tot dusver niet
Ja, dat heb ik wel:
Je kan mij niet vertellen dat als je 165 euro ex BTW aan 2 cd's uitgeeft en dat als ze niet werken je niet teruggaat naar de leverancier?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

chem schreef op 16 mei 2003 @ 10:19:
[...]

Ja, dat heb ik wel:

[...]

Je kan mij niet vertellen dat als je 165 euro ex BTW aan 2 cd's uitgeeft en dat als ze niet werken je niet teruggaat naar de leverancier?
reden 1
Hij wil er eerst zeker van zijn dat het niet de hardware of een gebruikers fout is, zodat hij zichzelf niet belachelijk maakt bij de leverancier.

reden 2
Als ik nieuwe software aanschaf wil ook graag dat het zo snel mogelijk draait en probeer eerst wat, als het dan nog niet lukt ga ik pas terug naar de leverancier. :)

Verwijderd

Weet je eigenlijk zeker dat de installer er mee ophoud??????
Vliegt het instalatie programa er echt uit? Of blijft t blauwe balkje gewoon heel lang stilstaan? Als dat laatste het geval is kan je misschien gewooon ene uurtje wachten, misschien gaat de installer dan wel door :)

Verwijderd

Je hoeft niet eerst op te starten vanaf de CD. Als je een originele OS X CD hebt (En daar wil ik best vanuit gaan) dan start je de installer en deze vraagt vervolgens of ie mag herstarten.

Daarna duurt het gewoon een hele tijd voordat het progsel eens aan een daadwerkelijke install begint. De meeste Apple users zijn gewend dat een compleet nieuw systeem een half uurtje kost. (van 8 naar 9 deed ik in 17 minuten...) maar die tijden zijn met OS X echt voorbij.

Zet alle energysaving opties uit, start de installer, herstart, vink de opties aan en ga lekker wat anders doen. Op mijn iBook dual USB duurde het installeren van OS X wel een paar uur!

Overigens kun je WEL vanaf een harddisk os x installeren, maar dit moet dan wel een andere HD zijn dan die waarop je wilt gaan installeren, bijvoorbeeld een externe firewire disk. Lees hier hoe dat moet.
Pagina: 1