headset in auto ook al verboden?

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• buxx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-01-2024

buxx

ciao...

Topicstarter
Was net bij een telefoonzaak om te kijken naar een headset voor m'n mobiel.
Die zei dat die ook al in de auto verboden zijn, alleen een echter handsfree set mag nog.

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:23

Korakal

Up up up!

Wat is volgens jou het verschil tussen een headset en een handsfree set dan? B)

• buxx

buxx

ciao...

Topicstarter
1 - Headset prop je in je oor.
2 - Handsfreeset is met losse microfoon en een luidpsreker.

[ Voor 9% gewijzigd door buxx op 15-05-2003 19:10 ]

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:54

Sick Nick

Drop the top!

Mag hopen dat het wel legaal is, anders ben ik ook de lul. vind die 40 euro voor een houdertje van de gsm al duur zat. Stelletje naaiers bij nokia :(

Verwijderd

Staat nergens dat ie verboden zijn en volgens oom agent een huisje verder is het niet verboden!

• Korakal

Korakal

Up up up!

Een carkit dus :P

Ik zou overigens niet weten waarom een headset verboden zou zijn; zolang je je telefoon maar niet aan je oor en/of in je handen houdt is er geen probleem...

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Je was zeker bij de Primafoon of niet ?

Je mag telefoneren onder het rijden, mits je beide handen vrij kan houden. :)

• buxx

buxx

ciao...

Topicstarter
Nee, vaag zaakje dat op inet is begonnen met gratis abbonementen en nu een pandje heeft.

Volgens verkopertje koste het €70,-
Gewoon met de hand bellen zat in de buurt van de €130,-

[ Voor 34% gewijzigd door buxx op 15-05-2003 19:12 ]

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-05 15:20

Godjira

To infinity and beyond!

Persoonlijk vind ik dit wel een beetje raar. Waarom zou je geen headset mogen gebruiken, je hebt daardoor tijdens het bellen en rijden ook allebij je handen beschikbaar. Maar ja, regels zijn regels, het is inderdaad verboden, hoe vreemd ik het ook vind.

Nou moet ik wel zeggen dat een handsfree set me fijner lijkt dan een headset. Ik heb een hekel aan dingen in mijn oren...

Profile

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

Een vriend van me die ook agent is heeft er al iemand voor bekeurd dus het mag niet. Dan moet de agent die naast murphy01 woont maar even het wetboek bekijken.

• buxx

buxx

ciao...

Topicstarter
Lijkt me ook het mooiste, maar m'n auto is nogal luidruchtig, het is een oldtimer.

Verwijderd

Als je het echt zeker wil weten kan je denk ik het beste de politie ff bellen en het daar vragen (0900-tuig (8844)). Het lijkt mij dat het gewoon mag, maar het zal wel niet mogen als je je telefoon nog vast houd of zo iets.

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:13
en een wireless (Bluetooth) headset? dan zit er ook geen draadje naar je telefoon meer aan. Mag dit dan weer wel? of is de eis dat je oor de luidspeker niet aanraakt :+

Beetje wazig vind ik dit, wat zijn de wettelijke criteria dan?

Verwijderd

Vanaf 30 maart 2002 is bellen in de auto zonder handsfree set in Nederland verboden. Je mag dus alleen bellen tijdens het rijden als je over een systeem beschikt, waarmee je de telefoon zonder handen kunt gebruiken.

Wanneer krijg je een boete?
Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets of invalidenvoertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden. Ook als je niet aan het bellen bent, krijg je hiervoor een boete; je mag dus geen SMS-berichten versturen of lezen, een adres opzoeken of een telefoonnummer opslaan. Als je betrokken bent bij een ongeluk met de telefoon in je hand, kan de straf flink oplopen!

De boete
De minimale boete die je kunt krijgen voor niet-handsfree bellen is 136 Euro. De maximale straf is twee maanden cel of een boete van 2000 Euro.

Waar geldt de wet?
Het verbod op handmatig bellen geldt overal in Nederland, waar de Wegenverkeerswet van toepassing is.

Kort

· het verbod geldt voor het vasthouden van je telefoon tijdens het rijden, of je hem nou gebruikt of niet;

· het verbod geldt ook in de file;

· de telefoon tussen je hoofd en schouder klemmen mag ook niet;

· zo nodig kan je auto of kleding worden doorzocht.

Vanaf 30 maart loop je kans op een stevige boete als je mobiel belt in de auto. Zorg dus dat je een carkit of een headset hebt als je wilt bellen. Dan is er niks aan de hand.

Wil je meer weten over handsfree bellen, carkits of boetes in het buitenland, kijk dan hieronder bij onze tips.

Tips
Handsfree sets: hoe kun je mobiel bellen in de auto? Er zijn drie alternatieven die veel gebruikt worden: carkit/VBA, headset of speakertelefoon.

Oeps een advies van de politie, toch wel mag het!

volgens politie flevoland: http://www.politie.nl/flevoland/Flevoland/handsfree.htm#Tips

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2003 19:21 ]

• Korakal

Korakal

Up up up!

Vanaf 30 maart loop je kans op een stevige boete als je mobiel belt in de auto. Zorg dus dat je een carkit of een headset hebt als je wilt bellen. Dan is er niks aan de hand.
Het lijkt mij niet dat het Ministerie van V&W verkeerde info gaat geven...

• André

André

Analytics dude

Maar hoe definieer jij een headset? Is een oordopje ook een headset? Volgens mij niet, een headset is zo'n apparaat dat je op je hoofd plaatst.

Verwijderd

http://www.minvenw.nl/cen...ting/campagnes/handsfree/ Staat in de wet! oom agent van hiernaast heeft dus wel gelijk.

Of te wel als je een systeem hebt waardoor je je telefoon niet vast hoeft te houden tijdens het bellen mag het gewoon gebruikt worden. Elke boete die ik er voor zou krijgen ga ik hoogstpersoonlijk aanvechten. 8)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2003 19:27 ]

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 23:43
Dus ik mag wel een sigarettenpakje vasthouden, of een aansteker, maar niet mijn GSM in mijn hand houden?

American Express vraagbaak

Verwijderd

dat is de strekking van dit verhaal ja (al zou je je l*l vast willen houden >:) )

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 23:43
Ik kan dus de handrem in mijn ene hand houden, maar niet een GSM.
Ik kan dus de pook vast houden, maar niet een GSM.
Ik kan dus een appel eten/vast houden, maar niet een GSM.
Ik kan een fles water vast houden, maar niet......

Hopelijk wordt het niet zo streng gecontroleerd, want dat lijkt me toch niet de bedoeling.

American Express vraagbaak

• André

André

Analytics dude

En het rare is dat het 'vasthouden' het rijden niet beinvloed. Maar het bellen zelf...

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-05 15:20

Godjira

To infinity and beyond!

André schreef op 15 mei 2003 @ 19:41:
En het rare is dat het 'vasthouden' het rijden niet beinvloed. Maar het bellen zelf...
Klopt, maar als je rijdt met een telefoon in je ene hand en stuurt met je andere hand en je let even niet goed op... dan is het veel veiliger om allebij je handen vrij te hebben om meer grip op het stuur te hebben bijvoorbeeld.

Profile

Verwijderd

je telefoon kan altijd afleiden namelijk, dus als je hem vasthoudt, en dat ding gaat bijvoorbeeld opeens gebeld worden, schrik je je rot en zouden er ongelukken kunnen gebeuren.

Dat is dus heel wat anders dan als ik mijn boterham met pindakaas opeet als ik aan het rijden ben.

• André

André

Analytics dude

Godjira schreef op 15 May 2003 @ 19:42:
[...]

Klopt, maar als je rijdt met een telefoon in je ene hand en stuurt met je andere hand en je let even niet goed op... dan is het veel veiliger om allebij je handen vrij te hebben om meer grip op het stuur te hebben bijvoorbeeld.
Ik rijd toch al 90% met 1 hand aan het stuur, dus 1 of 2 maakt ook niet uit.

• buxx

buxx

ciao...

Topicstarter
Net met 0900-tuig gebeld, volgens de telefoniste mag het WEL.
Niet echt een eenduidig antwoord dus.

• doubleduh
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
En gewoon op de speaker (van je telefoon) zetten en je telefoon ergens neerleggen, mag dat eigenlijk nog wel? Lijkt me iig onmogelijk om dan een boete te krijgen :P

Hoe zit het eigenlijk met sms'en en email checken, mag vast ook niet of wel?

• buxx

buxx

ciao...

Topicstarter
Dat mag iig niet, want dat is niet handsfree.

[ Voor 4% gewijzigd door buxx op 15-05-2003 20:00 . Reden: typo ]

• André

André

Analytics dude

Nee SMS'en mag ook niet, maar je full-options-200-buttons-pioneer mag je wel bedienen. Raar hoor dat rechtssysteem.

Verwijderd

Hier vind ik iets kroms in deze wet, helemaal met die systemen die via de radia-boxen gaat lawaaien, dan zit iedereen met volle aandacht naar zijn speakers te kijke en krijg hierdoor een ongeluk.
Niet dat iedereen dat doet, maar wel vele medelanders met mij.
Dus ik ben het met zo'n ingebouwde carkit, die mijn radio uitschakeld en via het luidspeaker systeem werkt al helemaal niet tevreden EN eens
Dan vind ik een oortelefoon een betere oplossing, omdat dan je aandacht niet afgeleid wordt naar je speakersysteem. Dus ik hoop echt dat murphy01 gelijk heeft

• harryslinger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-04 21:50
doubleduh schreef op 15 May 2003 @ 19:52:
En gewoon op de speaker (van je telefoon) zetten en je telefoon ergens neerleggen, mag dat eigenlijk nog wel? Lijkt me iig onmogelijk om dan een boete te krijgen :P

dan moet je dus stoppen om een nummer te kiezen en dan gaan rijden want je mag je toestel niet vast hebben tijdens het rijden

Verwijderd

Mijn broertje is een heeeeeele tijd koerier geweest. Je mag echt gewoon met zo'n headset (dus: oordopje en microfoontje) bellen. Weet je wat het lastige is? Je mag je GSM niet in je hand houden, om het nummer in te toetsen. Daar zit het probleem! Je GSM moet dus in een houdertje staan, en dat is weer lastig met dat draadje. Of je koopt een GSM met spraakbesturing. Je mag namelijk wel dat knopje op die headset even indrukken om een spraakcommando te geven, want dan heb je je telefoon dus niet in je hand, gewoon in je broek- of jaszak ofzo...

Verwijderd

Ik heb inmiddels het volgende gedaan:

3x agenten hier op straat gevraag >> Zeggen mag via headset
1x wetboek uitgepluisd, staat niets in over headsets.
1x 0900-tuig gebeld zeggen het mag.

En de rest van mijn onderzoek zie je in de vorige posts.

Mijn conclusie HET MAG!

• doubleduh
  • Niet online
harryslinger schreef op 15 May 2003 @ 21:45:
[...]

dan moet je dus stoppen om een nummer te kiezen en dan gaan rijden want je mag je toestel niet vast hebben tijdens het rijden
Om het nummer te kiezen kan je evt ook wel voicedial gebruiken. Bij SE's heb je iig ook een voice-command om de voicedial te activeren. :)

Owja, zou ik wel me P800 ergens neer mogen leggen en hem dan met de stylus bedienen? Dan raak je hem dus niet aan :P

• Korakal

Korakal

Up up up!

doubleduh schreef op 16 May 2003 @ 01:29:
[...]
Owja, zou ik wel me P800 ergens neer mogen leggen en hem dan met de stylus bedienen? Dan raak je hem dus niet aan :P
Mja, ik denk het eigenlijk wel... aangezien je ook de navigatiesystemen op basis van pocketpc met een stylus bedient, en dat voor zover ik weet tijdens het rijden niet verboden is. De wetgeving loopt achter de techniek aan ;)

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

Als je een boete zou krijgen voor het bellen met een mic aan een draadje (headsetje) dan denk ik dat je die boete zo kan aanvechten en dat je dat nog vet wint ook.. Dan moet er echt wel heel duidelijk ergens staan welke producten wel, en welke producten niet tot de toegestane middelen horen!

Wees consequent, maar niet altijd

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-04 12:24
Dus ik mag niet sms'en met de telefoon in de hand, maar wel met de telefoon in de houder van de carkit die rechts naast de radio zit. :X

Maar op zich vindt ik het wel een goede regel.

• buxx

buxx

ciao...

Topicstarter
In m'n auto heb ik geen radio, want die stoort toch heel erg met de ongesynchroniseerde versnellingsbak van m'n oldtimer.
Mag ik dan wel walkman rijden. Van die oordingetjes dus. Niet al te hard, dus ik hoor net zoveel als die boom-boom-gasten met al die boxen.

• Korakal

Korakal

Up up up!

buxx schreef op 16 May 2003 @ 10:12:
Mag ik dan wel walkman rijden. Van die oordingetjes dus. Niet al te hard, dus ik hoor net zoveel als die boom-boom-gasten met al die boxen.
http://www.minvenw.nl/cen...den_en_verkeersregels.pdf
Dit is de wetgeving; ik kan nergens vinden dat het verboden is.... of het wenselijk is, is een andere vraag (net als die boom-boom-gasten ;))

[edit]
Als het gaat om hoeveel je nog hoort van de omgeving, dan is het antwoord simpel: daar kunnen ze geen regels voor maken. Anders zou iemand die doof is nooit meer auto mogen rijden.

[ Voor 18% gewijzigd door Korakal op 16-05-2003 10:31 ]

Verwijderd

Het is zeker niet verboden. Het was gewoon een goedkope verkooptruc om aan jou een carkit te verkopen ipv een headset.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Een PTT (push to talk) knop op een handsfree headset maakt ook een klein verschil. De originele headsets hebben bijna altijd zo'n knop, waarmee je zonder de telefoon aan te raken een gesprek kunt aannnemen of beëindigen. De goedkopere niet-originele headsets hebben soms wel maar vaak niet zo'n knop. In het laatste geval moet je toch je toestel gebruiken, tenzij je de functie 'automatisch opnemen' aanzet.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

mlevd schreef op 16 mei 2003 @ 09:39:
Dus ik mag niet sms'en met de telefoon in de hand, maar wel met de telefoon in de houder van de carkit die rechts naast de radio zit. :X

Maar op zich vindt ik het wel een goede regel.
sms-en mag ook niet in de houder... dat en e-mail is helemaal verboden in de auto, net als spelletjes spelen als je aan het rijden bent.

bellen mag met headset of carkit, rest met telefoon is verboden...

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:08
Korakal schreef op 16 May 2003 @ 09:04:
[...]

Mja, ik denk het eigenlijk wel... aangezien je ook de navigatiesystemen op basis van pocketpc met een stylus bedient, en dat voor zover ik weet tijdens het rijden niet verboden is. De wetgeving loopt achter de techniek aan ;)
Tegenwoordig is dat goed mogelijk met je vingers. Dus geen stylus nodig.

-

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op 15 May 2003 @ 19:45:
je telefoon kan altijd afleiden namelijk, dus als je hem vasthoudt, en dat ding gaat bijvoorbeeld opeens gebeld worden, schrik je je rot en zouden er ongelukken kunnen gebeuren.

Dat is dus heel wat anders dan als ik mijn boterham met pindakaas opeet als ik aan het rijden ben.
Je kan anders ook een bekeuring krijgen als je aan het eten bent terwijl je aan het rijden bent. Iemand die ik ken heeft dat laatst een keer gehad toen hij z'n BicMc aan het opeten was tijdens het rijden :). Dan kan je een bekeuring krijgen voor gevaarlijk rijgedrag.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1