Toon posts:

Wat is traceerbaar door een server?

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel zit ik met een kwestie dat een aantal mensen mij verdenken van het inbreken op het school-netwerk. Ik ben vandaag een bezig geweest met MS-DOS en heb daar wat gegevens zitten bekijken met ipconfig . Dit hebben zij gezien en daarom ben ik nu dus de "sjaak".
Hiervoor kunnen ze mij (volgens mijn mening) niets maken, want met deze tool kun je toch geen "hack-manoeuvres" uithalen? Of wel???

Ik ben er ook achtergekomen dat het mogelijk is om een netwerkverbinding te maken naar de server met het pad: \\huppeldepup-server\backup .
Hier kon ik verder niets mee want er zit een wachtwoord op. (overigens is het niet lomp dat ik, als leerling zijnde, zelfs de mogelijkheid heb om een netwerkmapping aan te maken...lijkt mij dat de beveiliging dan niet echt goed zit?)
Deze map schijnt een hele tijd onbeveiligd te zijn geweest maar nu hebben ze daar dus een wachtwoord op gezet. Ik heb hier niets mee gedaan dus er zou niets op aan te merken moeten zijn.

Nu is dus mijn vraag, wat is hier allemaal van traceerbaar? Kunnen zij bewijzen dat ik deze netwerkverbinding heb gemaakt of niet?

Men is van plan mij te gaan schorsen voor het gebruik van ipconfig terwijl ik daar niet echt de reden van inzie. Wat ik gedaan heb, is alleen wat gegevens bekijken. Ik noem het zelf geen inbreken, of zelfs geen poging doen tot...

Graag even jullie antwoord op mijn vraag zodat ik zekerheid heb om het aan te vechten.

Alvast bedankt.

• Stefan53xx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:55
Ach joh.. laat je niet op je kop zitten..
Als het een beetje systeembeheerder is daar dan geeft hij ook toe dat je met alleen ipconfig helemaal niks kan doen..
Ennuh dat over die netwerkverbinding maken...
Ze mogen blij zijn dat jij daarachter bent gekomen..
Was jij daar niet achter gekomen, dan was het hun niet opgemerkt dat dat niet beveiligd was, wat overigens wel de taak is van een systeembeheerder.. Oftewel hij heeft zijn werk niet goed genoeg verricht..

Om jou daar nou voor te gaan straffen vind ik een beetje zwak.. Je hebt namelijk geen schade aangericht, toch?

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik heb idd geen schade aangericht, ik ben zelfs niet eens binnen geweest... Maar ze willen me er toch wel voor gaan schorsen

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik ken de situatie :)
Leg duidelijk aan hen uit wat het progje/commando doet en laat het zien dat je er niks mee kan meestal (bij ons wel iig) willen ze dan wel luisteren.

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Verwijderd

pff mij hebben ze zitten kloten omdat ik pc'tje had overclockt (10% maar) hun bios was niet eens beveiligd.
Je kan zelfs gewoon servermappen formatteren bij ons!
Als ik wil log ik van thuis remote in op hun Win2k server (heb wel het paswoord 'nog' niet).
Beveiliging noemen ze dat!
Gelukkig ken ik de systeembeheerder een beetje en als ik wat geprutst heb zeg ik dat ik een lek heb ontdekt :)

Verwijderd

ipconfig lijkt me niet zomaar te traceren je bekijkt alleen je eigen ip settings en in principe heeft dat weinig met "hacken" temaken.
\\hupseflops\backup en voervolgens een wachtwoordprompt krijgen zou ikzelf niet als vervelend ervaren (als beheerder zijnde) daar is dat wachtwoord nou net voor bedoeld. Dat is wel makkelijker te traceren trouwens.

Verwijderd

Topicstarter
Idd ik bekijk alleen maar de settings van de pc waar ik op zat te werken. Ik doe niets aan het gehele netwerk. Overigens kwam de afdelingsleider naar mij toe met een artikel uit het wetboek...lol...dat het strafbaar was om in te breken op een bedeiligd netwerk en de poging daartoe ook. Hoezo willen ze je dan bang maken?

Maar goed ik zal me er zker niet bij neerleggen.

• Stefan53xx
laat ze gewoon deze thread lezen;)

• Stefan53xx
Tsja en dan nog iets... ze moeten wel ff met harde bewijzen komen.. anders kunnen ze je niks maken..

Verwijderd

Topicstarter
hij heeft een screenshot van wat ik aant doen was met ipconfig....dat is alles, en daar staan volgens mij alleen de gegevens op die ik daarmee verkregen had

Verwijderd

Die systeembeheerder maakt zich wel belachelijk met een screenshot van ipconfig...
Anyway, als er echt is ingebroken kan de beheerder er waarschijnlijk wel achterkomen vanaf welk IP-adres dat gedaan is, en dan kan hij kijken wie er op het bewuste tijdstip op die machine was ingelogd lijkt mij?

Edit: zonder dit soort bewijs zou het erg onbeschoft zijn als ze jou veroordelen, net zoiets als iemand pakken voor een inbraak omdat je hem weleens naar gereedschap hebt zien kijken ofzo.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2003 19:10 ]

• -SpaceMaker-
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

-SpaceMaker-

Tweakt sinds 29-01-2000

Lijkt me dat op het moment dat jij willekeurige commands kunt gaan uitvoeren op die machine[ook al zijn ze onschuldig] de security ver te zoeken is bij jullie op school :)

-Think Progressive-

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:15

GaMbiNo

1337

:X
Wat een gezeik om zo'n standaardtooltje...
Erg triest dat ze je om zoiets gaan schorsen.
Lijkt me dat je het ff hogerop moet gaan zoeken en de zaak voorleggen.

Dit lijkt me niet echt redelijk nee....

Verwijderd

Topicstarter
Idd, en daarom wil ik dus weten wat traceerbaar was. Als hij kan aantonen dat ik een poging gedaan heb tot, of zelfs dat ik binnen ben geweest, dan mag hij mij er van beschuldigen maar nu lijkt mij dat niet...

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:27
Damn, als 'systeembeheerder' maak je je op deze manier wel erg belachelijk zeg. Screenshots zijn ook weinigzeggend als bewijsmateriaal volgens mij, die kan je op elk moment van de dag maken natuurlijk.

Roomba E5 te koop

• Maestro.mosjuh
  • Niet online
-SpaceMaker- schreef op 15 May 2003 @ 19:12:
Lijkt me dat op het moment dat jij willekeurige commands kunt gaan uitvoeren op die machine[ook al zijn ze onschuldig] de security ver te zoeken is bij jullie op school :)
_/-\o_

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:15

GaMbiNo

1337

Is de definitie van hacken niet: moedwillig beveiligingen van andermans systemen te omzeilen.., of zoiets?
Lijkt me geen sprake van hacken dit. :)
Je heb toch geen enkele beveliging omzeilt.
En je heb ook geen schade aangericht. :/

[ Voor 7% gewijzigd door GaMbiNo op 15-05-2003 19:15 ]

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-07 07:05

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Als een screenie van ipconfig al voldoende is om je tot hacker/cracker te bombarderen dan weet de systeem-beheerder aldaar bar weinig van beheren en moeten ze hem of haar de laan uitsturen.

ipconfig leest enkel uit en mbv de reskit van windows kun je op gebruikers vlak veel dingen verbergen voor de gebruiker. Welleswaar een puur cosmetische oplossing, onder t motto 'Wat je niet ziet is er niet'.

Geloof dat t serieuzer wordt als je met j0hn da ripper probeerd een password file te ontcijferen of mbv van @stake LC4 (voorheen l0pht crack), uit de smb stream wachtwoorden zit te vissen of andere dingen. Netwerkverkeer sniffen vat ik persoonlijk op als info vergaren met de intentie tot minder legale dingen., je snift niet je schoolnetwerk om onzin te krijgen. Als je dat wil puur uit nieuwsgierigheid dan snif je het verkeer tussen 2 thuis pc's !
ik hoop trouwens dat je niet zo dom bent geweest om de netwerkshare te koppelen aan een drive-letter en een kleine 'brute-force' poging hebt gedaan om toegang te krijgen op de share, dit is wel als een hack poging op te vatten!

Dat dreigen met een artikel uit t wetboek is wel erg hard van stapel lopen, lijkt alsof je bijvoorbaat al bent veroordeeld. Waarschijnlijk willen ze jouw gewoon de zeperd geven voor t evt falende beleidt van de beheerder, t is gemakkelijker om jouw te schoppen dan een beheerder met een goed contract op zak.

Ik geef ze weinig kans met enkel een screenie van ipconfig als basis voor een strafzaak.

Traceerbaarheid is afhankelijk van login methode. Afhankelijk van de netwerk structuur is het wel of niet mogelijk om dingen te doen zonder in te loggen. Sommige netwerken zijn zo ingericht dat je zonder juiste login niets kunt en zijn alle acties per gebruiker te vervolgen (in win2k server kun je een flink aantal systeem kritische dingen loggen bij het doen van ..... )
Er zijn ook netwerken waar je zonder login geen toegang hebt tot applicaties als txt/cijfer verwerking of email die via een netwerk launcher app worden aan geboden, maar kun je vaak nog wel straffeloos intern en het intranet browsen. In dit geval is loggen van acties hoogstwaarschijnlijk onzin daar er geen user is aan wie t werk is toe te schrijven.

De evt redenering dat hun gebrek aan afscherming je het recht geeft om te gaan experimenteren is compleet krom. Een poging tot het verkrijgen van onrechtmatige toegang is en blijft strafbaar en niet afhankelijk van de mate of gebrek aan afscherming van de services. Anders zou de redenering op gaan dat het minder strafbaar is om een gamma 2 knaken slot open te krijgen en een huis leeg te roven, maar het een zwaar vergrijp is al je een dubbel LIPS slot moet openen om binnen te komen en dan de hut leeg ruimt.

Ik zou zeggen zoek even op t net wat info over ipconfig en een screenie vanaf die site en vraag een gesprek aan met het hoofd van de school, de beheerder, je ouders en een gecertificeerd beheerder aanwezig als getuige voor jouw zaak.

[ Voor 7% gewijzigd door Pantagruel op 15-05-2003 19:56 . Reden: extra info ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• Frash
  • Laatst online: 18:42
http://www.iusmentis.com/beveiliging/hacken/pcactive9910/
Dit is wel interessant :)

Enne hetgene wat je doet bestaat nog n eens; is virtueel.
Als zei mij daar voor wouden straffen zou ik op zoek gaan naar een andere school. :P

PS. Ik hoop zo erg voor je dat je SysOp ook op GoT komt, maar het is duidelijk een amateur, dus mischien Beginnersweb })

[ Voor 22% gewijzigd door Frash op 15-05-2003 19:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Pantagruel schreef op 15 mei 2003 @ 19:28:

ik hoop trouwen sdat jeniet zo dom bent geweest om de netwerkshare te koppelen aan een drive-letter en een kleine 'brute-force' poging hebt gedaan, dit laatste is als een hack poging op te vatten!
Ik heb alleen een netwerkmapping gemaakt. Ik kreeg een drive met de backup share...als ik er dan op klikte vroeg ie om een wachtwoord...verder kwam ik niet. Toen ben ik wat gaan kijken met dos naar het ip....das alles.

edit: Wat is dan een 'brute force'??

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2003 19:45 ]

• Pantagruel

Pantagruel

Verwijderd schreef op 15 May 2003 @ 19:42:
[...]

edit: Wat is dan een 'brute force'??
brute force is een brute kracht poging om achter een geldige login en paswoord voor de share te komen. Je probeerd een lijst met gebruikersnamen (jan, piet, kees, klaas, marie) en voor deze gebruikers ga je een rits aan wachtwoorden proberen ( bijv, : jan's geboorte datum, naam van de vriendin/vrouw/hond, zoon, etc)

Brute force is dus weinig intelligent en afhankelijk van rekenkracht

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:56

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT

Ze gaan je toch echt niet schorsen omdat ze je zien ipconfig hebben intikken.
Er moet daar toch iemand rondlopen die slim genoeg is om te zien dat dat onzin is :P

[ Voor 33% gewijzigd door Predator op 15-05-2003 20:07 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
uuuhm....slim genoeg blijkbaar niet :D maar ze willen me idd schorsen omdat "de kwestie dermate ernstig is...." (zo zei onze lieve meneer de SysOp het) :O

Het ziet er naar uit dat ik mijn bewijsmateriaal maar eens netjes bij elkaar ga zoeken om mijn onschuld te bewijzen. Want zoals jullie hetzelfde zeggen/denken als mij, is het aanmaken van een netwerkmapping en het gebruik van ipconfig geen inbreuk doen op het schoolnetwerk.

(over die 'brute force', leuk dat ik dat nu weet ;))

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 19:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Erhm officieel is het tegenwoordig al strafbaar om ergens te proberen in te loggen, als je daar geen account hebt.
Dus als jij op mijn server probeert in te loggen dan ben je strafbaar.
Ik weet dus niet of jij een account op die server hebt, als je dat niet hebt, dan is het officieel strafbaar.
In dit geval zal het duidelijk zijn dat je geen kwaad in het geschied had.
Ipconfig is simpel gezegd een loos argument voor cracken. Als een systeem beheerder dat meld als crackpoging dan moet hij er onmiddelijk uitgestuurd worden.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• Frash
  • Laatst online: 18:42
Systeembeheerder is jaloers, waarschijnlijk een frustratie dat iemand hem overtroffen heeft,
ik heb maar geluk met de systeembeheer van mijn school, die vraagt me zelfs om erin te kloten zodat hij het kan dichten >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Frash op 15-05-2003 20:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb idd een account op die server...ben een leerling die daar inlogt en dan op de systemen kan werken. Het enige wat ik niet heb is een wachtwoord op alle shares op die server. En daar heb ik ook geen poging naar gedaan om achter te komen. Ik ben er alleen achter gekomen door wat shares te proberen dat de server een backup-drive/map heeft die gedeeld staat, maar hij is wel beveiligd.

lol @ "Als een systeem beheerder dat meld als crackpoging dan moet hij er onmiddelijk uitgestuurd worden."

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:58
iest is niet helemaal duidelijk. je zei dat ze gezien hadden dat je ipconfig had ingetikt.. hadden ze ook gezien dat je probeerde die share te mappen?

Verwijderd

Topicstarter
nope dat hebben ze niet gezien...dat vertel ik ze gewoon eerlijk...

• Pantagruel

Pantagruel

Verwijderd schreef op 15 mei 2003 @ 20:30:
Les 1: Nooit zelf wat toegeven, laat ze t maar bewijzen. Je bent niet verplicht om jezelf je bezwaren/mee te werken aan j eigen veroordeling vlgs de nederlandse wet.

• sharkzor
  • Laatst online: 11:58
Verwijderd schreef op 15 May 2003 @ 20:30:
dat had je misschien beter niet kunnen doen. daar gaan al die school systeembeheer pikken van flippen.

maar laten ze eerst maar eens met harde beweizen komen. zonder kunnen ze je niks maken.

Verwijderd

op welke school zit je ? ik heb jaren geleden in Hengelo op het ROC gezeten.. en toen werd er dus wel veeel gehacked en met succes.. dus het beleid was daar zo erg dat ze je terplekke van school konden sturen als ze je betrapten. heb zelf ook een keer iets mogen komen uit leggen. waarom ik een netwerk verbinding had gemaakt naar een ander gebouw terwijl dit officeel niet kon. eerste wat ze zeiden is van je gaat van school...
Maar was toen echt onschuldig, want dat was geen hacken. En nadien ben ik toch maar mn ip adressen en mac's gaan spoofen.

Verwijderd

Ik denk dat als die netwerkbeheerder niet weet wat ipconfig is dat hij zijn beroep niet waardig is. Je mag tenslotte aannemen dat hij weet wat een IP is en waar het woord Config op slaat. Hij kan dan ook concluderen dat het te maken heeft met het opvragen en eventueel verversen van het IP adres van de computer. (net zoals dat gebeurd met alle docenten/leerlingen die vanaf thuis inbellen naar internet, die verkrijgen ook een IP adres van hun provider, wat ze kunnen bekijken met ipconfig of winipcfg in win98). Is dus gewoon een standaard netwerktool die niets met hacken te maken heeft.

Microsoft geeft ook genoeg uitleg over de tool en MS zet geen hack tools op internet, dat zal ook de rector begrijpen. Microsoft ziet het als een troubleshooting tool. (voor de systeembeheerder: dat is een programma waarmee je problemen kunt proberen op te sporen). Hier een stuk handleiding van MS:

http://www.microsoft.com/...t/tcpip/part2/tcpch06.asp

Connecten met een netwerkshare die vervolgens om een wachtwoord vraagt is zoiets als bij iemand aanbellen en vragen of je binnen mag komen. Aangezien je die persoon in de deuropening niet knock-out hebt geslagen maar gewoon bent weggelopen is er dus niets aan de hand.

Storm in een glas water, problemen maken die er niet zijn, etc etc...kunnen ze niet beter wat doen aan pesten / afpersen en allerlei andere zaken die je in de krant leest over scholen?

Het enige probleem dat je school heeft is een naive rector die een onkundige systeembeheerder gelooft ipv een leerling die niets misdaan heeft. Laat ze het is ff van de andere kant bekijken. Anders trouwens ook gelijk je ouders er bij halen, want ze durven altijd wel tegen leerlingen enzo, maar ouders zijn een stuk lastiger (jij bent afhankelijk van die school, de school weer van je ouders). Maar mocht het echt op schorsing uitdraaien dan is het iig een mooi tweakers.net topic waar de naam van je school dan ook gerust in kan staan (ze staan tenslotte achter hun besluit en standpunt als ze je schorsen op basis van onkunde van de systeembeheerder.) Ook altijd leuk voor de lokale krant :)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb ze nog niets verteld...het is vandaag pas allemaal in gang gekomen. Ze weten alleen dat ik dat ipconfig heb gebruikt...

Ik heb ook nog niets gehoord over een straf of iets dergelijke alleen dat ze waarschijnlijk iets van een schorsing voor me hadden

Verwijderd

Laat anders je ouders indien die iets ervan kennen het uitleggen, maar ik denk dat zij jouw schuld moeten bewijzen ipv jij je onschuld!
BTW: is dit niet gewoon het gebruik van cmd.exe op een moment dat je niet mocht net als word gebruiken als je met excel zou moeten bezig zijn?

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op 15 May 2003 @ 19:05:
hij heeft een screenshot van wat ik aant doen was met ipconfig....dat is alles, en daar staan volgens mij alleen de gegevens op die ik daarmee verkregen had
Als hij een screenshot heeft, betekent dat dan dat hij mee kan kijken? Is dit niet inbreuk op de privacy?

Bij ons op de middelbare school hadden ze ook een programma waar ze mee konden kijken: Netop School. Er was hier geloof ik op GoT ook een discussie of het gebruik van dit programma wel mag of niet, maar ik kan het topic niet zo snel vinden...

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 mei 2003 @ 20:54:
BTW: is dit niet gewoon het gebruik van cmd.exe op een moment dat je niet mocht net als word gebruiken als je met excel zou moeten bezig zijn?
hahaha...idd jij snapt hem...als je ff geen zin hebt om iets te doen ga je een beetje zitten nixxen en friemelen op die pc...en jah dan komt de command ff in beeld hoppakkee ff proberen

• wipe-out
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-08-2025

wipe-out

oud icon, geen zin in nieuwe:)

mcDaedalus schreef op 15 May 2003 @ 20:55:
[...]

Als hij een screenshot heeft, betekent dat dan dat hij mee kan kijken? Is dit niet inbreuk op de privacy?

Bij ons op de middelbare school hadden ze ook een programma waar ze mee konden kijken: Netop School. Er was hier geloof ik op GoT ook een discussie of het gebruik van dit programma wel mag of niet, maar ik kan het topic niet zo snel vinden...
ja, hier gebruiken ze ook zo'n programma (zit bij submove op school)

de naam Netop heb ik weleens iets van gehoord, maar sinds kort gebruiken ze nu volgens mij Imperata

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

mja, ipconfig :/
Het meeste is al wel gezegt hier, maar het punt dat ze je erop verdenken dat je loopt te "hacken" met een ipconfig tool zegt genoeg over hun kennis, confronteer ze daar maar eens mee, laat ze eens wat info opzoeken over wat ipconfig is en wat je er mee kan doen ;)

offtopic:
trouwens bij ons @ school zijn we verplicht winipcfg (ja win95 :X) te gebruiken als het niet werkt voordat we naar de ict afdeling mogen stappen :P

• syllaz
  • Laatst online: 20-04 17:01
Als ik dit zo allemaal lees dan trek ik deze conclusie: die systeembeheerder weet er waarschijnlijk geen ruk vanaf ... en een programma wat ie niet kent is gevaarlijk.
Ik heb laatst een site voor ICT coordinatoren op scholen moeten maken waar ze kunnen discussieren. Geloof me, je wil niet weten wat de algemene kennis van die mensen is. |:(
Jij hebt je mond voorbij gepraat en de onwetendheid van de leraren kan je wel es een dagje schorsing kosten....

Verwijderd

Ik drurf niet meer te zeggen welke programma ze gebruiken 8)7 ben er gelukkig al weer 2 jaar van die school af. Maar de netwerkbeheerders zijn gewoon SLECHT omgeschoolde leraren.... als ze al wel omgeschoold zijn het kunnen ook gewoon leraren zijn die zogenaamd meer interesse tonen in netwerk enz.... maar in de tijd dat ik daar op school zat keken ze al mee wij hebben dat toen al eens aangekaart als inbreuk op privacy zonder al te veel succes ;(, dit kwam vooral omdat wij dat programma ook gebruikte om zo de muis van de buurman over te nemen en dat soort leuke geintjes uit haalde :9~

Verwijderd

Hey, zo te horen hebben jullie het "net send * Bel systeembeheer! We hebben een schadelijk virus hier!"-type systeembeheerder!!!

Nou moet je een van je collega-studenten (Ik vrees dat ze jouzelf nou weleens in de gaten kunnen gaan houden....) eens laten kijken of de messenger service draait op de werkstations.... (cmd.exe ----> "net start messenger" Als de service al gestart is, heb je prijs, dan draait hij waarschijnlijk op alle pc's....)

Edit:

Oja, mochten ze je schorsen... Je hebt toch wel ipconfig /all gebruikt he?? Anders schorsen ze je voor maar een heeeeeel klein beetje info...

Edit 2:

Bedankt voor je topic trouwens. Ik kijk hier net ook voor de grap ff in ipconfig te glurren. Ik beheer hier een netwerk, dat ooit door een extern bedrijf is aangelegd. Een DHCP-lease-periode van 15 jaar vind ik persoonlijk wat lang.... (Laat ik eerlijk zijn, 14 jaar en 8 maanden.)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2003 21:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 mei 2003 @ 21:40:
Oja, mochten ze je schorsen... Je hebt toch wel ipconfig /all gebruikt he?? Anders schorsen ze je voor maar een heeeeeel klein beetje info...
wat dacht je dan ;)

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:46
Als ze jou nou echt hiervoor gaan schorsen moet je mij een emailtje sturen, dan bel ik je school wel op en ga ik ze het en en adner uitleggen...

Hiervoor schorsen is echt het laagste wat ik kan bedenken...

:/

• digit7722
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-11-2018

digit7722

Rule # 217

maak je niet zo druk joh ;)
ik ben zelf netwerk beheerder op een school en als leerlingen daar op een vervelende manier omgaan met de schoolcomputers vragen wij de docenten om ze eventje te laten schrikken.

het woord schorsen is hier bij uitstek voor geschikt.
het zou me erg verbazen als ze je daadwerkelijk gaan schorsen of zoiets triviaals als eventjes bekijken wat je ip adres is.

You can't free a fish from water.

• SED
  • Laatst online: 14:04

SED

Verwijderd schreef op 15 mei 2003 @ 19:13:
Idd, en daarom wil ik dus weten wat traceerbaar was. Als hij kan aantonen dat ik een poging gedaan heb tot, of zelfs dat ik binnen ben geweest, dan mag hij mij er van beschuldigen maar nu lijkt mij dat niet...
Leuk dat je hier allerlei steun krijgt voor je verhaal maar tussen de regels door lees ik toch iets anders.
Je vreest dat ze meer kunnen bewijzen dus je hebt waatschijnlijk wat meer uitgevreten.
Die net use share zul je echt niet zo maar gevonden hebben, daar zat reeds wat zoekwerk achter.
Kortom, je vertelt hier maar een deel van het verhaal op basis waarvan iedereen hier de sysbeheerder aanvalt.
School netwerken zijn eigenlijk nooit helemaal dicht te timmeren aangezien er een zeer grote hoeveelheid slecht geschreven software is die van alles moet kunnen om te draaien.
Iedere poging om bewust de zaak te verzieken mogen ze gerust stevig aanpakken. Gebruik dat netwerk nu eens waar het voor bedoelt is en ga je hobby ergens anders uitvoeren.
Het vandalisme op sommige scholen is zeer groot. men noemt zich dan trost hacker, totdat er iemand komt die ze betrapt op praktijken die eigenlijk gewoon een ander doel dienen.

Probeer eens bij het ministerie van defensie binnen te kijken, alleen maar kijken, onschuldig rondneuzen.. enig idee wat je te wachten staat als ze dan een screendumpvan je werkzaamheden hebben die aantoont dat jij iets zit te doen waar je niets te zoeken hebt?

Koop zelf een computer en ga je daar op uitleven. Of beter nog, stap naar de sysbeheerder toe en vraag of je hem ergens mee kunt helpen. Dan kun je de energie gebruiken voor nuttige zaken en toch leuk bezig zijn.

In Tilburg is een school waar een leerlingencommissie op zoek gaat naar beveiligingslekken en ze aan het systeembeheer meldt. Leuk werk en is voor iedereen heel bevredigend.

Copyright and left by SED...

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:02
Als ipconfig zo'n gigantische hacktool is, waarom zet de systeembeheerder dat dan op ALLE systemen? :P

Enneh, zoals al eerder is verteld, ze mogen NOOIT ongevraagd met je meekijken zonder je toestemming. Mag alleen de politie met toestemming van de officier van justitie. Of zullen ze dat aangevraagd hebben voor die ongelofelijke misdrijf >:)

• Tefflar
  • Laatst online: 09-05-2025
Ik heb alleen een netwerkmapping gemaakt. Ik kreeg een drive met de backup share...als ik er dan op klikte vroeg ie om een wachtwoord...verder kwam ik niet.
Ik hoop voor je dat je NIET hebt geprobeert om ook een naam en wachtwoord in te vullen. Als er security audit op zit ben je wel de lul... wordt gelogt namelijk

Figuurlijk de lul natuurlijk, het bewijst geen hacken maar wel een poging om het daadwerkelijk te kunnen openen.

• digit7722
  • Laatst online: 27-11-2018

digit7722

Rule # 217

jongentje schreef op 15 mei 2003 @ 22:42:
Enneh, zoals al eerder is verteld, ze mogen NOOIT ongevraagd met je meekijken zonder je toestemming. Mag alleen de politie met toestemming van de officier van justitie. Of zullen ze dat aangevraagd hebben voor die ongelofelijke misdrijf >:)
helaas tegenwoordig is het zo dat in het leerovereenkomst wat je tekent als je een opleiding gaat volgen bij het desbetreffende instituut staat dat je akkoord gaat met een paar regeltjes.
bij ons is dat dus onder andere dat je gecontroleerd kan en mag worden als je gebruikt maakt van de door school beschikbaar gestelde computers.

flauw maar waterdicht.

You can't free a fish from water.

• Kr3Kr
  • Laatst online: 01-08 16:48

Kr3Kr

Melpomene

Ik heb precies hetzelfde gehad... ik kon (net als alle andere leerlingen via een email-adresboek) de persoonsgegevens van leerlingen bekijken, en als ik een pwd had, ook veranderen. We (ik en ouders en nog wat leerlingen) hebben er een maand over lopen kutten met de rector/sysop, maar ik werd toch lekker geschorst. Ik wil sindsdien ook niets meer temaken hebben met dat netwerk/sysop. Als ik die PC's moet gebruiken, zet ik ze aan, ram mn usb-hdd (10g) erin, trek de netwerkstekker eruit (kan ie niets meer met zn remote administer), en doe lekker wat ik wil... kan dr zelfs XP vanaf booten :P
Zie je die sysop kijken ... en kijken ... ?? hoe kan hij nou weer divxen draaien ?? en XP :?

Best leuke hobby wel hoor, passief sysop pesten :D

Gregor van Egdom Krekr

• Kr3Kr
  • Laatst online: 01-08 16:48

Kr3Kr

Melpomene

SED schreef op 15 mei 2003 @ 22:34:
stap naar de sysbeheerder toe en vraag of je hem ergens mee kunt helpen. Dan kun je de energie gebruiken voor nuttige zaken en toch leuk bezig zijn.
Tuurlijk, maar dan moet ie wel kunnen praten (lees: communiceren), kunnen samenwerken, en een beetje normaal tegen je doen. En voordat je m kunt helpen met tips van lekken, zul je die toch eerst moeten vinden.

Gregor van Egdom Krekr

Verwijderd

Topicstarter
SED schreef op 15 May 2003 @ 22:34:
[...]
Leuk dat je hier allerlei steun krijgt voor je verhaal maar tussen de regels door lees ik toch iets anders.
Je vreest dat ze meer kunnen bewijzen dus je hebt waatschijnlijk wat meer uitgevreten.
Die net use share zul je echt niet zo maar gevonden hebben, daar zat reeds wat zoekwerk achter.
Kortom, je vertelt hier maar een deel van het verhaal op basis waarvan iedereen hier de sysbeheerder aanvalt.
Ik heb nix te vrezen want ik ben gewoon eerlijk waar niet binnen geweest of ook geen poging gedaan om in te breken. En dat ik die share heb gevonden is niet moeilijk. Netwerken worden nogal standaard aangelegd en ingedeeld. Bijna op iedere server staat wel een backup map oid...alleen deze staat gedeeld. En ik heb wel het beetje verstand van netwerken dat ik hier toch zeer makkelijk achter kwam. (gewoon gokken dusss.... 8)7)
Maar waarom ik wil weten of er iets traceerbaar is, dat is juist omdat hij dan maar aan moet tonen dat ik binnen ben geweest(of poging heb gedaan om in te breken)

Dat lijkt me toch het allerminst nodig om mij er van te beschuldigen dat ik het gedaan heb.

• SED
  • Laatst online: 14:04

SED

Bijna op iedere server staat wel een backup map oid...alleen deze staat gedeeld.
en dan
En ik heb wel het beetje verstand van netwerken dat ik hier toch zeer makkelijk achter kwam.
Dream on, geef nu gewoon toe dat je de zaak wilde verzieken en tenminste te nieuwsgierig was. Je lijkt een beetje op iemand die door rood licht reed en nadien probeert onder de bon uit te komen. Zeik niet zo en accepteer dat je fout zat en zo dom bent geweest je te laten betrappen. Die systeembeheerder is gewoon slimmer dan jij! ;)

Copyright and left by SED...

• tweakerbee
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Mijn ervaring is dat de systeembeheerder vaak nog wel aardig wat weet (en die gaat dan ook niet flippen) maar dat de andere medewerkers in een mediatheek (no offence, maar het zijn bijna altijd vrouwen) er geen reet vanaf weten. 'k Ben de mediatheek uitgetrapt omdat ik op tweakers.net zat te kijken, terwijl er geen hond aanwezig was om twee uur 's middags. Echt belachelijk. Dat was "ongeoorloofd gebruik".

De andere keren dat de mediatheek volzat, en ik eventjes een PC verbouwde (DHCP aanzetten, aanloggen op het netwerk, netwerkkabel uit andere PC erin) om de oorspronkelijk voor cd-roms bedoelde machine te gebruiken om even op internet te kunnen hadden ze niet eens door waar ik mee bezig was... Ach ja.

Overigens zit het netwerk wel goed in elkaar. Alles onder Novell. Alleen hadden ze met een nieuwe zooi computers per ongeluk de messenger aan laten staan (ze dachten dat dat wel moest kunnen). Binnen drie minuten was alles ondergespammed. Beetje jammer dat er zelfs kneuzen waren die onder mijn naam gingen spammen, omdat ze wisten dat ik vrij handig was met computers. Ach, niet lastig om te laten zien dat je IP niet helemaal overeenkomt ;)

You can't have everything. Where would you put it?

• KSR
  • Niet online

KSR

Waarvoor vraag je of het traceerbaar is ?
Als je niks te verbergen heb maakt het toch niet uit of het traceerbaar is.

En een beetje systeembeheerder komt met bewijzen aan, en niet met een screenshot.
Laat hem eerst maar eens met harde bewijzen aankomen, en dan met beschuldigingen.

Verder maak je niet druk.
Als je de waarheid spreekt heb je niks te verliezen, maar hij wel :-)

Be Stronger Than Your Excuses

• Allochtoon
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Allochtoon

bakhar

Predator schreef op 15 mei 2003 @ 20:07:
PNS -> NT

Ze gaan je toch echt niet schorsen omdat ze je zien ipconfig hebben intikken.
Er moet daar toch iemand rondlopen die slim genoeg is om te zien dat dat onzin is :P
idd, wat een niveau systeembeheer loopt daar rond dan :/
Dit is echt om te huilen gewoon, dat hier zelfs over valt te discussieren?

Verwijderd

Ik zou zeggen zoek even op t net wat info over ipconfig en een screenie vanaf die site en vraag een gesprek aan met het hoofd van de school, de beheerder, je ouders en een gecertificeerd beheerder aanwezig als getuige voor jouw zaak.
Zoals eerder geopperd (zie quote) wil ik je wel bijstaan. Na mijn HBO opleiding gestart met mn bedrijf voor o.a. beheer van netwerken.
Mail mij even indien het zover komt. Alvorens zo'n gesprek plaats vindt met je school wil ik even met jou babbelen onder vier ogen wat er precies gebeurd is.

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Klopt idd niet echt. Als je een netwerk hebt, met shares, dan zal je altijd hebben dat mensen binnen dat netwerk gaan browsen - daarom zit er ook een password op die backup share. Als een 'systeembeheerder' (lees: stoffige leraar die ook wel eens de Computer Totaal leest) daarover over de pis gaat, dan is Of de systeembeheerder en echt no-no; of, jij houd zelf wat info achter...

Verwijderd

ben zelf ook systeembeheerder op een school. mijn mening over het netwerk bij ons: Ach het aanmaken van een share naar een netwerkmap met beveiliging, boeie je doet maar. Kun je toch niks mee. Instellingen op je pc waar je achter zit bekijken/veranderen/om zeep helpen. je doet maar. heb je alleen je zelf mee. Computers zijn voorzien van reborn kaarten, zelfs formatteren mag je van mij gerust doen :)
installeren van software op de computer. boeie is er zo weer af. Vooral als ie moet rebooten :)
bij ons moeten leerlingen zelfs gebruik maken van winipcfg tijdens informaticalessen.

Verwijderd

Topicstarter
Nou vandaag mijn zware straf gekregen...1 dag geschorst voor het rommelen op de pc...ze durfde me toch uiteindelijk niet te beschuldigen van het inbreken op het netwerk.

btw, awesdorp bedankt voor je aanbod maar ik laat het hier maar bij. Heb geen zin om er tegen in te gaan voor 1 dag geschorst kan ik er wel mee leven.

Ik vond het wel tof dat de afdelingshoofd zei dat het netwerk ook nie zo perfect was dat ze het helemaal dicht konden krijgen.

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
hmmz...dit is toch heel anders dan ik het systeembeheer op mijn scholen heb meegemaakt, toen ze doorhadden dat ik in een wordmacro netwerkverkeer kon loggen met winpcap en wat lowlevel drivergetweak wilden ze mij als assistent netwerkbeheer laten meedraaien...heb ze toen gelijk maar ff paar poorten laten dichtzetten, aangezien ik vanaf thuis een mooi loginprompt kreeg met \\extern-ip-van-school\c$

Verwijderd

Topicstarter
Jah, ach jah...ik heb er vanaf het begin af aan al om moeten lachen hoe klunzig het allemaal in elkaar zit. Als je via word bestanden wil opënen en dan het netwerkpad intypt dat je er gewoon toegang tot hebt.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 16 mei 2003 @ 20:54:
Jah, ach jah...ik heb er vanaf het begin af aan al om moeten lachen hoe klunzig het allemaal in elkaar zit. Als je via word bestanden wil opënen en dan het netwerkpad intypt dat je er gewoon toegang tot hebt.
ik zelf was absoluut niet akkoord gegaan met een schorsing hoor, echt niet, zeker niet voor iets wat gewoon behoort tot standaard zaken die iedereen kan doen op een pc (shares zoeken en ip opvragen) tenzij jij idd iets hebt gedaan wat niet mag zoals met wachtwoorden prutsen om maar iets te noemen of poortscannen oid.

• Nevie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-07 13:25
'Er was vast iemand anders op mijn computer meneer de systeembeheerder, ik weet echt niet hoe dat werkt hoor..., ik moest op een gegeven moment even naar de WC en toen ben ik 5 minuten weggeweest'

oeps je bent al het zakkie, wat een 'rotstreek' dat ze je daarvoor schorsen, bij ons op school mag je een week de mediatheek ni in als je een hardstyle porno foto als desktop instelt...

[ Voor 35% gewijzigd door Nevie op 16-05-2003 21:33 ]

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

tweakerbee schreef op 16 May 2003 @ 00:58:
'k Ben de mediatheek uitgetrapt omdat ik op tweakers.net zat te kijken, terwijl er geen hond aanwezig was om twee uur 's middags. Echt belachelijk. Dat was "ongeoorloofd gebruik".
haha zit jij ook altijd op tweakers op school? :D
dan verveel ik me en moet ik zogenaamd informatie voor een werkstuk ofzo zoeken, vanmiddag heb ik mooi nog ff een gf4 ti 4200 128mb besteld op school :*) ach ja had toch niks te doen :P

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

Verwijderd

Verwijderd in "firewall geblokte sites omzeilen"

Kijken op ongeoorloofde plekken is al fout...
Overigens maakt een school eigen regels die nog verder gaan als WvSr in hun goed recht.

Wel een slappe admin/sys.beh....

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:28
Verwijderd schreef op 16 May 2003 @ 10:36:
ben zelf ook systeembeheerder op een school. mijn mening over het netwerk bij ons: Ach het aanmaken van een share naar een netwerkmap met beveiliging, boeie je doet maar. Kun je toch niks mee. Instellingen op je pc waar je achter zit bekijken/veranderen/om zeep helpen. je doet maar. heb je alleen je zelf mee. Computers zijn voorzien van reborn kaarten, zelfs formatteren mag je van mij gerust doen :)
installeren van software op de computer. boeie is er zo weer af. Vooral als ie moet rebooten :)
bij ons moeten leerlingen zelfs gebruik maken van winipcfg tijdens informaticalessen.
Gebruikten ze die zooi op de Hanzehogeschool/ Wiebengacomplex ook maar. Op vrijwel elke computer daar staat wel comet cursor, kazaa media desktop, en hopen andere spyware. Als ik wat langer achter een computer zit, dan ga ik even naar www.lavasoftusa.com, en gooi AdAware eroverheen. Móói schoon >:).

Op mijn vorige school hadden de mediathecaresses een schitterend programma waarmee elk computerscherm in één oogopslag in de gaten gehouden kon worden. Heb ik me nooit druk om gemaakt. Ik ben er nooit achterweggetrapt omdat ik op t.net keek, in tegenstelling tot degene die vaak starcraft speelden op het drukste deel van de dag.

[ Voor 15% gewijzigd door Jaap-Jan op 16-05-2003 21:57 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Pagina: 1