[Amiga] PC <-> Amiga transfer paradox

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Ik ben niet de eerste die met dit probleem zit, en ik zal ook niet de laatste zijn, maar ik ben in het bezit van een Amiga A500, met 1MB RAM en één DD floppydrive.
Diskettes beschreven met een Amiga zijn niet leesbaar in de PC, en diskettes beschreven met een PC zijn zonder aparte software als CrossDos niet leesbaar op een Amiga. Zodoende is het voor mij dus onmogelijk om de pc floppy's in een Amiga te lezen, omdat de software die daarvoor nodig is op een PC floppy staat, en die kan de Amiga niet lezen, omdat hij daarvoor die software nodig heeft. Dergelijke software staat ook op de Workbench 2.x versies, maar daarvoor moet je de kickstart ROM van de Amiga upgraden.
Nu heeft iemand in BASIC een programma'tje geschreven waarmee het mogelijk is om via een null-modem kabel bestanden uit te wisselen. Hiervoor moet je een paar regeltjes BASIC code inkloppen in AmigaBASIC, en aan de andere kant op een PC versie in QBASIC. Nu dacht ik hiermee de oplossing voor mijn probleem gevonden te hebben, maar toen ik de "extra's" floppy, die bij mijn workbench 1.3.3 versie hoort, in mijn Amiga bekeek, kon ik nergens het programma AmigaBASIC vinden. Op een nostalgische workbench website kwam ik er vervolgens achter dat vanaf versie 1.3 van de Amiga workbench, AmigaBASIC niet meer op de extra's floppy zat, wegens een incompatability issue.

Nu ben ik dus weer terug bij af.

Wel vond ik op mijn (overigens duitse) Extra's floppy een ander programma'tje: "Terminal".
Wanneer ik dit programma echter opstart geeft het de melding "MODEM NICHT BEREIT". (Modem niet klaar voor de niet-duitssprekenden onder ons ;)). In de gebrekkige Duitse beschrijving van dit programma lees ik dat dit programma null-modem communicatie mogelijk moet kunnen maken, maar hoe weet ik niet.

Weet iemand of dit programma mij kan helpen met het verzenden van bestanden, zo ja: hoe? En hoe kom ik van deze foutmelding af?

Als iemand mij aan één van de volgende dingen kan helpen, ben ik uiteraard ook blij:
  • Een oudere workbench versie waar AmigaBasic wel op zit, of een andere floppy die mij in staat stelt dit te gebruiken.
  • Een floppy waar CrossDos, MessyDOS of een gelijkwaardig programma op staat, die ik in mijn Amiga kan gebruiken om PC-DOS floppy's te lezen.
  • Een andere manier om met mijn gebrekkige mogenlijkheden gegevens naar mijn Amiga te krijgen.
Iedereen bedankt voor het lezen van deze lange lap tekst :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Misschien heb je hier iets aan..
Verder denk ik niet dat de workbench versies vrij beschikbaar zijn, m.a.w. : Ik wil daar geen linkjes naartoe zien, zonder dat er 100% zekerheid daarover is..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
moto-moi schreef op 15 May 2003 @ 18:06:
Misschien heb je hier iets aan..
Verder denk ik niet dat de workbench versies vrij beschikbaar zijn, m.a.w. : Ik wil daar geen linkjes naartoe zien, zonder dat er 100% zekerheid daarover is..
Don't worry: Aan een link naar een workbench image heb ik toch niets, want die krijg ik nooit fysiek op een floppy, omdat ik daar diezelfde workbench voor nodig heb. Dat is de paradox ;)

edit: Die link die je mij gaf had exact de oplossing die ik hier zoek:
Je kunt ook een vriend of kennis vragen om dit alles voor je te doen

Als je een vriend hebt die een Amiga bezit dan kun je hem vragen of hij dit voor je wil doen. Als je niemand vindt die dit kan, of nog erger: je hebt helemaal geen vrienden, dan kun je hier ook om vragen in de nieuwsgroep (comp.sys.amiga.misc).
:+

Overigens had ik deze pagina al gevonden, maar dan in het engels.

[ Voor 31% gewijzigd door dawuss op 15-05-2003 18:29 ]

micheljansen.org

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:21

WHiZZi

Museumdirecteurtje

oeh Amiga :9~
Daar heb ik er maar 3 van thuis :)

Ik begrijp helemaal wat je hierboven bedoelt. Ik snap alleen niet precies wat je wil bereiken door bestanden te gaan overzetten naar je Amiga. De enige bestanden waar een Amiga iets mee kan zijn .ADF (Amiga Disk Files) bestanden zoals die in (win)UAE gebruikt worden. Deze bestanden kun je door middel ADF2DSK met je Amiga overzetten naar een AmigaDisk. Hiervoor heb je wel een harddisk nodig en om die in een A500 te bouwen moet je van goede huize komen (het kan wel).

Overigens, je kan met een gemodde PC diskdrive wel Amiga disks schrijven (in combinatie met Linux :P )

moto-moi> WorkBench is zeker niet vrij beschikbaar. Daarvoor geldt hetzelfde principe als DOS 4.10 ofzo.. WorkBench is een copyright van Amiga Inc. en deze beheert ook alle rechten hiervoor. AmigaOS wordt weer beheert door een ander bedrijf uit naam van Amiga. Beide OS-en zijn dus illegaal als je ze download!

Wat ik (als die-hard Amiga freak) adviseer aan de topicstarter is om de marktplaats-sites af te struinen naar mensen die hun disken verkopen. Dat is de enige manier om nog iets te doen op een A500..

Als je echt iets wil gaan doen met een Amiga, moet je een 3000, 4000 of 1200 hebben en deze compleet gaan modden (Met G4 CPU en dergelijke), of je wacht op de AmigaOne (dat doe ik al 2 jaar :P )

Succes!

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Overigens, je kan met een gemodde PC diskdrive wel Amiga disks schrijven (in combinatie met Linux )
Tell me more, tell me more! Dit is exact wat ik zoek!

Ik wil .ADF files naar floppy's schrijven, omdat een boel van de (legale) diskettes die ik bij de Amiga heb het niet meer doen, door magnetisch verval etc. Ik heb de .ADF images al gedownload, dus ik kan m'n oude floppy's weer oplappen.
Deze bestanden kun je door middel ADF2DSK met je Amiga overzetten naar een AmigaDisk. Hiervoor heb je wel een harddisk nodig en om die in een A500 te bouwen moet je van goede huize komen (het kan wel).
Hoezo heb je daar een harddisk voor nodig? Dit kan toch gewoon met het RAM? Heb je links naar websites die het inbouwen van een harddisk in een A500 behandelen? Dit lijkt me echt vet :)

micheljansen.org

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

dawuss schreef op 15 May 2003 @ 18:33:

Tell me more, tell me more! Dit is exact wat ik zoek!

Ik wil .ADF files naar floppy's schrijven, omdat een boel van de (legale) diskettes die ik bij de Amiga heb het niet meer doen, door magnetisch verval etc. Ik heb de .ADF images al gedownload, dus ik kan m'n oude floppy's weer oplappen.
Je zou ook es naar dit ding kunnen kijken. Hiermee kun je een Amiga Diskdrive aan je PC hangen. Overigens, er zit nog 2 hele Amiga leveranciers in Nederland, CompCity te Rotterdam en Amigis. Daar kun je nog vanalles kopen voor Amiga (en nee, ik werk er niet :+ )

Ik heb ook nog even gezocht naar een IDE controller voor je A500, maar die zijn door beide winkel niet meer te leveren.
Hoezo heb je daar een harddisk voor nodig? Dit kan toch gewoon met het RAM? Heb je links naar websites die het inbouwen van een harddisk in een A500 behandelen? Dit lijkt me echt vet :)
Maar dan moet je eerst een bootdisk hebben :P
en voor ADF2DISK heb je simpelweg te weinig geheugen. In een A500 zit 512KB RAM. Diskjes zijn alleen al groter, laat staan dat je ADF2DSK er ook bij moet hebben :P

Eigen IDE controller maken voor A500: klik

..
*krijgt weer helemaal zin om zijn A1200, 12MB RAM, 8x CDROM, 40MhZ met AmigaOS 3.9 opnieuw op te bouwen*

Overigens, A500 is gewoon oud. Voor 150 euro heb je een 1200 waar een HDD controller in zit. Waarschijnlijk kun je tweedehands nog een hoop leuk spul vinden. In combinatie met wat turbo kaarten kan je met een 1200 gewoon op internet (inclusief MSN, ICQ, Mail, browsen e.d.). Dat heb ik met mijn A1200 ook nog gedaan voordat de HDD overleed :'(

[ Voor 11% gewijzigd door WHiZZi op 15-05-2003 19:36 ]

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Maar, volgens mij heb ik 1mb RAM in m'n a500, of heb ik verkeerd gekeken. Ik houd volgens mij 890k over in Workbench 1.3.3
Die catweasel had ik al gevonden ja, maar 69,- is me een beetje duur. Het is maar hobby, en met één simpele amiga floppy kan het ook.
Zo'n diskcontroller lijkt me supergaaf, maar dit kan ik echt niet maken. Veel te complex, daar heb ik de apparatuur niet voor.
Waar kan ik terecht voor een legale workbench 1.2 +extra's floppy? Ik kan het op geen enkele tweedehands website vinden.

[ Voor 62% gewijzigd door dawuss op 15-05-2003 19:38 ]

micheljansen.org

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

dawuss schreef op 15 May 2003 @ 19:36:
Maar, volgens mij heb ik 1mb RAM in m'n a500, of heb ik verkeerd gekeken. Ik houd volgens mij 890k over in Workbench 1.3.3
:o
De tweede release van A500 dus ;)
Maar dan nog, een Amiga diskette is 880K... Daarbij moet ADF2DSK nog. Vergeet ook niet dat je je Workbench diskette eruit moet halen :7

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
De tweede release van A500 dus ;)
Is dat dezelfde als de A500+? En betekent dat dat deze dan een hogere kickstart versie heeft, zodat ik Workbench 2.x kan gebruiken?

Ik wil gewoon wat oude, nostalgische spelletjes met deze amiga kunnen spelen. Zo'n A4000 ofzo lijkt me geweldig, maar daar heb ik simpelweg het geld niet voor.

micheljansen.org

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter

micheljansen.org

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

dawuss schreef op 15 May 2003 @ 19:42:
[...]

Is dat dezelfde als de A500+? En betekent dat dat deze dan een hogere kickstart versie heeft, zodat ik Workbench 2.x kan gebruiken?
Een A500 plus is vrij zeldzaam (hij is maar een half jaar op de markt geweest). Het zou ook gewoon kunnen dat je een A500 met geheugenuitbreiding hebt. Dan moet je even kijken welke kickstart je hebt (staat als het goed is op het bootscherm)
Ik wil gewoon wat oude, nostalgische spelletjes met deze amiga kunnen spelen. Zo'n A4000 ofzo lijkt me geweldig, maar daar heb ik simpelweg het geld niet voor.
Je kunt ook gewoon ergens tweedehands een stel diskette´s zien op te scharrelen.. Vaak ook erg goedkoop.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
WHiZZi schreef op 15 May 2003 @ 19:48:
Een A500 plus is vrij zeldzaam (hij is maar een half jaar op de markt geweest). Het zou ook gewoon kunnen dat je een A500 met geheugenuitbreiding hebt. Dan moet je even kijken welke kickstart je hebt (staat als het goed is op het bootscherm)
Ik zie een handje met een floppy, en "1.2" eronder. Dat zou dus betekenen, Kickstart 1.2?

Maar is het maken van een floppy met ADF2DSK ook niet mogelijk als je een programma gebruikt om het te 'choppen'? daar hebben ze het over op diverse websites.

micheljansen.org

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

dawuss schreef op 15 May 2003 @ 19:52:
[...]

Ik zie een handje met een floppy, en "1.2" eronder. Dat zou dus betekenen, Kickstart 1.2?
You're damn right :Y)
Oftewel, Workbench 1.2
Jammer, geen A500 plus ;) (die heeft kick 2.0)
Maar is het maken van een floppy met ADF2DSK ook niet mogelijk als je een programma gebruikt om het te 'choppen'? daar hebben ze het over op diverse websites.
Nou, bij nader zoeken kom ik er achter dat ADF2DISK minimaal kickstart 2.0 nodig heeft. Het is dus simpelweg niet mogelijk op je A500 (Ik wist dat het niet kon :P , ik dacht alleen dat het aan het feit lag dat een A500 geen HDD heeft :+ ):

bron
* adf2disk 1.1 * (C) 1997 Andreas Paul

Instructions:
-------------

adf2disk writes amiga disk files (.adf) made for UAE back on amiga disks.
adf means Amiga Disk File and is an uncompressed image (901120 Bytes) of a DD disk.

Use it from cli with:

SOURCE/A,DEVICE,UNIT/N,VERIFY/S

SOURCE : the input file must be specified

DEVICE, UNIT : default is trackdisk.device, 0

VERIFY : if this switch is on, the disk will be verified

Requirements:
-------------

Kickstart 2.0 or greater

History:
--------

1.1 (30.04.1997) bug in write routine fixed

1.0 (07.04.1997) first release

Copyright:
----------

adf2disk is freeware.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
:'(

micheljansen.org

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Dan wordt het toch markplaatsen af struinen naar mensen die hun verzameling kwijt willen ;)

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Is het niet mogelijk via een serieel kabeltje en terminal emulatie
programma met x-modem of z-modem filetransfer op te zetten, in
plaats van dat gedoe met die floppies ?
(Ik roep maar wat , totaal geen verstand van Amiga's) :)

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Ik heb nu een terminal progje op m'n amiga, maar deze wil niet communiceren via m'n null-modem kabel met HyperTerminal onder w2000. (zie openingspost), maar het heeft toch geen zin, want ADF2DSK heeft KickStart 2.0 nodig, en die zit niet in m'n Amiga.

micheljansen.org

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 22:16

Jiffy

God, you're ugly!

Hmmm... Twee weekjes oud topic... Op 't randje, maar toch ff een reactie.

TS: ben je al in staat om MS-DOS geformatteerde diskettes op je A500 te lezen? If not, geef ff een seintje, dan kan ik je Messydos op een Amigaflop toesturen. Hetzelfde gaat op voor een terminalprog zoals Term 4.7. Gebruik ik zelf ook icm een null-modem kabel om verbinding met een (DOS!) pc te krijgen. Als het je niet lukt om verbinding te krijgen via null-modem, is de kans groot dat het aan de PC-kant ligt: de Amiga kant is meestal probleemloos op dat gebied.

Messydos is een (freeware) filesystem om pc-diskettes te kunnen lezen op een Amiga. Werkt prima: ik heb het destijds op een A500 met KS1.2 gebruikt.

Kickstart 3.1 roms zijn nog te koop bij Compcity voor EU 27,-- maar of je dat er voor over hebt... In dat geval kun je wél met ADF-conversie progjes omgaan, en da's een groot voordeel gezien de enorme hoeveelheid software op het net...

[ Voor 4% gewijzigd door Jiffy op 31-10-2016 22:25 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Pagina: 1