Toon posts:

Postfix at boot starten in Slackware

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
OK, het zal wel een verschrikkelijke newbie vraag zijn maargoed. Ik heb op Google gezocht en kom er niet uit.
Ik heb Slackware 9 geinstalleerd, hier Sendmail uit geknikkerd en er postfix op geinstalleerd. Nu draait sendmail goed maar het start niet op bij het booten. Ik heb 'm even zolang in de rc.local gezet maar da's niet echt netjes lees ik overal. Hoe moet het dan wel? Ik las al iets over een rc.postfix maken in /etc/rc.d/ maar hoe weet het systeem dan dat ie die moet starten bij het booten? Iemand?

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:45

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
dat geef je dan weer op in rc.inet2, waar ook sendmail gestart wordt :)

eventueel kun je het meteen in rc.inet2 doen (zonder rc.postfix)
Zelf heb ik er geen enkele moeite mee om het in rc.local te doen, daar is die namelijk voor ;)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik weet niet of dit tooltje er ook in slackware is, maar in debian does
code:
1
update-rc.d postfix defaults
the job.
In Gentoo heet dat tooltje volgens mij rc-update.

hth.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

sebas schreef op 15 May 2003 @ 17:10:
code:
1
update-rc.d postfix defaults
afaik is dat alleen zo als je een SysV init structuur hebt, slackware gebruikt BSD-style als ik me niet vergis..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

yup.. dat klopt.. ik heb de rc.sendmail die standaard door slackware wordt geinstalleerd ge-chmod zodat ie niet meer executable is... vervolgens heb ik een scriptje voor postfix geschreven.. die vind je hier.. en die parkeer je in de /etc/rc.d directory.. et voila..

Verwijderd

Topicstarter
Shoikan, dat scriptje heb ik nu ook. Heb ik rc.postfix genoemd, chmod 755 gedaan maar hij wordt niet meegenomen bij het booten :( moet je 'm nog ergens aangeven/activeren oid?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het scriptje aangegeven in rc.inet2 en nu werkt het :) Is rc.6 de file om het stoppen netjes te regelen bij reboot/shutdown?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ja. En dit is allemaal nogal standaard-werk dat heel goed zelf te achterhalen is, en daarom gaat dit topic dicht. In het kort nog even de hele procedure (BSD-style):

Maak een file /etc/rc.d/rc.postfix, met daarin de commando's om dat ding te starten.

Voeg in /etc/rc.d/rc.inet2 toe:

if [-x /etc/rc.d/rc.postfix ]; then
. /etc/rcpd/rc.postfix
fi;

Als je dan postfix een tijdje niet wilt starten, kun je gewoon de rc-file renamen in rc.geenpostfix ofzo :)

Je kunt deze structuurtjes gewoon copy-pasten van een willekeurige andere daemon eigenlijk (voor het geval ik een tikfout heb gemaakt, want ik heb geen Slackware install bij de hand). Succes ermee :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.