Toon posts:

[Win200x Server] Diskruimte logging

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ben momenteel een van de beheerders van een serverpark van ±15 servers waar voornamelijk Windows 2000 Advanced Server op draait. (binnenkort zullen er natuurlijk steeds meer Windows Server 2003-versies komen)

Nu ben ik iedere dag veel tijd kwijt met het controleren van de vrije diskruimte e.d. en vroeg me af of er niet een programaatje is dat van diverse servers de vrije diskruimte (en eventueel de totale diskruimte) kan loggen en in Excell ofzo importeren, zodat er een mooi tabelletje gemaakt kan worden...

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:10

mutsje

Certified Prutser

Je kunt bijvoorbeeld uit de resourcekit van WindowsNT4 het programma FreeDisk.exe gebruiken. Denk dat deze ook wel in de resourcekit van windows2000 zit.

Je moet het aantal bytes opgeven dat vrij moet zijn. dan geeft hij waarde OK terug. dit kun je in een txt zetten door de uitkomst door te routeren met > c:\.....

Verwijderd

mutsje schreef op 15 May 2003 @ 13:44:
Je kunt bijvoorbeeld uit de resourcekit van WindowsNT4 het programma FreeDisk.exe gebruiken. Denk dat deze ook wel in de resourcekit van windows2000 zit.

Je moet het aantal bytes opgeven dat vrij moet zijn. dan geeft hij waarde OK terug. dit kun je in een txt zetten door de uitkomst door te routeren met > c:\.....
Ik heb de servers (NT4) hier niet zelf ontworpen, dus ik heb er zelf nog niet echt naar gezocht. Maar het kan wel degelijk.

Hier wordt ik op 2 manieren op de hoogte gehouden. Wekelijks ontvang ik van elke server per e-mail overzichtjes van de schijfinhoud. Ik krijg per volume 1 e-mail, dus als er 3 volumes zijn krijg ik van die server 3 e-mails. Daarin staat inderdaad de inhoud van een txt-file. (bedoel je die mutsje?)

Ook krijg ik in de Event Viewer van elke server onder "system" een melding, als de beschikbare ruimte op een volume onder de 300 MB komt o.i.d. Dat lijkt ook wel op het tooltje dat mutsje noemt....

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

als de eventviewer een melding geeft is het ingesteld met performance monitor. Die zou dan moeten draaien. Ik weet niet of deze ook mailt. Wij gebruiken zelf HP Openview hiervoor maar implementatie zit heel team achter..

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik zoek is dus iets dat gewoon opvraagt hoe groot de partitie is en hoeveel bytes en in gebruik zijn. Zo kan ik bijvoorbeeld iedere week of maand een grafiekje maken en dan zie je héél makkelijk op welke server het snelste een harddisk uitbreiding nodig is e.d. Dus ik heb niets aan een oplossing die alleen een melding geeft als er nog maar een bepaalde hoeveelheid vrij is, en emails sturen vind ik ook niets, die krijg ik al genoeg..

Verwijderd

Batch filetje?

Zo gebruik ik het hier ook (thuis dan he), op het werk is daar professioneel gedoe voor!

bijv.

dir c: >hddruimte.txt
dir d: >>hddruimte.txt
dir e: >>hddruimte.txt

etc.............

Verwijderd

by pi0d:
Quota waarschuwing inschakelen en je toe laten mailen als ie het waarschuwings limiet overschreden is??
es ff zien

op alle servers moet je dan een batch filetje installen (mits je het op die manier wilt) zet je die bij shedule agent erin en geef je aan dat ze bijv elke ochtend om 8:00 het script 1 keer moeten starten

----bof
@echo off
cls
dir c: > tmp.txt
set var=HELPDESK
net use G: \\%var%\test pwd
rem zet hieronder achter var het ip van de "log" pc (evt inc sharedir)
echo ============== >> G:\log.txt
echo %computername% >> G:\log.txt
find tmp.txt "beschikbaar" >> G:\log.txt
---eof

Put dat in een batch file en edit ff set var en edit ff de eventuele directory waar ie heen moet en edit evt de net use.. als je zelf een net use uitvoert dan kun je die weg halen maar beetje scripten kom je heel end... ok wat is het resultaat op je bak:

==============
MAILSERVER

---------- TMP.TXT
8 map(pen) 8,972,877,824 bytes beschikbaar
==============
FILESERVER

---------- TMP.TXT
12 map(pen) 4,521,474,492 bytes beschikbaar
==============
HELPDESK

---------- TMP.TXT
23 map(pen) 121,463,968,482 bytes beschikbaar

Maar misschien is het wel helemaal niet wat je zoekt :P btw netuse kan vervelende problemen opleveren als je dit verkeert toepast op je servertjes.

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
gebruik dit zelf ook bij klanten van ons

Kix script, jaja ik weet het tis antiek, maar het werkt subliem :P
je moet alleen ff kix downloaden, tis gratis.
wat ik doe ik maar een taak aan en run hem elke maandag ochtend @ 6:00, maar je kan dit jobje natuurlijk ook runnen @ elke tijd die jij wil :P

uitvoeren is simpel, KIX32.EXE bestandje/scriptje

geeft output naar diskspace.txt
; Kixscript created by
edit:
reclame
to get the disk space of the server
; and write the result in a textfile

$ResultC = GETDISKSPACE ("C:\")
$ResultD = GETDISKSPACE ("D:\")
$ResultC = $ResultC / 1024
$ResultD = $ResultD / 1024

IF Open( 1 , "Diskspace.TXT" , 5 ) = 0
$x = WriteLine( 1 , "The space left on drive C was " + $ResultC + " Mb on " + @Date + " " + @TIME + Chr(13) + Chr(10) )
$x = WriteLine( 1 , "The space left on drive D was " + $ResultD + " Mb on " + @Date + " " + @TIME + Chr(13) + Chr(10) )
$x = WriteLine( 1 , Chr(13) + Chr(10) )
$x = WriteLine( 1 , "------------------------------------------" + Chr(13) + Chr(10) )
$x = WriteLine( 1 , Chr(13) + Chr(10) )
ELSE
BEEP
? "failed to open file, error code : [" + @ERROR + "]"
ENDIF
edit: reclame verwijderd :P

[ Voor 9% gewijzigd door richard_kraal op 16-05-2003 09:54 ]

Verwijderd

Vraag: kan je Diskspace.txt ook vervangen door de gehele dir of geeft dat probz als je : en \ used? Want dan maak je weer een mapping aan en dan pomp je de file daarnaartoe en moet nog add zijn dan als je meerdere servers used of meerdere files :P

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 May 2003 @ 21:18:
Batch filetje?

Zo gebruik ik het hier ook (thuis dan he), op het werk is daar professioneel gedoe voor!

bijv.

dir c: >hddruimte.txt
dir d: >>hddruimte.txt
dir e: >>hddruimte.txt

etc.............
En dat professionele gedoe is??????? 15 Servers vind ik persoonlijk toch wel professioneel genoeg eigenlijk... Wordt een beetje ziek om iedere keer met al die servers te moeten connecten..

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Is MRTG in combinatie met SNMP geen oplossing om de statistieken te monitoren ?

Zelfde methode gebruiken we hier om veel statistieken bij te houden van meerdere Novell servers, HP-UX machines, en uiteraard de netwerkbelasting.
Perl scripts kunnen eventueel zelf aangemaakt worden.
Ook genoeg scripts op het net te vinden iig.

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

waar je ook gebruik van kunt maken is hostmonitor. Dit is een professionele tooling die natuurlijk geld kost maar wel live monitoring doet.

http://www.ks-soft.net/
je krijgt natuurlijk wel een implementatie traject voor je kiezen maar kunt dan ook echt zo'n beetje alles gaan monitoren.

[ Voor 23% gewijzigd door mutsje op 21-05-2003 16:34 . Reden: url toegevoegt. ]

Verwijderd

Topicstarter
richardkraal schreef op 16 May 2003 @ 09:51:
gebruik dit zelf ook bij klanten van ons

Kix script, jaja ik weet het tis antiek, maar het werkt subliem :P
je moet alleen ff kix downloaden, tis gratis.
wat ik doe ik maar een taak aan en run hem elke maandag ochtend @ 6:00, maar je kan dit jobje natuurlijk ook runnen @ elke tijd die jij wil :P

uitvoeren is simpel, KIX32.EXE bestandje/scriptje

geeft output naar diskspace.txt

[...]

edit: reclame verwijderd :P
Hoezo antiek??? Het wordt nog steeds errug veel gebruikt hoor..

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:52
Kixtart is toch een tijdje geleden weer helemaal opnieuw geschreven voor windows 2000, dus verouderd is het niet echt hoor..

Verwijderd

pi0d: Heb ff geasked hier gebruiken ze gewoon quota's voor de gebruikers om te voorkomen dat de server vol zit maar we hebben alleen een mail server en een novell bakkie. Tevens hebben ze tapes voor de backup die ongeveer 5 gb te klein zijn dus zodra novell met het bericht komt dat de tapes vol zijn (elke ochtend heb ik een log) dan weten ze ook dat ze spoedig aan nieuwe hdd'z toe zijn.

Ik ben btw thuis zelf bezig met een vb proggie die kijkt hoe vol je hdd's zijn misschien dat ik (met mijn not zo'n grote kennis in vb) er ooits iets van fix. Zat zelf te denken aan client server systeem en dat op een bepaald tijd stip alle gegevens naar de server worden gestuurt zodat je met een soort van management iets de resultaten kan zien, of het iets word weet ik nog nie :S
Pagina: 1