Toon posts:

.txt omzetten in .sql

Pagina: 1
Acties:
  • 315 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een bestandje met een complete database in txt formaat.
En met tabs tussen de verschillende collumns en rows..
Weet iemand hoe ik deze in godsnaam in de database krijg??
Het dus in een mysql database komen.
Overtikken is geen doen, zijn 3000 rows..

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 13:19

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

programmaatje maken die dat doet?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Bekijk het BCP utility eens (Bulk Copy Program) volgens mij kan 'ie dat wel.
En anders moet je effe een DTS package bij elkaar sleuren en pleuren: werkt KEI MOOI! ;)
En als dat niet lukt kan het via Excel en dan een DTS ofzo...

edit:

excuus, is mysql... le-zen ;)

[ Voor 15% gewijzigd door RobIII op 15-05-2003 13:20 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• pjonk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Je kunt toch gewoon een LOAD DATA INTO query gebruiken?
http://www.mysql.com/doc/en/LOAD_DATA.html

Dit is trouwens geen specifieke MySQL feature en is dus voor vele DBMS'en te gebruiken

It’s nice to be important but it’s more important to be nice

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

idd, moet niet zo moeilijk zijn om te schrijven.

Gewoon text bestand inlezen in in een db gooien.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:32

_Thanatos_

Ja, en kaal

maak er insert statements van:
vervang ieder begin van de regel door INSERT INTO tabel VALUES(
vervang iedere ' door '' (of \' afhankelijk van de server)
vervang iedere tab door ','
vervang ieder einde van de regel door )

dan ben je al een heel eind met je INSERT statements :)

日本!🎌

Verwijderd

Topicstarter
nou ik ben niet zo'n programmeerder, ik heb geen idee hoe ik een programma-tje daarvoor moet schrijven. het enige wat ik kan bedenken is het met dreamweaver laten vervangen, maar dat wil niet zo..

• pjonk
Hoe ziet je txt file er precies uit?
Post anders even een voorbeeldje.

Met de LOAD DATA functie hoef je geen enkel programmeerwerk te verrichten!

Verwijderd

Topicstarter
Blystad UK 32 Bell street RG9 2BH Henley-on-Thames United Kingdom Thomas Blystad tblystad@compuserve.com Mr. Blystad Drilling supply, brokers, Ships, Boats & Barges, Derrick Barges
Piping Technologies 9/11 Rue de Lisbonne, Z.I., B.P. 61 13742 Vitrolles France Muriel Chevillard pipingtech@genoyer Muriel Chevillard Pipeline and Construction - Others

Verwijderd

Topicstarter
het komt geloof ik oorspronkelijk uit excel, en is daar opgeslagen als txt met tabs tussen de velden

• pjonk
Zo uit het blote hoofd.
code:
1
LOAD DATA LOCAL INFILE 'C:\\excel.txt' INTO TABLE `tabelnaam` FIELDS TERMINATED BY '\t' OPTIONALLY ENCLOSED BY '"' ESCAPED BY '\\' LINES TERMINATED BY '\r\n' IGNORE 1 LINES;

Een soortgelijk statemtn gebruikt ik zelf ook om CSV data vanuit Excel te importeren.

Verwijderd

Topicstarter
dit is de output van de table
CREATE TABLE customers (
c_id int(11) NOT NULL auto_increment,
company varchar(65) NOT NULL default '',
adress1 varchar(40) NOT NULL default '',
adress2 varchar(40) NOT NULL default '',
adress3 varchar(40) NOT NULL default '',
zipcode varchar(9) NOT NULL default '',
city varchar(30) NOT NULL default '',
country varchar(30) NOT NULL default '',
phone varchar(40) NOT NULL default '',
fax varchar(20) NOT NULL default '',
email varchar(50) NOT NULL default '',
url varchar(75) NOT NULL default '',
contact varchar(50) NOT NULL default '',
contactemail varchar(50) NOT NULL default '',
dear varchar(50) NOT NULL default '',
activities text NOT NULL,
group_id varchar(80) NOT NULL default '',
personlisted1 varchar(50) NOT NULL default '',
personlisted1title varchar(50) NOT NULL default '',
personlisted2 varchar(50) NOT NULL default '',
personlisted2title varchar(50) NOT NULL default '',
personlisted3 varchar(50) NOT NULL default '',
personlisted3title varchar(50) NOT NULL default '',
logo varchar(50) NOT NULL default '',
PRIMARY KEY (c_id),
UNIQUE KEY c_id (c_id)
) TYPE=MyISAM;

Verwijderd

Topicstarter
sorry maar ik ben niet zo'n held met dit soort dingen, hoe moet ik die opdracht regel dan uitvoeren? vanuit cmd ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
of vanuit sql in phpmyadmin?

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:08

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op 15 May 2003 @ 13:26:
dit is de output van de table
CREATE TABLE customers (
c_id int(11) NOT NULL auto_increment,
company varchar(65) NOT NULL default '',
PRIMARY KEY (c_id),
UNIQUE KEY c_id (c_id)
) TYPE=MyISAM;
Dit is gewoon een sql commando dat je met de mysql command line client zo kan uitvoeren. Hoe je zo'n script van commando's kan uitvoeren staat mooi op de mysql site uitgelegd :)

Edit: en in phpmyadmin kan je ook die queries invullen en laten uitvoeren jah..

[ Voor 11% gewijzigd door Creepy op 15-05-2003 13:34 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 13:19

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Hoi, welkom in P&W :). Lees de algemene richtlijnen van dit subforum even door: Welkom in P&W: FAQ en Beleid *updated: 14-04*

Als je iets toe wilt voegen of veranderen aan een vorige post dan kun je de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif knop gebruiken, anders schop je de topic onnodig omhoog

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Topicstarter
Creepy schreef op 15 mei 2003 @ 13:34:
[...]

Dit is gewoon een sql commando dat je met de mysql command line client zo kan uitvoeren. Hoe je zo'n script van commando's kan uitvoeren staat mooi op de mysql site uitgelegd :)

Edit: en in phpmyadmin kan je ook die queries invullen en laten uitvoeren jah..
ja die output van die sql table had ik zelf al even gemaakt en hoe ik die invoer weet ik ook wel.
Mijn probleem is hoe krijg ik van die tabs die er nu tussen staan de juiste commando's..?

Verwijderd

Perhaps een beetje een omslachtige oplossing maar gezien je posts lijkt het erop dat dit voor jou het makkelijkste is: *no offense ofcourse*

1) importeer de textfile via de wizard van MsAccess in een nieuwe table.
(wijst zichzelf dus moet lukken)
2) Maak de table aan op de MySql db
3) koppel deze table via de wizard in Access.
4) Maak een toevoegquery in Access en voer deze uit.
(allemaal wizard werk..)

Klaar is klara en kan jij weer aan het werk 8)

Verwijderd

Topicstarter
ik zal wel heel dom zijn, maar zo'n table-tje maken is opzich een peuleschil. maar dan...
ik krijg die informatie gewoon niet goed in die table..
als iemand even zijn msn ofzo kan geven, dat ik het over msn even verder kan afhandelen want het wil echt voor geen meter zo.
__
wat gebeurd er nou... nou ik open die txt en krijg automatisch de goede wizard, koek en ei zou je zeggen. maar als ik dan verder klik wil ie alles in 1 row stoppen.
Dat is dus niet de bedoeling, dus ik dacht weet je wat ik doe, ik maak eerst die tabel en daarna importeer ik het txt-tje in die table. Nou dat gaat goed tot de laatste stap. dan krijg ik namelijk: er is een fout opgetreden blabla.
:S wie helpt me uit de brand? :)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2003 15:25 ]

Verwijderd

Plasticboy, dit forum is bedoeld voor programmeurs die hulp geven aan en ontvangen van andere programmeurs. Als jij niet kan programmeren, dan kan je dat leren, en daar willen mensen hier graag bij helpen. Het is dan wel de bedoeling dat je zelf inzet toont, en echte pogingen doet om er zo veel mogelijk zelf uit te komen. Tot nu toe heb je daarvan echter totaal niets laten zien.

Kortom: doe een poging om dit zelf op te lossen, en toon dat, en wij proberen je verder te helpen. Je werk uitbesteden aan anderen is echter niet de bedoeling.

Verwijderd

Topicstarter
Uhm, nou ik zei precies wat er fout gaat hoor. En ook wat ik allemaal al heb geprobeerd.
En in principe kan ik best aardig programmeren, qua php dan. Maar van het office pakket en het importeren van een txt-tje heb ik gewoon geen kaas gegeten..

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:08

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op 15 May 2003 @ 15:31:
Uhm, nou ik zei precies wat er fout gaat hoor. En ook wat ik allemaal al heb geprobeerd.
En in principe kan ik best aardig programmeren, qua php dan. Maar van het office pakket en het importeren van een txt-tje heb ik gewoon geen kaas gegeten..
* Creepy vraagt zich af wat een foutmelding die een 1 of andere access wizard geeft met programmeren te maken heeft? Misschien is het meer iets voor "Software algemeen"?

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 May 2003 @ 15:31:
Uhm, nou ik zei precies wat er fout gaat hoor.
Nee, jij zegt:
plasticboy schreef op 15 May 2003 @ 15:18:
[...]
Nou dat gaat goed tot de laatste stap. dan krijg ik namelijk: er is een fout opgetreden blabla.
[...]
Precies? Je hebt niet eens de moeitje genomen om de foutmelding over te typen, terwijl dit een grote bron van informatie is om het probleem op te lossen.
En ook wat ik allemaal al heb geprobeerd.
Het enige dat je geprobeerd hebt is de import via Access, waarbij enige vorm van zelfredzaamheid na het vastlopen ver te zoeken was.
En in principe kan ik best aardig programmeren, qua php dan.
Vreemd, want eerder zeg je:
Verwijderd schreef op 15 May 2003 @ 13:17:
nou ik ben niet zo'n programmeerder, ik heb geen idee hoe ik een programma-tje daarvoor moet schrijven. [...]
Verder zeg je:
Maar van het office pakket en het importeren van een txt-tje heb ik gewoon geen kaas gegeten..
Je hoeft helemaal niets met een office pakket te doen, dat is slechts 1 suggestie, en als je daar niet uitkom, begin dan bij de basics.

Er is een hele simpele suggestie gedaan, die voor de meest beginnende programmeur met een klein beetje database ervaring te doen zou moeten zijn:
_Thanatos_ schreef op 15 May 2003 @ 13:12:
maak er insert statements van:
vervang ieder begin van de regel door INSERT INTO tabel VALUES(
vervang iedere ' door '' (of \' afhankelijk van de server)
vervang iedere tab door ','
vervang ieder einde van de regel door )

dan ben je al een heel eind met je INSERT statements :)
Wat hiervan begrijp je wel of niet? Weet je wat SQL is? Weet je wat een INSERT statement is? Weet je hoe je een file opent leest, schrijft, sluit? Weet je hoe je een SQL statement in MySQL uitvoert? Wat heb je hiervan geprobeerd?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2003 15:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Programmeren in php kan ik wel, maar niet een programma-tje schrijven om er een goede sql query van te maken. Maar met php en mysql kan ik een hele hoop, ik hoop ook al geprobeerd via deze weg de txt om te zetten naar een fatsoenlijke sql output zodat ik m zo in me phpmyadmin kan kwakken. Maar dat lukt dus niet. Normaal dan importeer ik gewoon via de phpmyadmin maar dat gaat in dit geval niet. Ik zal het allemaal nog is doen om even die foutmelding op te sporen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 mei 2003 @ 16:35:
[...]
Maar met php en mysql kan ik een hele hoop, ik hoop ook al geprobeerd via deze weg de txt om te zetten naar een fatsoenlijke sql output zodat ik m zo in me phpmyadmin kan kwakken. Maar dat lukt dus niet. [...]
Laat zien wat je hebt, waar je vastloopt en je kan verder geholpen worden. Concentreren op de Access manier is afdwalen in een gebied dat totaal onbekend voor je is. Hou het bij wat je weet, en ga op basis daarvan verder.

Kortom: show us the source!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2003 16:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik doe dit:
Confluence Creative (Modelmaking) Unit 19 Merryhills Enterprise Park, Park Lane WV10 9TJ Wolverhampton United Kingdom Steve Brackett contact@confluencecreative.co.uk Mr. Brackett Training, Education, other services
dit is wat ik heb in die textfile, en daar moet dit uitrollen:

INSERT INTO `customers` ( `c_id` , `company` , `adress1` , `adress2` , `adress3` , `zipcode` , `city` , `country` , `phone` , `fax` , `email` , `url` , `contact` , `contactemail` , `dear` , `activities` , `group_id` , `personlisted1` , `personlisted1title` , `personlisted2` , `personlisted2title` , `personlisted3` , `personlisted3title` , `logo` )
VALUES ('', 'Confluence Creative (Modelmaking)', 'Unit 19 Merryhills Enterprise Park, Park', '', '', 'WV10 9TJ', 'Wolverhampton', 'United Kingdom', '', '', '', '', 'Steve Brackett', 'contact@confluencecreative.co.uk', 'Mr. Brackett', '', 'Training, Education, other services', '', '', '', '', '', '', ''
);

Maar bij een tap moet hij dus ,", neerzetten. Nou ik heb al zitten kloten met replaces maar dat gaat niet echt.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2003 17:17 ]

Verwijderd

Ik zie nog steeds geen PHP source code, dus kan ook niet weten wat er fout gaat. Nogmaals, post hier de source code van je probeersels.

Overigens klopt je INSERT statement niet. Gebruik geen ` maar ' tekens, zet geen '' om de tabelnaam en zet geen waarde voor het ID veld door zowel de kolomnaam als waarde weg te laten. Lees hier meer over het SQL Insert statement: http://www.w3schools.com/sql/sql_insert.asp

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2003 17:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nouja die insert statement komt gewoon rechtstreeks uit phpmyadmin hoor..
ik zal zo opnieuw proberen om een script hiervoor te schrijven. Maar ik heb gewoon geen idee waar ik beginnen moet. Ik had net een form, die ik daarna bewerkte in een volgend php filetje. dmv str_replace maar ik weet eigenlijk niet eens hoe php een tab ziet. en een enter uit een form is in dit geval /r/n of heb ik het mis?
Pagina: 1