Toon posts:

UPS nodig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen.

Mijn computerspullen zijn aangesloten via zo'n beveiligde stekkerdoos die tegen stroompieken en bliksem beveiligd is enzo. Maar het wil nog wel eens gebeuren dat hier de stroom uitvalt en dit is nogal slecht voor je computer met name de harde schijf. Maar is het nog wel nodig om een UPS aan te schaffen nu er zo'n beveiligde stekkerdoos ligt??

Verwijderd

Zo'n stekkerdoos beveiligt tegen stroompieken maar niet tegen stroomdalen / korte uitvallen. Met een UPS kan je even stroom blijven geven zodat je gewoon door kunt werken, of zodat de pc afgesloten kan worden als het voor langere tijd duurt.

Is het overigens erg als je zo'n stekkerdoos niet op een geaard stopcontact hebt zitten? Volgens de handleiding is dat gevaarlijk, maar ik kan hier zegmaar moeilijk het hele studentenhuis gaan verbouwen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2003 12:08 ]

Verwijderd

ja, want die stekkerdoos fungeert niet als UPS..........

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-08 01:40

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Je had drie verschillende stroomafwijkingen dacht ik, een korte piek, een lange piek, en een stroomtekort. Volgens mij beschermd zo'n stekkerdoos alleen tegen de eerste variant...

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Verwijderd

valt wel mee als je pc draait en de stroom pleurt eraf gaat ie uit maar verder zal je weinig schade hebben. hardware is er op gebouwd dat de stroom er zo af en toe uitklapt zeker in landen als frankrijk ect gebeurt dat 2 x in de week. het enigste is dat win 9x weleens wil crashen als je zomaar de pc eruitklapt.

Verwijderd

Topicstarter
Ok het is dus schijnbaar wel nodig. Maar wat gebeurt er eigenlijk met je harde schijf als de stroom uitvalt en opeens weer aan springt?

Verwijderd

DUX schreef op 15 May 2003 @ 12:07:
Je had drie verschillende stroomafwijkingen dacht ik, een korte piek, een lange piek, en een stroomtekort. Volgens mij beschermd zo'n stekkerdoos alleen tegen de eerste variant...
Op de doos van zo'n stekkerdoos beweren ze ook eenmalig tegen onweer en extreem hoge pieken te kunnen beschermen. Hij verbreekt gewoon de verbinding, totdat jij het knopje op dat ding weer indrukt. Volgens mij beschermpt ie dus ook tegen de tweede variant.

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-08 01:40

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Tja, je kunt instellen in het BIOS wat er moet gebeuren nadat de stroom is weggevallen. Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen kun je ervoor kiezen om de PC uit te laten (ipv 'Last state').

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ben het niet helemaal met je eens Chefke.
Heb hier een Dual P3 mobo liggen, met bijbehorende CPU's...
Die deden echt helemaal niets meer nadat de stroom uit viel.
Lang leve de inboedelverzekering, draait nu een Dual AMD 2000+ voor in de plaats, maar goed, stroomuitval kan funest zijn, zeker onder 100% CPU load.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, maar wat is er dan zo dodelijk voor je pc als opeens de stroom uitvalt???

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 09:56
Verwijderd schreef op 15 May 2003 @ 12:09:
Ok het is dus schijnbaar wel nodig. Maar wat gebeurt er eigenlijk met je harde schijf als de stroom uitvalt en opeens weer aan springt?
Hetzelfde als je zelf je resetknop indrukt.... op zich niet schokkend dus.

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:06

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Bij de reset knop, blijft de hd gewoon doorspinnen hoor ;)

Verder kan het gewoon gebeuren, beetje onzinnig om ups te halen voor die 3 keer per jaar dat stroom er eens uit kan knalle...

Tweakers Discord

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 May 2003 @ 12:16:
Okee, maar wat is er dan zo dodelijk voor je pc als opeens de stroom uitvalt???
is ook helemaal niet zo dodelijk. een ups is eigenlijk ook meer bedoeld om bijvoorbeeld een bedrijfskritische unix-server de kans te geven allerlei processen netjes af te sluiten, zodat er geen transacties verloren gaan ed.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 May 2003 @ 12:24:
[...]

is ook helemaal niet zo dodelijk. een ups is eigenlijk ook meer bedoeld om bijvoorbeeld een bedrijfskritische unix-server de kans te geven allerlei processen netjes af te sluiten, zodat er geen transacties verloren gaan ed.
ja okee, maar het is ook wel zwaar irri dat als het weer gebeurt, je windows ermee kapt bij de volgende start of je game 't begeeft. (wat dus al paar keer gebeurt is)
maarja, dat zijn meer grenzen trekken. Ik hoef eigenlijk alleen maar te weten of het nou echt schadelijk is voor je systeem, stroomuitval.

Verwijderd

Volgens mij niet, met die stekkerdoos voorkom je immers dat er een piekspanning aan vooraf gaat. Dus hij stopt gewoon met werken. Je geheugen gaat leeg en volgens mij ook alles wat in je CPU zit en anders wordt het wel gereset bij het opstarten.

Direct uit - aan is volgens mij minder goed, dus die biosinstelling lijkt me wel een goed plan. Verder kan er softwarematig het één en ander over de flos gaan, omdat de software er niet op berekend was dat ie zijn werk niet af kon maken. In het ergste geval betreft het dan je Windows, maar volgens mij zit je kwa hardware al behoorlijk safe met die stekkerdoos.

Maargoed, helemaal 100% zeker weten doe ik het niet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 mei 2003 @ 12:33:
[...]

ja okee, maar het is ook wel zwaar irri dat als het weer gebeurt, je windows ermee kapt bij de volgende start of je game 't begeeft. (wat dus al paar keer gebeurt is)
maarja, dat zijn meer grenzen trekken. Ik hoef eigenlijk alleen maar te weten of het nou echt schadelijk is voor je systeem, stroomuitval.
klopt, t kan irritant zijn. maar ja, hoe vaak valt de stroom nou uit?? bij mij thuis niet zo gek vaak hoor..... In mijn optiek is een UPS voor een thuis-pc waar je wat op gamed zwaar overdreven.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, dan weet ik genoeg, thanks 2 ya all

Verwijderd

Vraag ik me alleen nog af of het inderdaad GEVAARLIJK is om een stekkerdoos die tegen piekspanningen beveiligd op een niet geaard stopcontact te plaasten.

Volgens mij is dat namelijk echt niet GEVAARLIJK. Het is natuurlijk wel beter, maarja, dan moet het er wel liggen :)

Verwijderd

Het enigste wat kwaad zou kunnen is wanneer de stroom uitvalt en meteen weer ingeschakeld word. Dit vinden de harddisk(s) nl. niet zo leuk.
Pagina: 1