Geheugen of moederbord met een ochtend humeur

Pagina: 1
Acties:

• Dionysus
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Sinds een paar dagen heeft mijn pc zeer veel moeite met een koude start.
Wanneer de pc een langere tijd heeft uitgestaan, een nacht of een paar uur, krijg ik bij het opstarten 1 lange piep die zich om de paar seconden herhaalt en verder niets.
Enige wat werkt is de zijkant van de kast open en maar wat dingen proberen aan te drukken en dan uiteindelijk na wat proberen start de pc (tot nu toe) goed op.
Als de pc eenmaal draait is er niks aan de hand hij doet het prima en ook bij een reboot of bij een kwartier de pc uit lijkt er niets aan de hand.

Hardware waar het om gaat: Een AMD AthlonXP1600 op een AOpen AK77 pro moederbord met 256MB 2100 DDR geheugen. Nooit overgeclocked alleen altijd erg veel last van stof in de kamer.

Volgens de AOpen site staat de lange enkele piep voor een geheugen probleem. Dat is ook het eerste wat er in me opkwam en ben aan het testen geslagen met Memtest en Sisoft Sandra, maar hierbij zijn geen problemen gevonden. Ook heb ik eigenlijk nooit last van vastlopers of een spontane reboot. Dus zat ik zelf ook te denken aan misschien een probleem met het moederbord.
Voor de zekerheid heb ik de gehele pc uit elkaar gehaald, de processor eraf gehad en alles stof vrij gemaakt. Ook heb ik de voeding vervangen voor een zwaarder exemplaar van 250 W naar 350 W (Zou toch moeten als de pc ooit een upgrade krijgt.)
Opvallend is wel dat het fannetje op de northbridge steeds slechter begint te draaien de laatste tijd, maar aan de andere kant als ik die uitzet wil de pc warm gewoon nog opstarten. Dus dat lijkt me niet het euvel.

Sta dus op het punt het geheugen te vervangen alleen vind ik het erg raar dat als het geheugen brak is dat ik het alleen maar merk bij een koude start en verder nooit. Is het misschien dan toch het moederbord dat problemen heeft om op te komen?

Hoop dat iemand dit misschien herkent en me meer zekerheid kan geven over wat er kapot is of kapot gaat.

Verwijderd

gewoon even memtest draaien. is je gehogen in orde dan zit er een geheugensocket een beetje los. dat is over het algemeen niet te repareren. er valt best mee te leven,maar als je nog garantie hebt...

ik moet beter lezen. naja, mobo stuk dus

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2003 11:58 ]

Verwijderd

hoe wil je memtest draaien als je pc niet opstart??? :?
Probeer het geheugen te testen in een andere pc. :)

Verwijderd

Haal het geheugen er eens uit en maak de bank even goed stofvrij. De connector van het bankje ook even oppoetsen. Zorg dan ook meteen voor stof filtering. Wat van die ouderwetse witte wasemkap filter voor de intake proppen (tussen het front en de metalen kast) helpt uitstekend en kost 1-2 euro.

• Dionysus
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 mei 2003 @ 11:58:
gewoon even memtest draaien. is je gehogen in orde dan zit er een geheugensocket een beetje los. dat is over het algemeen niet te repareren. er valt best mee te leven,maar als je nog garantie hebt...

ik moet beter lezen. naja, mobo stuk dus
Kan het uitmaken als ik het geheugen in het tweede dimm slot doe, of is het beter om het wel bij dimm 1 te beginnen?
Verwijderd schreef op 15 mei 2003 @ 11:59:
hoe wil je memtest draaien als je pc niet opstart??? :?
Probeer het geheugen te testen in een andere pc. :)
Ik heb memtest gedraaid (gaf geen fouten), want na wat gepruts, geduw en getrek aan de kaarten en geheugen start de pc wel op en blijft het doen totdat ik hem een paar uur uit laat.

Verwijderd

Haldo schreef op 15 May 2003 @ 12:07:
[...]

Kan het uitmaken als ik het geheugen in het tweede dimm slot doe, of is het beter om het wel bij dimm 1 te beginnen?
ik weet niet of jou mobo dat pikt. zoja, dan doet het er niet toe. zoniet, dan mag het dus niet.

Verwijderd

Het kan zijn dat het bios de koeler niet meer goed uitleest en denkt dat de koeler niet draait. Je kunt die optie voor het checken van de fan even disablen en kijk dan wat hij doet.

• Dionysus
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 May 2003 @ 12:17:
Het kan zijn dat het bios de koeler niet meer goed uitleest en denkt dat de koeler niet draait. Je kunt die optie voor het checken van de fan even disablen en kijk dan wat hij doet.
Ik heb dat net geprobeert, maar pc starte gewoon op met beide koelers (cpu en nortbridge) losgekoppeld.
De pc start ook op met geheugen bankje in middelste dimm, enige is dat ik de pc nu een tijd uit moet laten staan om het probleem weer te forceren.

Update: ik heb de pc nu een half uurtje uit gehad en geprobeert op te starten met het geheugen bankje in de tweede dimm. Maar helaas weer de bekende piep.
Kan ik nu concluderen dat het mobo kapot is?

[ Voor 17% gewijzigd door Dionysus op 15-05-2003 13:09 ]

Verwijderd

Dat zou kunnen ja.....Probeer eens een andere videokaart...als ie dan nog piept zou ik toch mijn mobo gaan verdenken

• Dionysus
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 May 2003 @ 13:14:
Dat zou kunnen ja.....Probeer eens een andere videokaart...als ie dan nog piept zou ik toch mijn mobo gaan verdenken
Heb ik geprobeert, was ook een van de dingen die direkt bij me opkwam. Ik heb 3 verschillende videokaarten er in gehad en ook getest zonder videokaart.
Als ik test zonder videokaart en de pc niet blijft hangen op de eerste piep, dan krijg ik een serie kleine piepjes die aangeven dat er geen videokaart in zit.
Hieruit concludeer ik dat het niet de videokaart is.

Verwijderd

Heb je dat geheugenbankje en dat slot nu zuiver gemaakt ?

• Dionysus
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 May 2003 @ 13:29:
Heb je dat geheugenbankje en dat slot nu zuiver gemaakt ?
Ja is stofvrij ook alle onderdelen in de pc zijn stofvrij gemaakt, met een blazertje en een klein kwastje.
Ik durf de geheugen module niet met alcohol of water te behandelen, maar heb de aansluitingen met een schone doek afgeveegd.

De witte wasemkap waar je het eerder over had, ken ik niet. Maar tegen stof heb ik altijd al een dubbelgeslagen panty over alle ingangen gehad. Werkt perfect tegen het kamer stof, maar wat me wel erg opvalt dat er in de kast veel meer heel fijn stof onstaat.
Als de pc weer goed werkt zal ik me weer gaan richten op het gevecht tegen stof. Zowieso komt de pc iets hoger te staan en ik zal naar je tip kijken of dat beter helpt dan een panty.

Update voor de search:
Het was inderdaad het moederbord. Ik heb het geheugen van een vriend getest en dat leverde dezelfde problemen op, dus moest het wel het moederbord zijn. En na aanschaf van een nieuw moederbord zijn er ook geen problemen meer.

[ Voor 14% gewijzigd door Dionysus op 17-05-2003 02:04 ]

Pagina: 1