Toon posts:

Linux webserver inrichten

Pagina: 1
Acties:
  • 86 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

we willen met een paar man een linux server inrichten en die gaan gebruiken als webserver.

Nu is de vraag wat hebben we allemaal nodig om de server goed te laten draaien?

Welke linux variant enzo,
we zijn er wel al over uit dat we apache nemen en mysql of postgresql en ProFTP.

Maar welke goede software pakketten zijn er nog meer om een linux server goede te monitoren en te beheren. Daarnaast zijn we ook nog op zoek naar een goede security tool.

Kan iemand ons hier wat tips over geven ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 mei 2003 @ 11:05:
Maar welke goede software pakketten zijn er nog meer om een linux server goede te monitoren en te beheren. Daarnaast zijn we ook nog op zoek naar een goede security tool.

Kan iemand ons hier wat tips over geven ?
Webmin : http://www.webmin.com

Tip: installeer eerst de server (LAMP) en kijk daarna wat je kunt/wilt toevoegen.

Verwijderd

tomcat, als je jsp / servlets / beans wilt serveren

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2003 11:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik ben een klein beetje te vertellen.

Het is dus de bedoeling dat we Apachte ism met PHP gaan draaien.
Daar zijn we al over uit en dat is het probleem ook niet.

Maar we willen onze server goed kunnen monitoren en beheren. Daarnaast moet er ook een goede security zijn. Want mede studenten kunnen ook hoop kattekwaad uithalen :(

• bruto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11-2025

bruto

Druktemaker.

Zorg gewoon dat je een goeie distro kiest met niet te veel fratsen (debian/slack of liever BSD) en gooi alles wat je niet nodig hebt uit /dicht. Simpel.
Je kan er ook nog voor kiezen even een firewall in mekaar te kezen met een online iptables generator, check hiervoor wel even je kernel config of die IPTables ondersteund.

The more you know, the more you know you don't know.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu zelf op mijn oude (hobby/pruts) server RedHat 6.2 draaien,
een vriend van me draait Mandrake 8.x.

Maar wat is nu een betere distro voor het installeren van een webserver?

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Wat je letterlijk vraagt is al een topic voor:
Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 2

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Inderdaad is dit iets voor in het 'welke distro' topic; in principe kan wat je vraagt prima met elke Linux-distributie. Je zou ook eens kunnen zoeken op LAMP distro's/HOWTO's (LAMP = Linux Apache MySQL Php, een veel voorkomende combinatie).

Met andere woorden: je loopt hiermee over platgetreden paden, dus er moet zat over te vinden zijn, in de GoT-search, via google, en als je dan nog geen keuze hebt kunnen maken kun je het in het topic dat miniBSD noemt eens proberen.

Als je nog niet heel veel van Linux weet, dan zou ik voor een recente Red Hat gaan. Ik kan je in ieder geval heel sterk afraden om een default installatie van Red Hat 6.2 aan het internet te hangen, want er zijn verschillende manieren om zo'n default-installatie op afstand te rooten (Red Hat 6.2 is *jaren* oud).
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.