Toon posts:

Meer users in een thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In verschillende posts wordt er gesproken over het delen van email en profielen centraal opslaan. Er zijn tientallen discussies over in combinatie met een windows server of exchange oplossing.

Steeds meer mensen (waaronder ik) hebben meerdere computers thuis met XP pro en Outlook (express), hebben een ADSL router aangeschaft, maar lopen tegen de beperkingen van het delen van email over het netwerk. Ik heb wel wat zoek werk gedaan naar (betaalbare) mailservers, maar al snel is er weer iemand die over exchange begint.

Zou er nou niet een betaalbare oplossing zijn om de outlook bestanden (en het liefst de individuele mappen) te delen en tegelijk te benaderen + beheren zonder dat alle (handige) outlook functies onbruikbaar worden?

Ongeveer hetzelfde probleem doet zich voor met de profielen (roaming). De thuis gebruiker met voor zijn doen een geavanceerd netwerk maakt netjes allemaal users aan, maar kan die vervolgens niet aanroepen op een tweede computer.

Ben ik nou gek of zit er een flink (markt) gat tussen een windows XP pro met zijn zogenaamde netwerk features en windows-server met exchange. Volgens mij zijn er heel veel mensen met een netwerk thuis of op kantoor zonder server software.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

D'r is wel een manier: Je slaat de database bestanden van Outlook/Outlook Express op op een netwerkschijf. Probleem is dan wel dat je overal dezelfde outlook versie gebruiken moet.

Forget your fears...
...and want to know more...

• Wezzie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 07:00
Wanneer je zelf geen server wilt draaien kun je bijvoorbeeld extern je mail adressen laten staan. Meestal krijg je bij een provider voor adsl e.d. meerdere adressen.

Wanneer je er echter op staat dat je een mailserver wilt hebben is de goedkoopste oplossing om een linux gebakje te plaatsen. Dit kost echter nogal wat config werk. Wanneer je het makkelijk wil kun je bijvoorbeeld ook gebruik maken van Winroute, helaas kost dit wel doekoe.

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

op netwerkschijf de mailarchieven van bijvoorbeeld OE wegschijven en alle clients hier naar toe laten verwijzen is idd de makkelijkste manier (zoals Aetje ook al aangaf). Allemaal OE 6 als mailclient en het werkt.

IMAP is ook een optie, echter dat moet je provider ondersteunen of je moet zelf moeilijk doen om zo'n server op te zetten.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

Verwijderd

Topicstarter
Outlook kan niet tegelijk met 2 user 1 databestand benaderen. Zou OE dat dan wel kunnen, das natuurlijk een andere DB opslag.

• Bu588
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
Volgens mij kan Outlook Express niet overweg met databestanden op een netwerkschijf, je kunt het in ieder geval niet instellen bij de Opties (alleen lokaties op de compu zelf). De 'grote' Outlook kan het wel met PST, maar weer niet met meerdere gebruikers tegelijkertijd.

Nothing is fool-proof to a sufficiently talented fool...

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

Remy schreef op 15 May 2003 @ 15:33:
Volgens mij kan Outlook Express niet overweg met databestanden op een netwerkschijf, je kunt het in ieder geval niet instellen bij de Opties (alleen lokaties op de compu zelf). De 'grote' Outlook kan het wel met PST, maar weer niet met meerdere gebruikers tegelijkertijd.
ik bedoelde;

- aan iedere user een aparte mail DB toekennen
- deze centraal opslaan
- iedereen kan op elke client mail DB openen
- een mail DB kan maar 1 keer geopend zijn

als dit niet is wat je zoek zou ik eens gaan kijken naar de mogelijkheden van het IMAP protocol.
Remy schreef op 15 May 2003 @ 15:33:
toch is dit bij OE 6 onder w2ksp2 wel een optie om voor je store folder een netwerkmap op te geven, mits je natuurlijk write rechten hebt.

[ Voor 29% gewijzigd door aardbeix15 op 15-05-2003 15:38 ]

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-07 08:52
Remy schreef op 15 mei 2003 @ 15:33:
Als je van een netwerkshare een schijf leter maakt moet het werken.

Verwijderd

hmz, als je tochd e bestanden wilt delen, zullen ze toch op een centrale computer moeten komen te staan. Om de bestanden op die computer dan te bereiken, zal toch deze computer altijd (of in ieder geval, vaak en lang) aan moeten staan.

Als er toch al een computer aanstaat, wat is er op tegen om hier een eenvoudige mailserver (maakt niet zoveel uit onder *nix of windows), te draaien ? Hoeft niet gelijk Windows 200x Server met Exchange te zijn natuurlijk. Er zijn vele goede (en gratis) alternatieven voor zowel Windows als Linux.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Wat zijn dan die alternatieven voor exchange als je een windows 2000 server hebt?

Verwijderd

is dit niks?
voor thuisgebruik is het gratis

http://www.software602.com/products/ls/

Verwijderd

Topicstarter
En kunnen de profielen dan ook centraal opgeslagen worden op een thuis netwerk? Of moet je daar ook MS server voor draaien?
Pagina: 1