25 jaar "tweaker" weliswaar low profile maar nog steeds geinteresseerd
Wat zegt je route tabel?
Ik frut, dus ik epibreer
Verwijderd
Disable anders even je eerste en kijk even wat hij dan allemaal doen
Je zult echt even moeten checken of je routering wel goed is, lijkt me. Het heeft i.i.g. niet met workgroups te maken.Beamer schreef op 15 May 2003 @ 10:46:
ik kan ook geen ip-adressen pingen. Het lijkt dus wel of hij heel de tijd alles via de eerste netwerkkaart probeert te versturen.
[ Voor 8% gewijzigd door pistole op 15-05-2003 11:17 ]
Ik frut, dus ik epibreer
Ik heb de 2e kaart nog niet in een werkgroep of in dit geval in het goede domein gegooid. Dit omdat die eerste netwerkkaart wel in zijn hudige groep moet blijven en ik dit absoluut niet wil verknoeien omdat dit door een extern bedrijf is gedaan en als het mis gaat ik hun moet gaan bellen en daar geen behoefte aan heb aangezien dit allemaal op de computer van de directuer is.
Ik heb net wel ff die eerste netwerkkaart gedisabled maar ook dan kan ik nog niet naar het bedrijfsnetwerk pingen.
Hoe bedoel je je routering checken me "route config"?
Op het bedrijfnetwerk heb ik de volgende instellingen.
192.168.1.*
255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.10
DNS: 192.168.1.5
DNS2: 193.78.240.12
Maar normaal met "route add" moet je een gateway aangeven voor de weg die de ping moet kiezen, maar ik kan toch als gateway niet invullen "netwerkkaart 2"? Ik snap niet goed wat ik dan precies moet inslaan
[ Voor 23% gewijzigd door Beamer op 15-05-2003 11:23 ]
Je zult wat routes moeten defineren om de boel hier aan de praat te krijgen vrees ik
Forget your fears...
...and want to know more...
Ik frut, dus ik epibreer
route add -p 192.168.1.0 255.255.255.0 NETWERKKAART 2 ????????
Als je al je "externe" verkeer over je 2e netwerkkaart wil laten lopen haal je eerst je huidige default gateway weg, en voegt daarna de juist toe, zoiets als
route add 0.0.0.0 mask 0.0.0.0 <adres van je default gateway op je 2e nic>
Dit is dus ook te realiseren door simpelweg op je eerste nic geen defgw in te vullen en bij de 2e wel.
Vervolgens zal je voor alle externe adressen die je via je 1e nic wilt bereiken (permanente) routes moeten toevoegen. Dus op dezelfde manier als hierboven maar dan via de juiste gateway op je 1e nic
Ik frut, dus ik epibreer
Ik heb de default gateway van de eerste netwerkkaart nu uitgeschakeld en kan daardoor inderdaad op het bedrijfsnetwerk komen met domein.
Nu de default gateway op de 1e netwerkkaart is uitgeschakeld werkt het programma van de nieuwsserver niet meer. Hoe moet ik nu deze default gateway precies toevoegen ik weet niet wat ik voor route moet toevoegen.
De 1e netwerkkaart heeft de volgende gegevens
ip:172.16.0.5
msk:255.255.255.0
Gateway: 172.16.0.1 (maar deze heb ik dus weggehaald)
Dns: 155.195.64.4
Dns2:155.195.84.4
Verwijderd
De default gateway behandelt alle IP's die niet in je route-tabel voor komen. Zo te zien is de gateway van netwerkkaart 2 de belangrijkste en is die van netwerkkaart 1 overbodig (tenzij het ip van die newsserver buiten de 172.16.0.x range ligt) Dus... verwijder de def.gateway van NIC1 en bewaar alleen de gateway van NIC2. Je zult nu het interne netwerk kunnen PING'en/BROWSE'n en waarschijnlijk de newsserver ook.
Zet even je route-tabel op dit forum incl. het ip van de newsserver.
Ik weet niet zeker maar het ip-adres van die newsserver is volgens mij het oude gateway adres van die NIC 1.
Ik kan nu wel inderdaad het interne netwerk pingen en browsen maar niet de newsserver benaderen dus mijn nieuwsprogramma werkt nu niet meer, omdat we die default gateway hebben we weggehaald op die NIC 1.
Me route tabel ziet er als volgt uit.
Verwijderd
Het gekke is echter dat wanneer ik nu (met de gateway van de eerste NIC aan) probeer te pingen naar de servers van me netwerk ik ze nu wel kan bereiken. Ik kan ook een mapping maken naar de server d.m.v. een virtuele schijf. Ook internet werkt gewoon. Dit is dus heel raar ik heb op beide netwerkkaarten een default gateway ingevoerd en het werkt gewoon nu wel, me probleem is dus in princiepe opgelost alleen op een hele vage manier.
Want toen ik probeerde een route add commando in te voeren gaf hij heel de tijd een foutmelding van kan niet 172.16.0.5 (weet de melding even niet precies meer). Maar wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat ik ook geen extra mapping heb gemaat waardoor het nu wel kan werken.
Heb je/iemand enig idee waardoor het nu allemaal wel tegelijk werkt?
Ja, oké de computer is nu geen lid van het domein maar dit is ook niet noodzakelijk.
Verwijderd
Ik wil graag nog doorgaan om zo te onderzoeken wat nou echt het probleem was, dus ik hoop dat je ook nog ff tijd/zin hebt
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2003 15:53 ]
Misschien heeft dit er ook mee te maken, ik snap namelijk niet goed waar je naar toe wilt.
Verwijderd
Zonder twijfel kan ik zeggen dat 172.16.0.1 te bereiken is in deze opstelling. Waar ik aan twijfel is dat 172.16.0.1 ook het ip is van de newsserver. Volgens mij heeft 172.16.0.1 een routeringsfunctie en stuurt zijn pakketjes door naar de werkelijke newsserver welke een ander IP heeft en zo te zien (je kunt hem namelijk niet bereiken) in een andere IP-range ligt.
Door het verwijderen van de, om het maar even zo te noemen, preffered gateway worden pakketjes voor de newsserver verzonden naat de gateway van NIC2, welke op zijn beurt geen connectie kan maken.
Stel dat de newsserver een IP 194.109.133.20 heeft.
Deze range komt in de route-tabel (zie eerdere reply) niet voor, dus zullen pakketjes naar DE def.gateway van NIC2 gaan. Om dit te voorkomen kun je een route opnemen om de pakketjes naar 172.16.0.1 te sturen door 'route add -p 194.109.133.20 mask 255.255.255.255 172.16.0.1' op de comm.prompt in te typen. Zo simpel is het eigenlijk.
Aangezien jij niet meteen wist wat het IP was van de newsserver, ging ik er van uit dat je m.b.v. een dns-naam de server benadert. Doordat de def.gateway nu verwijst naar NIC2 en dus ook de routering voor DNS wijzigt, zou het kunnen zijn dat er geen DNS entry bestaat voor de newsserver. Dit is natuurlijke een aanname of gedachten spinsel.
Dit bedoel jij volgens mij ook.
Verwijderd
Als je die eenmaal hebt; dan lijkt me dat je het perfect voor elkaar hebt.
Je kunt natuurlijk ook even een cursus TCP/IP gaan volgen. Ik zou zeggen: "Kijk die directeur van je eens lief in de ogen en bel Cisco of ze zo'n cursus voor je kunnen regelen. Ik denk dat je er veel van zult opsteken.
PS: het duurde ff; KPN had een probleempje.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2003 15:45 ]
Dat met die routeringen heb ik wel vaker alleen niet met 2 netwerkkaarten daarom raakte ik een beetje in de war, desonniettemin geef ik je wel gelijk dat ik geen super expert ben, maar met een beetje hulp gaat het me allemaal wel redelijk af. Maar ik zal eens rondkijken voor een cursusje een keer, maar volg op het moment al een andere cursus
ja hoorde zoiets zeker mxstream
Verwijderd
Wat ik uit jouw verhaal op maak is dat de newsserver aan het netwerkje hangt achter NIC1 en, omdat je hem niet kunt bereiken, een IP heeft dat niet in subnet 172.16.0.0 ligt.
Oei, daar ga je waarschijnlijk fout. Laat ik het zo uitleggen: Ik sta in Utrecht en ik wil naar Den Bosch. Ik kan 3 dingen doen.Beamer schreef op 22 May 2003 @ 12:12:
Waarschijnlijk zal het ip van die newsserver extern de default gateway zijn van de server bij mij op locatie toch?
- Ik neem de A2
- Ik neem de A27
- Ik neem de A28
A2: Lekker makkelijk; rechtdoor rijden en je komt er vanzelf
A27: Ietsje lastiger; uiteindelijk kom ik op de A2 uit.
A28: Uiteindelijk zitten we in Groningen en daar komen we niet echt verder
Nu weer even in comp.taal
Met de huidige routering zit je, om het maar zo te zeggen, op de A28.
Wat je zou willen is de A2 volgen, maar dat is niet mogelijk omdat daar, in jouw geval, geen rechtstreekse verbinding mee bestaat. Wat overblijft is het volgen van de A27; eindbestemming blijft hetzelfde, echter je maakt gebruik van de A27 om uiteindelijk op de A2 uit te komen.
Kun je me nog een beetje volgen?
Vervangen we nu Den Bosch met het IP van de newsserver, A27 met jouw 172.16.0.0 subnet en de A2 met het netwerk na 172.16.0.1 (geen flauw idee hoe dat er uit ziet).
Jouw route ziet er dus als volgt uit:
- knooppunt Rijnsweerd (172.16.0.5)
- A27 volgen (subnet 172.16.0.0)
- knooppunt Everdingen (172.16.0.1)
- A2 volgen (subnet onbelangrijk; m.a.w. volg de borden)
- Den Bosch (= ip.van.de.newsserver)
Je hoeft je computer dus alleen maar te vertellen dat hij naar 172.16.0.1 moet als hij de newsserver wil bereiken.
auto-voorbeelden; mijn favoriete manier van uitleggen
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2003 14:04 ]
jij bent zeker sales man, wat een mooi verhaaltje
Die directeur is er nu een paar dagen dus ik kan eigenlijk niet echt dingen proberen op het moment, het is een man die ik liever niet heel de tijd lastig val omdat ik dingen wil proberen en dan gaat hij ook vragen van waarom het werkt toch????
Dus mis begin volgende week dat ik er naar kan kijken dan laat ik nog wel ff wat weten ok?
Ga me nu maar voorbereiden op MCI die vanmiddag een vaste lijn aan gaat leggen, kijken of het me lukt een firewall te implementeren