Toon posts:

Primairy default gateway met twee netwerkkaarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, weet er misschien iemand hoe je bij twee een server met twee netwerkkaarten aangeeft welke default gateway hij standaard moet pakken.

Met route print gaat dit niet

PS besturings systeem is Windows NT4 sp6a

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

2 "default" gateways kan dus niet. Je hebt maar 1 "default" gateway. Functie: Als een IP destination niet in de routing tabel voorkomt wordt ie naat dat adres gestuurd. Wat jij wil kan dus niet.

En dit is zeker niet Professional :P

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
De server waar deze twee netwerkkaarten inzitten fungeert als ISA server.
En aangezien de externe subnetten via de Interne netwerkaart van de ISA server naar het internet gaan ontkom ik er niet aan om twee default gateways op te geven. Als ik dit voor de interne kaart niet zou doen dan weet deze niet waar hij het pakketje naar terug moet sturen. Ik weet ook dat dit niet de juiste configuratie is. Maar volgens mij moet het toch ergens mogelijk zijn om aan te geven welk primairy default gateway hij moet gebruiken.

Verwijderd

externe subnetten via de interne kaart?????

isa werkt zo:
netwerkkaart(internet) = defaut gateway (bv router, isp, etc)

netwerkkaart(LAN) = gateway leeglaten

In de LAT zet je dan de interne ip adressen en routing aanzetten

EDIT: ISA is dus echt iets waar je niet mee moet hobbyen in bedrijven.
eerst leren, dan doen. voor meer info: www.isaserver.org

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2003 11:08 ]

• Aetje

Aetje

Verwijderd schreef op 15 May 2003 @ 10:50:
De server waar deze twee netwerkkaarten inzitten fungeert als ISA server.
En aangezien de externe subnetten via de Interne netwerkaart van de ISA server naar het internet gaan ontkom ik er niet aan om twee default gateways op te geven. Als ik dit voor de interne kaart niet zou doen dan weet deze niet waar hij het pakketje naar terug moet sturen. Ik weet ook dat dit niet de juiste configuratie is. Maar volgens mij moet het toch ergens mogelijk zijn om aan te geven welk primairy default gateway hij moet gebruiken.
Subnetten doe je niet via een default gateway routeren, die doe je met een static route. Da's denk ik wat jij bedoelt ook. Zoiets als:
Pakketje voor 10.0.2.*/24 moet via NIC met adres 10.0.0.1
Routeer je met:
Destination: 10.0.2.0 Subnet 255.255.255.0 Gateway 10.0.0.100
(De router die het 10.0.0.0/24 subnet aan het 10.0.2.0/24 subnet koppelt noem ik ff 10.0.0.100)

Als je dit niet begrijpt denk ik dat je je even in IP routing moet gaan verdiepen :)

[Edit] Je denkwijze is overigens fundamenteel verkeerd door te denken dat een Default Gateway -per- NIC is. Voor de routing tabel maakt het aantal interfaces niet uit: Er is maar 1 routing tabel per systeem. En de routing tabel kan maar 1 default gateway hebben. De rest van de routes moet gedefineerd worden, al dan niet automagisch.

[ Voor 14% gewijzigd door Aetje op 15-05-2003 11:13 ]

Forget your fears...

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik weet dat ISA zo werkt.
Ander voorbeeld. We hebben twee bedrijven waar we de automatisering voor doen.
Hebben hiervoor één beheers pc ingericht met twee netwerkkaarten. We willen niet routeren tussen beiden netwerken en willen standaard 10.10.10.1 als default gateway hebben. Andere gateway staat ook ingesteld voor het geval we op het andere netwerk moeten zijn ( we disabelen dan de netwerkkaart van 10.10.10.1 gateway )

Mijn vraag is dan als ik twee netwerkkaarten installeer en twee defaultgateways op geef welke pakt windows dan primary. Waar wordt dit bepaalt

• Aetje

Aetje

Verwijderd schreef op 15 May 2003 @ 11:11:
Hebben hiervoor één beheers pc ingericht met twee netwerkkaarten. We willen niet routeren tussen beiden netwerken en willen standaard 10.10.10.1 als default gateway hebben. Andere gateway staat ook ingesteld voor het geval we op het andere netwerk moeten zijn ( we disabelen dan de netwerkkaart van 10.10.10.1 gateway )

Mijn vraag is dan als ik twee netwerkkaarten installeer en twee defaultgateways op geef welke pakt windows dan primary. Waar wordt dit bepaalt
Hij zal beide gateways pakken en je routing tabel wordt een janboel (die ook incorrect is).

Als je 2 netwerken met elkaar verbind ontkom je er niet aan aan routing te gaan doen. Maar ik denk dat je met static routing een heel eind komt. Helaas denk ik dat je weinig kaas van routing gegeten heb als ik je verhalen zo lees... (dit te basic voor een PNG probleem).

Forget your fears...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zeker wel kaas gegeten van routing. Wil alleen improvisatie aanbrengen om het me zelf makkelijker te maken.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:52

mutsje

Certified Prutser

Je moet met Route print de huidige gegevens op vragen.
Stel je eerste netwerk is 192.168.1.x
je tweede netwerk is 172.16.1.x

nu voor je in
route add /p 192.168.0.0 mask 255.255.0.0 192.168.1.254(GATEWAY1) 192.168.1.1(je netwerkkaart op server)
Route add /p 172.16.0.0 mask 255.255.0.0 172.16.1.254(GATEWAY2) 172.16.1.1(Je 2e netwerkkaart op server)

Wat er nu gebeurd is al het verkeerd bestemd voor netwerk 192.168.1.x wordt over gateway 192.168.1.254 verstuurd
al het verkeerd voor 172.16.1.x wordt over 172.16.1.254

Verwijderd

Aetje schreef op 15 mei 2003 @ 10:35:
2 "default" gateways kan dus niet. Je hebt maar 1 "default" gateway. Functie: Als een IP destination niet in de routing tabel voorkomt wordt ie naat dat adres gestuurd. Wat jij wil kan dus niet.

En dit is zeker niet Professional :P
hehe idd...

gebruik slecht 1 default gateway (je isp gateway) en voeg met route add routes toe naar je interne netwerk

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2003 12:22 ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:52

mutsje

Certified Prutser

IIS5_rules bedoelt dus eigenlijk route ADD

LOL iis ff snel je post editten :+

[ Voor 32% gewijzigd door mutsje op 15-05-2003 12:22 ]

Verwijderd

mutsje schreef op 15 mei 2003 @ 12:22:
IIS5_rules bedoelt dus eigenlijk route ADD
dat staat er toch :)

/me is in love with the edit button :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2003 12:23 ]

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 15 May 2003 @ 11:11:
Bah.. Walgelijk gewoon.
Normaliter aan de hand van de metric. Zijn die beiden gelijk is het niet gedefinieerd. 2 default GW's kan wel, maar dan moet je gebruik maken van QOS. Zonder QOS hebben 2 default GW's geen nut.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:56

Predator

Suffers from split brain

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1