UTP Straight kort lukt wel, lang niet

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-08 22:25
ik heb hier thuis netwerkje, met als knoop punt een unex (HD080) hubje,
wanneer ik een korte kabel volgens het volgende schema maak,
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Negotiator/pxs/nt_straight.gif

dan lukt het gewoon om contact te krijg, lampje v/d netwerkkaart gaan branden.
wanneer ik het zelfde schema gebruik voor een langere kabel (ik gok 25 meter) dan gaat het fout, lampje netwerkkaart brand niet en de hub knippert langzaam,
volgens de hub handleiding een collision.

ik heb met een multimeter gekeken of de draadjes onderling geen contact maakten en of ze wel doorkwamen maar hier zag ik geen fouten.
en aangezien utp toch tot 100 meter kan gaan lijkt me de fout niet in de lengte te zitten.

misschien een apparaat wat zou kunnen storen. lijkt me sterk want hij legt bijna dezelfde weg af als de rest van de kabels.

iemand hier ervaring mee.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

je gebruikt wel minimaal cat5?

• GoVegan
Erkens schreef op 15 May 2003 @ 10:13:
je gebruikt wel minimaal cat5?
jups, ik heb hier al langere kabels gemaakt uit dezelfde doos dus ik denk niet dat dat het probleem is..

Verwijderd

www.hardwarebook.com
standaarden en vooral hoe je de kabels correcte lay-out geeft.
als je kabel spoort met deze website, dna moet je eens kijken of het helpt om je 25 meter kabel niet zo dicht langs je 1500 watt studio speakers te laten lopen.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

GoVegan schreef op 15 May 2003 @ 10:20:
[...]

jups, ik heb hier al langere kabels gemaakt uit dezelfde doos dus ik denk niet dat dat het probleem is..
hmm, dan is het wel vaag, misschien een draadbreuk in een adertje?

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:43

ThaHandy

Discovery Channel

alles 1op1 en de kleuren ok?
dat had ik laatst ook
wel 1op1 .. mar niet de kleuren goed 1-2 en 3-6 in pairs :)

• GoVegan
ThaHandy schreef op 15 May 2003 @ 10:23:
alles 1op1 en de kleuren ok?
dat had ik laatst ook
wel 1op1 .. mar niet de kleuren goed 1-3 en 2-6 in pairs :)
kun je me dat beetje beter uitleggen. ik hou gewoon mijn eigen kleuren schema aan. misschien dat dit de fout is.

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

GoVegan schreef op 15 May 2003 @ 10:25:
[...]

kun je me dat beetje beter uitleggen. ik hou gewoon mijn eigen kleuren schema aan. misschien dat dit de fout is.
wat is je kleuren schema dan? ?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

GoVegan schreef op 15 May 2003 @ 10:25:
[...]

je hebt toch het schema uit de faq gebruikt, die is goed en werkt ook ;)
ThaHandy schreef op 15 mei 2003 @ 10:28:
[...]

kijk eens naar de topic start :X

[ Voor 23% gewijzigd door Erkens op 15-05-2003 10:29 ]

• GoVegan
ThaHandy schreef op 15 May 2003 @ 10:28:
[...]

nu gebruik ik gewoon

oranje/wit - blauw/wit - groen/wit - bruin/wit

en aan de ander kant exact het zelfde

ik heb het dus niet exact volgens het plaatje gedaan maar das was meer als voorbeeld om te laten zien dat ik 1 op 1 bedoelde

[ Voor 21% gewijzigd door GoVegan op 15-05-2003 10:33 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

GoVegan schreef op 15 May 2003 @ 10:30:
[...]

nu gebruik ik gewoon

oranje/wit - blauw/wit - groen/wit - bruin/wit

en aan de ander kant exact het zelfde
ehm dat klopt niet met het plaatje wat je poste ;)

pin 1 en 2 moet 1 aderpaar zijn
pin 3 en 6 moet 1 aderpaar zijn
de rest maakt voor 100mbit niet uit

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

plaatje van faq is et zelfde.. heel goed kijken ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.cisco.com/univercd/illus/h/99/h2099.gif
wit-oranje
oranje
wit-groen
blauw
wit-blauw
groen
bruin-wit
bruin

• Velthuis
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-10-2005
Gebruik het EXACTE schema! Dus ook EXACT de kleuren zoals aangegeven.

Eventueel, als je het zo leuk vindt, kun je wisselen, maar de paren moeten bij elkaar blijven!! Dus als je oranje met bruin verwisselt, dan ook oranje/wit en bruin/wit!!!

PS: Dit is vaker gevraagd op GoT en ook vaker beantwoord...

• GoVegan
Erkens schreef op 15 May 2003 @ 10:33:
[...]

ehm dat klopt niet met het plaatje wat je poste ;)

pin 1 en 2 moet 1 aderpaar zijn
pin 3 en 6 moet 1 aderpaar zijn
de rest maakt voor 100mbit niet uit
het maakt dus echt uit wat je kleur volgorde is, waarom is dit. er zit toch geen verschil in de aders, (neem ik aan dan.)
maar mocht dit zo zijn, wat is een aderpaar?

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

wel voor storingen enzow
1 TX+
2 TX-

3 RX+
6 RX-
deze moeten bijelkaar :)

mag ook wel in de faq btw..

[ Voor 40% gewijzigd door ThaHandy op 15-05-2003 10:47 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Daarom heet het nu Unshielded Twisted Pair. De twist zorgt voor een bepaalde demping die nodig is..

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Mensen mensen... DIT MAG NIET. De kleurcoding moet zijn:
Oranje, Oranje-Wit, Groen, Blauw, Blauw-wit,Groen-wit,Bruin, Bruin-wit!

Hou alsjeblieft de standaard aan. Anders zitten de juiste kabels niet om elkaar gedraaid, wat wel moet! (Die twist zorgt er nl voor dat storingen beperkt worden).
Kleur en kleur-wit zit getwist. Dat is een "aderpaar".

Forget your fears...
...and want to know more...

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

Aetje schreef op 15 May 2003 @ 10:39:

Hou alsjeblieft de standaard aan. Anders zitten de juiste kabels niet om elkaar gedraaid, wat wel moet! (Die twist zorgt er nl voor dat storingen beperkt worden).
:?

overal op internet zie ik dat men begint met wit-oranje ipv wat jij zegt met oranje

wat jij zegt is precies et zelfde wat wij (ik)zeggen maar jij begint met oranje :z de rest is precies etzelfde....

[ Voor 4% gewijzigd door ThaHandy op 15-05-2003 10:43 ]

• richard_kraal
  • Laatst online: 24-03-2025
tis wit-oranje/oranje niet oranje wit, anders zouden de 1000 patch kabels bij mij niet goed zijn :-/

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

GoVegan, UTP staat voor Unshielded Twisted Pair, dus niet Unshielded 8 loose wires.
In de kabel zitten 4 paren draadjes, die paren kleur & kleur/wit zitten met een voorgeschreven aantal slagen per lengte om elkaar gedraaid, om storingen van buitenaf op te heffen. Het aantal slagen per lengte is een van de parameters die is vastgelegd in de verschillende CAT-x standaards.

Elk paar bestaat uit een + en een -, voor hetzelfde signaal. Voor de meest gebruikelijke versies van Ethernet (10Base-T, 100Base-TX) worden alleen paren 1 (pin 1&2) en 3 (pin 3&6) gebruikt.

Als je zelf gaat bedenken hoe je ze verdeelt, vernaggel je de effecten van de paren in het beste geval (actieve draad met niet-actieve draad), en in het slechtste geval forceer je verstoringen (2 actieve draden van verschillende paren). Op kleine afstanden werkt het dus wel, maar op grotere gaat het fout (met name bij 100 Mbps, bij 10 red je het vaak nog).

Je had je kunnen afvragen waarom in het plaatje niet gewoon 1&2 3&4 5&6 7&8 was gedaan, dat was dus niet om interessant te doen.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

alsof de kabel ziet welke kleur die heeft :+
zolang je maar aderparen gebruikt :P

(uiteraard weet ik dat dit een "standaard" is, maar zolang je gewoon goed documenteerd hoe je het doet maakt het niets uit ;) )

• ThaHandy

ThaHandy

Discovery Channel

richardkraal schreef op 15 mei 2003 @ 10:47:
tis wit-oranje/oranje niet oranje wit, anders zouden de 1000 patch kabels bij mij niet goed zijn :-/
hebbie de rest wel van topic gelezen?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Het tekeningetje van uit de FAQ is de juiste volgorde. KPN, Ericsson en alle andere waar ik gewerkt heb houden deze volgorde aan.

• Aetje
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Erkens schreef op 15 May 2003 @ 10:48:
[...]

alsof de kabel ziet welke kleur die heeft :+
zolang je maar aderparen gebruikt :P

(uiteraard weet ik dat dit een "standaard" is, maar zolang je gewoon goed documenteerd hoe je het doet maakt het niets uit ;) )
idd hou de paren correct. Maar voor de goede orde is het handig om een standaard te hebben :)

Forget your fears...
...and want to know more...

• GoVegan
mvdejong schreef op 15 May 2003 @ 10:48:
GoVegan, UTP staat voor Unshielded Twisted Pair, dus niet Unshielded 8 loose wires.
In de kabel zitten 4 paren draadjes, die paren kleur & kleur/wit zitten met een voorgeschreven aantal slagen per lengte om elkaar gedraaid, om storingen van buitenaf op te heffen. Het aantal slagen per lengte is een van de parameters die is vastgelegd in de verschillende CAT-x standaards.

Elk paar bestaat uit een + en een -, voor hetzelfde signaal. Voor de meest gebruikelijke versies van Ethernet (10Base-T, 100Base-TX) worden alleen paren 1 (pin 1&2) en 3 (pin 3&6) gebruikt.

Als je zelf gaat bedenken hoe je ze verdeelt, vernaggel je de effecten van de paren in het beste geval (actieve draad met niet-actieve draad), en in het slechtste geval forceer je verstoringen (2 actieve draden van verschillende paren). Op kleine afstanden werkt het dus wel, maar op grotere gaat het fout (met name bij 100 Mbps, bij 10 red je het vaak nog).

Je had je kunnen afvragen waarom in het plaatje niet gewoon 1&2 3&4 5&6 7&8 was gedaan, dat was dus niet om interessant te doen.
kijk daar heb ik nu ff wat aan nu snap ik ook wat ik verkeerd deed. bedankt
ik ga het vanavond na werk direct proberen.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

b.t.w. het zijn paar 1 (1&2) en paar 2 (3&6), daar ging een vingertje de verkeerde kant op.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:16

Als je het zo bekabeld zitten er 2 witten naast elkaar en is niet meer te zien of het goed zit. daarom wordt er altijd witgroen-blauw en witblauw-groen bekabeld.

NL.1xMT5.12(V156)CT003(V117) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 20:17
De technische uitleg dat tx+ en - een paar moeten vormen zit zo:
Doordat deze getwist zijn is op elk punt in de kabel de afstand tussen de 2 paren dezelfde, zo is ook de capaciteit over heel de kabel dezelfde en dus ook de impedantie. Het is belangrijk dat deze impedantie overal gelijk is, want bij een veranderende impedantie krijg je reflecties en kunnen 1'en als 0'en herkend worden enz. Knopen of knikken in je kabel zijn dus ook uit den boze om dezelfde reden. Ik zie vele kabels op LAN's en dergelijke en het is zielig hoe sommige mensen hun kabels oprollen, en dan verschieten ze ervan dat ze geen 100mbit halen...

Met dit in het achterhoofd moet je je eigen kleurcombinatie kunnen 'uitvinden', zolang ze maar op de juiste manier paren vormen. Uiteraard is hiervoor de standaard uitgevonden TIA568B zodat iedereen het op dezelfde manier/juist doet. Omdat velen de technische achtergrond niet kennen.
Pagina: 1