Toon posts:

Computer start 1:5 niet op

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Specs:
Xp1700+ 0309 @2300 Mhz, hetzelfde probleem ontstaat wanneer geclockt op standaard snelheid van 1466.
Epox 8RDA+
Hercules 9700 non pro @ pro
Lite-on 24x brander
52x cd-rom speler
2x256Mb Twinmos pc3200 @ cas 2,5
60GB WD
Fast AV Master
Enermax 350 watt

Zo rond de 1 op de 5 keer wil de computer niet opstarten. Ik wacht dan vaak een half uurtje en dan doet hij het vaak wel weer. Dit gebeurt vaker bij een koude start dan bij een warme start. Het is dus geen geval van eventuele overhitting. 350 watt lijkt mij trouwens ook voldoende voor mijn systeem. Het enige wat er brandt wanneer de computer niet opstart is het lampje van de netwerkkaart. Er staat dus wel spanning op.
Tevens heb ik de schakelaar nagekeken en de verbinding op het moederbord, en een bios update uitgevoerd. Waarna mijn netwerkkaart niet meer werkte. vervolgens heb ik gedowngrade naar versie 3305 en bij het macadres 123456 ingevuld, waarna het netwerk het weer deed. Kan het zijn dat mijn voeding het niet aan kan of dat hij defect aan het gaan is? ;(

• Korneel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05-2022
Ik zou zeggen probeer eens een andere voeding. Maar het kan best iets anders zijn..

.... i just wanted a cool glowing thingy...

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
Trail en error tips op maat:

1) start je pc wel altijd op als je je netwerkkaart eruit hebt?
2) je hebt je bios geupgraded, met die nieuwe bios versie starte hij wel altijd op?
3) Misschien is je geheugen stuk gegaan/aan het gaan, run eens ff http://www.memtest86.com
4) haal je 9700Pro eens eruit en stop er iets in dat minder stroom verbruikt, zo kun je erachter komen of je voeding de boosdoener is.
5) je weet zeker dat het niet aan een rotte installatie ligt?

Verwijderd

Topicstarter
1) start je pc wel altijd op als je je netwerkkaart eruit hebt?
De netwerkkaart zit onboard op het moederbord. dus het is een beetje lastig om hem eraf te solderen O-)

2) je hebt je bios geupgraded, met die nieuwe bios versie starte hij wel altijd op?
Met de nieuwste versie wilde hij af en toe ook niet opstarten, dus daar lag het ook niet aan.

3) Misschien is je geheugen stuk gegaan/aan het gaan, run eens ff http://www.memtest86.com
geheugen heb ik al getest door er eentje uit te halen en vervolgens omgewisseld

4) haal je 9700Pro eens eruit en stop er iets in dat minder stroom verbruikt, zo kun je erachter komen of je voeding de boosdoener is.
Dit zal ik wel eventjes proberen heb hier nog wel een 2 mb pci videokaartje liggen.

5) je weet zeker dat het niet aan een rotte installatie ligt?
Heb de pc vorige week nog opnieuw geinstalleerd, dus daar ligt het niet aan, en dan zou hij wel aan gaan maar niet verder komen.

• manowar
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-07 22:08
hmm na ja ik zou ook in eerste instantie ff denken aan de voeding maar ExcaliburDexter
heeft het al netjes opgesomt :)

<offtopic> welke koeler gebruik je om je CPU te koelen ?</offtopic>

[ Voor 6% gewijzigd door manowar op 15-05-2003 14:34 ]

system spec: http://specs.tweak.to/3452 ..

Verwijderd

Topicstarter
manowar schreef op 15 mei 2003 @ 13:57:

<offtopic> welke koeler gebruik je om je CPU te koelen ?<offtopic>
ik heb zelf een Zalman Cu6000 koeler met daar op 2x een 80mm fan, een van boven en een er recht opgericht. Tevens nog een kleine processor koelertje van een nx2200 processor koeler afgehaald op de northbridge zitte in verband met overhitting van de northbridge op 200 mhz fsb

• manowar
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-07 22:08
<offtopic> ben nl zelf van plan verglijkbaar systeem te kopen ipv mn celly 667@750 >:) alleen was ik aan het denken aan een Therminalright SLK900+ met 80MM fan , dat moet naar mijn mening ook wel lukken </offtopic>

system spec: http://specs.tweak.to/3452 ..

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je geeft aan dat je PC niet op wil starten, maar bedoel je hiermee dat er helemaal niks gebeurd als je je start knop indrukt?
Als ik jou was zou ik idd. even kijken naar de voeding, cold-boot problemen (als je even zoekt vind je daar ook meer over) komen vaak door een brakke of te zwakke voeding.

Het is trouwens mogelijk dat je moederbord helemaal niet start, ook al brandt het LAN-lampje wel: Het netwerkkaart-lampje brandt vaak vanwege de WOL functie (als er verbinding is).

Verwijderd

Topicstarter
klopt, er gebeurt helemaal niets wanneer ik de startknop indruk.

Verwijderd

kijk je startknop is na, mischien is die gaar...

dus verwissel em is, en test ff

of de opstart-schakeling in je voeding is gaar/losjes/bijna-kaduuk

Verwijderd

Topicstarter
ik denk na een 3 weekjes doorgewerkt te hebben dat er op de een of andere manier een los contact in de voeding zit. Wanneer ik bijvoorbeeld de kast dicht maak terwijl de computer aanstaan dan wil hij nog wel afslaan. Waarna ik vervolgens de ambulance weer hoor 8)7 van het moederbord. Ik heb de voeding van de week al compleet uitgeblazen, want er zat nog wel redelijk wat stof in de voeding. hij is ook alweer 2 jaartjes oud. Maar dit had geen effect.

mijn vraag is of deze voeding op de een of ander nog te maken is, of dat ik naar een andere voeding kijken. Wanneer ik hier na kijk is dan 300 watt voldoende, met de volgende specs?, volgens mij zit er wel genoeg stroom op de 12V

+3.3V +5V +12V -5V -12V +5Vsb
28A 30A 15A 0.3A 0.8A 2A
specs zie mijn sig

Epox EP-8RDA+ 2x256MB cas 2,5 PC3200, Xp1700@2300Mhz,200bus,11,5M,1,7V,Hercules 9700 non pro @ 324-297, 60GB WD, Fast AV Master, 5.1 sound onboard, 100Mbit onboard, 1 brander, 1 floppy, GEEN cd-rom/DVD, geen casefans. 2 cpu fans, 1x80mm van boven, 1x40mm direct op de cu6000+ de 80mm kon er niet boven, de voeding zit in de weg. that's it :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2003 21:30 ]

Pagina: 1