Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LEDs]Hoe sluit ik 120 leds het beste aan?

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Ik wil een schakeling maken met 120 leds in 3 verschillende kleuren.

Van elke kleur zijn er dan dus 40 stuks, en deze moeten via een draaiknop gedimd kunnen worden.

Voorwaarden:
- Het moet zo simpel moeglijk blijven!
- Het moet uiteindelijk bij voorkeur aan te sluiten zijn op 1 of enkele normale adapter(s) (maximaal 12 volt, 1000mA als het kan!).
- De lichtopbrengst moet zo groot mogelijk zijn!

Iemand ideeen wat dan de beste manier is?

Ik dacht zelf aan een schakeling waarbij steeds 5 LEDs in serie aangesloten zijn, en dan deze groepen van 5 parallel aansluiten.
Maar dan kom ik volgens mij niet uit op 1000mA....
Ik begrijp echter alle rekensommetjes rondom voltage en amperage niet helemaal, dus kom er zelf verder niet echt uit!
(Meteen met 120 LEDjes beginnen is misschien ook wat hoog gegrepen...maar ja! Willik toch graag hebben ;))

[ Voor 3% gewijzigd door kazz1980 op 15-05-2003 11:46 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

120*0,02 = 2,4A

Als je die dingen allemaal tegelijk wil laten branden, kan je het doen als een billboard.

Dan stuur je rij voor rij een aantal ledjes aan waar buffer condensatoren in geschakeld zitten, en dan zo snel dat ze allemaal nog blijven branden op de buffers.

Dan ben je in princiepe maar bv. 5*0,02 = 0,1A kwijt over het geheel..

System specs

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Tentacle1 schreef op 15 May 2003 @ 09:30:
120*0,02 = 2,4A

Als je die dingen allemaal tegelijk wil laten branden, kan je het doen als een billboard.

Dan stuur je rij voor rij een aantal ledjes aan waar buffer condensatoren in geschakeld zitten, en dan zo snel dat ze allemaal nog blijven branden op de buffers.

Dan ben je in princiepe maar bv. 5*0,02 = 0,1A kwijt over het geheel..
Beetje kromme gedachtengang, met name als je dit vanuit het energie-oogpunt bekijkt (verwaarloos de opgenome energie in de weerstanden even): in de eerste situatieneem je 2,4A*12V op, dwz ongeveer 30Watt. In de tweede situatie neem je maar 1,2W op en dat zou dan even goed zou werken? Ik denk dat je vergeet dat het laden van een condensator tot piekstromen leid. Op die manier kom je op precies dezelfde gemiddelde stromen uit om dezelfde lichtopbrengst te krijgen. Het enige dat zou kunnen is het geheel multiplexen (dwz een rij tegelijk aansturen, zonder bufferelco's o.i.d.), maar dan is elke rij dus maar 1/(aantal groepen) deel van de tijd aan, en is dus ook de lichtopbrengst minder (1/x).

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Ja okee, daar heb je gelijk in.. maar t was maar ff een voorbeeld. K denk dat ie ook niet wilt multiplexen zonder condensatoren omdat ie alles zo fel mogelijk wilt..

Sja dan moet je maar een grotere adapter gebruiken :)

System specs

Verwijderd

Als je het zo simple mogelijk wilt houden dan doe je zo veel mogelijk LEDs in serie en die groepen zet je parallel.

Verwijderd

Beetje offtopic maar ik heb mijn Baybusje met ongeveer 90 leds ook per 6 in serie en die groepjes weer paralel zodat ik op 12 v uitkom :)

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 May 2003 @ 11:03:
Beetje offtopic maar ik heb mijn Baybusje met ongeveer 90 leds ook per 6 in serie en die groepjes weer paralel zodat ik op 12 v uitkom :)
zoiets zoek ik dus....

Alleen kom ik zelf er niet goed uit hoe het dan met Amperage enzo zit...
De LEDs worden ingebouwd in de badkamer (een keer niet inde PC dus :) )
En het moet dan dus wel goed zijn!

Dus...meer tips? erg welkom!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Tentacle1 schreef op 15 May 2003 @ 10:12:
Ja okee, daar heb je gelijk in.. maar t was maar ff een voorbeeld. K denk dat ie ook niet wilt multiplexen zonder condensatoren omdat ie alles zo fel mogelijk wilt..

Sja dan moet je maar een grotere adapter gebruiken :)
Multiplexen? condensator?? :?

Hoe groot zou de adapter dan moeten worden? (en waar zijn die dan te krijgen? bij elke electronicaboer?)

[ Voor 14% gewijzigd door kazz1980 op 15-05-2003 11:57 ]

• SetsunaKaede
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

Eentje die meer dan 2,4A (120*0,02 = 2,4A) aankan. Voltage hangt erg af van hoeveel ledjes je per groep in serie zet. Richtlijn = 1,5 a 2 V per ledje geloof ik. Kijk anders ook ff op het Circuits Online forum. Daar staat het vast wel ergens.

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-11 22:43

BJD

wat dacht je van een enorm hoge wisselsnelheid?
je maakt 5 paralelle groepen die 10x per seconde knopperen achter elkaar:
1aan-1uit-2aan-2uit-3aan-3uit-4aan-4uit-5aan-5uit-1aan enz.

• Vaan Banaan
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Vaan Banaan

Heeft ook Apache ontdekt

[misschien enorme koe modus]
Ik dacht, dat als je bijvoorbeeld 2 x 8 ledjes in serie hangt, je 8*1.5 volt verbruikt en maar 2*30mA, dus dan zou het makkelijk moeten gaan.
120/5 = 24*0.03 = 0.72A bij 7,5 a 8V
[/misschien enorme koe modus]
-Edit-
Het vreet dus niet zoveel 120 * 1.5 * 0.03 = 5.4Watt

[ Voor 13% gewijzigd door Vaan Banaan op 15-05-2003 15:15 ]

500 "The server made a boo boo"

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

ik heb ooit eens 288 leds op een eurokaartje gesoldeerd: http://www.kajcom.cistron.nl/amd
Misschien heb je daar iets aan? :)

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Ik zou de leds in serie zetten, en dan op zo'n manier dat de opgetelde spanningsval precies onder 12V ligt. Dit is afhankelijk van je led (Elke kleur/type z'n eigen spanning), maar als voorbeeldje reken ik 2,1V per led.

Je neemt dan 5 leds want 5x 2,1 is 10,5V. Één led meer en je zit aan 12,6, en dat werkt dus niet. Nu wil je vervolgens dat de stroom op 10mA begrenst wordt. (Ik zou voor 10 ipv 20mA gaan. Het verschil zie je nauwelijks, maar het stroomverbuik wordt de helft). 12V-10,5V is 1,5V over de weerstand. R=U/I => R= 1,5/0,01 = ~150 Ohm in serie met 5 leds. 8x deze parallel geeft 40 leds in 1 kleur. De totale stroom door de groep is dan 8x 10mA = 80mA.

Dimmen wordt een stuk moeilijker, daarvoor zou je eigenlijk een PWM IC-tje moeten opscharrelen, die dus een beetje stroom aankan. Ik meen dat Conrad die heeft. Wil je alles tegelijk dimmen, of elke kleur apart? En hoe wil je alle leds plaatsen? Misschien zou je een printplaatje kunnen maken?

[Edit] En natuurlijk zou ik de Harde Waren DictatorAdmin Kaj. nooit willen tegenspreken, maar de methode die hij op z'n website noemt (met 2 rijen leds parallel) is niet zo tof, omdat de stroom door de ene groep dan groter dan de andere groep kan worden. Ook als er 1 led in een string kapot zou gaan loopt er dan ineens de dubbele stroom door de andere tak...

[ Voor 17% gewijzigd door AcouSE op 15-05-2003 15:27 ]

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Als je je begrenzingsweerstand goed bepaalt, heb je daar geen last van hoor. :)

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-11 22:43

BJD

ik moet eerlijk zeggen kaj:
hij ziet er :9~ :9~ :9~ uit ;)

maar met pulsen is ook een idee toch?
als je maar een laag ma hebt

[ Voor 36% gewijzigd door BJD op 15-05-2003 17:25 ]

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

[quote]kazz1980 schreef op 15 May 2003 @ 11:41:
[...]

[quote]

offtopic:
Ik ben wel heeeeeel benieuwd waarvoor je 120 Led's in de badkamer wil hebben. >:)

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• Sine
  • Laatst online: 08:57
Kaj. schreef op 15 mei 2003 @ 15:15:
ik heb ooit eens 288 leds op een eurokaartje gesoldeerd: http://www.kajcom.cistron.nl/amd
Misschien heb je daar iets aan? :)
offtopic:
Kaj ... werk je bookmarks eens bij ...

staan een hoop 404's bij

Repareren doe je zo.

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Kaj. schreef op 15 May 2003 @ 17:23:
Als je je begrenzingsweerstand goed bepaalt, heb je daar geen last van hoor. :)
Dat ben ik maar gedeeltelijk met je eens. Laten we eens het schematje van je site bekijken:
Afbeeldingslocatie: http://home.concepts-ict.nl/~kajcom/amd/amd_circuit.gif

6 groene leds a 1,8V geeft een spanningsval van 10,8V. De resterende 1,2V staat over de 10 Ohm. Dit resulteerd in een totale stroom door de weerstand van 12mA. Zouden de leds ideaal zijn en dus geen variatie is spanningsval vertonen, dan loopt er inderdaad 6mA door elke tak. Maar helaas heeft elke led z'n eigen spanningsval die ontstaat door onnauwkeurigheid in het fabricageproces. Dit leidt ertoe dat de spanning over de ene tak niet helemaal gelijk is aan de andere tak. Het verschil (misschien in de orde van een paar tiende mV staat dus over de bedrading (misschien een paar mOhm). Dit resulteerd dus in een verschil in stroomsterkte door de twee takken. Technisch is deze oplossing dus niet verantwoord, daar de variatie in de takken volkomen willekeurig is. Worst-case zitten alle leds met een hoge doorlaatspannign in de ene tak, en alle leds met een lage spanning in de andere tak. Daardoor zou dan de tak met de hoogste spanninghelemaal geen stroom krijgen en dus uit gaan. Dit kun je zelf testen door een rode en een groene led parallel te zetten. De rode led heeft een lagere spanningsval en daardoor dooft de groene.

Zou een led in een van de takken stuk gaan., dan loopt de 12mA trouwens geheel door de andere tak. Wat dat betreft heb kan je die stroom inderdaad begrenzen door de juiste weerstand te kiezen, maar dat betekent dan ook dat je leds nooit helemaal voluit kan benutten (denk bijv. aan een IR-afstandsbediening waar je zoveel mogelijk effect wilt hebben) omdat je dan een dubbele belasting bij een fout zou krijgen.

Verwijderd

jij zit de hele maande juni en juli te solderen ben ik bang ;)

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 May 2003 @ 23:22:
jij zit de hele maande juni en juli te solderen ben ik bang ;)
Hoop ik niet :)

Ik wil panelen gaan maken met de LEDs. Door de verschillende kleuren te dimmen kun je dan dus verschillende kleuren panelen maken. Deze wil ik als achterkant van een open kast gebruiken...

Maar het moet dus wel haalbaar blijven...OP dit moment begin ik het allemaal toch al wel erg tricky te vinden!!

Verwijderd

Niks tricky,

Je kunt het zo doen:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new2/40leds.png

Ik heb het ff voor je uitgetest met 40 LEDs, in mijn opzetje met 40 ordinaire groene LEDs is de stroom regelbaar van 25mA - 200mA.
Voedingsspanning op exact 12V.
Verschil in drempelspanning per tak van 5 LEDs was 0,1V max.
Verschil in lichtopbrengst niet waarneembaar.
100 Ohm potmeter dissipeert max. iets van 350 mW, een draadgewonden type is altijd goed, beginnen bij iets van 4W.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2003 11:03 ]

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Sine: die site is ongeveer drie eeuwen oud; ik moet 'm ooit nog eens opnieuw maken, maar ooit is een relevant begrip. :Y)

AcouSE: zoals ik gisteravond al riep: klopt als een bus, en ik zal de laatste zijn die claimt dat dit een ideale oplossing is, maar de toepassing leent zich ervoor. :)
Ik heb dat logo gebouwd om het effect, en niet omdat ik de halve kamer wil verlichten. :P
Dit hele ding heeft me ongeveer 20 uur passen, meten en solderen gekost.

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
AcouSE schreef op 15 mei 2003 @ 18:09:
[...]

6 groene leds a 1,8V geeft een spanningsval van 10,8V. De resterende 1,2V staat over de 10 Ohm. Dit resulteerd in een totale stroom door de weerstand van 12mA.
Hmm, ik hoop niet dat iemand die LEDs zo heeft aangesloten...

1,2V / 10R = 120mA !!!

Dat betekent dan als de takken gelijk zijn dat er 60mA door elk LEDje gaat. :X

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Benadski schreef op 16 May 2003 @ 13:52:
[...]
Hmm, ik hoop niet dat iemand die LEDs zo heeft aangesloten...
1,2V / 10R = 120mA !!!
Dat betekent dan als de takken gelijk zijn dat er 60mA door elk LEDje gaat. :X
Als je dat doet met korte pulsen kan het geen kwaad.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Benadski vergeet voor het gemak even dat die 60mA verdeeld wordt over 6 of 7 led's...

• Benadski
Nee, die staan in serie, er wordt dus niets verdeeld!!!

Verwijderd

Kaj. schreef op 16 mei 2003 @ 14:04:
Benadski vergeet voor het gemak even dat die 60mA verdeeld wordt over 6 of 7 led's...
Nee, dat vergeet Benadski helemaal niet, de LEDjes staan in serie, dus door elke LED loopt dezelfde stroom.
Eerste klas electro, Kaj.....

Ow, had bovenstaande reply niet gezien, hmm, never mind, doet niets van het feit af, de spanning wordt al verdeeld.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2003 14:27 ]

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Die staan in serie, dus wordt het wel verdeeld.
Als jij het voor elkaar krijgt om in de schakeling zoals ik die heb gemaakt (die in AcouSE's bericht) PER LED 60mA te meten, raad ik je aan die methode te patenteren, aangezien je dan heel veel geld kunt verdienen met een stroom die gratis opgewekt is.
Volgens jouw redenatie krijgt elke led 60mA te verstouwen, en dus zou ik ze dan in totaal 360mA geven. Klopt van geen kant.

Als er werkelijk 60mA door elk ledje zou gaan, dan zou mijn logo allang helemaal kapot zijn, nietwaar?

[ Voor 12% gewijzigd door Kaj. op 16-05-2003 14:30 ]

Verwijderd

Bij serieschakeling wordt de spanning verdeeld, door alle componenten loopt dezelfde stroom.
Bij parallelschakeling staat over alle componenten dezelfde spanning.

De reden waarom er denk ik geen 60mA door de in serie geschakelde LEDs loopt, is dat dit een puur theoretisch verhaal is.
Waarschijnlijk is de spanningsval over de 10 Ohm weerstand geen 1,2V, maar veel minder, zodat de stroom door de LEDjes ook een stuk lager uitkomt.

Toch altijd weer veel over te doen hè, LEDjes....

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2003 14:47 ]

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ergo, er loopt geen 60mA door elk ledje. :P
Overigens weet jij net zo goed als ik dat een led, net als elke diode, een minimale doorlaatspanning heeft, maar het is duidelijk; er leiden vele wegen naar de juiste oplossing.

• Lamborghini
Kaj. schreef op 16 May 2003 @ 14:28:
Die staan in serie, dus wordt het wel verdeeld.
Als jij het voor elkaar krijgt om in de schakeling zoals ik die heb gemaakt (die in AcouSE's bericht) PER LED 60mA te meten, raad ik je aan die methode te patenteren, aangezien je dan heel veel geld kunt verdienen met een stroom die gratis opgewekt is.
Volgens jouw redenatie krijgt elke led 60mA te verstouwen, en dus zou ik ze dan in totaal 360mA geven. Klopt van geen kant.

Als er werkelijk 60mA door elk ledje zou gaan, dan zou mijn logo allang helemaal kapot zijn, nietwaar?
Hoe kom jij er ooit bij dat, aan de hand van Bernadski's redenatie, je ze dan 360mA zou geven?

Door die weerstand loopt 120mA. Die stroom loopt dus ook tussen de +12v en de weerstand. Het zijn 2 takken die dezelfde eigenschappen hebben dus loopt er 60mA door de ene en 60mA door de andere tak. Aangezien de hele tak in serie staat gaat door elke component 60mA heen, de spanning wordt echter verdeelt in die tak over de in serie staande componenten.
Dus elk ledje heeft 1,2v over zijn pinnen staan en er loopt 60mA doorheen met deze schakeling.

Het is niet netjes om zo ledjes aan te sluiten. Je moet led's niet parallel gaan zetten. Led's in serie met een weerstand en dat parallel met andere van dit soort takken is wel goed.

[ Voor 11% gewijzigd door Lamborghini op 16-05-2003 14:57 ]

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Hola, laten we nu niet vergeten dat ik (naast een rekenfoutje :P) heb aangenomen dat elke led een spanningsval van 1,8V heeft, en daardoor een spanning van 1,2V krijg. Dus er valt met geen mogelijkheid te zeggen wat de stroom door kaj's logo is. (Al geloof ik wel dat deze misschien iets hoger is dan de 6mA in het rekenvoorbeeld).

Verwijderd

kazz1980 schreef op 15 May 2003 @ 11:41:
[...]

zoiets zoek ik dus....

Alleen kom ik zelf er niet goed uit hoe het dan met Amperage enzo zit...

Dus...meer tips? erg welkom!
<offtopic, sorry>
Blijf ik nieuwsgierig wat kazz1980 wil doen met 120 ledjes in z'n badkamer, in drie kleuren en dimbaar (per kleur?)

• Benadski
Ok, stel dat er maar 0,4V over de weerstand valt, dan gaat het net goed in het ideale geval.

Maar dan heb ik toch iets tegen kleine weerstanden voor LEDs. Het is wel lekker efficient natuurlijk maar je voedingsspanning moet erg stabiel zijn. Elke 0,02V teveel voedingsspanning betekent 1mA meer door elke LED. Op 12,4V zou er theoretisch bijna 40mA door elke LED gaan.

Mijn regel: Hou minstens 2V over voor de weerstand, dat betekent dat bij een enkele serie LEDs de weerstand groter of bij 2V gelijk moet zijn aan 100 Ohm (altijd)! Bij parallelschakeling van twee rijen neem dan 56 Ohm of groter

• Lamborghini
AcouSE schreef op 16 May 2003 @ 14:59:
Hola, laten we nu niet vergeten dat ik (naast een rekenfoutje :P) heb aangenomen dat elke led een spanningsval van 1,8V heeft, en daardoor een spanning van 1,2V krijg.
Geeft niks, het gaat er ok dat er nu reken/denk fouten worden gemaakt. We gaan gewoon met jouw getallen rekenen maar niet iedereen komt dan op hetzelfde uit.

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

AcouSE schreef op 15 May 2003 @ 18:09:
[...]
Dat ben ik maar gedeeltelijk met je eens. Laten we eens het schematje van je site bekijken:
[afbeelding]

6 groene leds a 1,8V geeft een spanningsval van 10,8V. De resterende 1,2V staat over de 10 Ohm. Dit resulteerd in een totale stroom door de weerstand van 12mA.
Ohw.. maar 12 mA delen door 2 rijen is 6 mA het stuk.. dit moet naar 10mA minimaal. om een grotere adapter te besparen..

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Pagina: 1