[internet delen] Wat ben ik vergeten

Pagina: 1
Acties:

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:40
Ik probeerde gisteren een internetconnectie te delen. Het LAN werkte, beide computers zaten in het zelfde subnet, Workgroup en waren vanaf elkaar pingbaar.
De server pc, laptop, was uitgerust met WINDOWS 2000 Pro en via USB - kabelmodem aan het internet verbonden (werkte eveneens).
Op de server een vinkje aangevinkt (wat doe je anders met vinkjes? ;) ) dat de verbinding met de kabelmodem geshared diende te worden.
Op de client stond/staat Windows XP (daarop heb ik nog wat geexperimenteerd, door de wizard te draain). Maar het wilde niet werken.
De simpele vraag is wat ben ik vergeten (aannemende dat ik iets vergeten ben).

• Denker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-04 10:37
Je moet alleen op je server het 'internet-verbinding delen' aanzetten (d.m.v. die wizard?). Naar mijn weten hoefde het dan op de client niet meer......

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
ja zeker moet je wel meer doen, dns en gateway instellen
+ pc's ip nummers geven...

server ip is dus dns en gateway adres op de client.

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• htca
Denker-> internet delen uiteraard alleen aangezet op de server
AvOn-> Uiteraard had ik dat gedaan (wordt trouwens ook netjes afgehandeld door de wizard van XP)

• Denker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-04 10:37
htca schreef op 15 May 2003 @ 08:47:
Op de client stond/staat Windows XP (daarop heb ik nog wat geexperimenteerd, door de wizard te draain). Maar het wilde niet werken.
.
htca schreef op 15 May 2003 @ 08:54:
Denker-> internet delen uiteraard alleen aangezet op de server
Naar mijn weten moest je zelfs op de client niet die wizard draaien. Alleen maar eentje voor 't internet, om aan te geven dat je via het lan internet.

Verwijderd

Je XP firewall uitzetten?

• htca
In de wizard kun je aangeven of de pc waarop je de wizard draait, de server of een client is. Vervolgens gaat de wizard zoeken naar de server met connectie en die wordt ook gevonden.

• htca
Alleen de client draait XP.

• Jaccoh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-11-2025
default gateway (en DNS ??) op de clients..

Verwijderd

Zet anders de instellingen van tcp/ip config hier, dan kunnen we zien of daar fouten in zitten.
Wat je ook nog kan proberen is om te kijken of je kan pingen van de 2e pc naar buiten, naar een ip adres, als dat kan, dan ligt het aan je dns instellingen.
Andere mogelijkheid, probeer eens je gateway adres op de 2e pc als dns ook in te vullen. Het is een hele tijd geleden dat ik met ics gewerkt heb en weet niet meer of ik dat toen getest heb.

Hoop dat je er wat aan hebt.

• htca
pingen vanaf de 2e pc naar buiten gaat niet.
subnet mask: 255.255.255.0
ip-server: 198.110.0.1
ip client: 198.110.0.127
(gegevens uit mijn hoofd, ben op mijn werk).

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Hier zijn al zoveel topic's over geweest, en in je in windows zit zoveel hulp...

Lees dat anders eerst is door.

Als je je client tcp/ip config wil checken tik dan in bij uitvoeren

> CMD
en dan
> ipconfig

als je dat post kunnen we je verder helpen, zet dan ook even de server configuratie erbij

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Hoe deel ik Internet ? al gelezen?? Maak het niet op uit je verhaal namelijk

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:36

Oceria

I've been in between....

Als je gebruik maakt van windows ICS (Internet Connection Sharing) gebeurt dat via NAT en krijgt de client via DHCP al zijn instellingen; je hoeft hier dus alleen maar "automatisch IP nummer & DNS toekennen" te kiezen.
Bij de server mag alleen op de modem interface "deze connectie delen" aan staan. De andere is (of alle anderen zijn) niet gedeeld. Als je meerdere ethernet kaarten in je server hebt staan moet je goed kijken of de gedeelde verbinding wel naar het juiste netwerk wordt gestuurd. Je krijgt dan een dropdown menu waar je uit netwerken kunt kiezen. Controleer als laatste dat "TCP/IP filtering" uit staat.
Als de server is geconfigureerd kun je de client op DHCP client zetten (zie boven) Zet de firewall hier uit! Geen IP nummers invoeren, ook niet bij gateway ed.
Controleer of van beide netwerk kaarten en de hub/switch de connected lampjes branden. Zoniet, controleer dan de stekkers en het type kabel dat je hebt gebruikt. Voor hubs/switches hoef je geen cross-over kabel te gebruiken, voor een direct verbinding tussen 2 NIC's juist wel.
Als alles goed is ingesteld kun je op de server in een dosprompt na een "ipconfig" zien dat je NIC het adres 192.168.0.1 heeft gekregen, met als gateway je internet verbinding.
Bij de client moet je nu even rechtsklikken op het LAN icoontje rechts onder en "herstellen" kiezen. Als het goed is krijg je een prompt dat "de verbinding is hersteld". Ipconfig op de client geeft nu een ip adres van 192.168.0.xxx, gateway&DNS 192.168.0.1.
Nu kun je je server pingen, je modem en het hele wijde internet.
Op de client moet je nu alleen in je browser/mail client nog maar instellen dat deze van de LAN gebruik maken.
Lukt het nog niet moet je even doen wat Djuke zei: de instellingen die je gemaakt hebt posten -per PC- en ook even de output van "ipconfig -a" van beide PC's.
Succes!

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• htca
Sn3akz schreef op 15 mei 2003 @ 09:17:
Hoe deel ik Internet ? al gelezen?? Maak het niet op uit je verhaal namelijk
Wel degelijk door gespit en ook uitgevoerd als zodanig.

• htca
[quote]Oceria schreef op 15 mei 2003 @ 09:18:
Als je gebruik maakt van windows ICS (Internet Connection Sharing) gebeurt dat via NAT en krijgt de client via DHCP al zijn instellingen; je hoeft hier dus alleen maar "automatisch IP nummer & DNS toekennen" te kiezen.
[/qoute]

Dat heeft de wizard van XP inderdaad ingesteld

[quote]Bij de server mag alleen op de modem interface "deze connectie delen" aan staan. De andere is (of alle anderen zijn) niet gedeeld. Als je meerdere ethernet kaarten in je server hebt staan moet je goed kijken of de gedeelde verbinding wel naar het juiste netwerk wordt gestuurd. Je krijgt dan een dropdown menu waar je uit netwerken kunt kiezen. Controleer als laatste dat "TCP/IP filtering" uit staat.
Als de server is geconfigureerd kun je de client op DHCP client zetten (zie boven) [/qoute]

TCP/IP filtering, did not touched it. Misschien staat dat nog aan op de server

[quote]Zet de firewall hier uit! Geen IP nummers invoeren, ook niet bij gateway ed.
Controleer of van beide netwerk kaarten en de hub/switch de connected lampjes branden. Zoniet, controleer dan de stekkers en het type kabel dat je hebt gebruikt. Voor hubs/switches hoef je geen cross-over kabel te gebruiken, voor een direct verbinding tussen 2 NIC's juist wel.[/qoute]

Zoals gezegd het LAN werkt, de beide computers zijn onderling pingbaar
Als alles goed is ingesteld kun je op de server in een dosprompt na een "ipconfig" zien dat je NIC het adres 192.168.0.1 heeft gekregen, met als gateway je internet verbinding.
Bij de client moet je nu even rechtsklikken op het LAN icoontje rechts onder en "herstellen" kiezen. Als het goed is krijg je een prompt dat "de verbinding is hersteld". Ipconfig op de client geeft nu een ip adres van 192.168.0.xxx, gateway&DNS 192.168.0.1.
Nu kun je je server pingen, je modem en het hele wijde internet.
Op de client moet je nu alleen in je browser/mail client nog maar instellen dat deze van de LAN gebruik maken.
Lukt het nog niet moet je even doen wat Djuke zei: de instellingen die je gemaakt hebt posten -per PC- en ook even de output van "ipconfig -a" van beide PC's.
Succes!
Moet in de browser nog een proxy worden aangegeven?
Ik ga het proberen dank je.

[ Voor 13% gewijzigd door htca op 15-05-2003 10:12 ]

Pagina: 1