Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

rheobus stoort radio?

Pagina: 1
Acties:

• Crewlz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-04-2024
Ik heb al een tijdje een baybus gehad en heb er sinds kort ook twee potmeters tussen gesoldeerd. Als ik nu de radio aan zet krijg ik een raar gegorgel door mijn speakers te horen. En de radio zelf is slecht te horen. Als ik nu mijn fans uit zet is het weg. Ook als ik eentje harder zet doet i het niet meer.mijn antenne staat zo'n 4 meter van mijn pc weg :| Is hier iets aan te doen en zijn het echt potmeters die zoveel storen?:?

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-11 10:02

Corn

Raar jongetje

waarschijnlijk niet zo zeer de potmeters, maar de fans zelf. Fans sturen hun motor aan met een intern opgewekt PWM signaal. Dit kan de oorzaak zijn van je storing. Probeer eens over de fanaansluiting een paar condensatortjes te sluiten als ontstoring, wellicht helpt het

Verwijderd

16V - 100nF condensator zo dicht mogelijk bij de fan...

Die Enermax verstelbare fans hadden dat probleem ook nl.
Sommige PC's weigeren dan zelfs om ook maar te booten....

• Crewlz
Tja ik heb het pas vanaf dat ik die potmeters er in heb zitten! Ik heb van die enermx fans waar al een kleine potmeter aan zit. Die heeft er een tijdje af gelegen en daardoor draaide i erg langzaam en nu gaan ze iets sneller nu ik er een nieuwe potmeter op heb gezet. En vanaf dat moment heb ik dus ook een storing op mijn radio maar werkt het dan ook als ik hier condensators tussen zet.

-edit- Oei ff niet geupdate!! thnx ik zal wel een kijken of het werkt. Werkt het ook al ik ze op het printje van mijn rheobus zet? En heeft een condensator nog gevolgen voor iets (wat doet het)?

[ Voor 21% gewijzigd door Crewlz op 15-05-2003 07:51 ]

• Corn

Corn

Raar jongetje

condensator vlakt de spanning af (filtert dus). Kleine keramische condensatoren kunnen hoogfrequente storingen afvlakken, en dikke elko's kunnen laagfrequente storingen filteren.

• Crewlz
Maar kunnen ze op de print. Zo'n 20 cm kabel tussen fan en print.

• Corn

Corn

Raar jongetje

Het kan, maar voor beste werking moeten ze zo dicht mogelijk bij de fan :)
Als je het echt goed wil doen moet je even een schematje van een heel ontstoringsnetwerkje opzoeken met bijbehorende weerstanden en spoeltjes

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:13
offtopic:
volgens mij maakt het niet zoveel uit of je elko's of keramische condensatoren gebruikt voor laag- dan wel hoogfrequente filtering. Het gaat om de waarde van de condensator (1/(2*pi*R*C)....

maar verder een goed plan!

[ Voor 3% gewijzigd door Dirickteur op 15-05-2003 19:44 ]

Pagina: 1