Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

waterreservoir niveau lampje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op mijn reservoir een schakeling gemaakt via een opamp dat er een lampje gaat branden zodra het niveau te laag wordt. Maar nu is het probleem dat er op de draden groene corrosie ontstaat. Nu heb ik al geprobeerd de draden te verwisselen met kopperen, maar dit werkte ook niet.
Het ontstaat al na een paar minuten.

Nu vroeg ik me dus af hoe dit komt en wat ik er tegen kan doen?

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Koper draden erin hangen.. dit kan daar wel tegen!

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik al geprobeerd maar helpt helemaal niks.
Wat ik trouwens vergeten was is dat het het ergste is op de plaats waar de plus aan hangt.

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-11 22:43

BJD

afschermen met krimpkous

Verwijderd

hmmm, als je koper gaat oxideren dan heb je ergens een hoger edelmetaal in je setup zitten... zorg dat je de draden die je wil grebruiken voor je ID het hoogst in heel die groep staan, zilver ofzow, of iets met een laagje zilver/goud

ps. weet nie als dat edelmetaal groep nou klopt maar zoiets is het, BV koper + alu gaat ook nie samen omdat 1 van de 2 zachter is ofzow en die zal dan langzaam een oxide laagje maken

• MARTIJN_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:39

MARTIJN_

<<---^|^--->>

Er staat dus spanning op de draden, er zullen ook wel kleine belletjes onstaan op een draad.
Dit gebeurt altijd is een normaal alleen niet gewenst, hoe heet dit ook alweer elektrolyse of zo.

PGEQRZEM

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:27
erm, je maakt nu gebruik van gelijkstroom om te meten. Dit zou je om kunnen wisselen met wisselstroom. Zou een goudlaagje niet helpen?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Verwijderd

Probeer het anders eens met vertinde draden. Ik neem aan dat het groen toch echt van koper is want ik ken geen ander metaal dat groen oxideert.

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

waarom pak je niet een kleine transistor 547b/c ofzo.. en dan een elco erbij met nog een weerstand en ja kan een tiptoets schakelaar maken. is super gevoelig..

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Denker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-11 14:13
Platinum is een edel metaal, dat reageert toch niet met water? 't is alleen wel errug duur.

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 13:59

chromeeh

the Gnome

Denker schreef op 14 May 2003 @ 22:04:
Platinum is een edel metaal, dat reageert toch niet met water? 't is alleen wel errug duur.
Zilver / Goud / vertinnen helpt ook ;)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Sine
  • Laatst online: 29-11 08:57
Verwijderd schreef op 14 mei 2003 @ 21:51:
Ik heb op mijn reservoir een schakeling gemaakt via een opamp dat er een lampje gaat branden zodra het niveau te laag wordt. Maar nu is het probleem dat er op de draden groene corrosie ontstaat. Nu heb ik al geprobeerd de draden te verwisselen met kopperen, maar dit werkte ook niet.
Het ontstaat al na een paar minuten.

Nu vroeg ik me dus af hoe dit komt en wat ik er tegen kan doen?
de stroom die door het water loopt zo klein mogelijk houden (stroom beperkende weerstand 4,7 Meg Ohm of groter )

of een wisselend stroompje gebruiken (oscillatortje) met een duty cycle van 50%

en een opampje is voor een digitaal signaal niet eens nodig, een simpele cmos buffer werkt prima :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
          +5
         ----
           |
           | 
           -
          | |
          | |  10 Meg ohm 
          |_|
           |    ___
           |   |   |
        O--+-- |   |O--- uit  (naar led ?)
sensor         |___|
        O--,
           |
          ----
          GND

en daar kun je er makkelijk 8 van maken zodat je een echte bargraph krijgt.

Spanning is laag stroom is ERG klein zo zul je bijna geen oxidatie krijgen

[ Voor 30% gewijzigd door Sine op 14-05-2003 22:24 ]

Repareren doe je zo.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11 12:03
Wat Sine zegt lijkt me inderdaad de beste oplossing.
wat er nu gebeurd is dat je het water H2O uit elkaar haalt zodat je H2 en O krijgt. O reageerd weer lekker met het koper.
Je moet dus de contacten vertinnen en niet te ver van elkaar vandaan en dan de bovenstaande schakeling. Lijkt me niet al te moeilijk.

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-11 21:15
Kan je dan niet beter een vlotter gebruiken?
Dan hangt er geen electronica (draden) in water :)

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 13:40

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Ik heb al iets dergelijks dat sine zegt, alleen heb ik geen water maar koelvloeistof.
Hier zit echter een blauwe kleurstof in, die ook aangetrokken wordt door de electroden. Er vormt zich, na een paar dagen continu aan te hebben gestaan, een isolerende laag. Dan gaan de ledjes uit. Ik heb echter simpele bc557'tjes gebruikt, en geen fet-jes. En de basis is bij mij zwevend, niet omhoog getrokken met een grote weerstand. Dat werkt goed.
klikkabel plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/h.hupkens/113-1333_IMG.jpg
De hoogtemeter is hier de onderste rij ledjes, de schuine :)
Na een tijdje gedraaid te hebben, zonder dat de schakeling aan is, lost alles weer op en werkt het weer. Een oplossing lijkt mij om 1/100 seconde per seconde te pollen, en dan de data in een flip-flop opslaan. Zo staat er dus maar een veel kortere tijd spanning op.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• Sine
  • Laatst online: 29-11 08:57
Dr Nix schreef op 14 May 2003 @ 23:56:
Ik heb al iets dergelijks dat sine zegt, alleen heb ik geen water maar koelvloeistof.
Hier zit echter een blauwe kleurstof in, die ook aangetrokken wordt door de electroden. Er vormt zich, na een paar dagen continu aan te hebben gestaan, een isolerende laag. Dan gaan de ledjes uit. Ik heb echter simpele bc557'tjes gebruikt, en geen fet-jes. En de basis is bij mij zwevend, niet omhoog getrokken met een grote weerstand. Dat werkt goed.
klikkabel plaatje:
[afbeelding]
De hoogtemeter is hier de onderste rij ledjes, de schuine :)
Na een tijdje gedraaid te hebben, zonder dat de schakeling aan is, lost alles weer op en werkt het weer. Een oplossing lijkt mij om 1/100 seconde per seconde te pollen, en dan de data in een flip-flop opslaan. Zo staat er dus maar een veel kortere tijd spanning op.
bctjes hebben toch nog een stroompje in van minimaal 100 uA nodig om ze uit te sturen ...

met mos buffertjes en met een 10Meg weerstand als pull up nog maar 0,5 uA
dan heb je veel minder last van electrolyse.

Repareren doe je zo.

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-11 10:02

Corn

Raar jongetje

zet op de electrodes een lagere spanning van b.v. onder de 1.5 volt. Als het goed is krijg je dan geen oxidatie. Wel weer even de boel omhoog werken met een paar transistortjes, maar in principe moet dit werken

Verwijderd

Topicstarter
Sine schreef op 15 May 2003 @ 01:35:
[...]

bctjes hebben toch nog een stroompje in van minimaal 100 uA nodig om ze uit te sturen ...

met mos buffertjes en met een 10Meg weerstand als pull up nog maar 0,5 uA
dan heb je veel minder last van electrolyse.
infeite vertraag ik hierdoor toch alleen maar het proces of zie ik dat nu weer verkeerd :?
ik ben maar eens begonnen met de draden te vertinnen en tot nu toe werkt t al dus wel zullen zien. Anders ga ik idd toch maar zoiets proberen.

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 13:40

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Cornholio2001 schreef op 15 May 2003 @ 07:40:
zet op de electrodes een lagere spanning van b.v. onder de 1.5 volt. Als het goed is krijg je dan geen oxidatie. Wel weer even de boel omhoog werken met een paar transistortjes, maar in principe moet dit werken
Bij mij is het alleen geen oxidatie, maar aanslag. (de electroden worden niet aangetast, en het is er makkelijk af te vegen) Dit zou dan betekenen dat de koelvloeistof een emulsie is, en dat de deeltjes electrisch geladen zijn. Dan worden ze altijd aangetrokken als er een spanningsverschil is. De verpakking van de koelvloeistof beweert ook dat het anti-corrosief is.
Oplossing:
zorg dat de electroden een potentiaal hebben van precies 0 volt. In mijn geval dus de emitter op -0.7 volt.

Corrosie in water treedt ook op zonder spanning op de electrode (afhankelijk van de opstelling, maar als er een edeler metaal (koper bijvoorbeeld) zich in de opstelling bevindt, dan gebeurt dit. Anti-corrosie koelvloeistof verhelpt dit dus, daarom heb ik het gebruikt. (en er andere problemen voor in de plaats gekregen)

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:27
Dr Nix schreef op 15 May 2003 @ 22:06:
Corrosie in water treedt ook op zonder spanning op de electrode (afhankelijk van de opstelling, maar als er een edeler metaal (koper bijvoorbeeld) zich in de opstelling bevindt, dan gebeurt dit. Anti-corrosie koelvloeistof verhelpt dit dus, daarom heb ik het gebruikt. (en er andere problemen voor in de plaats gekregen)
Wat je ook kan doen is een minder edel metaal, zoals magnesium, geleidend aan de koperen electrode vastmaken. Op deze manier zal dat eerst aangetast worden.

Of je gebruikt koolstof, weet je ook gelijk of er andere onderdelen ioontjes laten vliegen ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Pagina: 1