Toon posts:

[Mp3-cd] ordenen mp3's

Pagina: 1
Acties:
  • 797 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Bij een mp3 cd is het aanvankelijk niet mogelijk om de nummers (mp3's) in een bepaalde volgorde te branden; de mp3's worden vaak toch wel op alfabetische volgorde afgespeeld in een mp3-speler.

Ik ben nu op zoek naar een programma waarin ik mp3's kan slepen in een door mij te bepalen volgorde. Het programma moet de mp3 dan renamen naar de bestandsnaam met het volgorde nummer ervoor. Bijvoorbeeld:

artiest - muziekje -> 01.artiest-muziekje
artiest - deuntje -> 02.artiest-deuntje.

Ik heb de volgende software al gevonden en uitgeprobeerd, maar kunnen volgens mij niet wat ik wil; zelf een volgorde aanbrengen:
• Auto mp3 renamer
• Visual mp3
• RTY's mp3 renamer 3.1

Ik hoop dat iemand een keer zo'n soort programma is tegengekomen en de titel daarvan zou willen posten. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2003 22:38 ]

• unitzero
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01 13:22
tag & rename kan dat prima, http://www.softpointer.com/tr.htm

gewoon mp3tjes in de gewenste volgorde zetten, automatisch laten nummeren vanaf 1 en vervolgens de mp3tjes automatisch laten renamen volgens het door jouw ingestelde stramien.

kan zoiets ook niet met die andere programma's?

Verwijderd

Ben ook al tijden op zoek naar een dergelijk prog. De volgorde mag van mij random door het prog worden bepaald. Hoeft dus niet perse manual. Belangrijk is dat de zorgvuldig door mij gemaakte tags van mijn 10.000 mp3's absoluut onaangetast blijven. Ik wil dus soms ongeveer 150 mp3's op een CD branden en dat die random op de CD komen te staan.

Verwijderd

Topicstarter
UltiemeLeek schreef op 15 May 2003 @ 00:16:
tag & rename kan dat prima, http://www.softpointer.com/tr.htm

gewoon mp3tjes in de gewenste volgorde zetten, automatisch laten nummeren vanaf 1 en vervolgens de mp3tjes automatisch laten renamen volgens het door jouw ingestelde stramien.

kan zoiets ook niet met die andere programma's?
Nee, en ook bij dit programma zit de functionaliteit waar ik op doel er niet in!

Ter verduidelijking: Ik ben op zoek naar een programma dat heel basic 01, 02, 03, enz... voor de nummers zet. Nu zeg jij: mask het bestand dan zo dat je een 'track #' ervoor zet. Dit gaat juist fout omdat die 'track #' ergens uit de bestandsnaam wordt gehaal ofzoiets... Juist dat wil ik niet. Ik wil simpelweg de cijfers ervoor zetten corresponderend met de volgorde zoals ik de nummers heb neergezet.

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:26

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Verwijderd schreef op 15 mei 2003 @ 17:08:
[...]

Ter verduidelijking: Ik ben op zoek naar een programma dat heel basic 01, 02, 03, enz... voor de nummers zet. Nu zeg jij: mask het bestand dan zo dat je een 'track #' ervoor zet.
Windows Commander met de multi rename tool :Y) Doet 100% gegarandeerd wat jij wil. Je kunt zelfs instellen met hoeveel digits het moet zijn, de stapgrootte en het begingetal. Erg geniaal. :)

[ Voor 2% gewijzigd door Sparhawk op 15-05-2003 18:38 . Reden: typo ]

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Verwijderd

Topicstarter
Sparhawk schreef op 15 May 2003 @ 18:38:
[...]
Windows Commander met de multi rename tool :Y) Doet 100% gegarandeerd wat jij wil. Je kunt zelfs instellen met hoeveel digits het moet zijn, de stapgrootte en het begingetal. Erg geniaal. :)
Thx, het doet idd pcies wat ik wil :)

Windows Commander bestaat trouwens niet meer, maar is verder gegaan als Total Commander. Een betere titel lijkt me :+

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2003 23:40 ]

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 mei 2003 @ 23:36:
[...]

Windows Commander bestaat trouwens niet meer, maar is verder gegaan als Total Commander. Een betere titel lijkt me :+
2e probleem is dat norton command 1,2,3,4,5 doet... en geen 01, 02, 03, 04 etc... als je het niet zo doet loopt het nog steeds in de soep want dan komt 10 boven 1 te staan...

ah met definieel teller kan het wel :P

Maar wat ik niet snap, als je je mp3z nu als artiest - song.mp3 hebt dan heb je toch niks aan deze tool? Want dan staat alles nog op alfabetische volgorde...

[ Voor 20% gewijzigd door Y0ur1 op 15-05-2003 23:49 ]

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 mei 2003 @ 23:36:
[...]

Hoe doe jij de ID3 tags en de namen van de files btw als je een dubbel cd hebt of meerdere cds? En met een verzamel cd?

Verwijderd

YT-Croc schreef op 15 May 2003 @ 23:46:
[...]
Maar wat ik niet snap, als je je mp3z nu als artiest - song.mp3 hebt dan heb je toch niks aan deze tool? Want dan staat alles nog op alfabetische volgorde...
Klopt, daar ben ik ook achtergekomen. Is trouwens een leuke feature van TotalCommander. Misschien na wat proberen, dat het op een andere manier kan.
Hoe de filenaam wordt vernoemd, kan me niet schelen. Als de ID-tag maar in tact blijft.

Verwijderd

Topicstarter
YT-Croc schreef op 15 May 2003 @ 23:54:
[...]
Hoe doe jij de ID3 tags en de namen van de files btw als je een dubbel cd hebt of meerdere cds? En met een verzamel cd?
Ik doe helemaal niets met de ID3 tags; die laat ik buiten beschouwing. Het gaat mij puur om de fysieke bestandsnaam.
YT-Croc schreef op 15 May 2003 @ 23:46:
[...]
Hmmz, heb ik geen last van. Als ik een mp3-cd in m'n Pioneer mp3 autoradio doe, speelt m keurig alfabetisch af, dus 01, 02, 03, 04, 05, enz.... :)

Verwijderd

[mierenn*kermode on]welke van de bovengenoemde tools laten de creation date intact? [/mierenn*kermode off] heb er nog geen gevonden iig. ik vind het nl wel handig om de periode/datum wanneer het nummertje 'in' was te behouden.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2003 22:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 May 2003 @ 22:13:
[mierenn*kermode on]welke van de bovengenoemde tools laten de creation date intact? [/mierenn*kermode off] heb er nog geen gevonden iig. ik vind het nl wel handig om de periode/datum wanneer het nummertje 'in' was te behouden.
Ik heb het nog niet getest, maar volgens mij blijft die gewoon hetzelde. Alleen "gewijzigd op" (weet zo niet de EN benaming) zal veranderen, lijkt me. :)

Verwijderd

aha, die bedoelde ik juist... die wilde ik behouden... maar goed ik zal die stuff even uittesten, en binnenkrot op mn mp3receiver testen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 21:02:
Bij een mp3 cd is het aanvankelijk niet mogelijk om de nummers (mp3's) in een bepaalde volgorde te branden; de mp3's worden vaak toch wel op alfabetische volgorde afgespeeld in een mp3-speler.
Heb alle suggesties hierboven wel zo'n beetje uitgeprobeerd, maar het is het allemaal niet. MP3-renamers beinvloeden allemaal de ID-tags en dat is nou net niet de bedoeling. TotalCommander leek leuk, maar als je de filenames nummert met TotalCommander is de volgorde uiteindelijk verre van random. Het is alfanummeriek op trackname, artistname, time of size. Zelfs nummeren in de unsorted mode biedt geen soelaas, aangezien je toch vaak meerdere nummers vlak na elkaar ript.
Het is een puur Windows-probleem, waarbij de AllocationTable "in de weg zit".
Probleem kort samengevat: Hoe krijg ik MP3's random gebrand op een CD, zodat je bij het afspelen niet de shuffle/random mode hoeft te gebruiken.
Wie heeft er nog suggesties?

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:27

pietje63

RTFM

ik heb hier wel een programma "the rename program" die renamed (ook batch) wat je wilt...

=======na nog een keer gelezen te hebben zie ik dat het doel random is;
kun je niet gewoon een (ik zou het zelf het makkelijst vinden in php) script schrijven dat een directory leest en deze bestanden allemaal een randon (bestaande uit nummers) bestandsnaam geeft?

[ Voor 62% gewijzigd door pietje63 op 27-05-2003 11:17 ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Verwijderd

pietje63 schreef op 27 May 2003 @ 11:15:
ik heb hier wel een programma "the rename program" die renamed (ook batch) wat je wilt...

=======na nog een keer gelezen te hebben zie ik dat het doel random is;
kun je niet gewoon een (ik zou het zelf het makkelijst vinden in php) script schrijven dat een directory leest en deze bestanden allemaal een randon (bestaande uit nummers) bestandsnaam geeft?
Klinkt goed, maar mijn kennis en ervaring met php is nul. Ik durf het bijna niet te vragen. Is het veel werk?

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:27

pietje63

RTFM

Verwijderd schreef op 27 mei 2003 @ 11:22:
[...]

Klinkt goed, maar mijn kennis en ervaring met php is nul. Ik durf het bijna niet te vragen. Is het veel werk?
ik weet niet hoeveel haast er bij is?
ik heb donderdag wel tijd om even wat in elkaar te knutselen... maar dan moet je wel locaal een phpserver hebben draaien (is niet moeilijk met easyphp)

mail me maar op tommy_nl"APENSTAARTJE"gmx.net als je interesse hebt

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 May 2003 @ 22:13:
http://www.magnusbrading.com/mp3ts/

Maar is het niet makkelijker om de hit-datum gewoon bij 'comment' te zetten? Daarnaast heb je ook nog 'year' (maar dat is meer productie-datum).
Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 10:24:
MP3-renamers beinvloeden allemaal de ID-tags en dat is nou net niet de bedoeling.
Met net genoemde proggie heb je gewoon de keuze of je de mp3-tag met rust laat of niet (daar moet je misschien wel wat instellingen voor aan passen). Maar een mogelijkheid om opeenvolgende nummers ervoor te zetten heb ik er niet in gezien; dus aan het feit dat de tag met rust gelaten wordt, heb je niets.

Verwijderd

Jake schreef op 27 May 2003 @ 11:29:
Maar een mogelijkheid om opeenvolgende nummers ervoor te zetten heb ik er niet in gezien; dus aan het feit dat de tag met rust gelaten wordt, heb je niets.
Het zouden juist geen opeenvolgende cijfers of letters moeten zijn voor de filenames, maar random. Wat is hitdate?

• Jake
  • Niet online
Hit-datum was een reactie op veedub, over het in takt laten van de datum van de file.

Maar ik heb in dat programma nog niets gevonden over getallen toevoegen, random of niet, wel over tags aanpassen aan de hand van filenames, en andersom.

Maar als je een zwik files wilt renamen (getest met WinXP):
• Zet alles in één dir (copy)
• Zet ze op de volgorde die je wilt
• Select de eerste file
• Druk Control-a
• Druk F2
• Rename de eerste file naar 'x.mp3' (terwijl alle andere geselecteerd zijn)
• Windows renamed de rest naar 'x (1).mp3', etc.
• Select alleen de eerste file
• Rename die naar 'x (0).mp3'

Er staan dan geen filenames op je mp3-cd, maar alle tags zijn nog intakt.

Verwijderd

Hier geen XP bij de hand. Ga ik thuis uittesten. Bedankt, je hoort er van.

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-03-2025

KingRichard

former Duke of Gloucester

Kan ook met Excel 8) door de volgende code in een module te plakken:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
Sub MP3Randomize()
' [TOPIC=756031///][NOHTML][rml][ Mp3-cd] ordenen mp3's[/rml][/NOHTML][/TOPIC]

' leest alle MP3-bestandsnamen van een dir in, stopt deze in een Excelblad en hernoemt
' de bestanden met 3 cijfers ervoor in willekeurige volgorde.

Dim wbMP3, shtMain, shtTemp As Object
Dim strSourcePath, strTargetpath, strMP3name(1000) As String
Dim intMP3counter, n, intRandom As Integer

strSourcePath = "C:\MP3\"
strTargetpath = "C:\MP3_renamed\"

Set wbMP3 = Workbooks.Add
Set shtMain = wbMP3.Sheets(1)
Set shtTemp = wbMP3.Sheets(2)

' namen ophalen
intMP3counter = 1
strMP3name(intMP3counter) = Dir(strSourcePath & "*.mp3", vbNormal)   ' Retrieve the first entry.

Do While strMP3name(intMP3counter) <> ""
    intMP3counter = intMP3counter + 1
    strMP3name(intMP3counter) = Dir
Loop
intMP3counter = intMP3counter - 1 'want de laatste is leeg

' namen in twee sheets zetten
For n = 1 To intMP3counter
    shtMain.Cells(n, 1).Value = strMP3name(n)
    shtTemp.Cells(n, 1).Value = strMP3name(n)
Next n

' random namen uit tempsheet terugkopiëren met cijfers, temprij wissen en bestand kopiëren
Randomize (Now)
For n = 1 To intMP3counter
    intRandom = -(Int(Rnd * (-(intMP3counter - n + 1))))
    shtMain.Cells(n, 3).Value = Format(n, "000") & "_" & shtTemp.Cells(intRandom, 1)
    shtTemp.Rows(intRandom).Delete
    FileCopy strSourcePath & shtMain.Cells(n, 1).Value, strTargetpath & shtMain.Cells(n, 3).Value
Next n

Set shtMain = Nothing
Set shtTemp = Nothing
Set wbMP3 = Nothing

End Sub
Even snel ingeklopt en getest. strTargetpath moet wel bestaan.

[ Voor 8% gewijzigd door KingRichard op 27-05-2003 16:17 . Reden: Ik heb geleerd dat je objecten ook weer leeg moet maken en dat was ik even vergeten. Mooi zag het er toch al niet uit, maar goed... ]

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

Verwijderd

Jake schreef op 27 mei 2003 @ 15:16:
Maar ik heb in dat programma nog niets gevonden over getallen toevoegen, random of niet, wel over tags aanpassen aan de hand van filenames, en andersom.

Maar als je een zwik files wilt renamen (getest met WinXP):
• Zet alles in één dir (copy)
• Zet ze op de volgorde die je wilt
• Select de eerste file
• Druk Control-a
• Druk F2
• Rename de eerste file naar 'x.mp3' (terwijl alle andere geselecteerd zijn)
• Windows renamed de rest naar 'x (1).mp3', etc.
• Select alleen de eerste file
• Rename die naar 'x (0).mp3'

Er staan dan geen filenames op je mp3-cd, maar alle tags zijn nog intakt.
Prima mogelijkheid van WinXP! Toch is dit in feite bijna hetzelfde als de eerder genoemde mogelijkheid van TotalCommander. Het probleem zit in je 2e sterretje. Het aantal volgordes is zeer beperkt. Er is geen random volgorde. Vervolgens worden de files nummeriek gerenamed. Het resultaat is dat de volgorde ongewijzigd blijft. Alleen de filenames zijn gewijzigd.
Ik denk dat alleen een speciaal progje of routine dit aankan.

Verwijderd

Misschien is easy cd creator een oplossing

sccs verder

Verwijderd

@Jake: thx man! eigenlijk ook wel heel simpel en basic (i like it!) om het in de comment te zetten.. dat ik er niet eerder aan heb gedacht!

ik zal dat proggie btw ook even uitproberen

• Jake
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 23:01:
Het probleem zit in je 2e sterretje. Het aantal volgordes is zeer beperkt. Er is geen random volgorde. Vervolgens worden de files nummeriek gerenamed. Het resultaat is dat de volgorde ongewijzigd blijft. Alleen de filenames zijn gewijzigd.
Ik denk dat alleen een speciaal progje of routine dit aankan.
Je kunt zelf de volgorde (geheel vrij) wijzigen hoor. OK is niet random en is misschien veel werk; maar 700 MB, da's toch niet zo heel veel tracks?

Verwijderd

Topicstarter
Jake schreef op 28 May 2003 @ 08:53:
[...]

Je kunt zelf de volgorde (geheel vrij) wijzigen hoor. OK is niet random en is misschien veel werk; maar 700 MB, da's toch niet zo heel veel tracks?
Er vanuit gaande dat een gemiddelde mp3 ongeveer 5 mb groot is zit je al snel op (700/5=) 140 mp3's. Dat doe ik toch liever niet met de hand, jij? :9

• Magic666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:07

Magic666

No one's neighbour!

Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 10:24:
[...]
Probleem kort samengevat: Hoe krijg ik MP3's random gebrand op een CD, zodat je bij het afspelen niet de shuffle/random mode hoeft te gebruiken.
Wie heeft er nog suggesties?
ik denk dat je dit proggie eens moet proberen:
http://www.mp3br.com/e/html/mp3img.html

Speciaal geschreven voor mp3cdspelers in auto's maar misschien voor jou ook het ei van columbus.

Verwijderd

Tuurlijk niet. Ik heb duizenden MP3's en ik brand soms 5 of 6 CD's vol met bepaalde genres muziek. Nee, ik ga het progje van KingRichard uitproberen. Dat zou wel eens kunnen werken voor mij.

Verwijderd

Sorry Magig666. Vorige post was voor riddle100. Jouw suggestie gaan we ook bekijken uiteraard.

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

ben benieuwd of dat is wat je zoekt. Denk dat het aardig in de richting komt. :)

Laat het weten!

Verwijderd

Topicstarter
Magic666 schreef op 28 May 2003 @ 15:24:
ben benieuwd of dat is wat je zoekt. Denk dat het aardig in de richting komt. :)
Laat het weten!
Op het eerste gezicht een geweldig programma. Ga ik zeker verder testen. :) Be continued...

• Jake
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 May 2003 @ 09:27:
Er vanuit gaande dat een gemiddelde mp3 ongeveer 5 mb groot is zit je al snel op (700/5=) 140 mp3's. Dat doe ik toch liever niet met de hand, jij? :9
[redelijk overbodig]
Ach, 140 stuks is best snel te doen hoor.

Stel 192 kbits, dat is dan 500 minuten muziek, als je dat dan in ~2 minuten met de hand random kan zetten, waar heb je het dan over? Als je het niet random wilt, zijn er tools zat.

Het is natuurlijk je goed recht om er een proggie voor te zoeken, maar ik zou het niet doen voor maar een paar CD's (wel als je structureel random CD's wilt).
[/redelijk overbodig]

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Verwijderd schreef op 28 May 2003 @ 16:46:
[...]

Op het eerste gezicht een geweldig programma. Ga ik zeker verder testen. :) Be continued...
ok! laat ons weten of je helemaal 8)7 gaat! ;)

Verwijderd

Magic666 schreef op 28 May 2003 @ 14:48:
ik denk dat je dit proggie eens moet proberen:
http://www.mp3br.com/e/html/mp3img.html
speciaal geschreven voor mp3cdspelers in auto's maar misschien voor jou ook het ei van columbus.
Dit is het bijna Magic666, hoewel je de files met de hand moet "shuffelen". Er wordt een ISO gemaakt van alle geshuffelde files. Als je de ISO vervolgens brandt, staan de files inderdaad random op de CD.
Big thanks. Ik blijf ook nog even de Excel-macro van KingRichard proberen. Tot nu toe nog geen succes, maar dat ligt ongetwijfeld aan mij.

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Als het enige minpuntje is dat je moet shuffelen met de hand....... ;)
Ik zelf heb het proggie niet maar zo te horen doet het dus wel wat het belooft!

Verwijderd

Topicstarter
Magic666 schreef op 30 May 2003 @ 12:44:
Als het enige minpuntje is dat je moet shuffelen met de hand....... ;)
Ik zelf heb het proggie niet maar zo te horen doet het dus wel wat het belooft!
Tot dusver wel. Ik zal binnenkort ff een mp3-cd in m'n DVD-speler proberen af te spelen in een bepaalde volgorde. Kijken of het daarin ook goed werkt ipv alleen auto mp3 speler :)

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

laat ff weten hoe en wat.

Ik verwacht eigelijk geen problemen met het afspelen in een dvdspeler.

Verwijderd

KingRichard schreef op 27 mei 2003 @ 16:12:
Kan ook met Excel 8) door de volgende code in een module te plakken:[code=vb]Sub MP3Randomize............................................
Heeft iemand deze Excel-macro al geprobeerd?

Verwijderd

Heb de volgende, ietwat omslachtige, manier gevonden:
1. Winamp: maak playlist van alle bedoelde MP3's
2. Winamp: shuffle deze playlist meerdere keren
3. Winamp: save de geshuffelde playlist
4. MP3BR-Imager: importeer de bovengenoemde playlist
5. MP3BR-Imager: maak IS0-image van de geopende playlist
6. Nero: brand de ISO-image op 1 of meerdere CD's

Misschien wat omslachtig, maar het werk wel. Ik testte met 1000 MP3's. MP3BR-Imager bleek deze niet allemaal in 1 keer naar een ISO te kunnen imagen. Zou dit door mijn FAT32 partitie kunnen komen? Ik moest 4 ISO's maken. De 4 ISO's kun je allemaal weer uitpakken in 1 map. Dan zie je dat alle filesnames nog steeds random in de map staan en dus ook random op een CD gebrand kunnen worden.

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-03-2025

KingRichard

former Duke of Gloucester

Verwijderd schreef op 31 mei 2003 @ 17:37:
Heeft iemand deze Excel-macro al geprobeerd?
Ik zelf natuurlijk :). Hij moet werken vanaf Excel 97. Kopieer de MP3's die je wilt shuffelen naar C:\MP3 en maak een nieuwe map aan die C:\MP3_renamed heet. Je kunt natuurlijk ook in de code strSourcePath en strTargetPath aanpassen.

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

Pagina: 1