Toon posts:

[HD] verschil tussen 7200 en 5400 rpm ?

Pagina: 1
Acties:
  • 57 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Mijn huidige HD begint een beetje vaag te doen en met powermax heb ik een aantal bad sectors gevonden en gerepareerd, maar het is dus nu een onzekere schijf. Er zit nog wel fabrieksgarantie op, maar dan moet je zelf met maxtor gaan posten enzo.
Het betreft een maxtor 40GB 7200 RPM.
Maar goed. Ik ben dus op zoek naar een nieuwe. Ik heb in de computer totaal ooit eens een test gelezen over schijven. Daarin kwam naar voren dat de fireball 3 (5400 RPM) van maxtor/quantum net zo snel las als een 7200 RPM schijf. Schrijven ging ook bijna net zo snel. Het enige verschil was de seek time. Bij 7200 RPM schijven was/is dit ongeveer 11 ms en bij die fireball 3 is dat 23 ms.
Mijn vraag is dus: waar merk je dit verschil in?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:29

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Heb je de prijzen al vergeleken? De Fireball 3 is nauwelijks goedkoper dan de Maxtor DiamondMax Plus 9, waarvan de 8MB-versie de snelste desktop ATA-schijf van dit moment is. Het verschil tussen 5400rpm en 7200rpm zul je zeker kunnen merken. Computer!Totaal laat uitsluitend transfer rates zien. Die geen directe relatie met real world applicatieperformance. Real world performance is een combinatie van media transfer rates, toegangstijden en caching/prefetchingstrategieën.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-03 10:04

Mentalist

[avdD]

De seektime is gewoon de gemiddelde tijd die de schijf nodig heeft om van de kop van de ene naar de andere plaats te krijgen. Dus als je ergens op je schijf bezig bent en dan een file ergens anders op de schijf opvraagt, de tijd die nodig is om de schijf daar naar toe te laten switchen.

Aantal rpm is gewoon het aantal rondjes dat je schijf per minuut rondtolt :P

Kijk ook eens in de search, staat ook het 1 en ander in ;)

Dit vind je wellicht ook interresant : Het grote IOMeter benchmark topic

[ Voor 11% gewijzigd door Mentalist op 14-05-2003 18:45 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Maar waarom niet gewoon je garantie claimen?

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-03 19:52

MRic3

Of praat ik weer poep?

Voor in depth uitleg, analyze, vergelijkig: http://www.storagereview.com/

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 18:45:
Maar waarom niet gewoon je garantie claimen?
inderdaad snap het ook niet helemaal? :?

Als er toch garantie op zit kun je hem toch gewoon opsturen?

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-03 10:04

Mentalist

[avdD]

Ik twijfelde nog even, maar tis uiteindelijk toch een search vraag, genoeg info over te vinden.

Alsnog dicht dan maar :)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.