[XP] Oude dosgames met sound zonder VDMSound

Pagina: 1
Acties:

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoi mensen,
sinds ik XP heb (ongeveer een anderhalf jaar alweer) kan ik geen geluid onder oude dosgames (Monkey Island 2, Loom, Wolfenstein 3d, Doom, Duke Nukem 3d, The 7th Guest, etc.) krijgen. Nu is dit een bekend verhaal, je moet dan VDMSound downloaden en dan is alles gefixt. Nou nee dus. Alle games crashen bij mij of lopen enorm traag. Ook krijg ik MIDI niet lekker aan de gang.

Nu heb ik een Soundblaster Audigy Player in mijn systeem zitten, een kaart die dus niet onder full dosmode kan werken. Mijn vraag is nu: als ik nu een oude SB 64 of 128 pci koop en die dan ook in mijn bak zet, naast de Audigy, kan ik dan weer gewoon met een bootflop lekker alles onder dos doen zonder beperkingen? Of gaat dat niet zo simpel?

Onder XP lijkt mij dat je de SB 64/128 softwarematig uit kan schakelen, dus daar zal je waarschijnlijk geen last van krijgen.

Kan ik dus probleemloos 2 geluidskaarten naast elkaar prikken en kan ik gewoon met een bootflop dan aan de gang in dos 6.22? Uiteraard op een FAT32-partitie.

• TimMer
  • Niet online
Niemand? ;(

[ Voor 16% gewijzigd door TimMer op 15-05-2003 20:02 ]

Verwijderd

ja dat kan, maar je moet niet raar gaan opkijken als je IRQ conflicten gaat krijgen etc. had hier een PCI128 en een onboard chip aanstaan, werkte best, in windows dan, in DOS nie geprobeerd eigenlijk

• TimMer
  • Niet online
Hoezo? In XP schakel je hem uit, dus gebruikt hij geen IRQ's, in Dos stel je IRQ's altijd hard in. Geen conflicten dus lijkt mij.

Maar aangezien die Audigy onder Dos niet herkend wordt, is het dan makkelijk te doen om de SB64/128 op de default settings (a220 i5 d1 t1) te krijgen dmv van set blaster?

[ Voor 6% gewijzigd door TimMer op 15-05-2003 21:03 ]

• TimMer
  • Niet online
Nog niet? ;(

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-08 15:08

CaDje

Framedrops for life

Ik weet dat ik met m'n soundblaster PCI64 onder dos gewoon spellen kon doen.
Ik kon toen gewoon de soundblaster kiezen of ensonique sound. (of zo iets, waarbij de laatste beter geluid gaf)

Ik weet alleen niet hoe je dat wil doen met drivers, want die moet de dan in autoexec.bat en de config.sys van de flop zetten.

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-08 11:00
heb je ScummVM al s geprobeerd?
zal waarschijnlijk alleen werken voor lucasarts dos games

http://www.scummvm.org/
ScummVM is an implementation of LucasArts S.C.U.M.M. (Script Creation Utility for Maniac Mansion) interpreter, used in games such as Monkey Island, Indiana Jones, Day Of The Tentacle, Sam and Max, and many more

[ Voor 10% gewijzigd door Turismo op 18-05-2003 00:30 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Verwijderd

dos 6.22? Uiteraard op een FAT32-partitie
fat 16. fat32 is pas vanaf windows 95 osr2

maar je vraag: ik zou gewoon een pci geluidskaartje kopen met een cmi chip. meer dan 15 euro hoeft dat niet te kosten en de dos support is perfect. heeft alleen wat driverbestanden nodig, plus natuurlijk de edits in de autoexec.bat en soms de config.sys.

je kunt die kaart ook gewoon in windows xp installeren als secundaire kaart. heb je meteen een full duplex systeem.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2003 01:20 ]

• TimMer
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 mei 2003 @ 01:17:
[...]

fat 16. fat32 is pas vanaf windows 95 osr2
Weet ik, ik had er eigenlijk bij moeten zetten dos-bootfloppy van windows 98. Ik wil niet eens weten wat de gevolgen van grote partities i.c.m. 6.22 zijn... :o
maar je vraag: ik zou gewoon een pci geluidskaartje kopen met een cmi chip. meer dan 15 euro hoeft dat niet te kosten en de dos support is perfect. heeft alleen wat driverbestanden nodig, plus natuurlijk de edits in de autoexec.bat en soms de config.sys.

je kunt die kaart ook gewoon in windows xp installeren als secundaire kaart. heb je meteen een full duplex systeem.
Is inderdaad een optie, maar ik vraag me af of het hele oude spul niet alleen met originele geluidskaarten (SB, Adlib, Ultrasound, etc.) werkt i.p.v. nieuwe klonen. Ik denk dus ook dat ik maar een oude SB op de kop ga tikken, een 64 of 128.

Verwijderd

vraag in de winkel gewoon of het ding in dos werkt. er is een pci kaartje met een cmi chip die veel gebruikt wordt in kantoor pc's zonder on board geluid, en die kaart werkt zeker in dos

• TimMer
  • Niet online
Ik denk er nog wel even over na. Thanx in ieder geval! :)

• zoomer
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2025
Ik heb een Soundblaster-kaart 128PCI in m'n computer.

In Windows werkt ie perfect maar in DOS niet. Wanneer ik bij een spel Soundblaster kies blijft de PC hangen. je hoort even kort (2 sec) het geluid en daarna sterft de hele pc....

De volgende regels worden geladen in m'n autoexec:

SET BLASTER=A220 I7 D1 H7 P330 T6
SET SBPCI=C:\SBPCI

Daarna draai ik zelf nog sbinit.

Weet iemand hoe ik mijn Soundblaster geluidskaart goed aan de praat krijg onder DOS?

Thanx!

Vr. gr. Zoomer

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:27

scorpie

Supra Addict

Probeer DosBox eens, werkt super perfect... laatste versie was geloof ik 0.63, check de meuktracker :)

It's the only way dat ik geluid kreeg in dos spellen

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• TimMer
  • Niet online
Ik heb ondertussen van ellende maar een oud pc'tje gebouwd. :D

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 17:19
^^ I'm with Scorperito, DOSBox

[ Voor 13% gewijzigd door 0siris op 29-11-2004 19:16 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

Pagina: 1