Oplossing voor internet ip's via DHCP gezocht*

Pagina: 1
Acties:

• -=marauder=-
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-07 13:37
Okee, ik heb een probleempje met routing.
We krijgen hier een internet verbinding voor 4 studenten, we hebben 5 ip's. (Volgens de provider 8, maar een is voor het modem, een is voor broadcast en een voor nog iets anders /29 noemen ze het, maar daar kan ik niks over vinden.)
onze modem is een copperjet 810.
Nu wil ik het zo doen dat elke student een internet ip op basis van z'n mac adres krijgt. Na's nog niet zo'n probleem. (volgens mij kan de copperjet dat zelf
maar als nu een student meerdere computers heeft hebben we nog het probleem dat we zelf weer routertjes gaan neerpleuren.
Een oplossing zou zijn een vlan die op basis van mac adressen ip's uitdeelt, maar die zijn onvriendelijk geprijsd.
Dus eigenlijk had ik bedacht dat ik de switch direct op de copperjet plug en de twee ethernet interfaces van de router ook. zodat je over één poortje zowel nat internet als direct internet kan krijgen. Hardwarematige afscheiding is geen optie
Als ik dan een router kan vinden die aan de hand van mac adressen dhcp't dan ben ik er al. (als ik de copperjet en de router allebei laat dhcp'en krijgen ze ruzie ;) .)

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/gerritblaat/delen.gif

iemand suggesties?

/edit: shit, zo geconcentreerd op bericht dat ik topic ben vergeten te veranderen. kan een modje het een zinnige naam geven?

[ Voor 7% gewijzigd door -=marauder=- op 14-05-2003 14:08 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Lekkere topic titel vind je ook niet?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• -=marauder=-
foutje,
/edit: shit, zo geconcentreerd op bericht dat ik topic ben vergeten te veranderen. kan een modje het een zinnige naam geven?

heb het al meteen gereport.

[ Voor 11% gewijzigd door -=marauder=- op 14-05-2003 14:10 ]

Verwijderd

Sjeeees, wat een topictitel. www.watbenjedan.com?

edit:
Goed dat je iig actie onderneemt. Volgende keer svp wat beter nadenken ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2003 14:12 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

-=marauder=- schreef op 14 mei 2003 @ 14:10:
foutje,

Ik had al een topic voor je aangemaakt in Schop een Modje ;)

• TheGhost
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-08 12:28
-=marauder=- schreef op 14 May 2003 @ 14:10:
foutje,

hmmz.... dan is ie nou 2x gemeld :D

I'm not weird, I'm a limited edition

• -=marauder=-
hmmz je zou ook kunnen redeneren dat ik nog nooit zo snel zoveel replies heb gehad ;)

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

om even on-topic te gaan; ik vind de tekening een beetje onlogisch in elkaar steken of ligt dat aan mij?

• -=marauder=-
wat vind je er onlogisch aan? die router hangt onlogisch in de switch (normaal zou je zeggen die hang je tussen de modem en de swich.) maar dat is omdat ie anders moet gaan bridgen om de ip's over dat nat routertje te gooien.
eigenlijk is het enige wat ik moet weten of er iemand een el-cheapo routertje weet die op basis van mac adressen kan dhcp'en

[ Voor 23% gewijzigd door -=marauder=- op 14-05-2003 14:38 ]

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:56

Predator

Suffers from split brain

Een oplossing zou zijn een vlan die op basis van mac adressen ip's uitdeelt, maar die zijn onvriendelijk geprijsd.
Een VLAN die ip's uitdeelt, is dat iets nieuws :? :+

Ik heb ff een andere topictitel neergezet.
Maar waarom deze verschrikkelijke rare oplossing :?

Waarom geeft je gewoon niet elke student een IP ?

[ Voor 19% gewijzigd door Predator op 14-05-2003 16:05 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-07 22:41

BJD

daar had ik laatst ook een topic over
maar dan blocken op ip adressen

zoek maar in de search opBJDI in netwerk en blablabla
en ge zal het vinden ;)

• -=marauder=-
predator
owkee, een switch met vlan's. het ding deehaceepeet. punt is dat een switch te duur is.
thx voor veranderen subjectnaam

ik wil geen vlan router omdat dit voor in ieder geval 20 studentenhuizen een oplossing moet gaan worden. en we hebben niet zulke fondsen. (voordat iemand vraagt waarom we niet een goeie switch kopen die alles regelt,het gaat hier om een decentrale situatie)

ik heb maar 5 ip's te verdelen. als tweaker zou jij waarschijnlijk wel weten dat sommige mensen nou eenmaal meer als een computer hebben. maar het zou fijn zijn als iedereen een intnernet ip zou hebben zodat ze met servertjes kunnen spelen. als je de rest van je pc's achter een router hangt heb je ook niet per se meer ip's nodig. (die we ook niet kunnen krijgen)

BJDI
thx. ga nu ff zoeken.

• -=marauder=-
BJDI,
heb je je router al?
er zijn wel veel verschillende zeg! weet jij of die van jou ook op mac adres gebaseerd ip's kan uitdelen?

Verwijderd

Waarom inderdaad niet iedere student 1 aansluiting met 1 ip? Als ze meerdere computers willen gebruiken, dan zetten ze toch lekker zelf een routertje neer (of laten hun eerste PC hun internetverbinding delen met de andere pc's)? Even portmappen naar de server van de student, en je bent er ook. Hou je zelfs nog 1 ip over.....

Edit:

Mijn routertje kan trouwens DHCP'en op de combinatie hostnaam-macadres. Ik heb een Edimax BR6004+.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2003 17:30 ]

• -=marauder=-
BazzH
omdat ik niet wil dat iedereen zijn eigen routertje gaat gebruiken, dan heb je sowieso het probleem dat het allemaal veschillende lan's zijn terwijl we juist willen dat iedereen met elkaar op 1 netwerk zit. verder als je er een router aanhangt op een punt dan kan je vanaf daar alleen internetten, de vervinding in de keuken is dan nix meer waard. of moet je dan je routertje mee gaan slepen?
verder is het een dure grap als elke student zo'n routertje moet kopen, het gaat om 100 studenten in het begin, dan heb je het wel over 4000 euro aan routertjes.

bazzh
kan jouw routertje dan ook twee verschillende ip ranges uitgeven? want de een moet als default gateway de router (het nat lan) hebben en een de modem (het internet ip lan)

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-08 11:59
Als ik het goed begrijp, wil je dat iedereen vanaf een enke inside netwerk naar buiten kan; en dat sommigen voor (bijvoorbeeld) een server daar een apart vast public IP kunnen gebruiken.

Meest gangbare oplossing voor een dergelijk scenario is het modem rechtstreeks op de router te koppelen. De router zo configureren dat een aantal private adressen 1 op 1 vertaald worden naar public adressen (4 in totaal); het 5e adres gebruik je voor de router zelf, en dus als NAT/PAT adres voor de overige hosts.

DHCP kan je aan de binnenkant geheel naar eigen inzicht inrichten, en heeft alleen maar betrekking tot de private adressen aan de binnenkant van je netwerk.

De grote vraag is of je router (of wellicht je modem al) dit aan kan.

/29 wil zeggen 29 netwerk bits, van de 32 bits totaal. Dat geeft dus nog 3 bits voor je host adres, oftewel 8 (2^3) adressen. Het eerste en laatste adres zijn altijd respectievelijk netwerk en broadcast adressen, waardoor je dus 6 bruikbare adressen overhoudt. 192.168.2.8/29 wil dus zeggen:
192.168.2.8 = Netwerk
192.168.2.15 = broadcast
192.168.2.9 t/m 192.168.2.14 = beschikbaar voor gebruik

[ Voor 34% gewijzigd door ijdod op 14-05-2003 19:37 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• -=marauder=-
KLOPT!!
maar de modem (copperjet 810) deelt die internet ip's al uit, per mac, dus volgens mij kan ik dan niet alles via een router spelen.
met DHCP dacht ik twee pools aan te maken en dan aan mac gekoppeld de internet ip's uit te delen. of kan dat niet?
ah dat bedoelen ze met /29 :) thx man. dan blijven er eigenlijk 5 over want het modem krijgt er ook 1

Verwijderd

De configuratie die IJDOD noemt gebruik ik ook op twee locaties, met een hardware router zal je dat niet goedkoop lukken. Ik gebruik zelf een gestripte 2000 server als router met gewoon meerdere NIC's die via een hubje op een Cisco SOHO komen.
Volgens mij lost dat ook het MAC probleem op want elke NIC krijgt keurig zijn adres van de Copperjet.
Je noteert even de adressen en je kan de routering aanmaken.
Overigens vind ik DHCP voor 8 IP maar een brakke oplossing, ik heb bij BBNed gewoon 8 vaste IP's.

Waarom gebruik je eigenlijk meerdere Internetadressen als je intern toch 1 netwerk wil hebben ? Voor je gebruikers maakt het niks uit. Je hebt het eerst over 5 gebruikers waarbij je ze elk een Inet IP wil geven en daarna over 100 gebruikers.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2003 00:27 ]

Verwijderd

-=marauder=- schreef op 14 May 2003 @ 18:04:
BazzH
omdat ik niet wil dat iedereen zijn eigen routertje gaat gebruiken, dan heb je sowieso het probleem dat het allemaal veschillende lan's zijn terwijl we juist willen dat iedereen met elkaar op 1 netwerk zit. verder als je er een router aanhangt op een punt dan kan je vanaf daar alleen internetten, de vervinding in de keuken is dan nix meer waard. of moet je dan je routertje mee gaan slepen?
verder is het een dure grap als elke student zo'n routertje moet kopen, het gaat om 100 studenten in het begin, dan heb je het wel over 4000 euro aan routertjes.

bazzh
kan jouw routertje dan ook twee verschillende ip ranges uitgeven? want de een moet als default gateway de router (het nat lan) hebben en een de modem (het internet ip lan)
Nee, el-cheapo routertjes kunnen eogenlijk alleen maar ip-adressen uitdelen, die in hun eigen subnet liggen. Mijn router zit zelf in 192.168.168.x (subnet 255.255.255.0), en hij kan ook alleen adressen uitdelen in 192.168.168.x.

Succes met zoeken naar zo'n routertje. Ik heb er nog nooit een gezien die zo'n uitgebreidde DHCP-server heeft (waarin meerdere scopes kunnen opgenomen worden dus).

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Ik heb niet 1,2 3 een oplossing voor je problem, maar hier heb je iig een overzicht met netmaskers (octaal en in bits) en de range met IP adressen die daar bij hoort.

Netmaskers (bits) - ip adres ranges
255.255.255.000(24) - 0-255
255.255.255.128(25) - 0-127 & 128-255
255.255.255.196(26) - 0-63 & 64-127 & 128-195 & 196-255
255.255.255.224(27) - 0-31 & 32-63 & 64-95 etc..
255.255.255.240(28) - 0-15 & 16-31 etc..
255.255.255.248(29) - 0-7 & 8-15 etc..
255.255.255.252(30) - 0-3 & 4-7 etc..
255.255.255.254(31) - 0-1 & 2-4 etc...

Jij heb dus een 29 bits netmasker (/29) wa inhoudt dat je subnetmasker 255.255.255.248 is.
de subnetten zijn dus elk 8 IP adressen groot. Begint bij 0 tot 7
Echter 0 is het "Netwerkadres" en kan je niet gebruiken voor een node.
7 is het Broadcast adres en kan je dus ook niet gebruiken voor een node.
1 IP adres van de overgebleven 6 is voor je router/modem dus hou je er nog maar 5 over voor eigen gebruik.

Wat je dus eigenlijk hebt is een "routed subnet"
Jij krijgt een heel subnet naar je router/modem gerouteerd.

Is het niet een betere oplossing een router te vinden die een routed subnet aankan. En in principe kunnen alle PC's / servers dan via NAT het Internet op.
Voor bepaalde systemen kan jij op IP adres gaan portmappen, en dan heb je eigenlijk nog een veiligere situatie als dat wat jij wilde.

Verwijderd

http://home.hccnet.nl/spe...-cistron-copperjet810.htm ?
Hier kan je van je copperjet een router maken switch ertussen en je bent klaar.
Goedkoop simpel wat wil je nog meer. :)

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-08 11:59
-=marauder=- schreef op 14 May 2003 @ 22:55:
KLOPT!!
maar de modem (copperjet 810) deelt die internet ip's al uit, per mac, dus volgens mij kan ik dan niet alles via een router spelen.
Normaal gesproken zijn DHCP en de IP stack gescheiden entiteiten, en staat het toekennen van een IP adres aan een MAC adres los van het vertalen van een IP adres in een MAC adres (ARP), wat de eerste stap is voor dataverkeer. Concreet zou dit betekenen dat een machine met een vast ingesteld extern IP adres gewoon zou moeten werken. Het maakt dan niet uit of dit een echte host is, of een router die meerdere adressen gebruikt.

Het kan uiteraard zo zijn dat de CopperJet een of andere super ranzige implementatie heeft, maar die kans is niet zo heel groot. Dat kost ze namelijk veel moeite, zonder echte voordelen. (Famous last words :P)
met DHCP dacht ik twee pools aan te maken en dan aan mac gekoppeld de internet ip's uit te delen. of kan dat niet?
Kan wel, in principe. Ga je de servers die een extern IP adres krijgen, van meerdere netwerkkaarten voorzien (een 'intern', een 'extern')? Anders moet je door je router heen naar die servers, wat de nodige problemen kan geven.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Pagina: 1