Toon posts:

probleem in acces

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
dag luitjes, ik ben bezig met een projectje voor school. het is de bedoeling dat ik alle keuzevakken binnen onze opleiding in acces zet en hier een duidelijk overzicht van weer geef. Ik heb de volgende kolomnamen: opleiding, leerroute, type onderwijs (bv kort, kop, bibex), voorkennis, vakcode, vak, studiepunten, doelstelling, docent, leerjaar. Ik heb al een tabel vak (vakcode, vak, doelstelling, voorkennis, studiepunten) en een tabel docent (vakcode, docent).
Maar nou is mijn probleem hoe ik de rest goed in tabellen zet zonder onnodige info weer te geven. Ik heb al een paar dingen geprobeerd maar dan krijg ik in het formulier ongeveer 1200 rijen terwijl er maar 300 hoeven te zijn. Het grootste probleem ligt bij leerjaar (1,2,3,4) en de leerroute (bv voltijd, deeltij, duaal).

Weet iemand hoe ik dit het beste kan oplossen? In ieder geval bedankt. Groeten.

Verwijderd

wat is precies je probleem?

Als ik het goed begrijp wil je tabellen aanmaken voor leerjaren en leerroutes. Dit is gewoon mogelijk. Misschien gebruik je in je formulier een verkeerde query zodat de tabellen niet goed gekoppeld worden?

Verwijderd

Probeer op basis van de theorie een datamodel te maken en laat ons dat zien. Hierop kunnen wij dan commentaar geven !

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nou ook een tabel aangemaakt die de opleidingsvarianten weergeeft alleen is dit een beetje vervelend want je hebt bv een opleiding bedrijfskundig informatica met leerroute: kop, type onderwijs: deeltijd en dan met bijvoorbeeld 4 verschillende leerjaren en deze geeft hij dus apart weer dus je ziet het volgende:

bedrijfskundig informatica.....kop.....deeltijd.....1
bedrijfskundig informatica.....kop.....deeltijd.....2
enz.

en dit doet hij dan voor elke opleiding. ik kan me niet voorstellen dat dit goed is.

Verwijderd

tis wel goed gekoppeld :)

in je formulier kun je selectievakjes maken voor invoer. Uitvoer kun je met 'group by' realiseren. Er zijn genoeg topics hierover om even verder te kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik alles in een formuliertje zet krijg ik uiteraard dezelfde info te zien en nou weet ik niet wat je met die selectievakjes en uitvoer e.d. bedoeld (ik ben best wel een beetje leek met acces).

Verwijderd

Topicstarter
kan het niet zijn dat ik de tabellen verkeerd heb ingedeeld omdat ik zoveel info krijg. het uiteindelijke doel is om gewoon een formuliertje te krijgen waarin ik een vak kan selecteren en dan kan zien binnen welke opleidingen die gegeven word. als ik op dit moment dit doe krijg ik foute info want ik bij mij hebben zelfs korte opleidingen (normaal 2 jaar) 4 jaar en dit ligt weer aan het feit dat bepaalde vakken in de korte opleiding bv in het 2e jaar worden gegeven en deze zelfde vakken (zelfde vakcode) in bv de kop opleiding in jaar 3 worden gegeven (als je begrijpt wat ik bedoel).

Ik moet in principe dus eigenlijk gewoon weten hoe ik de tabellen het beste in kan delen en welke relaties ik aan dezen moet meegeven.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13-09 18:22

Boss

+1 Overgewaardeerd

als je een leek bent moet je geen dingen maken voor je werk. Ga eerst beginnen met een leuk oefen projectje en ga pas daarna een database maken die voor 'productie' gebruikt wordt. Je maakt in je eerste pogingen altijd wel wat ontwerpfouten en die krijg je er later niet meer uit.

Niet lullig bedoeld, ik wil je alleen behoeden voor een programma dat op een bepaald moment niet meer goed werkt en ook niet meer goed is aan te passen omdat er te veel amateur geklooi in zit.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt mischien wel gelijk Boss maar ik doe dit niet voor een bedrijf maar voor een project op school. Het is dus niet zo dat ik een keus heb. Snap u. Groeten

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13-09 18:22

Boss

+1 Overgewaardeerd

Dus je hebt:
- opleidingen
- leerroutes
- type onderwijs
- en jaren
En de vakken worden voor een bepaalde combinatie van die 4 eigenschappen gegeven? Dat is het beeld wat ik nu krijg uit je omschrijving.

Dan zou ik een tabel maken van vakken met daaraan een subtabel waarin de combinaties staan van de opleidingen, leerroutes,type onderwijs en jaren staan.
Dus:
tabel tblVakken
- VakID
- VakNaam
- overige eigenschappen

en tabel tblVakProgramma
- ProgrammaID
- opleidingID
- leerrouteID
- typeonderwijsID
- jaar

en een koppeling tussen de twee tabellen op VakID. Zo kan je voor ieder vak precies opgeven bij welke opleidingstrajecten het gegeven wordt. Het is wel een hoop invoerwerk, maar zo kan je wel alle combinaties aan.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
He bedankt Boss, volgens mij begrijp ik wat je bedoelt. De info heb ik allemaal al in excel staan dus dat is geen probleem alleen moet ik nog even de opleidingcombinaties een combinatie geven dan. In ieder geval bedank, ik zal even kijken of ik er wat mee kan. Greetz
Pagina: 1