Toon posts:

Win2K Server+Exchange-->Memory

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
HP netserver LC 2000
1200 Mhz
1024 MB Geheugen
Exchange 2000 SP2
Win2000 server
Max. 28 Outlook/Exchange gebruikers..

Een paar vraagjes..

Af en toe is werken op de server niet te doen zo traag gaat het. Ook krijg ik af en toe de melding dat er onvoldoende virt. geheugen is.

Mijn store.exe vreet geheugen (650 MB) en dit wordt steeds meer. Dit is een bekend "probleem".

Mijn vraag is nu dus of dit echt een probleem is, want heb ook her en der gelezen dat hij het geheugen automatisch weer vrijgeeft als het nodig is. Dus komt mijn trage server nou door die store.exe..?

Zo ja, moet ik een geheugen limiet opgeven aan exchange...of kan ik beter doen wat hier staat.. http://support.microsoft....spx?scid=kb;EN-US;q267255 ..?
(wat houden die "threads" in waar ze het over hebben)

Ook zag ik net dat een paar gebruikers een mailbox hebben van +300MB is dit een probleem, of kan dit problemen gaan geven..?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
650 MB is niet ongewoon maar wel erg veel. Je zou natuurlijk die aanwijzingen van microsoft eens kunnen opvolgen. Is je Exchange Server wel tot de meest recente service pack geupdate ? Is wellicht ook geen overbodige luxe. Ook je server zelf naar SP3 upgraden kan geen kwaad me dunkt. En gebruikers met een grote mailbox hebben alleen invloed op je disk capaciteit, niet op het geheugen.

https://discord.com/invite/tweakers

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:20
650Mb is idd niet ongewoon, maar wel vrij veel voor 28 gebruikers. Heel vaak is een extra programma, zoals een virus scanner, de veroorzaker van groots geheugen gebruik van de IS.

edit:

Ik heb zelf nog een oude HP LPr onder beheer met slechts 392Mb geheugen welke naast Exchange 2000 SP2 ook nog eens SQL Server 200 SP3 en een uitgebreidde .NET web applicatie draait. En die blijft over het algemeen netjes binnen die 392 Mb.

[ Voor 43% gewijzigd door The Lord op 14-05-2003 12:41 . Reden: Toevoeging. ]

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Verwijderd

Topicstarter
Win2000 en exchange zijn alletwee up2date..

Wat voor functie heeft die store.exe dan dat hij zoveel geheugen vreet..??? (threads?)

En die 300MB moet toch ook weer elke keer over het netwerk, dus is toch ook beetje zonde..maar ok geeft geen problemen zeg je..

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-02 18:41
Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 12:40:

Wat voor functie heeft die store.exe dan dat hij zoveel geheugen vreet..??? (threads?)

En die 300MB moet toch ook weer elke keer over het netwerk, dus is toch ook beetje zonde..maar ok geeft geen problemen zeg je..
Je zegt dat ie aangeeft dat er te weinig virtual geheugen is.
Hoeveel heb je nu ingesteld.
Pak 1 gb als start en 2 gb als max ofzo

Verwijderd

welke virusscanner heb je draaien (en welke versie)?

• Bartjo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-02 22:42
Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 12:40:

Store.exe onderhoudt je maildatabase. Als een client gegevens opvraagt (door bijv. een mailtje te openen), krijgt hij die via Store.exe. En dat geeft meteen aan dat een mailbox van 300 MB niet per se een zware netwerkbelasting betekent. Alleen door de client opgevraagde gegevens worden verstuurd.

Waarschijnlijk overbodige vraag: je hebt je 28 mailboxen allemaal in 1 Storage Group? Elke extra Storage Group vereist namelijk een smak geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 12:50:
welke virusscanner heb je draaien (en welke versie)?
E-scan voor de in en uitgaande mails, en norman voor het systeem self geloof ik..

• Captor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-03-2025

Captor

Serenity now, insanity later !

Hoe groot zijn je stores, je priv.edb en pub.edb ?

Mischien lopen ze wel tegen een limiet aan.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 13:05:
[...]

E-scan voor de in en uitgaande mails, en norman voor het systeem self geloof ik..
de M: drive heb je dan toch wel ge-exclude op die exchange doos :? een filesystemscanner mag hier niet aankomen namelijk...

A wise man's life is based around fuck you

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-11-2025
Het is een bekend probleem dat de store.exe niet alle geheugen weer vrijgeeft. Makkelijkste oplossing is gewoon af en toe de server rebooten. Bijvoorbeeld s'nachts schedulen.

• Zwelgje
sniper20 schreef op 14 May 2003 @ 19:47:
Het is een bekend probleem dat de store.exe niet alle geheugen weer vrijgeeft. Makkelijkste oplossing is gewoon af en toe de server rebooten. Bijvoorbeeld s'nachts schedulen.
zelf gebruik ik hiervoor de nt/2000 resourcekit tool 'clearmem.exe' die doet echt wonderen op dat gebied

en het scheelt ja dan een reboot

Verwijderd

Topicstarter
zwelgje schreef op 14 May 2003 @ 19:48:
[...]

zelf gebruik ik hiervoor de nt/2000 resourcekit tool 'clearmem.exe' die doet echt wonderen op dat gebied

en het scheelt ja dan een reboot
Dat programma'tje leegt je geheugen begrijp ik... :?

Verwijderd

Topicstarter
En wat zijn nou die "threads".. waar de MS Knowledge base het over heeft...?

Het aantal verzoeken van de clients om data aan de server...???

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
installeer sp3 eens, btw, die is allaaaaaaang uit

• Zwelgje
Verwijderd schreef op 15 mei 2003 @ 10:37:
[...]

Dat programma'tje leegt je geheugen begrijp ik... :?
idd, hij swapped even alles weg uit het ram (dit veroorzaakt even veel hdd activiteit!) en laad dan alles weer in..

resultaat is een mooi opgeschoond stukje ram

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan het programmatje zo 123 niet vinden..

??

• Zwelgje
Verwijderd schreef op 15 mei 2003 @ 14:37:
Ik kan het programmatje zo 123 niet vinden..

??
nt/2000 resourcekit.... deze moet je even bestellen bij een online boekenclub oid, dan krijg je de cd met de tools

Pagina: 1