Toon posts:

Internetfilter op Basisschool

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand of er een filter is die je via de server helemaal runt ??

zo nee welke raad je mij dan aan ??

• ADH_ED
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 19:47

ADH_ED

Hoogbevaagd

er is 1 provider die verrekte (lees: te goed) afschermd: Filternet van de EO

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 22:06

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Zonder info kun je moelijk hulp verwachten.

Hoe bereiken de clients nu het internet? Via een proxy server? Wat voor besturingssysteem op de server? et etc etc

This footer is intentionally left blank

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:13
Er zijn er verschillende die je in combinatie met een proxyserver kan gebruiken.

Voor de Microsoft ISA Server 2000 kun je eens kijken op http://www.isaserver.org
SurfControl schijnt wel een goed en uitgebreid filter te hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Oke sorry.

Er draait hier een Windows2000 server met +- 50clients. (95 en 98)
Het internet hier komt van kennisnet en komt naar mijn weten binnen via een router.
Dus geen proxy.
Is dit genoeg info ??

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 12:17
Dan word het lastig, ik neem tenminste aan dat de clients de router als default gateway hebben?

Verwijderd

Check het ISA verhaal van hierboven. Dat is een goed systeem, waarschijnlijk kun je dat via een raamcontract met kennis net ook gewoon gebruiken? (licenties enzo) maar dat moet je wel ff uitzoeken natuurlijk.

Je kan een trial downloaden bij microsoft: http://www.microsoft.com/...luation/trial/default.asp

edit:
ISA server kan alle netwerkverkeer monitoren en filteren, tevens kan het als proxyserver gebruikt worden als dat gewenst is.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2003 11:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja klopt alleen voor spelletjes wordt hier de server verder gebruikt.

Verwijderd

Kennisnet is wel een goede, alleen met anonimyzer kom je er wel door heen

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 13:56

Corn

Raar jongetje

ISA is idd prima in orde. Als het goedkoop en simpel wil blijven dan kun je ook de proxy van WinGate proberen, je moet dan wel even alle restricted pagina's invullen, eventueel met wildcards *pr0n* enz.

• Arie Kanarie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-07-2023
Ik heb wel eens met Filternet gewerkt, dat ging wel mooi. Zonder gedonder wordt alles netjes gefilterd

http://www.schoolfilternet.nl/

-

• Escrimador
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-09 00:10
voor linux/solaris/BSD: DansGuardian

En ja, ik zag dat je dat niet draaide, ter volledigheid voor anderen die thread lezen ;)

Only dead fish go with the flow

• bolke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-06 11:47

bolke

Klikt nu met een Canon R

Er is toch Kennisnet voor scholen. Deze heeft volgens mij ook een internet filter.

http://www.hroling.nl

Verwijderd

Topicstarter
Kennisnet draait hier ook. Alleen dat filter is niet helemaal ok.
Maar nu zocht een kind laatst voor een verslag over poesjes naar poesjes en je raad natuurlijk wel wat er in beeld kwam. ........ ja poesjes alleen niet de goeie.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2003 22:58 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 14:05
Ik ben op mn werk ook bezig met scholen, en kennisnet.

Elke school krijgt een server. Deze is DHCP voor het netwerk, dan kun je tenminste ook wat doen als kennisnet plat ligt (da's niet echt praktisch, dhcp wordt door kennisnet geregeld)
Dat ding is tevens proxy tbv internet, Squid draait erop.

en die kun je best leuk dichtspijkeren. Echt dicht zal je niet 123 lukken, maar als de basis niet 123 open staat, lijkt t mij wel goed. Ze zullen er toch mee om moeten leren gaan, en tenslotte is er ook toezicht (neem ik aan)

Hoe Squid exact geconfigged is nu weet ik zo niet, de server werd door een ander bedrijf geleverd en geinstalleerd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 22:57:
Kennisnet draait hier ook. Alleen dat filter is niet helemaal ok.
Maar nu zocht een kind laatst voor een verslag over poesjes naar poesjes en je raad natuurlijk wel wat er in beeld kwam. ........ ja poesjes alleen niet de goeie.
Goed voor de ontwikkeling? B)

• Wezzie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 07:00
Ik ben een tijdje terug ook aan het kloten geweest op een basisschool en kwam er achter dat kennisnet toch redelijk veel blokt. Ik kon niet eens een paar minder legale dingen plukken ivm de mooie pop-ups. Maar wil je meer blokken moet je toch met ISA gaan stoeien. Echter is het de vraag als jij je doel op deze manier kunt bereiken. Want kennisnet blokt op de content, ISA kan het zelfde. Je kunt alleen een paar eigen sites toevoegen en de restricties omhoog gooien.

Maar om er zeker van te zijn dat wanneer je poesjes intikt je geen rare dingen krijgt is de kabel door knippen. Internet is nooit helemaal dicht te krijgen. Je moet er dan misschien met een docent of als docent anders mee omgaan. De kinderen hebben thuis ook internet en zien het daar ook wel. Met blokken e.d. haal je over het algemeen meer problemen op de hals dan je wilt.

[ Voor 3% gewijzigd door Wezzie op 15-05-2003 08:32 . Reden: tik foutje... ]

Pagina: 1