Toon posts:

[xp] relatie tussen vastloper + scsi probleempje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
goedemorgen,
ik heb een weekje een nieuw mobo (asus a7n8x) en mijn pc loopt soms vast (alles bevriest) (hij heeft het wel 2 weken gedaan zonder te bevriezen overigens)
sinds dat ie dat doet, zie ik in mijn event log de volgende errors (de laatste veel vaker dan de eerste)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Event Type: Error
Event Source:   aic78xx
Event Category: None
Event ID:   9
Date:       14-5-2003
Time:       7:15:01
User:       N/A
Computer:   CP14952-B
Description:
The device, \Device\Scsi\aic78xx1, did not respond within the timeout period.
[....]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Event Type: Error
Event Source:   aic78xx
Event Category: None
Event ID:   11
Date:       14-5-2003
Time:       6:55:00
User:       N/A
Computer:   CP14952-B
Description:
The driver detected a controller error on \Device\Scsi\aic78xx1.
kan het vastlopen hier iets mee te maken hebben?
ik krijg het niet voor elkaar om zelf een vastloper te reconstrueren. het gebeurt meestal als de computer een uur of 3 aanstaat.
wat nu?

Verwijderd

Topicstarter
(ik heb de termination van mijn drives reeds nagezien)

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Heb je met die error id's al op www.eventid.net of www.microsoft.com gezocht :?

Heb je hier al eens gekeken op de Asus site: asus a7n8

Daarnaast is Bios up to date :?

* aReaRe zag dat er een nieuwe uitwas voor zijn plankje :P

[ Voor 81% gewijzigd door aReaRe op 14-05-2003 11:15 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Heb je Easy CD creator geïnstalleerd?
Ik heb nl. hetzelfde probleem zodra ik ECD installeer (v4,5 en 6), versie maakt dus niet uit... Dit wijst m.i. op een brakke driver van het programma!
Naast deze error krijg ik ook paging errors op al mijn SCSI apparatuur (behalve scanner), maar je vastlopers...
Oplossing niet bekend.

We have just one world, but we live in different ones...

Verwijderd

niet misschien een driver probleempje?? mijn win2k bak liep vroeger ook altijd vast omdat de drivers niet goed compitable waren met mijn net nieuwe P3 coppermine toen... zeer lastig

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 11:14:
niet misschien een driver probleempje?? mijn win2k bak liep vroeger ook altijd vast omdat de drivers niet goed compitable waren met mijn net nieuwe P3 coppermine toen... zeer lastig
Ik had het probleem onder W2k en Wxp (NT4 thuis nooit gedraaid).
Maar wel een AMD processor. Het mooiste blijft dat deze problemen ALLEEN optreden zodra Easy CD Creator geïnstalleerd is...!!!!?
Conclusie: probleem ligt dus aan de ECD..!

We have just one world, but we live in different ones...

Verwijderd

Topicstarter
ik heb al de online zoektocht gedaan met het linkje in de eventvwr (microsoft.com), geen info beschikbaar.
van wat ik lees op eventid. net zou het een scsi termination probleempje kunnen zijn, dit heb ik ook al nagekeken, kan het ook niet zijn.
het probleem staat niet op de asus faq voor a7n8x
de bios heb ik na het constateren van het probleem geflashed met de laatste correcte versie, maar het probleem blijft.

en waarom treedt het pas op ongeveer 3 uur na het opstarten, en soms gebeurt er niets (alles blijft dan gewoon draaien)?
ik vind het niet echt betrouwbaar zo :S

Verwijderd

Topicstarter
(ik heb GEEN Easy CD Creator geinstalleerd, bah :))

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 11:25:
en waarom treedt het pas op ongeveer 3 uur na het opstarten, en soms gebeurt er niets (alles blijft dan gewoon draaien)?
ik vind het niet echt betrouwbaar zo :S
Heb jjij toevallig je systeem overclocked :? Daarnaast welke AMD CPU zit er op :?

Daarnaast: bij kleine aanvullingen kan je ook deze gebruiken Afbeeldingslocatie: http://images.tweakers.net/forum/templates/got/images/icons/edit.gif Anders kan dit gezien worden als onnodig kicken om je topic onder de aandacht te brengen

[ Voor 26% gewijzigd door aReaRe op 14-05-2003 11:28 . Reden: aanvulling ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Verwijderd

Topicstarter
Riemer Reinalda schreef op 14 May 2003 @ 11:26:
[...]

Heb jjij toevallig je systeem overclocked :? Daarnaast welke AMD CPU zit er op :?

Daarnaast: bij kleine aanvullingen kan je ook deze gebruiken [afbeelding] Anders kan dit gezien worden als onnodig kicken om je topic onder de aandacht te brengen
Nee niet overclocked, het is een xp2000+; Draait op net iets minder dan 1666mhz (133*12.5) (dit heeft bios ook nog eens zelf zo ingesteld) (bios settings zijn verder ook gewoon standaard)

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-03 10:10

mutsje

Certified Prutser

welke scsi kaart zit erin(onboard of extra)

Verwijderd

Topicstarter
mutsje schreef op 14 May 2003 @ 11:36:
welke scsi kaart zit erin(onboard of extra)
ava-2904 van adaptec. pci

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-03 10:10

mutsje

Certified Prutser

Dat is dus de niet bootable variant van de 2940. heb je de laatste drivers van Adaptec erop gezet? die digital signed by microsoft zijn. Wat ook kan helpen is de laatste service pack nogmaals installeren. Gebruik hier niet de standaard microsoft drivers bij werkt soms wel maar mijn ervaring is dat die problemen veroorzaakt(heb zelf ook 2904/2940/29160)

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, de non-bootable, ik heb de laatste adaptec drivers geprobeerd, en de standaard microsoft drivers, dit leverde geen verschil op, met beide drivers vastgelopen. Misschien een van de apparaten die er aan mijn scsikaartje hangt dat hevig conflicteert? (cdrom/non-dos formatted hdd)

NB.
Ik zit nu sinds laatste reboot (toen liep ie nl. vast) alweer 1,5 uur te kijken naar mijn eventvwr zonder problemen.

NB2.
Misschien toevallig, maar de keren dat mijn pc is vastgelopen, zijn wel de keren dat ik niet in de buurt was, en dus de computer niet in gebruik was... is dat mogelijk een aanknopingspuntje? (Ik blijf nu mijn pc gewoon gebruiken tot einde middag, dus dat wordt dan de in-use-testcase :))

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2003 12:19 ]

• tyrinian
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Misschien heb je wat aan http://support.microsoft.com/?kbid=153128.

Ik had hetzelfde probleem, maar bij mij hielp het losmaken en vastmaken van alle kabels, en het uittrekken en insteken van de 2904.

Verwijderd

Aangezien het na een bepaalde tijd gebeurd, heb je al bij powermanagement gekeken of je schijf niet na een bepaalde tijd uit gaat?
Zoja, dan moet je dat uitschakelen. De meeste schijven vinden dit niet leuk.
edit:
Je mag trouwens best wel gebruik maken van de "edit"knop, dat is deze Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2003 13:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
tyrinian schreef op 14 May 2003 @ 13:03:
Misschien heb je wat aan http://support.microsoft.com/?kbid=153128.
--------
Ik had hetzelfde probleem, maar bij mij hielp het losmaken en vastmaken van alle kabels, en het uittrekken en insteken van de 2904.
onderstaande komt van:
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;153128
CAUSE
The 3Com EtherLink 3c590 and 3c595 PCI network adapter driver (El59x.sys) that shipped with Windows NT has problems with bus mastering when multiple PCI-based controllers are installed.
These error messages can also be caused by poor or incorrect SCSI termination, a failing device or controller, inferior SCSI cabling, or a poorly written device driver for the SCSI controller.
hoe toevallig heeft de a7n8x deluze een 3c5xx on board. |:(
het bij microsoft beschreven issue zou wel alleen van toepassing zijn op nt4 en niet op xp?
Verwijderd schreef op 14 mei 2003 @ 13:10:
Aangezien het na een bepaalde tijd gebeurd, heb je al bij powermanagement gekeken of je schijf niet na een bepaalde tijd uit gaat?
Zoja, dan moet je dat uitschakelen. De meeste schijven vinden dit niet leuk.
edit:
Je mag trouwens best wel gebruik maken van de "edit"knop, dat is deze [afbeelding]
hdd power down van mijn schijven staat op 'never'. (die mogen echt niet uit)
(de editknop heb ik inmiddels al uitgevonden, zie ook eerder in dit draadje)

Verwijderd

Topicstarter
nou... van alles geprobeerd in de afgelopen aantal dagen, de vastloper is weg, geen idee hoe.
nu staat mijn pc 2 dagen aan, en krijg ik weer "The driver detected a controller error on \Device\Scsi\aic78xx1."

de fout treedt ongeveer elke 30 seconden op (aldus eventviewer), dit resulteert samen met de fout in het even (elke 30 seconden een geval van 5 seconden lengte)(zeer irri) hangen van de muis.

wat kan ik hier nu weer aan doen? ik vind het echt vreemd.
heb een win2000 installatie geprobeerd en een xp installatie, beiden geven dezelfde foutmelding.

wat is dit\? :(
Pagina: 1