Toon posts:

[WIN2K] 2 nic's met ip instellingen: kan dit/mag dit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Win2k machine met 2 netwerkkaarten:
Ik denk dat het niet goed is, maar toch werkt het. Kan iemand mij vertellen of dit ook echt goed is of hoe het eigenlijk moet?

Netwerkkaart 1:
192.168.0.1
255.255.255.0
90.0.0.10

Netwerkkaart 2:
90.0.0.10
255.255.255.0
90.0.0.1

Op netwerkkaart 1 zit het lokale netwerk.
Op netwerkkaart 2 zit een router.

Als er nou vanaf een werkstation een ping uitgevoerd wordt naar www.google.nl dan krijg ik netjes een antwoord, het werkt dus. Maar is het ook goed?

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Een adres in de 90.0.0 range is een op het internet gebruikt ip adres, dus het is niet zo netjes om het te gebruiken op je interne netwerkje. Maar het moet wel gewoon werken ja ;).

Je kan beter een van deze ranges gebruiken:
10.0.0.0 tot 10.255.255.255
172.16.0.0 tot 172.31.255.255
192.168.0.0 tot 192.168.255.255

Verwijderd

Er vanuit gaande dat je achter je router private range IP adressen moet gebruiken zal je de 90.x.x.x moeten veranderen. 90.x.x.x is nl NIET een private range. Zolang je router als gateway fungeert zal je hier geen problemen mee krijgen, maar zodra de router als _echte_ router gaat draaien krijg je wel problemen omdat 90.x.x.x op internet al door een ander (bedrijf) wordt gebruikt.

lees de faq even door welke IP ranges voor private netwerken gebruikt kunnen (mogen) worden.

Verwijderd

Het derde adres dat je noemt in beide rijtjes (90.0.0.1), is dat je default gateway? Dan moet je die bij de eerste kaart aanpassen; je default gateway moet in hetzelfde subnet liggen als je eigen ip-adres. In dit geval zal dat een adres uit 192.168.0.2-254 moeten zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Okay, van dat 90.0.0.1 adres weet ik, moet idd nog veranderd worden, maar is het met die gateway instellingen wel in orde?

Verwijderd

gateway van netwerkkaart 1 is het ip adres van netwerkkaart 2

gateway van netwerkkaart 2 is het ipadres van de router

Verwijderd

Topicstarter
Ahha, dat mag dus wel op deze manier.....en met de veiligheid ook in orde?

Verwijderd

gateway van netwerkkaart 1 is het ip adres van netwerkkaart 2
Oh ja, nu zie ik het ook, ik had verkeerd gelezen en dacht dat er 2x 90.0.0.1 stond. Ik weet niet precies hoe Windows 2000 hier mee omgaat, maar correct is het niet.

Wat hangt er verder nog aan het 192.168.0.1 netwerk?
Ahha, dat mag dus wel op deze manier.....en met de veiligheid ook in orde?
Je hebt niks aan veiligheid gedaan, dus dat hangt ervan af wat je verwachtingen zijn... maar als je wilt dat het "veilig" is, dan is dit niet voldoende.

Verwijderd

Je werkt nu achter NAT. Dit is "veilig" voor zover het om direct inbound dataverkeer gaat.
Om echt veilig te zijn zal je een firewall moeten installeren tussen je router en de rest van je netwerk (bijvoorbeeld op je win2k machine) verder zou ik altijd ook een virusscanner erop zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Er hangt niets meer dan een router aan de 192.168. kant. Deze heeft een firewall functie. Maar ik vind het zelf een beetje vreemd. Een IP-adres met een Gateway uit een andere reeks. Dit werkt doordat het natuurlijk in in Win2k machine zit. Maar hoe zou ik dit op moeten lossen op de manier zoals het "hoort"?

• dielessen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-12-2024
Hoe staat je router ingesteld? routed subnet of nat? ingebouwde switch? dhcp?

Hangt allemaal een beetje af hoe je het goed kan instellen.

maar Lokaal gebruik je private ip-adressen dus als je (server) win2k machine ook als router laat fungeren kun je de gateway van 1 netwerkkaart op je private ip adress zetten. Verder voor de clients geldt dan dns en gateway ook op private ip adress van je (server)

Voor beveiliging een firewall op je win2k machine (server).

Tip : winroute 4.2 pro firewall en router software in 1.

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op 14 mei 2003 @ 10:25:
Er hangt niets meer dan een router aan de 192.168. kant. Deze heeft een firewall functie. Maar ik vind het zelf een beetje vreemd. Een IP-adres met een Gateway uit een andere reeks. Dit werkt doordat het natuurlijk in in Win2k machine zit. Maar hoe zou ik dit op moeten lossen op de manier zoals het "hoort"?
Wat wil je nu eigenlijk horen? Vertel eens waar je mee zit, wat het probleem 'lijkt' te zijn en vertel eens duidelijk je doel! :X

Search anders eerst naar oplossingen die velen (!) al gemaakt hebben. :O

Je heb een prvate network, je heb een twee private netwerk naar je router en je heb daarna een ip-adres range gekregen van je provider.
Je kan die tweede private netwerk range laten varen, door die in de eerste range te zetten, dan hoeft er geen andere pc in de hoek te blijven draaien met een NAT translatie voor je netwerkje.

Je heb momenteel (neem ik aan) een geneste NAT-configuratie?

I've visited the Mothership @ Cupertino

Pagina: 1