[dat streamer] 2 stuks

Pagina: 1
Acties:

• hullepim
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-03 17:02
In het bedrijf waar ik werk hebben we een server staan, dit is onze domain controller. Van deze server maken we iedere nacht een backup op een dat dds3 tape. Deze server is 2 jaar oud. Bij aflevering zat hier een dat streamer in voor dds3, deze is stuk gegaan en hebben we dus vervangen. Zijn 2e streamer zit er nu dus al in, maar nu begint de 2e drive ook moeilijk te doen. We krijgen allemaal hard write erros en veritas backup geeft de melding dat de data wel is opgeslagen maar dat je een andere tape moet gaan gebruiken. Nu hebben we dus andere tapes geprobeerd maar het probleem blijft. Bij de vorige drive was precies het zelfde aan de hand. Ik vermoed dus dat deze drive ook aan zijn einde is, daarom heb ik nu ook al een nieuwe drive besteld en ga ik deze er vrijdag inzetten. Maar dat betekend dus dat dit de 3e drive wordt in 3 jaar tijd. Kan het zijn dat veritas of de scsi controller de drive verkeerd aanstuurd en zo de drive vernaggeld? Want in onze andere servers zitten ook van deze drives en daar hebben we nog nooit problemen mee gehad, deze zitten er al een aantal jaar in. Ik denk dat als ik deze drive er nu in stop dat deze na een jaar ook de geest gaat geven. Graag jullie advies hier over.

Verwijderd

standaard vraag, heb je al een schoon maak tape gebruikt??

• hullepim
Ja, dat doen we regelmatig. Hij is dus schoon.
Maar dat heeft dus niet geholpen

• anglico
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-02 00:11
DAT is Low Budget, een Poor Men's backup solution, wat wil je dan. Ik werk zelf bij een grote computerfirma en die DAT's trekken op niks, want die moeten om de haverklap vervangen worden.

"I've always found a fully Deployed Battle Group to be the most Effective Negotiator." Admiral Stark, High Guard, CY 9758

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-03 07:11
anglico schreef op 14 May 2003 @ 22:55:
... en die DAT's trekken op niks, ...
Ikke niet begrijp .... ;)

-

• PeterB
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-04-2025
Juicy schreef op 14 mei 2003 @ 23:07:
[...]

Ikke niet begrijp .... ;)
Da's Belgies voor "die DAT's zijn niets waard". Kwestie van je talen spreken :)

[ Voor 12% gewijzigd door PeterB op 14-05-2003 23:14 . Reden: Typo ]

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:20

mr_petit

opperprutser

Zorg dat het in je server (serverkast, ruimte enz) niet te warm is, en dat alles goed stofvrij staat.
Alle tape hardware is hiervoor heel gevoelig (warmte, vochtigheid, stof), maar DAT in het bijzonder.
Staan die andere servers in dezelfde ruimte?

"man is not truly one, but truly two,"

• hullepim
mr_petit schreef op 15 mei 2003 @ 00:04:
Zorg dat het in je server (serverkast, ruimte enz) niet te warm is, en dat alles goed stofvrij staat.
Alle tape hardware is hiervoor heel gevoelig (warmte, vochtigheid, stof), maar DAT in het bijzonder.
Staan die andere servers in dezelfde ruimte?
Ja alle server staan in dezelfde ruimte, er hangt ook een airco in die ruimte. Het is daar best wel koud, schat een graad of 15. Wat betreft dat streamers een poor mans oplossing zijn ben ik het niet mee eens. die drives kosten bijna 700 euro.
En een jaar of 5 geleden was dat DE streamer, en waarom we er nu weer 1 hebben is omdat we nog meer van deze drives hebben.

• PeterB
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-04-2025
DAT is inderdaad een cheapo oplossing. Wij gebruiken al weer een jaar of 5 DLT tape streamers. Erg veel capaciteit (tot 80 Gb) :), erg snel :), erg betrouwbaar :) en erg duur :(

Ze moesten alleen iets verzinnen op dat pokke vervelende leadertje |:(

We hebben overigens afgeleerd dit soort streamers in de serverkast te bouwen, we werken alleen nog maar met externe units. Een server met een ingebouwde unit ziet er veel beter uit dan een server met zo'n rommelige losse kast er bij, maar bij problemen hoef je tenminste niet je hele server te slopen.

[ Voor 44% gewijzigd door PeterB op 16-05-2003 01:34 ]

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-03 00:37

delorean7

Let's take the Aston toni

hullepim schreef op 15 May 2003 @ 09:44:
[...]

Ja alle server staan in dezelfde ruimte, er hangt ook een airco in die ruimte. Het is daar best wel koud, schat een graad of 15. Wat betreft dat streamers een poor mans oplossing zijn ben ik het niet mee eens. die drives kosten bijna 700 euro.
En een jaar of 5 geleden was dat DE streamer, en waarom we er nu weer 1 hebben is omdat we nog meer van deze drives hebben.
Lol. ja ik ben bang dat die voorganger toch echt gelijk heeft hoor. DAT is qua zowel prijs maar helemaal qua prestaties heel erg low end in tape land. Alles wat daar onder zit qua prijs is eigenlijk alleen leuk voor thuis.

Wil je en kwaliteit en niet teveel betalen dan moet je kijken naar VS80, VXA en dergelijke. Waarbij ik altijd zou gaan voor de laatste: 2 maal zo snel als VS80, 300 euro goedkoper en media goedkoper. Daarbij ook nog eens veiliger, wat meteen de rede is dat IBM en Fujitsu die VXA zijn gaan gebruiken.

Daarbij zou ik niet zo hard vasthouden aan: we hebben nog meer drives van dat type. Aangezien je denk ik gebruik maakt van DAS (Direct Attached Storage) en geen centrale backup maakt dat dus geen fluit uit.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:11

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Maar goed, de originele vraag was of er een reden kan zijn waarom die ene drive eerder defect raakt dan de anderen. De meest voorkomende reden is schoenpoetsen doordat de toeleverende server niet voldoende data kan aanvoeren om de drive lekker te laten doordraaien.
Dat kan voorkomen bij bijvoorbeeld de tapedrive op dezelfde scsi-bus als de disk(s), een backup via het netwerk, erg goed comprimeerbare data met hardware compressie aan en veel kleine bestanden.
Ik neem aan dat de normale scsi voorwaarden allen goed zijn - bussnelheid, terminator.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

Pagina: 1