• mhofstra
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-02 00:04
Ik ben van plan binnenkort een digitale camera aan te schaffen en zit te denken aan de Casio Exilim EX-Z3, Pentax Optio S of misschien de Minolta Dimage Xi (weet iemand een goede review, want op dpreview staat ie nog niet...?).

Nu wil ik af en toe ook foto's nemen van sport, dus foto's waarop mensen in beweging zijn. Ik weet dat ik dan foto's moet maken met een snelle sluitertijd (kan iemand me misschien vertellen hoe snel ongeveer?) maar ik vraag me af hoe dat gaat met een van de hierboven genoemde camera's omdat je hierbij geen handmatige instellingen voor de sluitertijd of diafragma kunt maken.

Mijn vraag is dus of dat uberhoupt mogelijk is met een van de genoemde camera's en zoja hoe?

Alvast bedankt voor jullie moeite!

groeten,

mathieu

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-02 17:05
Om wat voor sporten gaat het? Voor bijvoorbeeld autoraces kan je wel een stevige zoom gebruiken, terwijl voor (bij wijze van spreken) schaken dit niet nodig is. Kijk in deze context ook of er eventueel een converterlens (bijv. 2x extra zoom) mogelijk is.

Ik denk dat je mede door het gebrek aan handmatige instellingen niet alles uit de camera kan halen wat je wil. Misschien gaat het voor een gedeelte goed, maar op den duur loop je zeker tegen de grenzen aan.

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Waarom gaat je voorkeur dan uit naar één van die drie camera's? Je stelt een aantal eisen, hierbij zoek je een camera. Niet andersom lijkt me. Misschien dat je eerst eens op zoek moet gaan naar cams die aan jouw randvoorwaarden voldoen.

• mhofstra
Het gaat meestal om de sport korfbal. Dus een grote zoomlens zou handig wezen maar met een zoom factor hoger dan 3x worden de camera's gelijk weer zo groot. Ik weet niet hoe bovengenoemde camera's reageren op snelle situatie's, ik weet dat ze alleen automatisch kunnen werken (wat ik handig vind, zo kan mijn vader em ook gemakkelijk gebruiken) maar zo'n camera kan dan toch moeilijk zien of ie een snelle foto moet nemen of niet? En wat is snel genoeg voor sport? (dus laten we zeggen dat je een foto wil nemen van een persoon die hardloopt, de foto word genomen van enkele meters afstand (dus waarschijnlijk met maximale zoom, zodat je al minder licht opvangt). Wat voor sluitertijd kiest b.v. een van bovengenoemde camera's dan?)

Het nemen van sport foto's is niet het belangrijkste, ik zoek gewoon een kleine camera voor allround gebruik welke niet te groot is (gemakkelijk mee te nemen). Als het echter in zijn geheel niet zal lukken om zulke foto's te nemen moet ik toch opzoek naar een camera waar meer handmatig mee in te stellen is (maar die vind je nog niet echt veel in de categorie onder de 500 euro, minimaal 3 megapixels en niet al te groot.....)

Moeilijk, moeilijk :-)

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
mhofstra schreef op 14 May 2003 @ 09:46:

Het nemen van sport foto's is niet het belangrijkste, ik zoek gewoon een kleine camera voor allround gebruik welke niet te groot is (gemakkelijk mee te nemen). Als het echter in zijn geheel niet zal lukken om zulke foto's te nemen moet ik toch opzoek naar een camera waar meer handmatig mee in te stellen is (maar die vind je nog niet echt veel in de categorie onder de 500 euro, minimaal 3 megapixels en niet al te groot.....)

Moeilijk, moeilijk :-)
Je zoekt dus een cam onder de €500? Hmm, streep dan die Minolta Xi alstjeblieft weg: slechte prijs-kwaliteit verhouding. Het enige leuke aan de cam is het design (klein, vierkant), maar fotografisch is het 3x niks.

Misschien dat je toch kunt overwegen iets meer uit te geven, je zit dan in het segment 500-550 euro: Olympus-4000Z (aanrader!), Canon S45, Sony P72 (die is trouwens maar 400, en dat is een erg goeie cam voor wat jij er mee wil). Hou je wel rekening met €150 extra aan batterijen, lader, geheugen en tasje?

Verwijderd

minolta s414 is ook aan te raden! of de canon a70.
reden? je moet een camera met grote lens en die ook kleine sluiertijd hebben.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2003 09:58 ]

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2025

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Op de a70 van canon (3.2 mp) zit volgens mij een sportstand voor het schieten van sportfoto's. Camera kost rond de 370 euro. Zeer goede foto's. Niet al te groot formaat camera. Je moet alleen ff een nihm lader met 4 (handigst is >= 8) Nihm batterijen kopen. Mogelijkheid tot opzetlenzen, zodat je de 3x zoom nog verder uit kunt breiden.

De s45 is ook een goede keus maar wel duurder. Veel instellingen en mooie foto's en is ook niet groot.

Zandpaddo is wel een klein beetje canon fan

• mhofstra
Bedankt voor alle antwoorden. Ik zal deze camera's eens bekijken!

Als er nog iemand is die de pentax optio s of de casio exilim ex-z3 heeft en al eens sport foto's heeft genomen dan zou ik graag zijn/haar ervaringen hiermee horen...

• mhofstra
Ik heb even naar de verschillende camera's gekeken en heb een paar vraagjes.

Volgens de sony website heeft de sony P72 geen handmatige instelling voor diafragma of sluitertijd, als dat zo is kan ik er toch niet heel veel mee? (verders lijk ie me namelijk wel mooi en klein). De canon s45 zou inderdaad heeft inderdaad erg goede specs (en is ook highly recommended behoordeeld door dpreview). De canon A70 heeft zeker geen handmatige sluitertijd/diafragma instelling (alleen maar eens speciale 'sport' mode)? De minolta s414 heeft ook mooie specs (4x zoom!) maar is me denk ik iets te groot. Hetzelfde geld voor de olympus, deze is me ook iets te groot....

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-02 17:45
Ik geloof zelf nooit zo in die sportmodus. De verschillen met de automatische modus zijn marginaal, alleen de sluitertijd wordt wat korter. Wat bij mij vaak het probleem is (PowerShot S30), is de autofocus. Deze focust en houdt daarna de gevonden focusafstand vast. Mooier zou zijn als er een continue focus op zit. Dus dat hij steeds blijft focussen zolang je de sluiterknop half ingedrukt houdt. Het enige dat je nu eigenlijk kunt doen is de focusafstand van te voren bepalen en daarna hopen dat je ongeveer goed zat. Dus ik weet niet of er camera's zijn met zo'n 'continue focus'?

Verder kan ik je die S45 gewoon aanraden. Hij lijkt erg veel op de S30 en die werkt erg prettig en maakt mooie foto's. De fotokwaliteit is als het goed is alleen maar beter. Verder is hij natuurlijk erg compact, dus je steekt hem zo in je jaszak. Superapparaat dus!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-02 14:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

De Minolta Dimage F100/F300 heeft automatic subject tracking, dat betekent dat hij een onderwerp dat over het beeld beweegt kan blijven volgen. Ook is hij compact en heeft volledig handmatige instellingen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• schumacher

• schumacher
Johnny schreef op 14 May 2003 @ 11:43:
De Minolta Dimage F100/F300 heeft automatic subject tracking, dat betekent dat hij een onderwerp dat over het beeld beweegt kan blijven volgen. Ook is hij compact en heeft volledig handmatige instellingen.
Die F100 staat voor rond de €450,= in de pricewatch, dus die valt ook nog binnen je budget. Die automatic subject tracking lijkt me ideaal.

Nou dit waren wel even weer genoeg postings achter elkaar :)

• mhofstra
Er zijn voor mij overgebleven de Canon A70 en De minolta F100. Ik nijg nu naar de canon omdat deze wat goedkoper is maar misschien kan iemand mij overtuigen (behalve dat ie 4 megapixel heeft) om voor de minolta te gaan.
Pagina: 1