Toon posts:

Klein onderzoekje: rar,ace en zip

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/lichtoog/onderzoekklein.png
Klik voor ietsje groter

xls bestand: http://members.home.nl/lichtoog/onderzoek.xls

Zow dit heb ik ff gedaan n.a.v. de nieuwspost op t.net van winzip die ik gistermiddag zag staan :) Ik weet/kan er verder geen mooie grafieken van maken dus als er iemand zich geroepen voelt :P

Conclusies die ik hieruit kan trekken: RAR (winrar only) en ACE (winace only) zijn de betere formaten om iets in te pakken maar erg traag.

Tot mijn verbazing was winrar overall bijna de snelste kwa zip formaat verder is de zip van Windows XP kwa compressie 1 van de slechtere.

Conclusie voor mij persoonlijk: ik blijf toch winrar gebruiken omdat deze veel formaten aan kan kwa uitpakken en kwa inpakken heb je eigenlijk toch niet meer nodig dan zip of rar :)

Verwijderd

Goed onderzocht; maar ik had de indruk dat WinRAR, WinAce en WinZIP ook met dit soort cijfers schermen om hun produkten aan te prijzen?

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het gemak van de windowsXP zip is voor mij belangrijker, met breedband kan het me niet gek veel schelen. Maar igg een mooi onderzoek!

Verwijderd

Handig testje... maar er zijn nog betere (hoogste compressie, snellere, laagste resources, opties etc) [draai WinACE/ZIP/RAR maar eens op een P1-133-166 en je zult al snel naar WinRAR snakken]

Vergelijkingsmateriaal op GoT,
uit de Faq: Vergelijking Rar vs. Ace vs. Zip
en van de frontpage: nieuws: Vergelijking compressie programma's
RAR (winrar only) en ACE (winace only)
Wat betreft compressie wel waar, maar uitpakken kunnen ze allebei elkaars formaten decompressen (wat dus 99% van de lurkende mensheid nodig heeft).
Het gemak van de windowsXP zip is voor mij belangrijker
Als je de ingebouwde zipbrowser bedoelt: die kan geen ACE, ZIP, RAR, ICE, ARJ, LHA, ARC, TAR, ISO, BIN, etc aan.

De uitgepakte WinRAR (die in je programfiles map staat) hoef je trouwens niet te installeren, gewoon kopieren/plakken naar een andere PC of op CD branden en je hebt een perfect uitpakprogramma zónder installatie, DLL vervuiling, vage regenties of registratiekeys die je vergat te exporteren uit je mailbox...

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2003 02:16 ]

• Bert-Jan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2024
Tja, als je breedband hebt lijkt me snelheid van compressie belangrijker als compressieratio, maar als je op 56k zit is dat net weer andersom dacht ik zo.
Ace en rar zijn beide zo'n beetje het beste, maar voor mij met kabelinet boeit het me niet zo of die paar plaatjes nou 6 of 10 mb zijn. En als je dan een paar minuten bezig bent met inpakken, dan duurt dat al langer dan het down/uploaden.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Het maakt weinig uit...Dit is een standaard methode om statistiek te verkrachten.
Als de oorspronkelijke file 100 Meg was dan blijft er in het ene gevan 10 Meg over en in het andere geval 12 Meg dan lijkt het verschil 20%
Bekijk je het andersom dan heb je in het ene geval 78% compressie en in het andere geval 80% compressie. Wauw...2% verschil...

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• F.U.B.A.R
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-09 23:37
Volgens mij had je ipv MP3's beter WAV's laten comprimeren. MP3 is immers al comprimeerd.
En had je de test ook op verschillende systemen (evt OS'en) moeten runnen voor een duidelijker beeld. Maar da's wel een beetje veel gevraagd van een particulier. :)

Verder wel een leuk testje.

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
heb je er wel rekening mee gehouden dat ze misschien standaard op verschillende niveau's inpakken? daarom kan het langer duren, maar is de compressie wel veel beter. misschien moet je eens bij alles de compressie op maximum zetten en kijken wat er dan gebeurt...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bij alle progsels en alle formaten waar mogelijk de compressie op zijn hoogst/het best gezet :) (en alleen hieraan gezeten, verder niet aan andere instellingen zoals dictonary sizes enzo, gewoon voor de rest default instellingen).

Tsja en sommige dingen zoals mp3's en mpeg's enzo zijn al 99% compressed zowat, zelfde geld ook voor die Battlefield maps maar bij deze laatste heb ik ook 2 custom maps gedaan die niet compressed zijn.

Nu ik het eens lees had ik er beter een algemeen geluidsmap van kunnen maken zoals de pics, die pics zijn gifs, jpeg's (ook al vrij compressed), bmp's, tga's en png's zo uit me hoofd.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2003 13:20 ]

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:18
Dictionary size is anders wel erg belangrijk, dus veel hebben we niet aan deze test.

Ik doe regelmatig ook deze tests en mijn conclusie is dat 7zip met zijn eigen 7z formaat soms nog stukken beter inpakt dan WinRAR en WinAce( En dan heb ik alles tenminste wel op maximaal gezet.)

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-08 15:45

Godjira

To infinity and beyond!

Ik maak al maanden gebruik van PowerArchiver 2002. Deze kan bijna alle compressie formaten aan; zip, ace, rar, arj, tar.gz, etc.

Dit is echt een superfijn programma. Het werkt ook nog eens verrekte snel.

Profile

Verwijderd

Als het om maximale compressie gaat is 7z inderdaad vaak nog beter dan rar en ace. Jammer dat dit formaat nog relatief onbekend is (maar als het moet kun je er ook self-inflating exe's van maken, dat scheelt). En jammer dat het programma 7-zip zelf qua gebruiksgemak en aantal ondersteunde formaten nog een beetje achterblijft t.o.v. WinRAR en WinAce. Maar 7-zip is wel open-source, dus hopelijk worden die minpuntjes nog eens weggehackt. :)

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
F.U.B.A.R schreef op 14 mei 2003 @ 12:28:
Volgens mij had je ipv MP3's beter WAV's laten comprimeren. MP3 is immers al comprimeerd.
En ruwe pics moeten gebruiken (BMP/RAW), want GIF/JPG/PNG zijn ook al ingepakt op een manier. Daarnaast zou het leuk zijn geweest om een tekstbestand met een zooi random tekst en een tekstbestand met alleen maar één tekens erin te testen.
En had je de test ook op verschillende systemen (evt OS'en) moeten runnen voor een duidelijker beeld. Maar da's wel een beetje veel gevraagd van een particulier. :)
Dan zou ik onder Linux bzip2 testen. Die heeft ook een aardige compressie (beter dan zip :+ ).
Verder wel een leuk testje.
De test zou natuurlijk wel een stuk beter uitgevoerd worden als je een zooi compressieformaten zou testen op verschillende besturingssystemen op verschillende systemen (x86 en PowerPC om twee voorbeelden te noemen). Dan krijg je een mooie uitslag en kan je in een oogopslag zien welke compressie-formaat je het beste kan gebruiken :P.
Pagina: 1