Toon posts:

[Clarkconnect] Printkosten bijhouden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort clarkconnect draaien als routertje voor mijn netwerk. (Is gebaseerd op Redhat kernel 7.3)
Heb heel lang freesco gebruikt maar wilde nu toch wat meer.

Ik heb Webmin geinstalleerd, CUPS printerserver, en SAMBA.

Wat wil ik:
Van al mijn huisgenoten bijhouden wat ze op de netwerkprinter printen, zodat ik de kosten per persoon makkelijk kan aflezen.

Ik heb een HP Laserjet 4, zonder postscript module.

Tot zover ben ik gekomen:
- Al mijn huisgenoten krijgen een username, en een usergroup
- Alleen die usergroup krijgt toegang tot de printer.

Las ergens dat alle printopdrachten in een bepaalde logfile worden opgeslagen,
is er een handig programmatje dat die logfile uit kan lezen en in een overzichtelijke tabel weergeeft?

Of weet iemand een andere oplossing?

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 05:40

Brazza

Byte me!

Als dat logfile er is, zou je misschien via IP/hostname/usergroup kunnen uitzoeken wie wat heeft uitgeprint. Lijkt me niet al te moeilijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Brazza op 14-05-2003 02:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Lees net op www.linuxprinting.org dat de logfile (/var/log/cups/page_log) alle printeropdrachten vanuit een windowsclient 'raw' zijn. Ze gaan dus direct vanaf de client naar de printer. De logfile registreert dan maar 1 pagina.

Aangezien mijn printer geen postscript kan printen, werkt de 'force postscript printing' optie niet. Met postscript zou de registratie wel goed gaan.

Ik denk toch dat ik naar een andere oplossing moet gaan zoeken.

Anybody?

Verwijderd

wat staat er bij jobs ik cups? wel het aantal bytes? (veel bytes is veel inkt/pagina/netwerk/cpu gebruik???)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:16
Waarom niet CUPS het printwerk laten doen en met de Adobe PostScript driver en de PPD file van je printer de taken naar CUPS laten sturen. Op die manier kan CUPS je precies vertellen hoeveel blaadjes het zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Heb net een programmatje ontdekt wat alles zou doen wat ik wil: PyKota
http://www.librelogiciel....ation/action_Presentation

Ga er binnenkort mee aan de slag, laat nog wel horen of het ook onder clarkconnect draait.
Pagina: 1