Toon posts:

Stelling: via headphones perfect surround mogenlijk.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 01-12 21:01
Na een poosje over dit onderwerp te hebben zitten brainstormen ben ik tot de conclusie gekomen dat volgens mij je via een normale 2 speaker headphone je dezelfde kwaliteit van 3d geluid zou moeten kunnen bereiken als via een 5.1/6.1 surround setje!
Dit omdat je als mens maar over slechts 2 oren beschikt en dus over een 2 kanaals dus stereo input. Mijns inziens komt het feit dat je bijv. op straat kunt horen of er iemand bijvoorbeeld rechtsachter je loopt komt omdat er meer volume in het rechteroor komt en doordat het geluid van achter komt er een bepaalde 'vervorming' optreed waardoor je hercenen tegen jou 'zeggen' van: "he GG85 er loopt iemand (rechts)achter je"!
Feit is dus dat je als mens met slechts 2 ingangen perfect 3d geluid kunt waarnemen. Het lijkt me dus dat je na de nodige researsch naar het menselijk oor het dus best mogenlijk moet zijn om dit perfect na te bootsen met slechts 2 kanalen. Want waarom zou je er meer nemen terwijl je zelf maar 2 ingangen hebt!? Mijns inziens puur gemakzucht van de ontwikkelaars (gezien de populariteid van surround setjes).
Een aantal jaren terug en nog steeds op kleine schaal hadden we de Aureal techniek die volgens velen perfect werkte - maar waar ik geen oordeel over kan vellen omdat ik nooit heb gehoort - waar ook gewoon van een headphone gebruik werd gemaakt. Alleen na dat dit bedrijf door Creative werd overgenomen is er nooit meer iets van gehoort, mijns inziens omdat je met de verkoop van surroundsetjes je nu eenmaal meer winst kan maken.

Vraag is nu: hoe denken jullie over mijn gedachtegang?

[Voor 7% gewijzigd door GG85 op 13-05-2003 23:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: november 2000
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

Ik zat hier laatst ook aan te denken. Ik denk ook dat dit mogelijk is. Bijkomend voordeel is dat je vrijwel precies weet hoe de speakers t.ov. het oor zijn gepositioneerd (gewoon recht ervoor). Bij 5.1 speakers maakt de positionering nogal veel uit.

[Voor 57% gewijzigd door Harrie op 13-05-2003 23:07]

F1TV 20% korting hier

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boekster
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 10-03-2018

Boekster

Naimoholic

Onzin. Als spreekspoel 1 aangeeft dat hij naar achteren wil, en spreekspoel 2 wil op dat zelfde moment z'n conus naar voren duwen, dan heb je in een hoofdtelefoon, die dus maar 1 conus heeft, een probleem. Wat ik wil zeggen is, je kunt het geluid misschien wel 'vervormen' naar positie, maar meerdere effecten tegelijk zullen moeilijk gaan. En probeer maar eens een hoofdtelefoon als een sub te laten functioneren.

Music Addicted

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

maar vergeet niet dat je te maken hebt met reflecties in de omgeving en in je oorschelp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 01-12 21:01
Die kun je nabootsen! Dat is volgens mij ook de truc.
Ok, die sub wordt een probleempje! maar kan evt. extern

[Voor 36% gewijzigd door GG85 op 13-05-2003 23:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harrie
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

Boekster schreef op 13 May 2003 @ 23:08:
Onzin. Als spreekspoel 1 aangeeft dat hij naar achteren wil, en spreekspoel 2 wil op dat zelfde moment z'n conus naar voren duwen, dan heb je in een hoofdtelefoon, die dus maar 1 conus heeft, een probleem. Wat ik wil zeggen is, je kunt het geluid misschien wel 'vervormen' naar positie, maar meerdere effecten tegelijk zullen moeilijk gaan. En probeer maar eens een hoofdtelefoon als een sub te laten functioneren.
Het feit van 2 effecten tegelijk lijkt me geen probleem. Er moet alleen ff een vertaalslag komen in de software. De lucht bij je oor kan toch ook geen 2 kanten tegelijk op bewegen?

Dit is misschien iets als bedoeld wordt: http://www.pearl.de/p/PE9...round_Kopfhoerer_Set.html Deze heeft dan wel 3 luidsprekertjes per oor...

[Voor 15% gewijzigd door Harrie op 13-05-2003 23:19]

F1TV 20% korting hier

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 01:20

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Een klasgenoot van me heeft een retedure draadloze koptelefoon van ik geloof Sennheiser. Deze heeft in elke oorschelp twee luidsprekers waarmee je dus een surround creeërt...Doch over je punt van die 5.1, ik zou niet weten hoe je een losse subwoofer aan dat ding hangt :+

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Ik dnek dat de lucht bij je oor een grotere inhoud heeft dan als je deze afluit met een hoofdtelefoon. Bovendien komt het geluid ook echt van verschillende kanten met speakers, en dat kan een hoofdtelefoon gewoon niet. Naar mijn idee zou het niet werken.

Music Addicted

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 04-12 22:31
Ik denk dat je toch in elke oorschelp 2 speakers moet zetten, want er wordt ook een vertaalslag gemaakt in hoeverre de fase verschilt tussen de haartjes voorin en achterin je oorschelp. Deze faseverschuiving wordt veroorzaakt door de hoek waaronder je oor staat tov de geluidsbron.
De sub lijkt me helemaal geen probleem. Het is op een gegeven moment gewoon optellen van sinussen en de speakertjes in een hoofdtelefoon hebben vaak een groot frequentiebereik, dus dat moet wel lukken.

Mischien dat je wel met wat wiskunde en een DSP die faseverschuivingen in de hoofdtelefoon kunt genereren met 1 speaker, maar dan moet je wel exact weten onder welke hoek die speaker staat tov het hoofd, en dat is nogal wisselend per persoon. (flaporen of niet enz.)

De reden dat er voor in de huiskamer 6 speakers worden neergezet is eerder ook al ffkes genoemd, namelijk dat niet iedereen op dezelfde afstand zit van een box.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MLS
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 14:11

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

TD-er schreef op 13 mei 2003 @ 23:23:
Ik denk dat je toch in elke oorschelp 2 speakers moet zetten, want er wordt ook een vertaalslag gemaakt in hoeverre de fase verschilt tussen de haartjes voorin en achterin je oorschelp. Deze faseverschuiving wordt veroorzaakt door de hoek waaronder je oor staat tov de geluidsbron.
De sub lijkt me helemaal geen probleem. Het is op een gegeven moment gewoon optellen van sinussen en de speakertjes in een hoofdtelefoon hebben vaak een groot frequentiebereik, dus dat moet wel lukken.

Mischien dat je wel met wat wiskunde en een DSP die faseverschuivingen in de hoofdtelefoon kunt genereren met 1 speaker, maar dan moet je wel exact weten onder welke hoek die speaker staat tov het hoofd, en dat is nogal wisselend per persoon. (flaporen of niet enz.)

De reden dat er voor in de huiskamer 6 speakers worden neergezet is eerder ook al ffkes genoemd, namelijk dat niet iedereen op dezelfde afstand zit van een box.
Maar de sub vertalen qua diepte gaat misschien wel, maar ook qua volume? Een bas bij een HT is heerlijk om te voelen, niet alleen te horen ;) .

Music Addicted

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harrie
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

Boekster schreef op 13 May 2003 @ 23:17:
Ik dnek dat de lucht bij je oor een grotere inhoud heeft dan als je deze afluit met een hoofdtelefoon. Bovendien komt het geluid ook echt van verschillende kanten met speakers, en dat kan een hoofdtelefoon gewoon niet. Naar mijn idee zou het niet werken.
Het geluid komt via een smal kanaal bij je beentjes en trommelvlies. Dan komt het dus niet meer van verschillende richtingen. Maar het wordt waarschijnlijk el enorm moeilijk om dit na te bootsen met 1 speakertje in je oor... Of stel ik het nu eenvoudiger voor dan het is? Je moet eigenlijk het golfpatroon wat dus in je oor komt nabootsen met 1 speakertje, lijkt me lastig, maar niet onmogelijk.

F1TV 20% korting hier

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 20-11 00:11
Boekster schreef op 13 mei 2003 @ 23:08:
Dat gaat nergens over. Geluids golven zijn net als elke golf te superpositioneren. Een klassiek stuk ( heel veel kanalen gebruikt bij het opnemen) kan je toch ook netjes met je 2 boxen weer geven? En een hoofdtelefoon als sub. Ze bestaan. Maar dit heeft meer met het type luidspreker te maken dan met wat de topic starter bedoelt.

Ik denk dat het probleem hem niet zo zeer zit in dat je maar 2 oren hebt, maar dat je lichaam geluid ook voelt. Lage tonen gaan door je hele lichaam en je oorschelp speelt ook een grote rol. Wanneer je zo'n koptelefoon hebt mis je dat oorschelp en bas effect op je lichaam en verlies je een hoop dynamiek lijkt mij. Geluid moet je voelen.

[Voor 10% gewijzigd door Terror op 13-05-2003 23:28]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DoD Cerberus
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23-11 20:19
volgens mij is de enige manier om die werkend te krijgen een koptelefoon te maken met aan elke kant minstens 2 luidsprekers

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Krypt
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 14:58
Bij mijn Gravis Ultrasound Max zat een proggy die dat ook deed.... zag je een hoofd en kon je met je muis een geluidseffect ergens projecteren, en dat hoorde je dan ook door je koptelefoontjes.. Werkte nog redelijk, en dat is een jaar of 8 geleden ofzo... die techniek moet toch wel wat verder uitgediept zijn..

Pvouput live

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 01:09
Toevallig heb ik sinds kort weer een buurman en heb dus een koptelefoon aangeschaft om 's nachts films te kijken.
Als ik die op m'n schoot (in bed) leg en het volume voluit zet dan hoor ik ook het geluid van verschillende kanten komen (het is even wennen) en soms ook van achter. (faseverschuivingen, weet je)
Althans: zo ervaar ik het, na een poosje.

Ik vind de gedachtengang van TS dan ook helemaal niet zo gek.
ps. ik weet helemaal niets van 4.1 , 5.1 , 6.1 -systemen en ik mis het helemaal niet en het is in mijn ogen (oren) al helemaal z'n geld niet waard.

edit: typo

[Voor 4% gewijzigd door zetje01 op 13-05-2003 23:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harrie
  • Nu online

Harrie

NederVlaming

Terror schreef op 13 mei 2003 @ 23:26:
[...]

Dat gaat nergens over. Geluids golven zijn net als elke golf te superpositioneren. Een klassiek stuk ( heel veel kanalen gebruikt bij het opnemen) kan je toch ook netjes met je 2 boxen weer geven? En een hoofdtelefoon als sub. Ze bestaan. Maar dit heeft
Superponeren :X
Idd, het feit dat je de golven dus op kan tellen, doet mij vermoeden dat je deze dus ook via een DSP met 1 speaker kan genereren....

het voelen van de bas e.d. is natuurlijk wel weg...

F1TV 20% korting hier

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cwppol
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22-05-2020
ps. ik weet helemaal niets van 4.1 , 5.1 , 6.1 -systemen en ik mis het helemaal niet en het is in mijn ogen (oren) al helemaal z'n geld niet waard.
Ga eens in een goed (of zelfs maar een matig) HT luisteren naar een film. Als je dan nog wilt volhouden dat het z'n geld niet waard is en dat je het kan missen, dan ben je waarschijnlijk geen echte film-freak...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Terror schreef op 13 mei 2003 @ 23:26:
[...]

Dat gaat nergens over. Geluids golven zijn net als elke golf te superpositioneren. Een klassiek stuk ( heel veel kanalen gebruikt bij het opnemen) kan je toch ook netjes met je 2 boxen weer geven? En een hoofdtelefoon als sub. Ze bestaan. Maar dit heeft meer met het type luidspreker te maken dan met wat de topic starter bedoelt.

Ik denk dat het probleem hem niet zo zeer zit in dat je maar 2 oren hebt, maar dat je lichaam geluid ook voelt. Lage tonen gaan door je hele lichaam en je oorschelp speelt ook een grote rol. Wanneer je zo'n koptelefoon hebt mis je dat oorschelp en bas effect op je lichaam en verlies je een hoop dynamiek lijkt mij. Geluid moet je voelen.
Ja, maar over het algemeen wordt het toch op CD gezet in 2 sporen, die samengevoegd worden van die meervoudige. Bovendien maakt ook de plaatsing van een klassiek stuk minder uit. Je zit in het publiek, niet op het podium.
En ik denk ook dat je oorschelp deels nog dingen weerkaatst waardoor ook je plaatsing van het geluid wordt beinvloed.

Music Addicted

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 14:30

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Ik lees hier (IMO) nogal wat onzin. Effe my $0.02:

Je hoort iemand rechtsachter je lopen:
• Het geluid komt later aan bij je linker oor - hersenen zeggen dus "het komt van rechts".
• Het geluid komt onder een "bepaalde hoek" binnen in je oorschelp en dus op de trilhaartjes - hersenen zeggen dus "het komt van achter" (niet zeker van deze ;) )
• Een sub is helemaal niet nodig als je een hoofdtelefoon hebt. De bron is zo dicht bij je oor dat je geen enorme sub nodig hebt (een 5 watt "oorplugje" kan al behoorlijk zeer doen als je het mij vraagt. Wil je uit je stoel trillen van de bas (en dus het geluid "voelen") dan heb je sowieso een flinke set nodig. Een sub is dan maar een leuk extra-tje...IMHO ;)
• Een conus die "in" en "uit" tegelijk wil? Heb je al eens twee golven "bij elkaar opgeteld"? Al eens een "wavefile" van dichtbij gezien?

De gedachtengang van TS is niet slecht, maar (behalve links/rechts) écht surround bereik je alleen als het geluid ook degelijk van meerdere kanten komt. Hoe meer hoe beter :P

...en helemaal eens met GA!S hier onder :P

[Voor 39% gewijzigd door RobIII op 13-05-2003 23:43]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GA!S
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Voor het "surround" idee: Ja natuurlijk is dit mogelijk. Sterker nog, het is eigenlijk andersom. Die surround setjes doen verschrikkelijk hun best om je 2 oren voor de gek te houden. Hoe dichter de bron zich bij het trommelvlies bevindt, hoe minder moeite je hoeft doen om het geluid te positioneren. Je hebt uiteindelijk maar 2 oren welke, in samenwerking met je hersenen, zorgen voor het idee van ruimte.
Enige vereiste is een stuk slimme software die de positie van het hoofd ten opzichte van de geluidsbronnen bepaalt. Zodra je je hoofd beweegt zou het geluid dus moeten veranderen.

de betaler vervuilt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bajoran
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 28-04 15:06

Bajoran

Waarom?

Ik heb dan een supergoedkoop geluidskaartje van Sweex, de 6.1 versie. Die heeft een instelling waarbij je gebruik kunt maken van je koptelefoon en jawel, die voegt wel wat to aan je belevingswereld in tegenstelling tot dat ding wat
philippi14 schreef op 13 May 2003 @ 23:12:
[...]

Dit is misschien iets als bedoeld wordt: http://www.pearl.de/p/PE9...round_Kopfhoerer_Set.html Deze heeft dan wel 3 luidsprekertjes per oor...
melde. In een test werd die koptelefoon volledig afgekraakt.

ASUS A8NE AMD Athlon 64 3500+ - Corsair ValueRam 2 x 512 PC3200 - Asus 7900GT PCIe 256 MB DDR3 - NEC ND3550A - NEC DV5800D - 2 x MaxtorDiamondMAX 10 SATA II - Logitech Z640 speakerset - Pabst Fans 12db en een chieftec bigtower

• TheLemon
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 04-11 18:37

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Het gaat je alleen bij benadering lukken, je twee oren samen kunnen links/rechts verschil horen, maar één oor alleen kan al voor/achter boven/onder etc. onderscheiden plus nog alle tussenvarianten. Horen is veel meer dan alleen trillen van je trommelvlies. Dan moet je toch flink wat drivertjes verwerken in één unit op je hoofd.
Dat over die sub is ook behoorlijke onzin, sinds wanneer heeft een sub iets met surround te maken? Als je het geluid dan persé wilt voelen, moet je een bijbehorende stoel hebben met force feedback :p . Een sub is trouwens sowieso niet zo ontzettend nodig als veel mensen denken. Als je flinke full-range kasten als fronts (of als center) hebt, gaat dat ook prima.

• Bajoran
  • Laatst online: 28-04 15:06

Bajoran

Waarom?

Nou, op het gevaar af dat ik voor audio analfabeet uitgemaakt zal worden ben ik anders zeer te spreken over mijn Logitech Z560 MET Subje, geeft een behoorlijke dosis bass en voegt zowel aan de spelletjes als aan de DVDs wel degelijk iets toe.

Tenminste zo ervaart het. Als dat gebaseert is op andere zintuigen bv gevoel, dan denk ik dat dat best zou kunnen en dan voegt een sub wel iets toe.

ASUS A8NE AMD Athlon 64 3500+ - Corsair ValueRam 2 x 512 PC3200 - Asus 7900GT PCIe 256 MB DDR3 - NEC ND3550A - NEC DV5800D - 2 x MaxtorDiamondMAX 10 SATA II - Logitech Z640 speakerset - Pabst Fans 12db en een chieftec bigtower

• JT
  • Laatst online: 02-12 23:04

JT

VETAK y0

Bajoran schreef op 14 May 2003 @ 00:28:
Nou, op het gevaar af dat ik voor audio analfabeet uitgemaakt zal worden ben ik anders zeer te spreken over mijn Logitech Z560 MET Subje, geeft een behoorlijke dosis bass en voegt zowel aan de spelletjes als aan de DVDs wel degelijk iets toe.

Tenminste zo ervaart het. Als dat gebaseert is op andere zintuigen bv gevoel, dan denk ik dat dat best zou kunnen en dan voegt een sub wel iets toe.
Ten 1e: niemand ontkent dat 5.1 wat toevoegd op het huidige 2 kanaals
Ten 2e: een sub voegt idd wat toe qua voelen; ook dat heeft niemand ontkend.

• Dr. Cheeks
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 14-11 13:31
RobIII schreef op 13 May 2003 @ 23:37:
Ik lees hier (IMO) nogal wat onzin. Effe my $0.02:

• Het geluid komt onder een "bepaalde hoek" binnen in je oorschelp en dus op de trilhaartjes - hersenen zeggen dus "het komt van achter" (niet zeker van deze ;) )
Je was er al niet zeker van, en het klopt ook niet. Geluid wordt door je oor niet direct onder een hoek waargenomen. (Dus los van de trillingen in de rest van je lichaam die je voelt, maar voelen is geen horen.) Het sensorisch effect van een trommelvlies is in weze 1 dimensionaal, alleen de amplitude wordt waargenomen (en de snelheid waarmee de amplitudes veranderen vormen de frequenties). 'Hoeken' waaronder geluid binnenkomt zijn hier geen onderdeel van en kunnen dus ook niet direct waargenomen worden. Indirect wordt de hoek waaruit het geluid binnenkomt wel waargenomen. Dit zit 'verstopt' in het geluidssignaal zelf. De vorm van de oorschelp werkt als een soort filter. Dit filter is richtingsgevoelig (geluid van voren wordt anders gefilters [krijgt een ander 'effect' mee] dan geluid van bijv. achteren). Je hersenen zijn razend knap in het extraheren van deze effecten uit de geluidsstroom en indirect weet je dus waar het geluid vandaan kwam. Maar omdat dit 'gewoon' in het geluid zelf zit, zou een computer dit in principe ook kunnen meecoderen in het geluid.

Problemen hierbij zijn: bij iederen is dit effect anders (iedereen heeft anders gevormde oorschelpen) en de computer zou dus ook persoonsafhankelijk dit effect moeten instellen. Je zou dus een soort 'oorschelpprofiel' moeten opslaan op alle computers waar jij leuk 3D geluid op wilt kunnen afspelen. Het bepalen van dit 'oorschelpprofiel' is natuurlijk een heel ander probleem. Daarnaast hoor je geluid niet alleen, maar voel je het ook (zoals al eerder opgemerkt).

Overigens, bovenstaande bedenk ik niet zelf hoor, maar wordt bevistigd door wetenschappelijk onderzoek. Stond een paar maanden geleden geloof ik in de wetenschapsbijlage van het NRC of de Volkskrant (weet het niet meer).

[Voor 6% gewijzigd door Dr. Cheeks op 14-05-2003 01:11]

• Gulli
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16-11 14:25

Gulli

100% Unwiderstehlich

ik zie het heel simpel; situatieschetsje ->
http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/stereosurround.JPG

als het geluid van schuin voor je komt, komt het net iets eerder aan in je linkeroor dan in je rechteroor, prima. Maar als het op een zelfde afstand schuin achter je zit komt het op precies dezelfde tijstippen eerst je linker en dan je rechteroor in. Hoe moet zo'n koptelefoon dat weergeven als hij alleen vanaf de zijkant van je hoofd informatie kan versturen?
Ik denk dat je oren wel degelijk richting kunnen geven aan geluid of het van voor of van achter komt, dus zou je dat ook in je koptelefoon moeten integreren

Connaisseur des femmes

• zetje01
Dr.Cheeks schreef op 14 May 2003 @ 01:10:
[...]

Problemen hierbij zijn: bij iederen is dit effect anders (iedereen heeft anders gevormde oorschelpen) en de computer zou dus ook persoonsafhankelijk dit effect moeten instellen. Je zou dus een soort 'oorschelpprofiel' moeten opslaan op alle computers waar jij leuk 3D geluid op wilt kunnen afspelen. Het bepalen van dit 'oorschelpprofiel' is natuurlijk een heel ander probleem. Daarnaast hoor je geluid niet alleen, maar voel je het ook (zoals al eerder opgemerkt).
Juist niet, lijkt mij.
Je hersenen corrigeren (door jarenlang dag in dag uit oog/oor-coördinatie) nou juist je waarneming en doet dat bij iedereen anders ivm andere input door verschil in oorschelpen.

• Dr. Cheeks
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 14-11 13:31
Juist niet, lijkt mij.
Je hersenen corrigeren (door jarenlang dag in dag uit oog/oor-coördinatie) nou juist je waarneming en doet dat bij iedereen anders ivm andere input door verschil in oorschelpen.
Klopt, en daarom zouden jouw hersenen ook niet 'begrijpen' waar het geluid vandaan komt als het geluid vervormt zou zijn door mijn oorschelpen (of een simulatie daarvan). De computer moet om voor jouw hersenen begrijpbare vervormingen aan te brengen dus anders filteren dan voor mij. Vandaar dat ik schrijf dat de computer persoonsafhankelijk zou moeten zijn. Volgens mij zijn we het wel met elkaar eens hoor :)

• UnderClock
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23-09-2020

UnderClock

Enjoy the silence!

Ter info: twee interessante oudere draadjes met veel informatie over psycho-acoustiek, hardware en de prijzen.

Hoofdtelefoons Sony MDR-DS5100 of MDR-DS8000 - waar te koop op forum van DVD.nl (beetje lastige lay-out op pagina 1 helaas)

Een goede 5.1 headphone gezocht hier op GoT.

• zetje01
Dr. cheeks: juist niet :)
Stel: wij hebben dezelde koptelefoon met hetzelfde geluidsfragment, namelijk golf(vorm) A

MIJN oorschelpen veranderen dat signaal tot golf(vorm) X
Mijn hersenen corrigeren dat (door ervaring) weer tot golfvorm A

JOUW oorschelpen veranderen dat oorspronkelijke signaal tot golf Z
Jouw hersenen corrigeren dat (door de jarenlange ervaring) weer tot golfvorm A

Hoewel jouw en mijn trommelvliezen verschiilend trillen volgens resp. X (ik) en Z (jij), nemen wij beide het oorspronkelijk signaal A waar.

toch?

edit: dus hoeft het oorspronkelijk signaal niet aangepast te worden aan onze verschillende oorschelpen.

[Voor 9% gewijzigd door zetje01 op 14-05-2003 01:57]

• SnowDude
  • Laatst online: 04-12 23:27
Wat ik merk uit bovenstaande reacties is dat veel mensen het menselijk gehoor vreselijk onderschaten. Als je je ogen dicht hebt en er loopt iemand door de kamer kan je precies vertellen waar die persoon loopt. Dit komt omdat je gehoor in staat is om minime fase verschillen tussen links en rechts om te zetten in een goede positionering van de geluids bron.

Ik heb ooit eens een test gelezen in een of ander hifi blad met een speciale stereo microfoon. Die microfoon bestond uit een nagemaakt hoofd en de "oren" waren vervangen door de microfoons.
Het gevolg was dat in het opgenomen stereo signaal alle richtings en positionerings data zat. Als je dit signaal met een normale koptelefoon af luisterde kon je precies de bron in de ruimte plaatsen.
Het enige probleem is het feit dat een koptelefoon nooit je middenrif kan laten trillen.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• djazete
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

even ter correctie, de meeste klassieke stukken worden toch met 2 sporen opgenomen! Dat is in ieder geval het uitgangspunt (1 stereo paar). Er worden wel vaak steun microfoons gebruikt.
Ook wordt er toch wel vaak op de lokalisatie gelet. Je wilt juist dat je die contrabas kunt plaatsen in het orkest en niet dat die in je oor zit te spelen terwijl die piano kilometers ver weg staat...

Dat heeft allemaal met reflecties, looptijden en fase te maken..
Als je een goed boek wilt over (psycho) akoestiek:
"Acoustics and Psychoacoustics" van david m howard en james angus van focal press music technology series.

die micro waar jehet over hebt snowdude, is een zgn. binaurale microfoon, en idd, op een koptelefoon werkt dit erg goed! Maar, de meeste mensen luisteren niet op een koptelefoon dus wordt het niet zo vaak gebruikt bij opnames.

Je kunt met looptijd en fase (maar ook frequentie respons) best goed richting nabootsen in een koptelefoon,
maar een ander bijkomend nadeel is dat de muziek en geluiden afgemixt worden op gewone speakers. Koptelefoon klinkt dan toch anders, en vaak ook niet zo als het bedoeld is door de filmmakers, dus je kunt je afvragen of dat is wat je wilt. (hetzelfde geldt voor muziek)
Als hulpmiddel is het OK, maar als hoofdsysteem voor surround luisteren lijkt het me niet echt prettig...

[Voor 5% gewijzigd door djazete op 14-05-2003 10:34]

• Adion
  • Laatst online: 14:10
Volgens mij is het behoorlijk goed mogelijk om met een stereo hoofdtelefoon surround weer te geven :
Links en rechts is natuurlijk behoorlijk eenvoudig, gewoon hoe luider aan de ene kant hoe meer het van die kant komt.
Voor achter heeft inderdaad met de oorschelp te maken, maar ik denk dat het simpelgezegd neerkomt op het filteren van hoge tonen indien ze van achter komen, en mogelijk een aantal faseverschuivingen.

Wat je echter niet of echt moeilijk kan nabootsen, is wat je nog meer gebruikt om positie te bepalen, en dat is simpelweg je hoofd een beetje draaien.
Als je niet zeker bent waar een geluid vandaan komt, draai je namelijk je hoofd een klein beetje, en door het verschil kan je dan exacter bepalen waar het vandaan komt.
Dat zou ook verklaren waarom je met 1 oor ook al behoorlijk goed de positie kunt bepalen.

Verder is er eventueel nog akoustiek, maar reflekties en dergelijke wil je eigenlijk reflecties zoals ze waren op de plaats van opname, en niet noodzakelijk reflecties van je eigen kamer.

Het nut van een subwoofer is natuurlijk enkel zodat je kleinere satteliet speakertjes kan gebruiken voor de positie. (Dus een sub wordt gebruikt omdat 1 speaker die veel bas kan geven goedkoper is dan 2, en ook om de plaatsing te vergemakkelijken)
Indien je de satelieten vervangt door speakers die wel bas aankunnen heb je natuurlijk geen sub meer nodig.
Een koptelefoon kan behoorlijk goed bas weergeven omdat hij gesloten is en heel kort bij je oor zit.

VirtualDJ 2021 - Fast Image Resizer - Instagram

• SnowDude
Adion schreef op 14 May 2003 @ 10:59:
Het nut van een subwoofer is natuurlijk enkel zodat je kleinere satteliet speakertjes kan gebruiken voor de positie. (Dus een sub wordt gebruikt omdat 1 speaker die veel bas kan geven goedkoper is dan 2, en ook om de plaatsing te vergemakkelijken)
Indien je de satelieten vervangt door speakers die wel bas aankunnen heb je natuurlijk geen sub meer nodig.
Een koptelefoon kan behoorlijk goed bas weergeven omdat hij gesloten is en heel kort bij je oor zit.
Dat klopt op zich wel maar als ik Shaving Ryan's Private O-) zit te kijken wil ik wel dat als er een granaat inslaat dat het glas gaat rinkelen in de kast. Dat lukt wel met mijn actieve sub maar niet met mijn senheizer (die toch echt behoorlijk in het laag presteerd)

Surround geluid met een koptelefoon is zeer goed mogelijk, alleen niet voor home theater toepassingen. Er zit namelijk een heel groot verschil tussen geluid voor muziek toepassingen en voor film.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• GaMeOvEr
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 00:14

GaMeOvEr

Is een hork.

Adion schreef op 14 May 2003 @ 10:59:

[offtopic]

Mensen onderschatten goede laagweergave heb ik al weer door. Ik heb vrij behoorlijke speakers staan, die behoorlijk goed laag weer kunnen geven, maar dat valt in het _niet_ met een goede Subwoofer hoor, Sub staat voor _laag_, niet voor alles wat Bass is.

Ook al heb ik een dikke set fronts, een strakke 25Hz zoals mijn Sub die weergeeft trekken die echt niet. (En nee, het zijn niet de minste speakers. ;) )

edelsteenkralen.nl | daveweetraad.nl | deblijeekster.nl

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 05-08 21:17
Heel lang geleden stond er een artikel in de C!T dat de stelling van de topicstarter onderbouwd. Het kan dus inderdaad.

• SnowDude
GaMeOvEr schreef op 14 May 2003 @ 11:43:
[...]

[offtopic]

Mensen onderschatten goede laagweergave heb ik al weer door. Ik heb vrij behoorlijke speakers staan, die behoorlijk goed laag weer kunnen geven, maar dat valt in het _niet_ met een goede Subwoofer hoor, Sub staat voor _laag_, niet voor alles wat Bass is.

Ook al heb ik een dikke set fronts, een strakke 25Hz zoals mijn Sub die weergeeft trekken die echt niet. (En nee, het zijn niet de minste speakers. ;) )
Ben ik volledig met je eens!
Kijk bijvoobeeld eens naar de B&W Nautilus 800 (9000€ per stuk).
Dit is nou niet echt een slechte speaker maar hij gaat "maar" tot 32Hz bij -3dB. Terwijl een fatsoenlijke sub (rel of iets dergelijks) komt makkelijk onder de 20Hz

Wel ben ik van mening dat als je goede speakers hebt je voor muziek niet echt een sub nodig hebt. Een sub voegt mijns inziens alleen iets toe bij films.

• Yugor
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 18-06-2011
Adion schreef op 14 mei 2003 @ 10:59:
... wat je nog meer gebruikt om positie te bepalen, en dat is simpelweg je hoofd een beetje draaien...
Eindelijk iemand die het snapt _/-\o_

En dat je "zonder je hoofd te draaien" voetstappen herkent als komend van rechts achter, komt omdat je het geleerd hebt te herkennen als komend van rechts achter (door je hoofd te draaien).
Technisch zou het mogelijk zijn dit geluid na te bootsen, en zolang je je hoofd absoluut stil houd laat je je misschien nog voor gek houden. Maar zodra je je hoofd ook maar een beetje verdraait weet je oor dat het nep is.

Kortom: ik geloof niet in. *IK* laat me in ieder geval niet voor de gek houden :7

• terrapin
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Gulli schreef op 14 mei 2003 @ 01:24:
ik zie het heel simpel; situatieschetsje ->
[afbeelding]

als het geluid van schuin voor je komt, komt het net iets eerder aan in je linkeroor dan in je rechteroor, prima. Maar als het op een zelfde afstand schuin achter je zit komt het op precies dezelfde tijstippen eerst je linker en dan je rechteroor in. Hoe moet zo'n koptelefoon dat weergeven als hij alleen vanaf de zijkant van je hoofd informatie kan versturen?
Ik denk dat je oren wel degelijk richting kunnen geven aan geluid of het van voor of van achter komt, dus zou je dat ook in je koptelefoon moeten integreren
Nee, de grap is juist dat je het verschil tussen voor en achter in een dergelijke situatie niet kan horen. Slechts door reflecties via muren en andere objecten kan je het verschil tussen voor en achter horen.

Surround sound is in principe via koptelefoon te maken, en zelfs vele malen beter dan met een 5.1 set. Sennheiser maakt bijvoorbeeld een speciale dolby decoder met hoofdtelefoon.

The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail

• Esthero297
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 31-10-2004
Jongens ik heb de SONY MDR-DS8000, nee het is geen grap. Sterker nog, ik luister er nu onder het typen naar. Mocht iemand interesse hebben in dit systeem, ik heb er nu 3 maanden ervaring mee. Ik kan inmiddels wel alle vragen beantwoorden denk ik.

Voor de niet-kenners, het gaat hier om letterlijk de allerbeste 'virtuele' hoofdtelefoon ter wereld. Daarnaast is de gebruikte - draadloze - technologie van referentie kwaliteit. Oftewel er is op dit moment niets beters.

Om enig idee te geven hoe het klinkt. Voortdurend twijfel je of je het speaker volume wel hebt dichtgedraait. Je hoort namelijk geen verschil tussen de hoofdtelefoon en speakers en die twijfel, hou je. Daarom zet ik tegenwoordig eerst m'n versterkers uit voor ik m'n hoofdtelefoon aanzet. Dat voorkomt die twijfel, meestal.

[Voor 7% gewijzigd door Esthero297 op 14-05-2003 14:50]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee