Toon posts:

Xp installeren op 2de hardeschijf

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb search gebruikt ( http://search.gathering.t...5D=&data%5Bsearch%5D=Zoek ) maar niets relevants kunnen vinden, mocht dat er wel zijn mijn excuses maar....

Ik wil winxp installeren maar als ik setup run geeft hij alleen partities van de 1ste hardeschijf (de master) hij geeft geen optie om em om de slave te installen (de 2 hd).

Ik moet hem op de 2de installeren omdat dat een hardeschijf is van een andere pc.

Reden staat hier => [rml][ 2k/XP] Computer weigert te starten (format) *[/rml]

en mijn gedachte oplossing was dit maar ik weet niet hoe ik dus op die 2de harddisk kan installen =/

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-08 13:46
Windows kan dan ook alleen op de primary master geinstalleerd worden zover ik weet...

Dat dan weer wel......

Verwijderd

Topicstarter
Foxfire schreef op 13 mei 2003 @ 22:42:
Windows kan dan ook alleen op de primary master geinstalleerd worden zover ik weet...
hmmm, dus ik krijg nooit windows op die h/d :s

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-08 13:17
Waarom stel je hem dan niet als master ipv slave ?

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-08 13:46
Of installeer Linux; die kannet wel :) :) :)

Dat dan weer wel......

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
freddepetje je zal nooit een bootende windows op alleen een slave krijgen. hij schrijft altijd iets naar harddisk0\partition0, simpelweg omdat ie alleen daarvandaan kan booten. Als je hem op slave installeert heb je dus geen bootrecord meer.

Het kan wel, daarna overzetten en vanaf de cd recovery console draaien waarna je fixboot (bootbestanden opnieuw schrijven) en fixmbr uitvoert :)

Verwijderd

Topicstarter
mlevd schreef op 13 May 2003 @ 22:45:
Waarom stel je hem dan niet als master ipv slave ?
Dan start pc niet op. =/

Maar volgens mij ben ik em nu aant installeren op de 2de harddisk. Ik weet niet hoe en ik weet het niet zeker maar volgens mij heb ik het goed gedaan :o

• [ash]
  • Laatst online: 23-08 12:03

[ash]

Cookies :9

Windows kan wel degelijk geinstalleerd worden op een andere disk, hoeft echt niet perse op primary master, wat een onzin :?

Je kan tijdens de installatie toch gewoon die tweede schijf partitioneren en daarop installeren, maak windows ook meteen een boot menu voor je aan.

De enige beperking is dat de eerste partitie op de eerste hardeschijf benaderbaar is door XP. (zoals hierboven vermeld harddisk0/partition0)

Welke opties kies jij allemaal bij installatie van xp, want het is wel degelijk mogelijk. (Je kiest toch niet voor de repair optie ?)

[ Voor 6% gewijzigd door [ash] op 13-05-2003 22:52 ]

• mlevd
Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 22:50:
[...]

Dan start pc niet op. =/

Maar volgens mij ben ik em nu aant installeren op de 2de harddisk. Ik weet niet hoe en ik weet het niet zeker maar volgens mij heb ik het goed gedaan :o
Nee, dat is logisch zonder OS. Die ga je toch installeren of niet.

Verwijderd

Misschien een overbodige vraag, maar heb je toevallig alleen een logische partitie op je slave staan?
Normaal gesproken zou dit gewoon moeten gaan. Heb het zelf ook eens ooit gedaan.

• mlevd
Ik zou trouwens je eigen hd er af halen als je een os installeert op een schijf die voor een ander systeem bedoeld is. Nu installeer je een dual boot systeem.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu aant installen op de slave maar als ik van die slave daarna dan master maak in een andere pc, kan ie dan wel booten daarvan of niet ?

Verwijderd

Topicstarter
G33rt schreef op 13 May 2003 @ 22:47:
freddepetje je zal nooit een bootende windows op alleen een slave krijgen. hij schrijft altijd iets naar harddisk0\partition0, simpelweg omdat ie alleen daarvandaan kan booten. Als je hem op slave installeert heb je dus geen bootrecord meer.

Het kan wel, daarna overzetten en vanaf de cd recovery console draaien waarna je fixboot (bootbestanden opnieuw schrijven) en fixmbr uitvoert :)
dus zo kan ie niet booten van die hd omdat er essentiele files op de master van nu staan ? Hoe kan ik die files dan overzetten ?>

• [ash]
  • Laatst online: 23-08 12:03

[ash]

Cookies :9

Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 22:58:
Ik ben nu aant installen op de slave maar als ik van die slave daarna dan master maak in een andere pc, kan ie dan wel booten daarvan of niet ?
Je zal op voorhand je c:\boot.ini moeten aanpassen zodat XP van de juiste partitie zal booten.

Mijn boot.ini:
code:
1
2
3
4
5
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
Korte (simpele) uitleg:
code:
1
2
3
4
5
multi(0)=primary
multi(1)=secondary
disk(0)=master
disk(1)=slave
partition(x)=x-de partitie

rdisk(x) is alleen van toepassing op oude SCSI adapters.

Je kan ook bijvoorbeeld tijdenlijk alle 4 de mogelijkheden opnemen in je boot.ini, dan verschijnt er een menu en kan je kijken welke de juiste is.
Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 23:01:dus zo kan ie niet booten van die hd omdat er essentiele files op de master van nu staan ? Hoe kan ik die files dan overzetten ?>
Hoever is je installatie nu al, waarschijnlijk heeft ie al meerdere malen gereboot ? En zoals ik al zei, als disk0/partition0 benaderbaar is, zal XP hoogstwaarschijnlijk gewoon booten.

[ Voor 20% gewijzigd door [ash] op 13-05-2003 23:06 ]

Verwijderd

blaat!

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2003 23:05 ]

• mlevd
Verwijderd schreef op 13 May 2003 @ 23:01:
[...]

dus zo kan ie niet booten van die hd omdat er essentiele files op de master van nu staan ? Hoe kan ik die files dan overzetten ?>
Je quote een bericht waarin het antwoord op je vraag kennelijk staat...... |:(

Je kan trouwens editten he...

Verwijderd

Het OS zal altijd een verwijzing moeten hebben in de bootsector, op de master dus. Je kunt die slave dus niet zomaar ff in een ander systeem douwen en master maken.

• mlevd
Ik zal het nog een keer vragen, waarom zet je die hd niet als master en haal je die andere er niet ff uit ?

edit:

Zijn die systemen trouwens hetzelfde (met name chipset e.d.), zo nee hoe wil je dat doen met drivers e.d ?

[ Voor 38% gewijzigd door mlevd op 13-05-2003 23:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
mlevd schreef op 13 mei 2003 @ 23:07:
Ik zal het nog een keer vragen, waarom zet je diehd niet als master en haal je die andere er niet ff uit ?
Omdat die dan niet van cd-rom boot zodat ik winxp kan installen. Raar maar waar. Lees andere topic maar :s. Daarom wou ik het zo doen

Specs zijn precies hetzelfde omdat het zelfde pc is

Waarschijnlijk net verkeerd gzegd. Mijn excuses maar dat had ik vanmiddag geprobeert en op andere pc weigerde ie winxp te installeren (systeem te oud ofzo)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2003 23:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mode off gezet in bios van mijn eerste hd en alles wat ik nu zie bij opstarten is eeb zwart scherm :s

Hoe kan ik dat fixen ?

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23:39
Freddepetje: ik heb je andere topic even doorgenomen en denk dat je nu echt onwijs ingewikkeld aan het doen bent om gewoon XP op een computer te installeren, vind je zelf niet?

ok, nu iets opbouwends:
Ga weer terug naar originele configuratie en vergeet partition magic want dat werkte dus dit keer niet en doe het gewoon met dosflop en fdisk.
Als dat niet werkt, probeer dan te vinden waar het probleem zit in plaats van ongelovelijk ingewikkelde contructies te verzinnen om XP te installeren want daar ging het om.

just my 2 cents...

[ Voor 3% gewijzigd door zetje01 op 13-05-2003 23:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
zetje01 schreef op 13 May 2003 @ 23:37:
Freddepetje: ik heb je andere topic even doorgenomen en denk dat je nu echt onwijs ingewikkeld aan het doen bent om gewoon XP op een computer te installeren, vind je zelf niet?

ok, nu iets opbouwends:
Ga weer terug naar originele configuratie en vergeet partition magic want dat werkte dus dit keer niet en doe het gewoon met dosflop en fdisk.
Als dat niet werkt, probeer dan te vinden waar het probleem zit in plaats van ongelovelijk ingewikkelde contructies te verzinnen om XP te installeren

just my 2 cents...
als alle makkelijke dingen niet werkten :s.

• zetje01
Ja hoor. Als de motor van je auto op de snelweg opeens ophoudt dan ga je zeker ook het motorblok omwisselen in plaats van even wat benzine in je tank te gooien?
:)

Verwijderd

Topicstarter
zetje01 schreef op 14 mei 2003 @ 00:27:
Ja hoor. Als de motor van je auto op de snelweg opeens ophoudt dan ga je zeker ook het motorblok omwisselen in plaats van even wat benzine in je tank te gooien?
:)
Misschien :P

Situatie op het moment. PC runt perfect maar echter alleen met die h/d van andere pc als master en eigenlijk h/d als slave. WINXp is op slave geinstalleerd en winxp runt goed maar alleen als die andere h/d is aangesloten. Als die andere niet is aangesloten is of slave is en de eigenlijke h/d master word doet niks het zoals in ander topic. Boot van cd krijg ik bsod. Bootdisks krijg ik error als ik cd erin moet stoppen.

Hoe krijg ik pc aan de gang zonder die andere h/d want die moet terug in zijn hok :)

Verwijderd

Je moet de driveletter toewijzing aanpassen van de slave drive, de bootzooi van master naar slave kopieren en daarna in recovery de bootrecord weer goedzetten....

(had ik ook toen ik WinXP aan het proefdraaien was vanaf een slavedrive in een slede terwijl de overige tijd de PC online stond met het oude OS totdat ik klaar was...)

Verwijderd

Topicstarter
Zou je iets uitgebreider willen vertellen ?

Driveletter toewijzing aanpassen, hoe ? De hd die ik erin wil laten heeft nu de d schijf
Bootzooi van master naar slave zetten, hoe? en waar staat de bootzooi.
Recovery, hoe wat waar? :s

Sorry maar snap het zo niet

Verwijderd

Ander idee, want ik krijg de indruk dat TS de Win98 schijf gewoon wil gebruiken als Win98-schijf, zonder boot-sector.

Hang de huidige slave als master op je tweede IDE-controller; trek je Win98 schijf los; gebruik bootflop voor CD-ondersteuning en klaar?

*edit*
Daarna de XP als IDE0/master en de 98 als IDE1/master hangen en de bootsector van de XP aanpassen
*end edit*

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2003 01:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bootflop is gewoon een bootdiskje die windows zelf kan maken als je bij right click - format kiest ?

Verwijderd

www.bootdisk.com , maar dat stond volgens mij in je andere topic al (dacht ik hoor)...

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2003 01:36 . Reden: Typo ]

Verwijderd

Topicstarter
Ah dat bedoel je. Dus slave master maken. Bootdisks voor winxp maken (heb ik al) en dan rebooten en floppy laten starten.

Heb ik al gedaan en na de floppys bsod maar zal morgen met andere cd-rom lezer proberen. Dan zal ik ook wel van cd-rom installeren maar belangrijkste files overslaan zoals eerder gebeurde

Maar zal het morgen proberen met die andere cd-rom lezer. Lemme pray =/

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2003 01:41 ]

Verwijderd

Als dat dus blijft gebeuren: ik gok dan echt dat je HDD, IDE of CD (of de installatie-CD) naar de ziekte is.

Verwijderd

Topicstarter
HDD gecheckt en hij gaf geen error (gecheked met een of andere proggie), ide (niet gechekt) en installatie cd doet het wel want ik heb straks immers gewoon winxp op slave geinstalled

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 May 2003 @ 01:42:
HDD gecheckt en hij gaf geen error (gecheked met een of andere proggie), ide (niet gechekt) en installatie cd doet het wel want ik heb straks immers gewoon winxp op slave geinstalled
Mijn excuses als ik eventjes raar doe.

- Je gaat met een programma je HDD checken.
- Je weigert/weet niet te kijken of je IDE-kanalen goed zijn.
- Je wil, in je openingstopic, XP op de slave en nu zeg je dat het "straks geinstalleerd is".

Kan je dan, in my most humblest opinion, begrijpen dat we een beetje het spoor bijster raken. We willen graag helpen, maar de situatie begint mij eerlijk gezegd een klein beetje te duizelen en ik weet niet meer zo goed op welk punt van installeren/configureren/checken/ombouwen je bent gebleven.

Zou je dus nog 1 maal een samenvatting willen geven van wat je al gedaan hebt, die we als "nieuw" startpunt van nadenken kunnen gaan gebruiken?

• zetje01
Freddepetje: ik probeer serieus met je mee te denken.

Je hebt een kaal systeem waarop je op de C-schijf windowsXP wilt installeren.
Dat lukte niet, en daarom heb je deze twee topics geopend, toch?

mijn tip: ga lekker de honden uitlaten/douchen/eten/slapen en begin morgen(ochtend) fris met een win98 bootflop en fdisk.
Ik durf te wedden dat het dan in één keer werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 mei 2003 @ 01:52:
[...]

Mijn excuses als ik eventjes raar doe.

- Je gaat met een programma je HDD checken.
- Je weigert/weet niet te kijken of je IDE-kanalen goed zijn.
- Je wil, in je openingstopic, XP op de slave en nu zeg je dat het "straks geinstalleerd is".

Kan je dan, in my most humblest opinion, begrijpen dat we een beetje het spoor bijster raken. We willen graag helpen, maar de situatie begint mij eerlijk gezegd een klein beetje te duizelen en ik weet niet meer zo goed op welk punt van installeren/configureren/checken/ombouwen je bent gebleven.

Zou je dus nog 1 maal een samenvatting willen geven van wat je al gedaan hebt, die we als "nieuw" startpunt van nadenken kunnen gaan gebruiken?
Ik heb nadat andere gedoe niet werkte andere h/d eringezet waar win98 opstond. De hd de master en de eigenlijke is de slave

Via windows98 heb ik windows XP geinstalleerd op de slave. Maar de slave werkt niet als master. Ik krijg dan een ntldr error. Nu heb ik in windows knowledge base gezocht en daarmee een speciale bootdisk gemaakt. Die zal ik dadelijk proberen te runnen. Een andere iets wat ik ga proberen is dos op de slave hd zetten omdat dos nooit moeilijk doet
Pagina: 1