3D bril, onderstaande het proberen waard?

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-08 03:50

GG85

.......

Topicstarter
Ik kwam vandaag bij toeval de volgende site tegen: http://www.edimensional.co.uk/3d_glasses.html waar dus een 3d bril wordt aangeboden. Na het downloaden van een reviewers filmpje wat ook op die site vinden is en het lezen van enkele positieve reviews zit ik toch te twijfelen over de aanchaf van een 3d bril. Zeker nu via http://www.edimensional.co.uk/3dplus.html een softwarepakket te krijgen is waarmee je volgens de site DVD's maar volgens mij alles realtime in 3d kunt bekijken wat mij bij films echt super lijkt! Mijn vraag is nu of een van de tweakers met 1 of beide producten ervaring heeft en of deze bril in games etc. via het principe van dubbel renderen werkt waardoor dus je framerate wordt gehalveerd hoewel als ik met die 3d plus echt alle 2d dingen 3d kan 'zien' ik alsnog een bril aanschaf alleen wordt er op de site alleen over DVD's gesroken waaruit ik opmaark dat het misschien gewoon een speciaal DVD play programma is, en geen echt realtime convertor?

PS: review filmpje (13mb) is deze:
http://solo11.abac.com/ed...ss_3d_glasses_02_250k.wmv

[ Voor 18% gewijzigd door GG85 op 13-05-2003 23:10 ]

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
Een dvd word als plat beeld aangeleverd, lijkt me niet dat je dus echt in een 3d wereld om je heen kunt kijken... dus dat je een stukje matrix naast je heb, een stukje voor je en een stukje aan de andere kant...

• KolNedra
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-04-2020

KolNedra

...

van 2d > 3d ??

je wilt van een stuk hout dus een eetbare appel maken?

::: flickr.com/kolnedra ::: Nikon D80 + Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC + Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 18:13

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

of een 3d-bril het proberen waard is... dat hangt een beetje van jezelf af. Ik zou er persoonlijk niets aan hebben omdat mijn ogen niet samenwerken (lang verhaal). Enerzijds ken ik mensen die een 3dbril hebben en er supertevreden mee zijn; anderszijds ken ik mensen die dezelfde 3dbril geprobeerd hebben, en die na 2 minuten ut2003 niet meer wisten wat onder of boven was, en het spelen met een 3dbril ervoeren als 'snel dronken worden en toch een promillage van 0,00 hebben' ;)

Als je eens de gelegenheid hebt om zo'n bril te proberen, zou ik het zeker doen. Dan weet je wat voor effect het bij jou heeft, en of zo'n ding dus het aanschaffen waard is...

Launching containers into space

Verwijderd

[quote]Whieee schreef op 13 May 2003 @ 22:37:
of een 3d-bril het proberen waard is... dat hangt een beetje van jezelf af. Ik zou er persoonlijk niets aan hebben omdat mijn ogen niet samenwerken (lang verhaal). quote]

Joepie, Ik ben niet de enige met dat probleem. Dan kun jij ook niets zien in die maffe prenten waarbij je pas na een tijd concentreren in staat zou moeten zijn om er bv een tijger of een bloem in te zien. B)

• b-gone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-07 15:24
Ik vraag me af of je er plezier in hebt om 2 uur lang met zo'n bril op een film te gaan bekijken. Daarnaast wordt er via een programma het "3D-efekt" bereikt, dus verwacht er kwalitatief niet zoveel van.

Qua games heb ik deze bril lang overwogen: E-D ondersteunt steeds meer games en de lijst en ook qua drivers is het dacht ik wel ok (zelfs ATI 9800 drivers zijn onlangs verschenen). Toch is het voor mijn gevoel meer een gadget dan een must-have, maar da's persoonlijk.

Over je fps in games zou ik me niet zulke zorgen maken: je kaart is zwaar genoeg om een redelijke aantal frames eruit te gooien en bij die bril "schijn je" een goed beeld in lagere resoluties te hebben.
Voor de rest kan ik me aansluiten bij Whieee; probeer eens in een winkel zo'n bril te testen op games voordat je em koopt (ik meen trouwens gelezen te hebben dat E-Dimensional een niet-goed-geld-terug garantie geeft). De een vindt het super, de ander trekt het na 20 min. niet meer........

Final Thought:
Koop em op Ebay of bij E-dimensional zelf in de UK. Bij laatstgenoemde is ie met verzenden/btw/invoer goedkoper dan hier in Nederland!

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-08 08:57

wdekreij

Dubbelzinnig

de films worden niet 3d.. alleen de games enz. en jah het is errug mooi.. maar om echt intensief te gamen enz.. nee dan zal ik het je nie aanraden..

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
Ik snap ook wel dat je een film niet zomaar 3d kunt maken maar als er nu gewoon zo'n groen rood plaatje ofze van maakt? Dat werkt aardig. Ik denkt dat ze zo'n soort techniek toepassen. Dus gewoon meer diepte ipv. echt 3d.

filmpje staat op: http://solo11.abac.com/ed...ss_3d_glasses_02_250k.wmv

[ Voor 25% gewijzigd door GG85 op 13-05-2003 23:08 ]

• FragFrog
  • Laatst online: 00:05
Ik heb hier een Elsa 3D revelator. Draadloos, lekker zittend, prachtig beeld: tot nog toe een van de beste 3D brillen ooit gemaakt. En echt, als'ie werkt zit je liever naar de omgeving te kijken dan naar de mensen die je geacht wordt te fraggen. De mate van 3D kun je (uiteraard) zelf instellen, zodat je niet gelijk gek hoeft te worden. Die bril die je hier laat zien verschilt niet zo gek veel zo te zien, dus waarschijnlijk ook een fantastische 3D ervaring!

Er is alleen 1 maar: Elsa is failliet gegaan en naar support en drivers kon'k fluiten. ATI doet daar ookal niet aan, in tegenstelling tot nVidia. Erg lang op zoek geweest, maar gewoon nergens drivers kunnen vinden voor m'n R9700pro. Dus hij ligt nu al weer veel te lang in de kast, wachtend op goede drivers...

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Ik heb nog die 'ouwe' 3d bril, die bij je Geforce 2 zat. Ik weet nog dat die niet echt werkte op mijn pc. Dat kan ook aan m'n pc gelegen hebben, dat weet ik nie meer.
Ik weet nog wel dat dat ding voor geen meter op je hoofd zat.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Ik heb de edimensional bril. Hij werkt op zich best goed. Jammer genoeg heb ik er momenteel weinig plezier van omdat XP en ati samen niet ondersteund wordt en om daar nu alleen een dual boot voor op te zetten vind ik iets te veel van het goede. E-D is op het moment bezig zelf drivers te ontwikkelen die onafhankelijk zijn van platform of hardware. momenteel alleen een beta voor opengl. persoonlijk heb ik 'm nog niet aan de praat gekregen, maar ik vertrouw er op dat ze dat nog wel gaat lukken. Hiervoor wel af en toe geboot in ME, daar zag het er wel lekker uit, vooral bij games als tombraider en zo, misschien dat fps spellen te veel aktie hebben om het overzichtelijk te houden met zo'n bril op, maar dat kan ik niet vertellen, da's heel persoonlijk

Verwijderd

ik neem aan dat een 3d bril niet echt functioneert met een 15 inch monitor ?? , of zoom hij als het waren in ?

Edit : ik zie namelijk alleen maar staan :"Monitor:
Minimum 70Hz refresh rate suggested (A refresh rate of higher recommended)"

en ik kan 75 Hz aan op 1024*768 ( dus ik neem aan dat dat wel functioneert )

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2003 20:05 ]

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08 08:25
Zo'n bril werkt door de 2 lenzen 1 voor een transparant te maken en dit op een halve frequentie van je monitor. Dus je monitor op 80 Hz --> 40 Hz per oog.

Ik heb de Geforce3 met bril en dat werkt erg leuk. De meeste spellen werken samen doordat de driver het netjes laat renderen vanuit de 2 ooghoeken. Het is echt een 3D gebeuren OP je monitor. Die onzin over die DVD's die je in 3D kunt bekijken is onzin, 2D blijft 2D ...

Ik heb mijn monitor in 1600x1200 op 120 Hz en dit werkt geweldig in combinatie met de 3D bril.

-

• FragFrog
Juicy schreef op 16 May 2003 @ 20:13:Ik heb mijn monitor in 1600x1200 op 120 Hz en dit werkt geweldig in combinatie met de 3D bril.
Dan heb jij heeeeel veel geluk.. Of beter gezegd, een grote portemonnee :)

Want de meeste (el cheapo) monitors komen niet verder dan zo'n 80 - 100Hz op 1024x768, en dat is weinig. Wil je lekker kunnen gamen in 3D moet je minimaal 100Hz hebben is mijn ervaring, wat met mijn Relisys impliceerde dat ik op 800x600 moest draaien. Niet echt geweldig, maar met FFAA ed toch heel speelbaar...

Nog een tip: activeer het custom cursortje, mikken op iets dat verderweg staat en daarom je ogen moeten aanpassen duurt lang... dodelijk lang ;)

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 11:17

Gutteguttegut

CEO of TFD

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
waarom zou je een dvd niet optisch 3d kunnen bekijken? met zo'n rood-groen brilletje kun je ook 2d foto's 3d zien! en dat werkt best goed.

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08 08:25
GG85 schreef op 19 May 2003 @ 19:11:
waarom zou je een dvd niet optisch 3d kunnen bekijken? met zo'n rood-groen brilletje kun je ook 2d foto's 3d zien! en dat werkt best goed.
Maar die foto's zijn ook voorbereid, er staan namelijk 2 beelden in rood en groen en die worden dus gescheiden door dat brilletje ...

Bij DVD heb je gewoon 1 2D beeld en meer is er niet, dus beide ogen zien hetzelfde en dan mis je dus je 3D.

-

• GG85

GG85

.......

Topicstarter
het zijn normale foto's die met een progje zoals 3D Combine worden omgezet. waarom niet realtime bewegende beelden?

Verwijderd

Films kan bijna niet goed werken. De reden hiervoor is simpel, om een goed 3d beeld te kunnen samenstellen, is z-informatie nodig, dwz. hoe diep het beeld is, en hoe diep iets tov. iets anders staat.

Om het voorbeeld met de rood-groene brilletjes aan te halen.. het is niet zo dat als je een foto twee keer 2 mm verschoven van elkaar afdrukt, een keer in rood en een keer in groen, dat je dan 3d beeld hebt. Het verschil in diepte tussen de verschillende dingen in de afbeelding wordt bij zo'n brilletje veroorzaakt door verschil tussen de afstanden tussen de rode en groene afbeelding.

Ik geloof best dat er voor beeld net zoiets bestaat als voor geluid (spatial surround) maar meer dan een lapmiddel zal het niet zijn. Verwacht geen leuke 3d films.

Voor games is het een ander verhaal, omdat de computer dan _wel_ de z-info heeft, en dus alle info benodigd om een echt 3d beeld te construeren.

Wat betreft refresh rate: de meeste TV's zijn 50 Hz en dat werkt ook prima.

Verwijderd

maar als je zo realtime 3D-rendert dan denk ik dat je proc/grafische kaart zwaar hun best zullen mogen doen...

• FragFrog
Verwijderd schreef op 19 mei 2003 @ 20:07:
maar als je zo realtime 3D-rendert dan denk ik dat je proc/grafische kaart zwaar hun best zullen mogen doen...
En dat valt juist wel mee. Het beeld word alleen vanuit een iets ander perspectief gerendert, dus alsof de camera telkens 10cm in het beeld opschuift. Heeft iig te maken met de z-buffer en sync doubler. Vraag me niet waar de begrippen voor staan, maar't zorgt er wel voor dat je maar weinig prestatieverlies hebt :)

Overigens, 3D films zijn heel goed mogelijk, zolang ze maar van streaming .jps's gemaakt zijn. En voor zover ik weet gebeurt dat niet, ben ze tenslotte nog niet tegengekomen, maar onmogelijk is het totaal niet. Je moet alleen 2 camera's tegelijk laten draaien, met andere woorden specifieke films zoeken, waarvan er denk ik maar weinig gemaakt zijn. Quicktime had geloof ik wel zoiets :)

//edit
Hezik: leuk die 50Hz voor een TV, maar een monitor werkt toch net ff wat anders. Zet jij je monitor maar eens op 50Hz, en ga dan uurtje gamen... Probleem is gewoon dat de refreshrate per oog de helft is van wat je instelt, dus bij 80Hz heb je slechts 40Hz per oog. Vraag me niet waarom, maar 50Hz 3D is nog net te doen (ookal moet je het dan nog niet uren achter elkaar doen)

[ Voor 19% gewijzigd door FragFrog op 19-05-2003 20:40 ]

Verwijderd

Ik werk voor 1 van de weinige bedrijven in Nederland die 3D hardware voor prof. gebruik levert. En ik heb een 3/4 jaar geleden wel degelijk een duitse uitvinding mogen zien die van een 2d DVD film een (let op ) 3d achtig verhaal maakt. Het werkte met het interlaced principe(en dus een 3d bril) en gebruikte kleur verschillen om diepte informatie uit het 2d plaatje te halen.
Met de meeste films betekend donderdere kleuren "verder weg" t.o.v. het object in de voorgrond.
Het is niet te vergelijken met een echte 3d film die opgenomen is met een 3d camera.

nog even iets om jullie helemaal ziek te maken :). Ik klooi dagelijks met een halfrond scherm van bioscoop formaat in volledig 3d (3x 1280 x 1024 @85 hz). Stel je eens voor GP4 op ware grote in 3d.....

• Upke dupke
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-08 22:39

Upke dupke

Oompa Loompa

Misschien wel iets voor mijn verjaar dag :)

Verwijderd

Die DVD's die daar worden aangeboden zijn echt 3d, stereo opgenomen of dat later computertechnisch gemaakt, maar wel echt stereo, dat zijn speciale dvd's zijn erg duur maar wel goed, er is alleen maar een beperkt aantal films beschikbaar en probeer maar eens één zo'n bril met je vriendin te delen als je net lekker naar een filmpje wil kijken

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Jarengeleden heb ik een Asus V3800 TNT2 met zo'n bril gekregen. Ik heb het een keer geprobeerd maar ik zag het gewoon niet het effect. Maar misschien is de techniek wel beter geworden. En mijn monitor moest naar 50hz. Nou dat was fijn(niet dus).

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Tettie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-11-2022

Tettie

Atheistisch agnost

Die 3d brillen zijn dus wel iets anders dan de VR-helmen die ik van 10 jaar geleden ken. Zit daar nou nog muziek in? Ik had eigenlijk wel verwacht dat die dingen onderhand bij games (FPS'en) wel donders handig zouden zijn. Ik heb wel eens met een pipo die zo'n ding had staan bij een bedrijfsuitje (vijf jaar eleden) en die vertelde dat de pc die erbij stond niet eens zo zwaar was. Nadeel was wel dat de graphics brak waren. Is dat nog steeds een probleem?

Over het bekijken van films in 3D met zo'n bril: je blijft toch kijken naar een monitor? Dan is er meer een soort valse diepte dan echt 3D (zoals met virtual reality) en voegt dat wel iets toe?

Ben ik gedwongen nu schulden te maken, zet men mij morgen of heden op straat, ik lach ermee, het zal mij toch niet raken, aangezien dat toch de wereld vergaat.

Verwijderd

Ik heb ook zo'n brilletje dat bij m'n GeForce2 zat, m'n vader vond het helemaal geweldig, want hij zag daadwerkelijk diepte in Quake3 en UT. Die dingen zijn wel vreselijk "ooggevoelig", niet iedereen ziet namelijk diepte met zo'n brilletje. Ik kon alleen een beetje diepte zien als ik me volledig concentreerde (komt denk omdat ik een bril heb). Dus het hangt echt van jou af of je goed diepte ziet of niet.
Pagina: 1